Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهکاری که برای کنترل نرخ‌های سربه‌فلک‌کشیده مسکن می‌توان مطرح کرد، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحد‌های خالی است که ابزار اجرای این برنامه هم تنها، «کاداستر جامع» است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سیما احمدی؛* راه‌کاری که برای کنترل نرخ‌های سربه‌فلک‌کشیده مسکن می‌توان مطرح کرد، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحد‌های خالی است که ابزار اجرای این برنامه هم تنها، «کاداستر جامع» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از جمله پیش‌نیاز‌هایی که برای تشکیل خانواده و مقوله‌ ازدواج مطرح است، مسئله‌ی مسکن می‌باشد؛ چه اجاره باشد و چه خرید. در جامعه‌ی ما که از سال‌های گذشته با اجرای سیاست کنترل جمعیت و ادامه‌ی اجرای آن با وجود رسیدن به اهداف این طرح، هم‌اکنون شاهد تغییر مسئله‌ افزایش جمعیت به بحران افزایش سن ازدواج و کاهش نرخ رشد جمعیت براساس نرخ جایگزینی آن هستیم.

مقوله‌ ازدواج و تشکیل خانواده که در این برهه‌ زمانی در کنار دیگر مسائل کشور، به عنوان اصلی‌ترین مشکلی است که تقریبا می‌توان گفت: تمام کشور با آن روبه‌رو است؛ زیرا، با وجود تصویب قانون «تسهیل ازدواج جوانان» در سال‌های گذشته که توسط هیچ نهادی بدان کم‌ترین اهمیت و توجهی داده نشده‌است، با رقمی در حدود یک میلیون و سیصد هزار جوان به اصطلاح دهه شصتی مواجه می‌باشیم که از سن طبیعی ازدواجشان گذشته و اگر از آن‌ها دلیل مجرد ماندنشان را بپرسیم، تهیه مسکن و در پله‌ی بعدی، شغل ثابت را از علل این امر می‌دانند.

دو موردی که موضوع طرح قانون «تسهیل ازدواج جوانان» است. در این قانون، دولت‌ها را موظف به تأمین مسکن و شغل مناسب برای زوج‌های جوان شده‌اند. بحث ایجاد شغل به کنار؛ دلیل نگارش این متن، مسائل مربوط به تأمین مسکن است؛ مسکنی که در سال‌های اخیر، با اثرپذیری مستقیم از نوسان نرخ ارز و شرایط اقتصادی، بیش‌ترین میزان افزایش را تجربه کرده و سهم آن در سبد خانوار تا ۷۰ درصد رسیده‌است.

در هر مجلس و محفلی هم در مورد عوامل مؤثر بر این افزایش هزینه‌ها صحبت می‌شود و همگان دلالان و سوداگران را با تملک چند هزار واحدی، باعث به وجود آمدن این شرایط می‌دانند؛ از سوی دیگر، کم کاری دولت در عرضه و تکمیل طرح مسکن مهر که پنج سال کاملا نیمه‌کاره رها شده بود، در کاهش عرضه‌ مسکن متناسب با تقاضای بازار، دامن زد.   در آن سوی میدان، به گفته‌ کارشناسان مسکن، نیاز بازار کشور سالانه در حدود دو میلیون واحد مسکونی است که آن هم در این دوره و در بهترین شرایط، به سالانه حداکثر تا دویست هزار واحد، آن هم توسط سازندگان شخصی می‌رسد که به هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیاز جامعه نبوده و همین، عاملی برای سوداگری در بازار شده و مسکن را به کیمیا تبدیل کرده‌است؛ دیگر بماند برای جوانانی که در سن ازدواج بوده و توانایی تهیه‌ مسکنی مناسب را نیز از دست داده‌اند.
اما راهکاری که برای کنترل این نرخ‌های سربه‌فلک‌کشیده می‌توان مطرح کرد، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحد‌های خالی می‌باشد. ابزار اجرای این برنامه هم تنها، «کاداستر جامع» است. کاداستر که در کشور ما به نام قانون «حدنگار» تعریف شده‌است، تنها در سطح ثبتی و آن هم برای سند‌های تک‌برگی و خرید و فروش ملک و زمین اجرا شده که آن هم دارای نواقص بی‌شماری می‌باشد؛ درحالی که در جوامع پیشرفته، قانون کاداستر در ابتدا برای تعیین مالیات منصفانه براساس اموال و دارایی‌های هر فرد، مطرح و به اجرا گذاشته شد و در ادامه و با افزایش نیاز‌های بشر به زمین و با پیشرفت در سطح فکر جامعه، این طرح از سطح مالیات فراتر رفته و دارای لایه‌های اطلاعاتی متعددی شد که می‌توان به اطلاعات ثبتی ملک و اطلاعات مالک آن اشاره نمود که این لایه در ترکیب با لایه‌ی ثبت اموال و دارایی، اخذ مالیات را به شیوه‌ای عادلانه و در جهت تثبیت درآمد‌های مالیاتی آن کشور، انجام می‌دهد.

عدم وجود چنین زیرساختی در کشور، باعث سوداگری در این زمینه شده که حتی در اخبار می‌شنویم که فردی در شهر تهران، مالک ده هزاز واحد مسکونی است؛ که همین خبر لزوم ایجاد و اجرای طرح مالیات بر واحد‌های خالی با استفاده از کاداستر جامع را برای شنونده، بیش از پیش ایجاب می‌کند. حال ارتباط این موارد با ازدواج و مسائل مربوط به آن، در همین جا مطرح می‌شود که فردی که قصد تشکیل خانواده دارد، دیگر از بابت مقوله‌ مسکن، نگرانی نخواهد داشت؛ زیرا می‌داند مسکن با قیمت واقعی به دستش خواهدرسید؛ نه تنها زوج‌های جوان، بلکه خانواده‌ها، دانشجویان و دیگر افرادی که دارای منزل استیجاری می‌باشند، در زمان تمدید اجاره و یا تعویض خانه، با قیمت‌های نجومی که توسط دلالان بر آن‌ها تحمیل می‌شود، مواجه نخواهند بود.
سیما احمدی- عضو کارگروه کاداستر بسیج دانشجویی
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح کاداستر مالیات عایدی بر سرمایه ازدواج جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

حسین زنجیرانی فراهانی با اشاره به اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم گفت : در همین خصوص ۲۰۰ هکتار از پهنه مجاور روستای طایقان جهت احداث واحد‌های ویلایی یک‌طبقه اختصاص پیدا کرده‌است.

وی گفت: ۵۵۰ هکتار نیز در پهنه مجاور شهر قنوات برای اجرای این طرح انتخاب شد.

وی همچنین عنوان کرد: در روستای طغرود قم نیز ۲۰۰ هکتار جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و خانه‌دارشدن افراد بومی منطقه در اختیار راه و شهرسازی استان قرار گرفته‌است.

زنجیرانی فراهانی اضافه کرد: ۲۸۴ هکتار نیز در شهر جعفریه برای احداث واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن استان قم اختصاص یافت.

وی سایت پرنیان را بزرگ‌ترین سایت از نظر تخصیص اراضی نهضت ملی مسکن استان قم نام برد و گفت: در این سایت ۲ هزار و ۴۷۶ هکتار زمین در اختیار راه و شهرسازی قم قرار گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم
  • ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان بوشهر
  • بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • لزوم آگاه‌سازی کشاورزان از مزایای حدنگاری