Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@20:49:50 GMT

کشمکش دو وزارتخانه بر سر واردات برنج

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۷۰۹۴

کشمکش دو وزارتخانه بر سر واردات برنج

خبرگزاری میزان- در حالی که مقدار زیادی از برنج وارداتی در گمرک مانده است، اما هیچکدام از دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی مسئولیت آن را قبول نمی‌کنند. تاریخ انتشار: 12:39 - 25 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۵۰۰۷۷

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، پس از انتقال اختیارات بازرگانی وزارت جهادکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت این روز‌ها موضوع برنج به کشمکش بین دو وزارتخانه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله در هنگام فصل برداشت برنج در کشور وزارت جهادکشاورزی واردات برنج را ممنوع می‌کرد تا کشاورزان ایرانی متضرر نشوند اما، پس از انتقال اختیارات به وزارت صمت، واردکنندگان موفق شدند نظر مثبت مسئولان وزارت صمت را جلب کنند و مجوز واردات را کسب کنند و اقدام به ثبت سفارش کردند.

اما پس گذشت چند روز از ابلاغ مصوبه آزاد شدن واردات برنج توسط وزارت صنعت به ناگاه با نامه نگاری رئیس سازمان برنامه و بودجه بار دیگر واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شد و این موضوع سردرگمی‌هایی را در پی داشت.
اما در این میان مشکلی که وجود دارد برنج‌هایی وارداتی که در گمرک رسوب کرده و مجوز ترخیص نگرفته‌اند و خطر از بین رفتن این برنج‌ها وجود دارد.

پیش‌تر مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرگزاری میزان اظهار کرده بود؛ ۱۸۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور مانده و برای ترخیص همچنان در انتظار اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی است.

در ادامه چالش برنج‌های دپو شده در گمرک، عباس قبادی معاون وزیر صنعت طی مکاتبه با شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد: ترخیص مقادیر قابل توجهی از محموله‌های برنج در بنادر با مشکل مواجه شده که با ترخیص این محموله‌ها با اخذ تعهد از واردکنندگان صورت گیرد.

در این نامه اعلام شده؛ با عنایت به فرایند واردات کالا‌های اساسی و ضروری در وزارت جهاد کشاورزی (قبل از مصوبه سران محترم قوا و انتقال آن به این وزارتخانه) مبنی بر انجام واردات و دریافت قبض انبار با هدف صیانت از منابع ارز رسمی و همزمان انجام ثبت سفارش و متعاقبا مراجعه جهت دریافت ارز به آگاهی می‌رساند مقادیر قابل توجهی از محموله‌های متقاضیان واردات برنج به بنادر کشور رسیده، ولی به دلایل مختلفی ترخیص آن‌ها با مشکل مواجه گردیده است.

این در حالی است که علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از تاریخ دوم مردادماه سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تایید ثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یا عدم ترخیص کالا‌ها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است، اما قبل از دو ماه پیش، که وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌های یاد شده مسئولیت داشت، در یک فرایند نزدیک به ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

اکنون باید منتظر سرنوشت برنج‌های مانده در گمرک بود که آیا وزارتخانه‌ای مسئولیت آن‌ها را برای ترخیص قبول می‌کند یا این حجم از برنج‌ها در انبار گمرک خواهند ماند و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برنج گمرک واردات ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی سازمان‌های همکار و همجوار مجوز دهنده ترخیص کالا از اماکن گمرکی مکلف‌اند مجوزها را از طریق سامانه یکپارچه مجوزها به گمرک ارائه دهند.

کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.

مشاور رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: مقرر شد سازمان‌های همجوار با انجام تکالیف مرتبط قانونی در ماه آینده، مجوزها از طریق سامانه یکپارچه‌ها مجوزها دریافت شود.

کد خبر 6081883

دیگر خبرها

  • ترخیص ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک
  • ترخیص ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک
  • افزایش واردات گوشت منجمد
  • واردات گوشت منجمد افزایش می‌یابد
  • ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟