Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@17:46:50 GMT

عبورقاچاقی رستاخیز از پشت دیوار تحریم!

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۳۳۳۴

عبورقاچاقی رستاخیز از پشت دیوار تحریم!

قاچاق باکیفیت فیلم عاشورایی "رستاخیز" ساخته توقیفی "احمدرضادرویش" که شش سال از تحریم نمایش عمومی آن درایران می گذرد، با اعتراض تند و شدید کارگردان فیلم ، برخی رسانه ها و حتی بنیاد پهلوی زیر مجموعه سازمان اشتباهی و ناتوان سینمایی که خود در توقف نمایش فیلم احمدرضا درویش سهیم بوده، روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جبار آذین منتقد و مدرس سینما طی یادداشتی نوشت:

قاچاق باکیفیت فیلم عاشورایی "رستاخیز" ساخته توقیفی "احمدرضادرویش" که شش سال از تحریم نمایش عمومی آن درایران می گذرد، با اعتراض تند و شدید کارگردان فیلم ، برخی رسانه ها و حتی بنیاد پهلوی زیر مجموعه سازمان اشتباهی و ناتوان سینمایی که خود در توقف نمایش فیلم احمدرضا درویش سهیم بوده، روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از فردای توقیف و تحریم نمایش این فیلم مهم تاریخی و مذهبی سینمای ایران تاکنون، در چندین یادداشت و نقد، تحلیل و گفت و گو از امتیازها و ارزش های هنری و محتوایی رستاخیز و نمایش عمومی آن دفاع کرده و با احترام به نظرهای موافق و مخالف، نسبت به ایجاد حساسیت های نابجا، متاثرکردن باورهای مذهبی و احتمال کج فهمی و سو استفاده بیگانگان از تحریم نمایش آن در کشور هشدار داده و نمایش فیلم، همراه نقد آن توسط کارشناسان سینمایی و صاحب نظران مذهبی درشرایط مساعد را به عنوان راهکار پیشنهاد نموده ام.

اما توقیف و تحریم کنندگان، برسرنظرها و مواضع خود مانده و به رغم نمایش خصوصی و خودی آن برای گروه هایی ازشخصیت ها و دستگاه ها و جریان های سیاسی و مذهبی، رستاخیز، همچنان در حصار محرومیت نمایش عمومی گرفتار است، تا امروز که به ظاهر قاچاقچیان  با کمک بعضی از دلالان و هنرفروشان داخلی، آن را ازپشت دیوار تحریم و سکوت به خارج پرتاب کرده اند تا در کشورهای عربی و سپس جاهای دیگر به نمایش درآید.

این اقدام که با اعتراض بحق در داخل و جنجال سازی های نابحق ضد ایرانی در خارج روبرو شده است، رخدادی چندان غریب نیست و نتیجه ممانعت ها، احتیاط ها !برخی خودمردم پنداری ها و واهمه ها به دلیل احتمال خدشه به ایمان و مذهب مردم است که می توانست با نمایش مدیریت شده رستاخیز به وجود نیاید.

کاش آنقدر درایت و دانش و متانت داشتیم که آثار هنری را کارشناسانه و خردمندانه نقدکنیم و راه تحول را به روی هنر و هنرمند نبندیم و راه هجمه بدخواهان را بازنگذاریم. امروز هم بعد از شش سال، نظرم همچنان نمایش عمومی رستاخیز همراه نقد و تحلیل آن برای مردم باورمند است، وگرنه قاچاق آن، می تواند نخستین حرکت تهاجمی و تخریبی مخالفان و بیگانگان باشد و این قبیل رویدادها به اشکال مختلف، ضدایران و سینما و باورهای ایرانیان ادامه یابد!

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۳۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: طبق آمار‌های ارائه‌شده  از ۲۴ اسفند پارسال تا ۲۴ فروردین امسال، بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازدید از اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزارو ۵۷۸ نفر بازدید از سایت‌های تفریحی طبیعی و تاریخی همچنین یک میلیون ۷۳۸ هزار و ۴۰۳ نفر بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ثبت‌شده است که جمع کل این بازدید‌ها ۲۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۹۸۱ نفر بازدیدکننده می‌رسد.

ثابت اقلیدی گفت: در این مدت مجموعه فرهنگی- تاریخی حافظ با ۵۱۹ هزار و ۸۱ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدید‌ها قرار دارد و پس از آن مجموعه جهانی تخت جمشید با ۴۰۱ هزار و ۵۱ نفر و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی هم با ۲۹۱ هزار و ۵۲۷ نفر بازدید قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه افزود: با توجه به آمار‌های ارائه شده بازدید مسافران نوروزی در مدت مذکور از اماکن تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با ۹ درصد افزایش همراه بوده است.
دبیرستاد خدمات سفر فارس گفت: از ۲۴ اسفند پارسال تا ۲۴ فروردین امسال، جمع کل آمار اسکان مسافران نوروزی در واحد‌های اقامت‌های رسمی و غیررسمی و اضطراری استان فارس به ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۷۹ نفر شب رسیده است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: طبق آمار‌های ارائه‌شده در مدت مذکور یک میلیون و ۶۹ هزار و ۴۶۸ نفر شب در مراکز اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های سنتی، بوم گردی، خانه مسافرها، زائرسراها، اردوگاه‌ها، پارک‌های ملی، طبیعت‌گردی و مجتمع‌های بین‌راهی اسکان یافتند.
او همچنین ادامه داد: آمار اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های غیررسمی و اضطراری شامل مهمان سرای‌های اداره ها، خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس سالن‌های ورزشی، حسینه‌ها و مساجد به ۳ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۲۱۱ نفر شب رسید.

دیگر خبرها

  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • کشف و ضبط چوب آلات قاچاق جنگلی در شهرستان سوادکوه
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • برنامه هیأت‌های مذهبی به مناسبت سالروز تخریب بقیع اعلام شد
  • اعلام حمایت هیئات مذهبی مازندران از حمله موشکی سپاه
  • کشف ۱۰۰ قبضه سلاح شورشی و شکاری در لرستان
  • چای‌خانه‌های حضرتی در برنامه‌های مذهبی شهر راه‌اندازی شود
  • بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس