Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-23@12:19:51 GMT

شرح کاملی از دلایل مهاجرت فغانی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۳۶۲۳

چند سالی بود که اخبار خوبی از تیم داوری ایران به گوش می‌رسید؛ تیمی متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری. قضاوت در دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵ و فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو از جمله افتخارات این داور و تیمش بود اما شاید آخرین افتخار این تیم موفق را می‌توان قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ و دیدار رده‌بندی این مسابقات دانست، چرا که این داور بین‌المللی و نامدار کشورمان بالاخره تصمیم خود را درخصوص مهاجرت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از این پس در استرالیا قضاوت خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده جامعه داوری بتواند جایگزینی برای او پیدا کند. البته گفته شده با هماهنگی‌های صورت گرفته او برای قضاوت به لیگ ایران می‌آید که البته این موضوع قطعی نشده است. رضا سخندان و محمدرضا منصوری  درخصوص دلایل مهاجرت فغانی صحبت کردند.

سخندان: ما می‌توانیم با کارت فیفا هر جایی که بخواهیم، برویم

رضا سخندان با تأکید بر اینکه داوران ما فشارهای زیادی تحمل می‌کنند، گفت: «تصمیم فغانی به خاطر آینده خانواده‌اش است اما کلاً شرایط جامعه مطلوب نیست و داوران ما فشارهای زیادی تحمل می‌کنند و این فشار تنها روی آنها نیست و خانواده‌شان هم تحت فشار هستند. این به دلیل عدم احترام و توجهی است که ما نسبت به نخبه‌هایمان داریم و این تنها به داوری مربوط نمی‌شود و در حوزه‌های دیگر هم این بی احترامی‌ها و بی توجهی‌ها وجود دارد.» او با اشاره به اینکه نخبه‌ها سرمایه‌های یک کشور هستند، افزود: «آنها علاوه بر اینکه با تلاش خودشان به این جایگاه می‌رسند، کشور نیز برای آنها هزینه کرده و باید از آن سرمایه استفاده شود اما متأسفانه نخبه‌ها را از کشور می‌رانند. فغانی علاقه زیادی به کشورمان دارد و قرار است به نام ایران در مسابقات قضاوت کند. این گونه نیست که او برود و دیگر پشت سرش را نگاه نکند.»

این کمک داور بین‌المللی کشورمان بیان داشت: «نوع برخوردمان با بزرگان قشنگ نیست و این موضوع باعث سرخوردگی می‌شود. متأسفانه فضای مجازی غیرقابل کنترل است و هر کسی هر چیزی که دلش می‌خواهد، در این فضا می‌گوید. این فضا باید کنترل شود تا هر کسی نتواند درخصوص موضوعی فحاشی و بی ادبی کند.»

سخندان با تأکید بر اینکه تاکنون به مهاجرت فکر هم نکرده، گفت: «تمامی اقوام من در اینجا هستند و دلبستگی زیادی به اعضای خانواده‌ام دارم. ما می‌توانیم با کارت فیفا هر جایی که بخواهیم برویم، چرا که داوران شناخته شده‌ای هستیم و خیلی راحت به ما اقامت می‌دهند اما هر فردی برای اقدام به این کار دلایل خاص خود را دارد.» او با اشاره به این موضوع که پیش از حضور فغانی در فینال المپیک و جام جهانی 2018 جامعه داوری ایران افتخارات زیادی نداشت، بیان داشت: «در چند سال اخیر افتخارات ما باعث شد تا جامعه داوری تکان دوباره‌ای بخورد. خیلی‌ها به هیچ وجه سمت داوری نمی‌آمدند اما بعد از فینال المپیک و جام جهانی تحرکی به وجود آمد که باعث شد تا از داوری استقبال شود. در چند سال اخیر جوانان ما استقبال زیادی از کلاس‌های داوری داشتند اما این مسائل باعث می‌شود تا داوری به عقب برگردد.»

منصوری: شرایط داوری کشورمان مطلوب نیست

محمدرضا منصوری اطلاعاتی درباره نوع همکاری فغانی با فوتبال ایران پس از مهاجرت ارائه می‌دهد: «فغانی نخستین داوری است که از ایران مهاجرت می‌کند البته با صحبت‌هایی که با مهدی تاج رئیس فدراسیون کرده، قرار است همانند لژیونر برای ایران سوت بزند و با پرچم ایران در مسابقات بین‌المللی قضاوت خواهد کرد. فغانی می‌خواهد از طریق ایران در جام جهانی قضاوت کند.» او در پاسخ به این سؤال که آیا تیم داوری ایران که در چند سال اخیر افتخارآفرین بوده، به کار خود ادامه خواهد داد، بیان داشت: «اگر شرایط مهیا باشد این گونه خواهد شد. فغانی می‌تواند هم برای لیگ استرالیا قضاوت کند و هم برای لیگ ایران، او از این بابت مشکلی ندارد. محمد فنایی چندین سال لژیونر بود و در لبنان قضاوت می‌کرد او بعد از فینال جام جهانی 1994 امریکا چندین فصل در لبنان قضاوت کرد.»

این کمک داور پرافتخار کشورمان با اشاره به این موضوع که دریافتی داوران همانند فصل گذشته است، افزود: «هر داور برای قضاوت در لیگ برتر ایران 800 هزار تومان دریافت می‌کند و دستمزد کمک داوران نیز 400 هزار تومان است. شرایط داوری کشورمان به هیچ وجه مطلوب نیست و تیم‌ها همکاری نمی‌کنند. اتفاقاتی که برای فوتبال‌مان در جام ملت‌ها افتاد و تیم با اشتباه بازیکنان از این مسابقات حذف شد، درس عبرتی برای ما نشد و ما با همان فرمان جلو می‌رویم.» منصوری گفت: «قوانین فوتبال تغییر کرده اما این تغییر قوانین در لیگ ما اجرا نمی‌شود؛ مثلاً در زمانی که دروازه‌بان می‌خواهد ضربه دروازه را بزند باید یکی از بازیکنان هم تیمی داخل محوطه جریمه باشد که با وجود اینکه آموزش دادیم، این قانون اجرا نمی‌شود. در حال حاضر از نظر اجتماعی و اقتصادی شرایطی به وجود آمده که نخبه‌ها با پیشنهاد اقامت از سوی کشورهای دیگر مواجه می‌شوند و به این پیشرفت جواب مثبت می‌دهند. در این میان متأسفانه فضای مجازی وسیله‌ای برای عقده‌گشایی برخی‌ها شده است.» او در پاسخ به این سؤال که اگر پیشنهادی از سوی کشورهای دیگر داشته باشی، می روی؟ گفت: «اگر برای خانواده‌ام مفید باشد، این کار را می‌کنم. فغانی به بی احترامی‌هایی که در جامعه و فضای مجازی اتفاق می‌افتاد، عادت کرده بود. او در ابتدا برای تحصیلات فرزندش برای مهاجرت دو کشور سوئد و استرالیا را انتخاب کرد که در نهایت تصمیم گرفت به استرالیا برود.»

علیرضا فغانی بامداد یکشنبه از ایران رفت

علیرضا فغانی، داور بین‌المللی و پر افتخار فوتبال ایران که پیش‌تر اعلام کرده بود برای ادامه زندگی به استرالیا مهاجرت خواهد کرد، بامداد یکشنبه همراه با خانواده‌اش از فرودگاه امام (ره) راهی این کشور شد و از ایران رفت. برخی از دوستان، همکاران و بستگان در فرودگاه، علیرضا فغانی، همسر و فرزندانش را بدرقه کردند. فغانی سابقه داوری در جهام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و فینال المپیک ۲۰۱۶ را در کارنامه خود دارد. قضاوت رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۳، دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و قضاوت فینال دوازدهمین دوره جام باشگاه‌های فوتبال جهان میان ریوپلاته آرژانتین و بارسلونا اسپانیا نیز بخش دیگری از کارنامه این داور بین‌المللی فوتبال ایران است. محمد فنایی، پیشکسوت داوری فوتبال ایران درباره مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا و خداحافظی از داوری فوتبال ایران گفت:‌ «نمی‌شود به کار او ایراد گرفت چرا که هر کسی زندگی شخصی و خانوادگی دارد و او خواسته که در خدمت خانواده خود باشد. او کار غیرقانونی نکرده است. فغانی در این مدت افتخارات زیادی برای ایران کسب کرد اما در اینجا با هجمه‌ها و فحاشی‌های مختلف روبه‌رو شد. با این وجود به نظر شما چه انگیزه‌ای می‌تواند برای او باقی بماند؟»

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FEe برچسب ها: فوتبال ، مهاجرت ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فوتبال مهاجرت بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۳۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت

پوران درخشنده کارگران ایرانی درباره فعالیت‌های اخیر خود و ساخت فیلمی با عنوان «عشق» خبر داد و گفت: فیلمنامه این فیلم را با مضمون مهاجرت در آمریکا نوشتم و پروانه ساختش را هم گرفته‌ام.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پوران درخشنده در تدارک ساخت فیلم «عشق» با موضوع مهاجرت و با حضور بازیگران ایرانی و خارجی است.

این کارگردان که از چند سال قبل درصدد ساخت فیلم «هیس پسر‌ها گریه نمی‌کنند» بود، در گفت‌وگویی بیان کرد: هنوز موافقتی برای ساخت این فیلم از سوی سازمان سینمایی اعلام نشده است در صورتی که پیش‌تر در دولت گذشته مجوز ساخت گرفته بودم، ولی به دلیل همزمانی با دوران شیوع کرونا و بعد هم یکسری مشکلات دیگر تاریخ پروانه ساخت منقضی شد و نتوانستم ساخت آن را زودتر شروع کنم. وقتی هم برای تمدید پروانه اقدام کردم با آن موافقت نشد. برای من سوال است که مگر شرایط با گذشته چه فرقی دارد که الان نمی‌توان چنین فیلمی را ساخت؟

درخشنده درباره اینکه در سال جدید محور‌هایی برای فیلمسازی اعلام شده است که موضوعات اجتماعی و معضلات فرهنگی را هم در برمی‌گیرد، گفت: واقعیت این است که من برای ساخت فیلمی که موضوع و دغدغه‌ای فرهنگی و اجتماعی دارد، جوابی قانع کننده نگرفتم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک فیلمنامه دیگر هم دارم که آن را در آمریکا نوشتم و پروانه ساختش را هم گرفته‌ام. این فیلمنامه با نام «عشق» درباره مهاجرت است که فعلا اولویت اصلی‌ام ساخت همین فیلم است.

درخشنده این روز‌ها در حال مذاکره با بازیگر است تا هر چه زودتر فیلمش را که با نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی خودش ساخته خواهد شد، کلید بزند. او تاکید دارد که «عشق» را حتما باید در خارج از کشور بسازد.

این فیلمساز کرمانشاهی از مدت‌ها قبل مشغول نوشتن رمانی براساس زندگی مادرش بوده که درباره آن تاکید کرد: رمان «مادرم ایران» احتمالاً تا ماه آینده تمام می‌شود و پس از پایان کار برای انتشار آن اقدام می‌کنم. قصد دارم در آینده هم یک سریال براساس همین رمان برای شبکه نمایش خانگی بسازم.

دیگر خبرها

  • احضار مدیر سپاهان بعد از مصاحبه جنجالی
  • پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت
  • پسر رئیس کمیته داوران، رکورددار تعداد داوری!
  • قضاوت دو داور ایران در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • اعتراض ذوب‌آهن به چهار تصمیم سرنوشت‌ساز
  • بیشترین قضاوت برای فرزند رئیس کمیته داوران فدراسیون + جدول
  • افشاریان دارای بیشترین قضاوت در لیگ دسته اول + جدول
  • خداداد عزیزی: استقلالی ها به خاطر سوءظن به پرسپولیس ناراحت و نگرانند | با احترام به یحیی، تیم اوسمار واقعا بهتر است
  • تراشتگن: اعلام نشدن گل بارسلونا مایه خجالت جامعه فوتبال بود
  • حسینی: نمی‌توانیم از موقعیت‌های ۶۰ یا ۷۰ درصدی‌مان بهره بریم