Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:45:18 GMT

عراق کانون بازرگانی جهان؛ ایران همچنان در صدر

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۵۶۰۵

عراق کانون بازرگانی جهان؛ ایران همچنان در صدر

بر اساس برآوردها در نیمه اول سالجاری، ایران در بین کشورهای رقیب بالاترین سهم بازار عراق را همچنان از سال گذشته  و رقم ۱۰ میلیارد دلار تثبیت کرده است و بر اساس برنامه های پیش رو و توافق رهبران دو کشور، مصمم به تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلار می باشد.

جمهوری اسلامی ایران در حاضر با صادرات انواع کالا و محصولات غذایی، کشاورزی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و نیز گاز و برق عمده ترین تامین کننده نیازهای بازار عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با اشاره به روند افزایش فعالیت های اقتصادی کشورهای مختلف در عراق طی سال ۲۰۱۹ گفت : بطور عمده  ۲۰ کشور بعنوان بازیگران صحنه  اقتصادی عراق هستند که عمدتا با رویکرد مشارکت، توسعه و سرمایه گذاری فعالیت و تلاش سازماندهی شده ای را برای کسب سهم بازار دنبال می کنند. 

ناصر بهزاد اظهار داشت: این کشورها به سه بخش قابل تقسیم هستند. کشورهایی  که طی دو سال اخیر بطور متوسط ۲۰ درصد سهم بازار عراق را کسب کردند که شامل ایران , ترکیه و چین است، بگونه ای که که در حال حاضر مجموعا  نزدیک به ۶۰ درصد از مشارکت با عراق  در بخش های کالا و خدمات راهبری را عهده دارند.

وی افزود: کشورهایی مثل کویت، اردن، عربستان سعودی، امارات با سهمی کمتر از  ۱۰ درصد و کشورهایی نظیر هند، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، آلمان و سوریه که 5 تا 10 درصد سهم بازار عراق رابه خود اختصاص داده اند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین  به حضور کشورهایی مانند سوییس، سوئد، لبنان، سریلانکا، برزیل و اندونزی در محیط تجاری عراق اشاره کرد و گفت: حوزه بهداشت، محیط زیست، دارو و خدمات پزشکی، ساخت گذرگاه ها، انرژی خورشیدی، صنعت و معدن، تحقیقات راهبردی، آموزش، سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی و گاز،کشاورزی از جمله محورهای مهم ورود سایر کشورهاست.

 بهزاد پنج عامل برقراری امنیت نسبی،  تقویت ساختارهای اقتصادی، افزایش رفت و آمدها و تعامل با کشورهای دنیا، افزایش درآمد نفتی  و  ارایه تسهیلات در تولید داخلی در عراق را از جمله دلائل تبدیل شدن این کشور به هاب بازرگانی بین المللی دانست.

وی  افزود : افزایش ۲۸  درصدی  بودجه دولت مرکزی عراق افزایش و رشد بیش از ۴۰ درصدی بودجه اقلیم کردستان عراق و پیش بینی  افزایش ۲۲ درصدی قیمت فروش نفت،  قطعا نوید خوبی برای حضور شرکت های ایرانی برای توسعه مستقیم تجارت در عراق و ورود به سایر حوزه های فعالیتی مورد نیاز  برای افزایش تبادلات  اقتصادی دوجانبه خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین با بیان  اینکه  دولت عراق، رشد و توسعه بخش خصوصی را مورد تشویق و حمایت جدی  قرار داده است، افزود : تعامل هرچه بهتر انجمن ها، اتاق ها و شرکت های بخش خصوصی ایران و عراق می تواند ورود (برد - برد) برای بالا بردن ضریب اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری صادرتی و انتقال تکنولوژی در شرایط بویژه در شرایط تحریم باشد./ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تجارت عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.

تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.

اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.

بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • راه اندازی کانون آموزشی و فناوری نان خوزستان
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹