Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@20:52:25 GMT

مهار موفقیت آمیز بیماری لمپی اسکین در دام های فریدونشهر

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۷۶۴۱

مهار موفقیت آمیز بیماری لمپی اسکین در دام های فریدونشهر

محمدرضا موسی خانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع که در فریدونشهرهمه ساله شاهد حضور عشایری هستیم که از استان خوزستان و مناطق مختلف استان اصفهان وارد شهرستان می شوند، اظهار داشت: در شهرستان فریدونشهر علاوه بر وجود ۴۰۰ هزار راس دام های عشایری، ۸۰ هزار راس دام سبک و ۹ هزار راس دام سنگین روستایی وجود دارد و برنامه واکسیناسیون در شهرستان به این صورت است که اول دام های روستاییان واکسینه می شود و بعد از ورود عشایر به فریدونشهر واکسیناسیون دام عشایر را آغاز می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهار موفقیت آمیز بیماری لمپی اسکین در سطح شهرستان فریدونشهر

وی ضمن بیان این مطلب که دامپزشکی شهرستان فریدونشهر در ابتدای سال دام های سبک روستایی را تحت پوشش واکسن شاربن، آبله و تب مالت قرار داده است، ابراز داشت: پنج هزار راس دام سنگین روستاییان تحت پوشش واکسن لمپی اسکین قرار گرفت و علاوه بر آن ما در مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی ۹ هزار راس دام های سنگین را در تمامی روستاهای شهرستان تحت پوشش قرار دادیم و مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در پاییز انجام می شود و زمستان هم واکسیناسیون بروسلوز(تب مالت) دام سنگین را داریم.

رئیس دامپزشکی شهرستان فریدونشهر  با بیان اینکه لمپی اسکین یک بیماری ویروسی است که در فصل گرم شایع و از طریق پشه ها منتقل می شود، افزود: ما چند مورد بیماری لمپی اسکین را در پیشکوه، پشتکوه و چند مورد هم در بخش مرکزی شهرستان داشتیم که با انجام واکسیناسیون و آموزش دام داران و انجام سم پاشی این بیماری مهار شد و مورد جدیدی گزارش نشده است.

تزریق یک ملیون نوبت سر واکسن در سال به دام عشایر

وی با اشاره به اینکه موضوع که به خاطر رفت و آمد دام های عشایری به شهرستان فریدونشهر امکان شیوع بیماری های مختلف وجود دارد و دامپزشکی شهرستان در تلاش است که تزریق بیشتر واکسن ها را در دستور کار خود قرار دهد بیان داشت: پس از ورود دام های عشایر کار اصلی دامپزشکی شهرستان واکسیناسیون دام عشایر است و به صورت معمول برای دام های عشایری در سال یک ملیون نوبت سر تزریق واکسن داریم که هر بار مراجعه برای واکسیناسیون یک نوبت سَر حساب می شود.

موسی خانی اضافه کرد: ما امسال برای واکسیناسیون دام های عشایر تزریق واکسن های مختلفی مثل آبله، شاربن، پی.پی.آر و غیره را در دستور کار قرار دادیم.

طیور شهرستان فریدونشهر عاری از بیماری های خطرناک هستند

وی با بیان این مطلب که طیور در شهرستان فریدونشهر به دو بخش صنعتی و بومی تقسیم می شوند و در بخش صنعتی، شهرستان دارای پنج بخش مرغداری گوشتی و پنج واحد پرورش بوقلمون است، تصریح کرد: در بخش صنعتی واکسیناسیون از لحظه ورود جوجه به سالن و به صورت منظم انجام و واکسن به صورت آشامیدنی و تزریقی وارد بدن جوجه می شود ولی در طیور روستایی با توجه به اینکه کشور عاری از آنفولانزای فوق حاد است طرح واکسیناسیون خاصی نداشتیم اما به صورت موردی واکسیناسیون دوگانه را انجام دادیم.

 رئیس دامپزشکی شهرستان فریدونشهر افزود: آخرین بار سال ۹۶  شاهد شیوع آنفولانزای فوق حاد را در طیور روستایی بودیم و بعد از آن گزارشی در این زمینه نداشتیم البته بیماری هایی با اهمیت کمتر مثل نیوکاسل و یا عفونت های مختلف در طیور روستایی وجود دارد که با مراجعه و تشخیص درمان می شود.

تزریق واکسن هاری به سگهای خانگی تا شعاع سه کیلومتری در سال گذشته

وی با اشاره به این مطلب که تمام امور حیات وحش مربوط به محیط زیست است ولی در صورتی که امکان انتقال یک نوع بیماری از حیات وحش به انسان وجود داشته باشد دامپزشکی دست به کار می شود، ابراز داشت: سال گذشته شاهد شیوع بیماری هاری در بین سگهای شهرستان بودیم که در این موارد دامپزشکی کار نمونه برداری را انجام می دهد و در صورت مثبت بودن نمونه، واکسیناسیون صاحبان سگ در شعاع سه کیلومتری در دستور کار دامپزشکی قرار می گیرد.

کد خبر 4719859

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری لمپی اسکین دامپزشکی دامداری ماه محرم قزوین بوشهر اربعین حسینی شیراز شهرکرد مراسم عزاداری عاشورا ایلام خطبه های نماز جمعه گرگان سانحه تصادف تاسوعا و عاشورا ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح احیای آهوی مغان موفقیت‌آمیز است/حال خوش آهوان در دشت مغان استان اردبیل

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طرح طرح احیای آهوی مغان موفقیت‌آمیز بود و اکنون برآورده‌شدن آرزوی چندین ساله مردم مغان در احیا و بازگشت آهو و جست‌وخیز آن را در طبیعت شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، ظهر امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در بازدید از زیستگاه طرح احیای آهوی مغان اظهار کرد: به دنبال رهاسازی آهو در طبیعت آزاد مغان در تیر ماه ۱۴۰۱ اقدامات گشت و کنترل منطقه با تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و فرهنگ‌سازی طی دو سال اخیر در بین عشایر منطقه مبنی بر حمایت و حفاظت از نسل این آهوان آغاز شد و امروز شادی مردم مغان در بازگشت آهو و جست‌وخیز آن را در طبیعت شاهد هستیم.

قاسم‌پور افزود: پایش‌های دوره‌ای ما نشان می‌دهد که با کمک عشایر منطقه و جوامع محلی طرح احیای آهوی مغان موفقیت‌آمیز بود و خود اهالی کمک کردند تا شاهد تلفات یا شکار آهو نباشیم.

قاسم‌پور ادامه داد: تصاویر و فیلم‌های گرفته شده توسط محیط‌بانان طی پایش‌های دوره‌ای و پایش‌های سال جدید نیز نشان می‌دهد حال آهوان مساعد و در وضعیت مطلوب قرار دارند که این امر نشان می‌دهد این گونه به شرایط زیستی طبیعی بازگشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه رهاسازی آهو در دشت مغان و خارج از فنس جزو سه طرح برتر احیای جمعیت حیات وحش در کشور انتخاب شده است افزود: به‌منظور تکمیل مراحل رهاسازی و مشاهده گله‌های بزرگ آهو در دشت مغان مراحل تکمیلی این طرح با انتقال و رهاسازی آهوان از دیگر مناطق در سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 739729

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • طرح احیای آهوی مغان موفقیت‌آمیز است/حال خوش آهوان در دشت مغان استان اردبیل
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مه ولات
  • آغاز واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان
  • آغاز واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بم