Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@21:02:05 GMT

امان از زمانی که جهل مقدس حکمرانی کند!

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۶۷۱۹

امان از زمانی که جهل مقدس حکمرانی کند!

مراسم رونمایی از دو کتاب «فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» اثر آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، روز گذشته، ۲۴ شهریورماه، با حضور شهین اعوانی، محسن محبی، مصطفی بروجردی در بنیاد موقوفات محمود افشار برگزار شد.

گروه اندیشه:

محقق داماد: الهیات را دست کم نگیریم

آیت‌الله محقق داماد در بحث خود عنوان کرد هرآنچه از علم و دانش در جهان وجود دارد و تمام خدماتی که بشر از علم مشاهده می‌کند، معلول جهل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کدام جهل؟ جهلی که شخص متوجه آن و جهالت خود باشد. سقراط در بیانی حکیمانه می‌گوید که خردمند آن کسی است که می‌داند نمی‌داند. همه عالمان در حقیقت جاهلانی بودند که فهمیدند جاهل هستند. از این جهت جهل بسیط نعمتی است. به عبارت دیگر، جهل نامقدس جهل خوبی است، اما امان از آن جهلی که انسان نداند جاهل است.

به زعم او، مغول‌ها یک زمان فهمیدند که نمی‌دانند؛ لذا خواجه طوسی را در دستگاه خود استخدام کردند. امان از آن زمان که مدیریت جامعه به دست جاهلان بیفتد. خدا آن روز را برای هیچ ملتی نیاورد. روزگاری تلخ‌تر از این وجود ندارد که جاهلان بر مردم حکومت کنند. از این بدتر این است که جاهلانی باشند که جهلشان را به خدا نسبت دهند و برای خدا اقدامات جاهلانه انجام دهند و به نام خدا خون بریزند.

وی در ادامه تاکید کرد که نباید الهیات را دست‌کم گرفت حتی خدای بدون معرفت ارزشی ندارد. اصلاً به جای اینکه بگویید: «من اعتقاد دارم، بگویید من چنین فکر می‌کنم»؛ یعنی به جای اعتقاد، فکر بنشانید. اگر بگویید من فکر می‌کنم، در آن صورت با دیگران گفت‌وگو خواهید کرد، اما اگر بگویید معتقدم، دیگر نخواهید توانست گفت‌وگو کنید.

 وی همچنین افزود: من سالهای زیادی است که وقت و عمرم را روی روشنگری و مبارزه با «جهل مقدس» گذاشتم. اما در این راه «متُد» برای خود انتخاب نکردم. این کاری بی متد است. هر جا شد متفرقاتی می نویسم که هیچکس نداند چه می کنم. چند سال قبل در قالب تفسیر قرآن دو جلد کتاب با عنوان «روشنگری دینی» منتشر کردم. چندین چاپ از این دو جلد کتاب منتشر شد و افرادی فکر کردند که تفسیر قرآن نوشته‌ام. واقعا هم تفسیر قرآن بود اما اگر اهل فن بخوانند می‌دانند چه چیزی را در آن کتاب در سایه تفسیر قرآن دنبال کرده ام.

او دو جلد کتاب «فاجعه جهل مقدس» در حقیقت جلدهای سوم و چهارم همان کتاب روشنگری دینی دانست و افزود: کتاب های دیگر من مانند «نظریه عمومی شروط» متُد دارد اما این کتاب ها مخصوصا بی متد هستند.

---

 

محبی: آموزه‌های دینی؛ بهترین بستر برای جهل مقدس هستند

محسن محبی، استاد دانشگاه و حقوق دان از دیگر سخنرانان این نشست بود. به زعم او، پیش از پرداختن به زمینه‌های بروز جهل مقدس باید از دو شخصیت مبارز در این حوزه یاد کرد؛ مرحوم طالقانی و جلال آل احمد که هر دوی ایشان از پیشگامان روشنگری در جامعه بودند. البته جلال آل‌احمد از یک زمانی حسابش با مرحوم طالقانی جدا شد، چراکه حوزه فعالیتش دینی نبود.

او معتقد است که زمینه‌های جهل مقدس هم تاریخی، هم فرهنگی، هم سیاسی و حتی جغرافیایی است. با پیروزی اسلام، روحیه ایرانی در خدمت خلفا قرار گرفت. در آن هنگام ایرانیان دو قرن در سکوت فرورفتند. ایشان تلاش‌های سیاسی برای بازیافتن قدرت از دست رفته خودشان انجام دادند، اما به جایی نرسیدند. شگفتا که تلاش فرهنگی ایرانیان برای احیای خود ادامه یافت تا در نهایت، در شاهنامه فردوسی رخ نمود. اما روحیه و عقل ایرانی از سیاست رفته رفته به ادبیات نقل مکان کرد.

 در سال ۱۳۲۰ جریانی برای مبارزه با جهل مقدس آغاز شد، اما به دلایلی در جامعه پاسخ نگرفت. در همین دوره جلال کتاب «عزاداری‌های نامشروع» را ترجمه کرد. نتیجه سخن اینکه پیدایش جهل مقدس محصول تحولات تاریخی و بستر فرهنگی است

او معتقد است که جهل مقدس محدود به دین نیست و در عرصه‌های دیگر هم قابل مطالعه است. همچنین محدود به زمان خاصی هم نیست. با وجود این آموزه‌های دینی بهترین بستر برای گسترش جهل مقدس است؛ چون ناظر به امر غیبی هستند. عنصر مشترک خرافه و امر قدسی، امر غیبی است. به همین دلیل برخی مدعی شدند که ریشه دین در جهل و ترس است. حاصل کلام اینکه در اثر بی‌اطلاعی یکسری باورهای ذهنی شکل می‌گیرد که آقای محقق‌داماد نام آن را جهل مقدس گذاشته است.

 

شهین اعوانی : کتاب جهل مقدس به مساله روز جهان معاصر می پردازد

شهین اعوانی، در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: کتاب فاجعه جهل مقدس را می توان مجموعه مقالاتی با موضوع مشترک نامید. آنچه که من کمتر در میان اساتید دیگر می بینم اما به عنوان ویژگی در آیت الله محقق داماد مشاهده کردم و  در کتاب وی نیز این خصیصه مشهود است اینکه او در نگارش این مقالات هرگز از خطابه و حفظ مطالبی را ننوشته اند و تا جایی که ایشان را می شناسم هرگز سخنرانی صرف نداشتند، بلکه یادداشت کرده و بر اساس آن سخنرانی می کنند در نتیجه این مجموعه صرفا مقاله نیست بلکه مطالب منظم، مدون و با برنامه ریزی است.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: این سیستم مرا به یاد کلاس های آلمان می اندازد، زمانی که در آن کشور تحصیل می کردم رایانه نبود اما استاد عین مقاله و یادداشت را می نوشت و بعد سوالاتی که در آخر جلسه مطرح می شد را در حاشیه یادداشت می کرد و زمانی که مجموعه مباحث و مقالات آخر ترم آماده شده و بعضا به صورت کتاب در می آمد به آن سوالات دانشجویان هم پاسخ می داد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: این دو اثر موضوع جهل را از دیدگاه قرآنی، حدیث، ادیان، فلسفه، کلام، فقه و اخلاق، عرفان بررسی می کند. استفاده مولف از اشعار ادبی بزرگانی چون حافظ، سعدی، عطار، نمک و چاشنی برای فهم مطالب است. این دو اثر را که می خوانیم در مورد حقیقت جویی و خداپرستی است، آنکه کشته می شود و آنکه می کشد و آنکه قاضی است همه برای خداست اما در پارادوکسی متفاوت.

به زعم او، یکی از مهمترین مباحثی که در این کتاب می تواند برای همه ما مفید باشد جایی است که اخلاق بر دین تقرب می یابد، و در این راستا گفت: آیت الله محقق داماد در این کتاب به اخلاق پیشادینی اشاره کرده است و می گوید اگر انسان با داشتن این پیشینه وارد دین شود به اعلی علیین و تعالی می رسد، به جز آن اگر ورود به دین باشد در واقع نقش سلبی دارد. کتاب جهل مقدس اثری فلسفی عرفانی است و مساله روز جهان معاصر به شمار می آید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه هفتم توسعه ریل گذاری با رویکرد جدیدی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی شد و مهارت افزایی را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی مازندران اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه و در دولت سیزدهم ریل گذاری با رویکرد جدیدی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی شد.

 وی گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محور‌های دانش و اخلاق اصلاح و پایه گذاری شده است.

عمو عابدینی به پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول اشاره کرد و با بیان اینکه  آمایش رشته‌ها و اجرای طرح تحول دولت سیزدهم در کنار ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کارگروه ویژه پی ریزی شده است تصریح کرد: کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی  و ساماندهی موسسات در کنار مدیریت منطقه‌ای، از اهداف و اولویت‌های طرح آمایش آموزش عالی است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: باید رشته‌های دانشگاهی پیوست اشتغال داشته باشند و وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به نیاز‌ها و آمایش آموزش عالی، سبب افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور شده است.

عمو عابدینی ادامه داد: در طرح تحول آموزش عالی به بورسیه شغلی در صنایع توجه شده است.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران به میانگین 40 درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مازندران 20 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 حسینی پور  افزود: رتبه دانشگاه در استان در مقایسه بادانشگاه‌های ملی کاهش دارد.

استاندار مازندران تصریح کرد: طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول که در وزارت علوم در دست اجراست  راهکارهایی را برای برون رفت از مشکلاتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند ارائه می‌دهد.

حسینی پور استاندار مازندران اظهار کرد: در پیاده سازی طرح تحول نباید به دنبال گزینه‌های غیر کارشناسی باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اتخاذ راهکار درست و اصولی و توانمندسازی دانشگاه مازندران در سطح ملی و هم در سطح بین المللی در دستور کار است.

وی گفت: در طرح تحول باید از خواسته‌های صنفی و بخشی پرهیز کرده و به خواسته‌های ملی توجه کنیم.

وی همچنین، گفت: ساماندهی رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌ توسعه‌ای مازندران لازم است مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش عجیب و غریب پرنده‌ها برای در امان ماندن از حمله‌ی مار‌ها (فیلم)
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است
  • سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم
  • الگوی حکمرانی تولید تدوین شود/ اگر به مردم میدان داده شود جهش تولید اتفاق می‌افتد
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل