Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@01:55:28 GMT

روز متفاوت بچه‌های اُتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۳۹۷۳

روز متفاوت بچه‌های اُتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

به گزارش ایکنا؛ گالری مهر هنر عصر روز گذشته، ‌24 شهریورماه، یکی از متفاوت‌ترین و پر سر و صداترین روزهای خود را سپری کرد. سر و صدایی که هیچ کس را آزرده نکرد؛ هیچ کس در این گالری از اینکه پسر جوان بدون توجه به اطراف خود بلند بلند در حال خواندن متن است، پسر دیگری مدام واژه یا رفتاری را تکرار می‌کند، دختری که به همه بی‌توجه است و بچه‌هایی که یا بلند حرف می‌زنند و یا کاملاً ساکت هستند تعجب نکرد و واکنش منفی نشان نداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ای کاش همه جای ایران همانند گالری مهر هنر پُر شود از افرادی که بیماری اتیسم را می‌شناسند و می‌دانند چگونه با بچه‌های مبتلا رفتار کنند. دیروز برای بچه‌های مبتلا به اتیسم یک روز متفاوت بود. روزی که می‌فهمیدند دیده می‌شوند، درک می‌شوند و وجود و هنرشان با ارزش است.

عصر روز گذشته نمایشگاه گروهی نقاشی و صنایع دستی دست‌های آبی با به نمایش درآوردن و فروش آثار هنری بیماران مبتلا به اتیسم در گالری مهر هنر آغاز به کار کرد و تا روز جمعه هفته جاری برپا خواهد ماند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بچه‌های مبتلا به اتیسم، خانواده‌ها و مربیان آنها حضور داشتند و در محیطی امن که همه شرایط ویژه آنها را درک می‌کردند توانستند بخشی از توانایی خود را به نمایش بگذارند. تابلوهای نقاشی و هنرهای دستی که از دیدگاه هنری برخی از سطح بسیار بالایی برخوردار بود، نشان از تلاش آنها و البته خانواده‌ها و مربیان آنها برای کمک به برقراری ارتباط با جهان اطرافشان داشت. 55 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده است و خبر خوب اینکه چندین اثر همان روز اول به فروش رفت.  

خواندن شعر «ای ایران، ای مرز پرگهر» توسط این بچه‌ها نیز بخشی از مراسم افتتاحیه بود. افرادی که با بیماری اتیسم آشنایی دارند می‌دانند که تشکیل گروه سرود توسط مبتلایان به اتیسم، حفظ متن شعر و هماهنگی در خواندن، قدم بزرگ و البته بسیار دشوار برای برقراری ارتباط و تعامل مناسب با جهان پیرامون است. قدمی که بچه‌های اتیسم موفق به برداشتن آن شده‌اند و در چهره والدین آنها می‌شد احساس افتخار به فرزند را به خوبی مشاهده کرد.

از بیماری اتیسم به «درخودماندگی» تعبیر می‌شود. بیماری‌ای که هنوز دلایل آن ناشناخته مانده و راهی برای درمان آن وجود ندارد. بچه‌های مبتلا به اتیسم؛ بچه‌هایی که همیشه کودک باقی می‌مانند و در برقراری ارتباط با افراد و اطراف خود دچار مشکل هستند، «من» ندارند و بیشتر «ما» هستند. این بچه‌ها تعریفی از خود ندارند و در درجه‌های حادتر بیماری حتی اجازه لمس شدن توسط دیگران را هم نمی‌دهند. اما بچه‌هایی که بیماری آنها زود تشخیص داده شده و اقدامات حمایتی برای آنها انجام شود می‌توانند در بزرگسالی زندگی عادی‌تری داشته باشند؛ اما متأسفانه به دلیل عدم شناخت جامعه نسبت به اتیسم این بیماری در بسیاری از بچه‌ها دیرهنگام تشخیص داده می‌‌شود.

اما گالری مهر هنر که وابسته به خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است روز گذشته با همکاری مادر یکی از کودکان مبتلا به اتیسم که گروه هنری ثریا را راه‌اندازی کرده و همچنین انجمن اتیسم ایران توانست فرصتی را برای نمایش توانمندی این کودکان فراهم کند.

البته سایر هنرمندان از جمله بهنام بانی، خواننده کشورمان که یکی از همین بچه‌ها نقاشی او را کشیده و مسئولان گالری را از علاقه خود به این هنرمند مطلع کرده بود نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و فضایی پر از شادی برای بچه‌ها فراهم کردند. بچه‌های مبتلا به اتیسم نمی‌توانند کنترل درستی بر احساسات و هیجانات خود داشته باشند و مثلاً احساس شادی خود را با دویدن نشان می‌دهند. کاری که دیروز چندین و چند بار در گالری مهر هنر انجام دادند و برخلاف جاهای دیگر نه کسی ملامتشان کرد و نه مجبورشان کرد بنشینند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی اتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری جالب از خون‌گیری موزیکال در یک آزمایشگاه؛ می‌خواهیم خون بگیریم ۲ سی‌سی از شما!

۲۶۱ ۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898368

دیگر خبرها

  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • ببینید | تصاویری جالب از خون‌گیری موزیکال در یک آزمایشگاه؛ می‌خواهیم خون بگیریم ۲ سی‌سی از شما!
  • کم‌خطر اما پردردسر!