Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@00:29:54 GMT

مشارکت در انتخابات تونس ۴۵.۲ درصد است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۲۷۵۳

کمیته عالی انتخابات تونس اعلام کرد: میزان نهایی مشارکت واجدین شرایط رای در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۴۵.۲ درصد است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  این آمار درحالی است که خبرگزاری تونس پیش از این و بعد از بسته شدن در‌های مراکز رای گیری در ساعت ۱۸ به وقت محلی اعلام کرده بود که براساس برآورد‌های میدانی میزان مشارکت واجدین شرایط از ۳۵ درصد فراتر رفته؛ پایین‌تر از حد انتظار و کمتر از انتخابات‌های قبلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کمیته عالی انتخابات تونس در لحظه تنظیم این خبر در حال اعلام میزان مشارکت رای دهندگان به تفکیک حوزه‌های انتخاباتی است و قرار است نتایج اولیه (نامزد برگزیده و یا نامزد‌های رقابت کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) را اعلام کند.

مردم تونس روز گذشته (یکشنبه) برای انتخاب سومین رییس جمهوری کشور خود در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

صبح روز یکشنبه مراکز اخذ رای در سراسر تونس در‌های خود را به روی واجدین شرایط برای مشارکت درانتخابات ریاست جمهوری گشودند، تا مردم تونس در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری تونس از میان ۲۶ نامزد، رییس جمهوری منتخب خود را برگزینند.

پیش‌تر انتخابات ریاست جمهوری تونس برای ۱۰ هزار تبعه تونسی مقیم خارج این کشور از روز جمعه آغاز شده بود.

از جمعیت ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری تونس، حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

این انتخابات قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت "محمد الباجی قائد السبسی" رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

پیش‌تر برآورد شده بود که از میان ۲۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس، یوسف الشاهد نخست وزیر کنونی و رهبر حزب زنده باد تونس، منصف المرزوقی رئیس جمهوری سابق، عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع، عبدالفتاح مورو معاون رهبر حزب النهضه از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار هستند.

اما شامگاه یکشنبه منصف المرزوقی در پیامی شکست خود را در قبال سایر رقبا پذیرفت.

«نبیل القروی» مالک شبکه خصوصی «نسمه» از دیگر نامزد‌های مطرح این انتخابات است که اخیرا به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شده است.

بر خلاف پیش بینی ها، اخبار جسته و گریخته در شبکه‌های اجتماعی و در میان فعالان انتخاباتی تونس حاکی از شگفتی آفرینی "قیس سعید" نامزد مستقل و چهره دانشگاهی است، اما هنوز آماری رسمی درباره موفقیت یا ناکامی او منتشر نشده است.

بر اساس قانون انتخابات تونس، اگر نامزد‌ها نتوانند اکثریت مطلق (۵۰٪) آراء را در دور نخست کسب کنند، دور دوم در فاصله دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی دور نخست برگزار می‌شود و دو نامزدی که بیشترین رأی را در دور اول کسب کرده اند، بار دیگر با هم رقابت خواهند کرد و فردی که در دور دوم، دارای بیشترین رأی باشد، به عنوان سومین رئیس جمهوری تونس انتخاب خواهد شد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: تونس انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۲۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲ نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی گفت: در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای مشهد و کلات، دو نامزد با یکدیگر در قالب ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای به رقابت می‌پردازند. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی،سیدهادی طباطبایی در خصوص جزئیات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی گفت: در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای مشهد و کلات دو نامزد با یکدیگر در قالب 1064 شعبه اخذ رای به رقابت می‌پردازند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی گفت: دو نفر که حائز بیشترین آرای مردم شهرهای مشهد و کلات بودند 21 اردیبهشت‌ با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت تا سهمیه پنجم حوزه مشهد هم از مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

وی افزود: تبلیغات این دوره از 13 اردیبهشت‌ شروع خواهد شد و مناظرات و تبلیغات شخصی افراد در حال ضبط است که از شبکه خراسان رضوی پخش خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: افرادی که در فاصله بین اسفند و اردیبهشت‌ به سن رای دادن رسیده‌اند و فقط افرادی که در این حوزه انتخابیه در دور قبل رای داده باشند یا اصلا رای نداده باشند می‌تواند رای بدهند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی که از شعب اخذ رای دور قبل انجام دادیم تعدادی از شعب اخذ رای که با استقبال کمتری روبه‌رو بود را ادغام کردیم لذا برای شهر مشهد 1020 و برای کلات تعداد 44 شعب اخذ رای تدارک دیده شده که در حال آماده شدن است.

وی یادآور شد: در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از 18 هزار عوامل اجرایی که آموزش آن‌ها مجدد شروع شده به فرآیند برگزاری انتخابات کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • آغاز ثبت درخواست نامزد‌های مرحله دوم انتخابات برای استفاده از امکانات تبلیغاتی
  • رقابت ۲ نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • تماشای مناظره از شبکه تهران
  • پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید