Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@19:38:16 GMT

باغداران از آفت «زنجره مو» چقدر می‌دانند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۶۱۳۱

باغداران از آفت «زنجره مو» چقدر می‌دانند؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آفت زنجره مو در صورت نبود مدیریت اصولی باغ، خسارات قابل توجهی را به باغ‌داران متحمل می‌کند.

رباب شب‌خیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کنترل موفقت‌آمیز آفت «زنجره مو» با انجام عملیات «به باغی» میسر می‌شود، اظهار کرد: «زنجره مو» از جمله آفاتی است که همه ساله در باغات انگور مناطق مختلف کشور، از جمله استان زنجان مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوری که هر جا درخت انگوری است، این آفت نیز قابل مشاهده بوده و علاوه بر درخت مو، توان خسارت‌زایی به درختان هسته‌دار و دانه‌دار و حتی غیرمثمر را هم دارد.

این مسئول با بیان اینکه درختان ضعیف بیشتر در معرض آسیب‌ها و خسارات ناشی از آفت زنجره مو قرار دارند، ادامه داد: خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه پوره‌ها از شیره گیاهی ریشه مو بوده و با ضعیف شدن درختان انگور در اثر پدیده خشکسالی و سرمازدگی، شرایط برای شیوع آفت زنجره در باغات انگور فراهم می‌شود. طوری که در صورت نبود مدیریت اصولی باغ، کشاورزان خسارات قابل توجهی را متحمل خواهند شد.

وی افزود: بیل‌کاری تابستانه پای درخت، به‌ویژه در زمان اوج خروج پوره‌های سن آخر، کوددهی و آبیاری منظم و جلوگیری از ایجاد تنش و استرس در درخت، مبارزه شیمیایی با سموم توصیه شده مانند گاچو، دیازینون و فیپرونیل زمانی که پوره‌ها در سطح خاک بوده و قصد ورود به منطقه ریشه را دارند، مبارزه با علف‌های هرز و خشک نگه داشتن سطح خاک اواسط تیرماه و حذف سرشاخه‌های جوان تخم‌ریزی شده بر روی آن‌ها از جمله مهم‌ترین عملیاتی است که کشاورزان در مقابله با آفت زنجره مو باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

شب‌خیز، انجام «یخ آب زمستانه» را در کنترل آفت زنجره مو بسیار ضروری و مهم برشمرد و تصریح کرد: یخ آب زمستانه برای از بین بردن پوره‌های داخل خاک در زمستان بسیار حائز اهمیت است. طوری که حذف یخ آب زمستانه یکی از عوامل اصلی شیوع این آفت محسوب می شود. همچنین صرف استفاده از سموم در مقابله با آفت زنجره مو به هیچ عنوان اثربخش نخواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: زنجره مو آفتی است که تکمیل یک نسل آن، چهار تا پنج سال طول می کشد، لذا کنترل آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبوده و انجام عملیات «به باغی» و مدیریت اصولی باغ توسط باغ‌دار، امری ضروری است. خوشبختانه نتایج اقدامات انجام گرفته منجر به کاهش و کنترل جمعیت آفت زنجره به زیر سطح آستانه زیان اقتصادی در استان شده است و دست‌یابی به نتیجه ایده‌آل، مستلزم انجام اقدامات مذکور به صورت همگانی و مستمر توسط بهره‌برداران خواهد بود.

شب‌خیز با اشاره به اینکه در راستای کنترل آفت زنجره مو، دستورالعمل استفاده از سم کونفیدور به میزان مشخص پای هر درخت در سطوح گسترده چندان اجرایی نیست، خاطرنشان کرد: با رعایت اصول به باغی و مدیریت باغ، این آفت به خوبی کنترل شده و نیازی به استفاده از روش‌های مبارزه شیمیایی نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آفت زنجره مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای رفع مشکلات قطعی آب ۲۰ روستا و برق ۱۶ روستا در هرمزگان ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، گفت: بر اثر بارندگی و خسارات وارده در هر حال حاضر تلاش برای اتصال آب ۲۰ روستا و برق ۱۶ روستا ادامه دارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهرداد حسن‌زاده با اشاره به صدور هشدار نارنجی جوی در هرمزگان گفت: بر اثر بارندگی‌های شب گذشته ۴ روستا در جاسک تخلیه و مردم در سه اردوگاه اسکان اضطراری داده شدند.

 

وی تعداد خانوار این روستاها را ۱۸۰ خانوار دانست و افزود: ۱۰۰ دستگاه چادر و به اندازه نیاز اقلام زیستی و خوراکی توسط جمعیت هلال‌احمر استان بین این افراد توزیع شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، تصریح‌کرد: در جزیره قشم با توجه به حجم بالای بارندگی که وجود داشت ۸۰ خانوار از مسافرین نیز در اماکن ورزشی جزیره اسکان اضطراری داده شدند.

 

حسن‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تلاش برای اتصال برق ۱۶ روستا در استان هرمزگان ادامه دارد و بخش عمده قطعی‌ها حاصل سقوط تیرهای برق براثر تندباد بوده که بیش از ۸۰درصد تعویض تیرهای برق انجام شده و کار ادامه دارد همچنین موارد پاره شدن کابل‌ها و سیم‌های برق نیز اصلاح شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، بیان کرد با اشاره به تعویض ۱۲ ترانس برق، عنوان‌کرد: از ابتدای بارش‌ها ۱۰ هزار و ۳۰۰ مشترک اتصالشان را به شبکه برق از دست داده‌ بودند که با تلاش تیم برقرسانی این آمار تاکنون به ۱۲۰۰ مشترک رسیده است و برق اکثر مشترکین وصل شده است.

 

حسن زاده در خصوص آسیب‌های وارده به حوزه آبرسانی گفت:به دلیل از بین رفتن محور روستایی و لوله‌های در مسیر یا قطع شدن برق درمنطقه، قطعی آب شرب ۲۰ روستا نیز اتفاق افتاده که رفع مشکلات پیش آمده از ساعات ابتدایی آغاز شده و در حال انجام است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، همه محورهای مواصلاتی استان را باز و با تردد جاری اعلام کرد و به ادامه بارندگی‌های امروز که سبب ورود آب در برخی مناطق بندرعباس از جمله روستای چهچکور شده اشاره داشت و گفت: امدادرسانی‌ها در حال انجام و وضعیت تحت کنترل است.

دیگر خبرها

  • نجات جان بیمار قلبی در روستای عروه در شهرستان لنده
  • قیمت مسکن در تهران کاملاً تحت کنترل است
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • تدابیر پیشگیری از سیل از ۶ ماه قبل در استان کرمان انجام شد
  • تلاش برای رفع مشکلات قطعی آب ۲۰ روستا و برق ۱۶ روستا در هرمزگان ادامه دارد
  • دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • فرمانده مرزبانی: مرزهای کشور را به صورت پهپادی و تصویری پایش می‌کنیم
  • کشاورزان بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری نمایند
  • فرمانده مرزبانی : کنترل مرزهای کشور هوشمند و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود