Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:38:26 GMT

ابتکار عمل در سوریه از دست آمریکا خارج شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۳۲۹۲

ابتکار عمل در سوریه از دست آمریکا خارج شده است

در گزیده ای از گفت وگوی روزنامه ایران با امیر موسوی کارشناس مسائل منطقه، در خصوص اهمیت نشست سه جانبه در آنکارا، آمده است: به نظر می‌رسد بحث درباره وضعیت استان «ادلب»، کمیته تدوین قانون اساسی و بازسازی سوریه از مهم‌ترین دستور کارهای این نشست باشد. در همین ارتباط گفت‌وگو کرده‌ایم با امیر موسوی از کارشناسان مسائل منطقه‌ای که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سران ایران- روسیه و ترکیه قرار است در ادامه رایزنی‌های سه جانبه پیرامون مذاکرات صلح سوریه این بار در آنکارا دور یکدیگر جمع شوند. این رایزنی‌ها در چه مقطعی از تحولات سوریه انجام می‌شود؟
در خلال دو جلسه قبلی سران سه کشور که در تهران و مسکو برگزار شد نتایج خوبی برای سوریه رقم خورد و بیشتر سرزمین‌های این کشور آزاد شد و شرایطی برای تقویت دولت سوریه و بازگشت آوارگان سوری فراهم شد. جلسه پیش رو به‌دلیل لاینحل ماندن موضوع ادلب جلسه بسیار حساسی است. استان ادلب الان از لحاظ نظامی در سیطره تروریست‌های جبهه النصره قرار دارد. بحث ادلب جزو بحث‌های قبلی بود که در جلسه رؤسای سه کشور مطرح شد و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شد که در این منطقه جنگ نباشد اما نیروهای تروریستی حملاتی را آغاز کردند. به همین دلیل ترکیه از این قضیه نگران و عصبانی است زیرا می‌بیند دولت سوریه تلاش می‌کند ادلب را از دست تروریست‌ها و گروه های مسلح آزاد کند.
علت شکسته شدن آتش بس در ادلب چه بود؟
گروه های مسلح برای تضعیف ارتش سوریه در آن مناطق تلاش های مضاعف انجام دادند و چون ترکیه نتوانست گروه های مسلح را کنترل کند و به تعهداتش عمل کند ارتش سوریه این حملات را با کمک نیروی هوایی شروع کرد. لذا من معتقدم اجلاس آنکارا تنش زا خواهد بود و احتمالاً بحث‌های داغی در آن جریان داشته باشد. از آن طرف هم ایران و هم روسیه از اینکه ترکیه با همکاری امریکا در شمال سوریه و مناطق کردنشین نوار امنیتی ایجاد کرده‌اند، راضی نیستند. زیرا این اقدام برخلاف توافق قبلی سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بود. بنابراین شکسته شدن آتش بس در ادلب و اقدام اخیر ترکیه برای ایجاد نوار امنیتی در شمال سوریه دو موضوعی است که بی‌تردید منجر به بحث‌های تنش زایی در نشست آنکارا خواهد شد و مورد گفت‌وگو و بحث قرار خواهد گرفت.


یعنی در نشست آنکارا ایران و روسیه همگرایی بیشتری درباره دستور کار نشست خواهند داشت؟ به هر حال به نظر می‌رسد روسیه و ترکیه اخیراً منافع مشترکی را در خلال همکاری‌های منطقه‌ای مورد پیگیری قرار داده اند؟
بله، البته نظرات روسیه به نظرات و منافع ایران و سوریه خیلی نزدیک‌تر است اما منافعی هم با ترکیه دارد بالاخره ترکیه اخیراً از روسیه موشک‌های «اس ۴۰۰» را خرید و در سفر اخیر اردوغان به روسیه، دو کشور بر سر تحویل هواپیمای جنگنده پیشرفته روسی سوخو ۳۷ و ۵۷ از سوی روسیه به ترکیه به تفاهم رسیده‌اند. بنابراین این رابطه برای هر دو کشور منافعی دارد. لذا روسیه در این مقطع تلاش می‌کند تنشی با ترکیه نداشته باشد اما درباره سوریه مشکل جدی وجود دارد و مسکو کاملاً نشان می‌دهد با سیاست‌های ترکیه در ادلب و شمال سوریه مخالفت دارد و تلاش می‌کند با روش روسی این اختلاف نظر را حل و فصل کند.


 این در حالی است که جمهوری اسلامی و دولت سوریه در مقایسه با روسیه مواضع تندتری نسبت به ترکیه دارند. ایران و سوریه هر دو مخالف جدی این اقدام هستند که ترکیه در ادلب ایستگاه هایی ایجاد کرده و تا الان دارد نیروهای مسلح در شمال سوریه و ادلب را پشتیبانی می‌کند به همین دلیل فکر می‌کنم جلسه آنکارا بسیار جنجالی و داغ خواهد بود.


موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی از جمله موضوعات مورد بحث در مذاکرات سه کشور بوده است اما به نظر می‌رسد مسیر برای حل سیاسی بحران سوریه طولانی است. از طرفی برنامه و اهداف دولت‌های ایجادکننده این روند متفاوت و متناقض است. این مسأله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای تشکیل کمیته قانون اساسی و نوع تحکیم آن امریکا، عربستان، امارات و حتی قطر کارشکنی می‌کنند و نمی‌گذارند نظرات دولت سوریه و ایران و روسیه در این کمیته غالب باشد و تلاش می‌کنند ترکیبی ایجاد شود که بیشتر به نفع طرف امریکایی باشد. من فکر می‌کنم به همین دلیل در روند تشکیل کمیته و انتخاب افراد مخالفان هنوز نتوانسته‌اند به توافق برسند این در حالی است که ایران، روسیه و سوریه و حتی ترکیه تقریباً اعضای پیشنهادی را مشخص کرده‌اند اما مخالفان سوریه که مورد حمایت امریکا و عربستان هستند هنوز نتوانسته‌اند فهرست نهایی را ارائه دهند و هنوز درباره تشکیل این کمیته، محل آن و اینکه چه بندهایی باید مورد بازنگری قرار گیرد، اختلاف نظر دارند. فکر می‌کنم در جلسه آتی این موضوع هم می‌تواند پیش رود ما شاهد بودیم در دو جلسه گام‌های خوبی برداشته شد و به نهایی شدن تشکیل این کمیته نزدیک شدند.


 بارزترین نقاط موفقیت ائتلاف سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه را تاکنون شامل چه مواردی می‌دانید؟
مهم‌ترین موفقیت این کمیته این بود که کار از دست امریکا خارج شده است یعنی بعد از تفاهم ایران، روسیه و ترکیه امریکا نقش حاشیه‌ای پیدا کرد و دارد نیروهایش را عقب می‌برد. کشورهای عربی مانند گذشته دخالت نمی‌کنند، ارتش سوریه بسیار مسلط تر و قوی‌تر شد و نظام سیاسی سوریه تسلط خود را بر بیشتر سرزمین های سوریه تثبیت کرد و الان تحت کنترل دارد و امنیت به این کشور بازگشت. الان شرایط زندگی بسیار متفاوت با ۵ سال پیش است خدمات، امکانات و خیلی از مناطق بازسازی اولیه انجام شد برق، آب، سوخت، بهداشت و مدارس به وضعیت اولیه بازگشتند و خیلی از مردم هم به منازل خودشان بازگشتند گرچه مرحله بازسازی همه جانبه تا الان شروع نشده است اما نوعی آرامش در سوریه ایجاد شد که نتیجه تلاش‌های سه کشور مهم منطقه یعنی ایران، روسیه و ترکیه بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه قطر اردوغان دمشق آنکارا ایالات متحده آمریکا قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار آمریکا به اسرائیل برای عدم پاسخ به پاسخ حتمی ایران+ فیلم

رژیم صهیونیستی جرات جواب دادن به پاسخ ایران را نخواهد داشت. برای اینکه ایالات متحده‌ی آمریکا بر رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد که این پاسخ را تحمل کند.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه و به شهادت رسیدن هفت تن از مستشاران ایرانی در سوریه، مقامات ایران بر پاسخ در خور و مناسب ایران به این اقدام تروریستی تاکید کردند و این پاسخ را حتمی خواندند.

 دکتر حکم امهز، کارشناس لبنانی خاور میانه، در این باره در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت: در ارتباط با پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی به نظر من ایران مواضع و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف نمی‌گیرد بلکه به صورت مستقیم رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد. همچنین به عقیده من من پاسخ به گونه ایست که تا مرز جنگ میرسد، اما منجر به جنگ نخواهد شد و این پاسخ بازدارنده، قوی و برای رژیم صهیونیستی بسیار دردناک خواهد بود.

 این کارشناس ادامه داد: آیا رژیم صهیونیستی به پاسخ ایران پاسخ خواهد داد؟ به زعم من رژیم صهیونیستی جرات جواب دادن نخواهد داشت برای اینکه ایالات متحده‌ی آمریکا بر رژیم صهیونیستی فشار می‌اورد که این پاسخ را تحمل کند. چرا؟ برای اینکه اگر اسرائیل به پاسخ ایران جواب بدهد؛ جمهوری اسلامی ایران و تمام محور مقاومت در آمادگی کامل هستند که میدان جنگ را به صورت گسترده باز کنند؛ و حال که از گشوده شدن جنگ گسترده سخن گفتیم، من مژده میدهم که فلسطین در خلال زمان خیلی کوتاهی آزاد خواهد شد.

 برای اینکه انشاءالله محور مقاومت نبرد نهایی با رژیم صهیونیستی را رهبری خواهد کرد؛ و در آن زمان اسرائیل نابود خواهد شد چرا که نبرد در آن هنگام از سمت تمامی جبهه‌های لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران خواهد بود؛ و ثانیا میگویم که اگر جبهه‌ها به صورت گسترده باز شوند؛ این جنگ طبیعتا جنگ سختی خواهد بود.

 ایشان در پایان تاکید کردند: ممکن است شاهد باشیم که ملت‌های اردنی و مصری، که رژیم صهیونیستی ازعادی سازی روابط با ملت های آنان تا به کنون درمانده اند؛ در نبرد گسترده علیه رژیم صهیونیستی وارد شوند و این نبرد انشاءالله نبرد نهایی خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هیچ‌کس از درگیری بین ایران و اسرائیل که از کنترل خارج شود، سودی نخواهد برد
  • زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • واسطه گری یک کشور جدید بین ایران و آمریکا
  • بلومبرگ: ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی است
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سیاست دوگانه و متناقض آمریکا
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟/ انتظارهای تهران از مسکو در صورت جنگ با اسرائیل چه خواهد بود؟
  • فشار آمریکا به اسرائیل برای عدم پاسخ به پاسخ حتمی ایران+ فیلم