Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@19:34:20 GMT

ترسیب کربن؛ بیابان زدایی، احیای مراتع و اشتغالزایی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۲۷۶۸

ترسیب کربن؛ بیابان زدایی، احیای مراتع و اشتغالزایی

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگارانی در قالب تور رسانه ای معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در گلستان از دو روز گذشته وارد گلستان شده و تا ۲۷ شهریور در مناطق روستایی مختلف استان از جمله آزادشهر، کردکوی، علی آبادکتول، بندرترکمن و مراوه تپه از پروژه ها و طرح‌های اشتغالزایی روستایی بازدید خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سومین تور رسانه ای این نهاد است که پس از استان‌های قزوین و البرز در گلستان برگزار می شود و در آن اقدامات و فعالیت هایی که باعث اشتغال و توسعه روستاها شده توسط خبرگزاری های مختلف که در آن حضور دارند، بازتاب داده خواهد شد.

در روز اول فعالیت این تور، خبرنگاران با حضور در آزادشهر از روستای فارسیان بازدید کرده و با طرح بهسازی بافت باارزش روستا آشنا شدند؛ همچنین آن ها از روستای نراب که در حال بازسازی واحدهای خسارت دیده از طوفان و رانش است، دیدن کردند.

طرح ترسیب کربن در روستای نراب و وامنان و پروژه کاله زردآبه و پخش سیلاب تیل آباد از دیگر طرح های مورد بازدید بود.

خبرنگاران ضمن بازدید از این مناطق به بررسی فعالیت های انجام شده پرداخته و با چالش های موجود که افراد روستا با آن درگیر بودند، هم آشنا شدند.

طرح ترسیب کربن در آزادشهر

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در حاشیه بازدید از طرح ترسیب کربن در جمع خبرنگاران اظهارکرد: پروژه های مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی به عنوان طرح ترسیب کربن شناخته شده که در آزدشهر از سال ۹۳، جهت مبارزه با بیان زایی در سطح ۴۸ هزار و ۳۲۹ هکتار در روستاهای تیل آباد، خوش ییلاق، سیب چال، کاشیدار، نراب و وامنان با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار و ۸۷۷ نفر در حال اجرا است.

عبدالرحیم لطفی افزود: این پروژه با کاهش گازهای گلخانه ای در مقیاس جهانی، حفاظت و احیای منابع طبیعی با مشارکت مردم در مقیاس ملی، بهبود شاخص های توسعه انسانی از طریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی در مقیاس محلی در حال اجرا است و توانسته گام های موثری همچون اشتغال پایدار و افزایش درآمد، ایجاد پوشش سبز، مشارکت فعال و ۱۰۰ درصدی جوامع محلی، ایجاد انگیزه و تقویت کارگروهی، حفظ و حراست بیشتر از عرصه های طبیعی و احیای مراتع تخریب یافته را بردارد.

وی در زمینه اقدامات انجام شده این طرح در آزادشهر گفت: ثبت تعاونی فراگیر دهستان توسعه پایدار چشمه ساران، ایجاد تشکل های جوامع محلی به عنوان کمیته توسعه روستایی و ایجاد ۶ صندوق خرد روستایی در ۶ روستای هدف با ۱۴۷ گروه از جمله این اقدامات است.

لطفی بیان کرد: تاکنون مردم در این ۶ صندوق هشت هزار و ۷۱۴ میلیون ریال پس انداز داشته و هزار و چهار وام خوداشتغالی در راستای پرورش زعفران، پرورش قارچ، پرواربندی گوسفند، مغازه داری، مشاغل خانگی، گاوداری و غیره پرداخت شده است.

وی گفت: در راستای طرح ترسیب کربن در سطحی معادل ۳۵ هکتار گونه های آویشن و گل گاوزبان کشت شده و ۹۵ هزار اصله نهال گلدانی مرتعی با گونه های آگروپایرون النگاتوم و فستوکا در مساحت ۱۶۰ هکتار کاشته شده است.

لطفی ادامه داد که ایجاد ۳۳۰ دستگاه آبشخور، نهال کاری مثمر در بیش از ۴۶۰ هکتار، جنگلکاری در مساحت ۳۰ هکتار، اصلاح و احیاء مراتع و کودپاشی حدود هزار و ۲۰۰ هکتار، اصلاح و احیای مراتع، کپه کاری و بذرکاری حدود ۳۰۰ هکتار و احیای ۱۲ آب انبار از جمله اقدامات طرح ترسیب کربن در آزادشهر است.

وی اظهارکرد: توزیع ۱۰ تن بذر یونجه، ساخت مدرسه ۶ کلاسه با هدف این طرح، استفاده از انرژی های نو در دامداری ها، توزیع ۱۰ تن بذر یونجه و توزیع بیش از ۷۸ هزار اصله نهال گل محمدی، توزیع دو هزار و ۱۵۰ اصله زرشک هم انجام شد.

طرح های آبخیزداری

با توجه به این که گلستان جزو استان‌های سیل‌خیز کشور است طرح ها و اقداماتی در راستای کاهش خسارات مالی و جانی در این استان انجام می شود.

یکی از این طرح ها آبخیزداری است که به گفته لطفی مطالعات آن در نیمی از استان گلستان انجام شده است.

وی همچنین از اجرایی شدن این طرح در حدود ۵۳۰ هزار هکتار از اراضی گلستان خبر داد و گفت: با احداث سیل بند در بالادست خسارات کمتری به بخش کشاورزی وارد می شود.

لطفی با بیان این که حفظ سکونتگاه‌های روستایی و شهری برای ما اهمیت دارد، ادامه داد: در استای مقابله با سیل، پروژه های سرشاخه گیر را انجام داده تا سیلاب را کنترل و فیلتر کند.

وی تغذیه سفره زیرزمینی را از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری دانست و افزود: اجرای این پروژه در کنترل فرسایش خاک، کنترل و مهار سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تأثیرات بسزایی دارد.

لطفی گفت: پروژه‌های آبخیزداری می‌تواند به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مورد توجه برنامه‌های توسعه در کشور قرار گیرد.

کد خبر 4719393

منبع: مهر

کلیدواژه: آزادشهر منابع طبیعی گلستان ماه محرم قزوین بوشهر اربعین حسینی مراسم عزاداری شهرکرد عاشورا شیراز ایلام خطبه های نماز جمعه گرگان تاسوعا و عاشورا سانحه تصادف ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰کیلومتر راه روستایی استان کرمان در دولت سیزدهم احداث شد

سرپرست راهداری استان کرمان، گفت: در دو سال گذشته در دولت سیزدهم حدود ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث شد که معادل ۲۰ سال گذشته آن است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علی عبدالهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان کرمان دارای یکی از بزرگترین شبکه‌های راه در سطح کشور است، اظهار داشت: استان کرمان، استان وسیعی است و دومین شبکه بزرگ بزرگراهی و یکی از بزرگترین شبکه‌های شریانی کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه راه‌های اصلی، روستایی و آزادراهی و بزرگراهی باید به شکل ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، گفت: اقدامات گسترده‌ای در راه‌های استان در حال انجام است و طی دو سال گذشته در دولت سیزدهم حدود 300 کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده است که معادل 20 سال گذشته آن است.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان با بیان اینکه در حوزه نگهداری راه‌ها نیز تلاش‌های زیادی شده تا بزرگترین پروژه‌های نگهداری راه‌های کشور را در استان کرمان تعریف کنیم، افزود: با تلاش‌های انجام شده پروژه‌هایی که سال‌ها در استان کرمان در حوزه راه‌ها معطل مانده بود در حال بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به اینکه پروژه شهداد_نهبندان به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی و کریدور کشور در دستور کار است، گفت: اصلاح و روکش آسفالت کریدور اصلی کشور یعنی مسیر یزد ، انار، سیرجان، به سمت بندرعباس نیز از دیگر اولویت‌های ما در استان کرمان است.

عبدالهی با بیان اینکه سال گذشته علاوه بر مجتمع‌های خدمات رفاهی، سه باب مسجد و نماز به جاده‌های استان کرمان اضافه شد، گفت: در سال جاری نیز در نقاطی که وجود مجتمع‌های خدمات رفاهی به صورت کمرنگ‌تر است احداث مسجد و نمازخانه را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه ساخت بیش از 20 باب مجتمع خدماتی رفاهی در سطح جاده‌های استان کرمان در دستور کار است، افزود: با توجه به اینکه جاده‌های استان کرمان، جاده‌های طولانی هستند نیاز است راننده در طول مسیر به دلیل رانندگی‌های طولانی مدت، استراحت‌هایی داشته باشد، از این رو احداث و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها ضرورت دارد.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان با بیان اینکه نگهداری تمام محورهای ما در استان کرمان به صورت مرتب در حال انجام است، گفت: باید تلاش کنیم که شبکه گسترده راه‌های استان که شبکه بسیار ارزشمندی است حفظ شود؛ این شبکه برای بحث اقتصاد استان بسیار مفید است.

وی با اشاره با اینکه یکی از مهمترین پروژه‌های تعریف شده در سطح شبکه راه‌های استان کرمان، کلیدوری است که از بندرعباس به سیرجان و پس از آن به شهربابک و انار و یزد می‌رسد، بیان کرد: در برنامه است که به زودی عملیات بهسازی و روکش آسفالت آن انجام شود.

عبدالهی با بیان اینکه به صورت مرتب عملیات‌های مختلف روکش، درزگیری و غیره در محورهای استان کرمان در حال انجام است، افزود: تلاش می‌کنیم تا با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین شرایط سفر را برای هموطنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از راه‌ها را در استان کرمان داریم که قبلاً با عملکرد راه روستایی ساخته شدند، گفت: به دلیل وجود برخی مراکز معدنی و صنعتی و تردد تعداد زیاد و قابل توجه ماشین‌آلات سنگین در حال حاضر عملکرد این محورها تغییر کرده است.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان با بیان اینکه قطعاً عملکرد این راه‌ها در حال حاضر راه روستایی نیست، افزود: نیاز است که بخش معادن مشارکت داشته باشند تا بتوانیم این راه‌ها را ارتقا دهیم تا تحمل بار ترافیکی جدیدی که به آنها وارد شده است را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه معادنی که از این محورها استفاده می‌کنند از محل مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند برای بهسازی، تعریض و ارتقای این راه‌ها کمک کنند، ادامه داد: البته معادن استان در اکثر موارد پای کار هستند تا بتوانیم جاده‌های این مناطق ارتقا بدهیم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • همدان در میان 7 استان برتر آبرسانی روستایی
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • بررسی طرح های عمرانی و محرومیت زدایی پیرانشهر
  • ۳۰۰کیلومتر راه روستایی استان کرمان در دولت سیزدهم احداث شد
  • احیای حساب ۱۰۰ امام(ره) گامی بلند در محرومیت زدایی روستاها
  • اسناد راهبردی انرژی و منابع معدنی ۲۰۵۰ روسیه تدوین شد/ جهش به خالص کربن صفر
  • ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه راهداری در استان بوشهر اجرا شد