Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادامه آبیاری باغات کشاورزی شرق و غرب استان اصفهان از سد زاینده رود تا دهم مهرماه ادامه می‌یابد. ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، با بارش‌های مطلوب بهاری و افزایش حجم ذخیره سد زاینده رود تا بالای 700 میلیون متر مکعب، کشاورزان اصفهانی درخواست کردند که توزیع آب برای کشت بهاره نیز ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به افزایش حجم ذخیره آب در سد زاینده‌رود و پیش بینی‌های هواشناسی تصمیمی که اتخاذ شد جاری ماندن آب در بستر زاینده رود در تابستان بود تا علاوه بر زندگی تابستانی اصلی‌ترین رگ حیاتی فلاک مرکزی ایران، کشاورزان شرق و غرب اصفهان نیز از این نعمت برای کسب و کار خود استفاده کنند.

اوایل تیر ماه در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو مقرر شد با رعایت نیازها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.

براساس این دستور و تصمیم مقرر شد حدود 350 تا 370 میلیون مترمکعب آب برای حقابه صیفی کاری کشت تابستانه کشاورزان و باغات حوضه زاینده‌رود اختصاص داده شود و  حداقل 450 میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی شهریور ماه برای کشت پاییزه 99-98 در سد زاینده‌رود باقی بماند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اواخر مردادماه گفت که آب تا نیمه دوم شهریورماه در رودخانه زاینده‌رود جاری خواهد بود و اکنون پس از پشت سر گذاشتن این زمان سئوال کشاورزان این است که در آغاز پاییز چه تصمیمی برای زاینده‌رود و کشت آنها گرفته خواهد شد؟

آن طور که حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هفته پیش گفت به لحاظ تفاوت نوع کشت و اختلاف دما در غرب و شرق استان تصمیم بر این شده که حجم آب قابل توزیع آبیاری کشاورزان متناسب با اعلام تخصصی سازمان جهاد کشاورزی توزیع گردد.

دولت در زمینه احیای زاینده‌رود حق مطلب را ادا نکرد؛ ستاد تشکیل‌شده تمام خواسته مردم اصفهان را برآورده نمی‌کندتشکیل ستاد احیای زاینده‌رود فقط روی کاغذ؛ نمایندگان اصفهان هنوز استعفای خود را پس نگرفته‌انداصفهان| توزیع آب از سد زاینده‌رود تا انتهای کشت بهاره ادامه دارد؛ ذخیره 613 میلیون متر مکعبی آب

به این ترتیب جلسه موردنظر با حضور مسئولان امر و نماینده کشاورزان برگزار شد و تصمیم به جاری ماندن آب برای کشت کشاورزان شرق و غرب تا اواسط مهرماه است.

حجت الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این باره بیان کرد: پیرو درخواست‌های متعدد کشاورزان شرق و غرب استان در زمینه نیاز کشت آنها به آب جلسه مشترکی را با جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اصفهان برگزار کردیم.

وی افزود: بعد از چند ساعت بررسی با حضور کشاورزان و بیان نقطه نظرات جهاد کشاورزی درباره کشت در شرق و غرب تصمیماتی گرفته شد. بنابراین قرار شد برای به بهره برداری رسیدن کشت برای کشاورزان غرب آب تا 10 مهر و برای کشاورزان شرق تا 12 مهر جاری باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: به دنبال این هستیم که با توجه به میزان آب ذخیره در سد و بررسی‌های انجام شده برای کشت پاییزه مشکلی ایجاد نشود، اکنون 550 میلیون متر مکعب آب در سد وجود دارد و براساس مصوبات وزارت نیرو قرار شد ذخیره کمتر از 450 میلیون متر مکعب نشود که خوشبختانه هنوز بالای 500 میلیون متر مکعب آب در سد موجود است.

به گزارش تسنیم، بنابر جدیدترین تصمیم مسئولان، کشاورزان شرق و غرب اصفهان می‌توانند همچنان به کشت محصولات خود تا مهرماه ادامه دهند اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد تلاش برای ایجاد وضعیتی پایدار برای کشاورزان است که اصلی‌ترین راهکار تشکیل ستاد احیا زاینده رود است.

انتهای پیام/ ع

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مشارکت مردم در افزایش سرانه فضای سبز و درختان تأثیرگذار است، گفت: مسئولان در احداث خیابان‌ها، معابر، باید به ایجاد فضای سبز کوچک در این ابعاد توجه کنند، شهروندان نیز باید در ساخت خانه‌های خود به کاشت و پرورش درخت بپردازند.

سید امیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بخش‌های مختلف که شرایط آبی و مواهب الهی فراهم است، باید برای جایگزینی درختانی که حذف شده‌اند، اقدام‌های ویژه‌ای صورت داد و به گسترش فضاهای سبز پرداخت.

وی با اشاره به راهبردهای برنامه ۱۴۰۰ افزود: چند راهبرد برای فضای سبز تعریف شده است که یکی از آن‌ها مسئله تکمیل کمربند سبز شهر است و در راستای این اقدام باید دستگاه‌های استانی و شهری برای تأمین زمین، آب و پساب همکاری کنند تا کمربند شهر به‌ویژه در شمال و شرق شهر کامل شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احیای باغ‌های سطح شهر تاکید کرد: شهرداری باید شهروندان را در احیای باغ‌های سطح شهر، تأمین آب و ارائه مشاوره‌های گیاهی یاری دهد.

سامع با اشاره به برنامه کاشت ۳۰۰ هزار درختی که شهرداری در پیش دارد، گفت: مناطق طبق این برنامه آغاز به‌کار کرده‌اند و امیدواریم این برنامه نیز به‌خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه درختانی که به‌دلیل فرسودگی و کم‌آبی دچار آسیب شده‌اند، نیاز به جایگزینی دارند، ادامه داد: باغچه‌های طولی موجود در معابر سطح این کلان‌شهر یکی از ویژگی‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و در کمتر شهری با این دقت و وسعت از این باغچه‌ها می‌توان یافت و باید در حفظ و حراست آن‌ها کوشا باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد بوستان‌های محلی خاطرنشان کرد: این بوستان‌ها باید با فاصله کم و به‌راحتی در دسترس مردم هر محل قرار گیرد، یعنی شهروندان با چند دقیقه پیاده‌روی به این فضاهای سبز دسترسی پیدا کنند.

با راهکارهای علمی می‌توان به توسعه فضای سبز، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، احیای بیابان‌های بزرگ و تغییر اقلیم پرداخت

سامع با اشاره به اینکه مشارکت مردم در افزایش سرانه فضای سبز و درختان تأثیرگذار است، گفت: مسئولان در احداث خیابان‌ها، معابر، باید به ایجاد فضای سبز کوچک در این ابعاد توجه کنند، شهروندان نیز باید در ساخت خانه‌های خود به کاشت و پرورش درخت بپردازند و برای آبیاری آن‌ها از آب خاکستری یعنی آبی که یک بار استفاده شده است، با تغییرات آسانی بهره ببرند.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم شهرهای ایران به‌ویژه شهر اصفهان سرانه فضای سبز آن است، همچنین وجود این باغ شهر در دل کویر نتیجه دقت نظر، دوراندیشی، حکمت و دانشی است که پیشینیان به‌کار گرفته‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌هایی که شهرداری برای جایگزینی درختان آسیب‌دیده دارد، تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که از دو ماه قبل شهرداری در پیش گرفته است، کاشت درختان میوه در مکان‌های مناسب است، حتی در برخی روستاها می‌توانیم باغ‌هایی با اسامی میوه‌ای که در آن کاشته می‌شود، همچون باغ انگور یا باغ انجیر داشته باشیم.

سامع با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های باغ‌شهر اصفهان وجود درختان است، گفت: نام این موجود زنده بارها در قرآن ذکر شده است و خداوند نیز به این مخلوق قسم یاد کرده است، بنابراین زندگی در سایه و کنار درخت برکات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های شهر زندگی و زندگی باکیفیت در شهرها، وجود درخت است که در تمام ابعاد همچون نشاط اجتماعی، روحی و روانی، مسائل مربوط به کنترل پیش‌روی بیابان‌ها و کنترل درجه حرارتی اقلیم مختلف تأثیر بسیاری دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه زندگی در سایه درختان نشاط‌آور است، تصریح کرد: در دنیای امروزه با وجود محدودیت‌های آبی با راهکارهای علمی می‌توان به توسعه فضای سبز، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، احیای بیابان‌های بزرگ و تغییر اقلیم پرداخت.

کد خبر 743897

دیگر خبرها

  • فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود
  • حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم
  • جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر
  • اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان