Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که پس از لغو مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان بار دیگر تنور انتخابات افغانستان گرم شده اما چهره‌های جهادی این کشور همچنان بر طبل تعدیق انتخابات میکوبند. ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ بین الملل افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- سید حسام رضوی: انتخابات جاری ریاست‌جمهوری در افغانستان بی‌شک بی سروسامان‌ترین دور انتخابات در این کشور آن هم به مدیریت آمریکایی‌هاست و دلیل این هم بی‌نظمی در اجرای این روند چیزی نیست جز سردرگمی آمریکا و بدون برنامه بودنش برای آینده افغانستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که تا قبل از برگزاری انتخابات مهرماه افغانستان با طالبان بر سر صلح و خروج از افغانستان به جمع‌بندی نهایی خواهند رسید بنابراین همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات قطر گذاشته و هیچ برنامه مشخصی برای برگزاری انتخابات نداشتند. این موضوع تا جایی پیش رفت که همه مقامات آمریکایی با اطمینان اعلام می‌کردند که صلح بر انتخابات اولویت دارد و به احتمال زیاد هم‌زمان با امضای توافق بو طالبان، انتخابات تعلیق شده و دولت موقت بر سر کار خواهد آمد.

در این میان آمریکا گام دیگری را نیز برداشت و آن هم عقیم کردن چهره‌های سیاسی جهادی افغانستان بود.

آمریکا در طول 18 سال گذشته و با ترفندهای مختلف توانسته بود جهادی‌های افغانستان را خلع‌ سلاح کند و آنها را وارد روند سیاسی کرده و خطر مزاحمت آنها را برای برنامه‌های بعدی خود کم کند.

گام بعدی متلاشی کردن جبهه جهادی‌های افغانستان در روند سیاسی بود. آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان احتمالا  با ترفند مالی و وعده‌های پوچ توانست عبدالله عبدالله را از صف جهادی‌ها و یاران سابق خود جدا کند و یک بازوی اساسی جهادی‌ها بدین شکل از بین رفت. گام بعدی ورود مهره دیگر آمریکا به صف جهادی‌ها ‌ ایجاد اختلاف در میان آنها در روند سیاسی برای انتخابات آتی بود.

در این مرحله حنیف اتمر وارد میدان شد و در زمان ثبت‌نام تیم‌های انتخاباتی با مشورت آمریکایی‌ها توانست تیم جهادی‌ها را چند پاره کند و اختلاف میان آنها را به حداکثر برساند اما زیاد طول نکشید که اختلافات اساسی میان او و عطا محمد نور والی قدرتمند بلخ و از چهره‌های برجسته جهادی رخ نمود. او احساس می‌کرد می‌تواند یونس قانونی و محمد محقق را در کنار خود نگه دارد و عطا محمد نور در کنار او و عبدالله عبدالله جریان سوم در میان جهادی‌ها شده و بدین شکل ضربه اساسی و نهایی به این جریان وارد شود.

به نظر می‌رسد چهره‌های جهادی افغانستان در این مرحله پی به این مهم برده و با خروج از تیم اتمر فعالیت انتخاباتی او را تعلیق کردند. اتمر نیز به سمت هم‌پیمان خود یعنی آمریکا بازگشت و اعلام کرد صلح برای او بر انتخابات ارجحیت دارد.

اکنون که تا حدی نقشه آمریکا برای توافق صلح با طالبان و تعلیق انتخابات با شکست نسبی مواجه شده و آمریکا بار دیگر تصمیم به ادامه بازی انتخابات در افغانستان گرفته است این جهادی‌ها هستند که خواستار عدم برگزاری این روند و جدی شدن روند صلح در کشورشان شده‌اند.

جهادی‌های افغانستان پس از چند دوره بازی خوردن در انتخابات نمایشی در این کشور به خوبی می‌دانند که در این انتخابات پیروز نهایی از هم‌اکنون و براساس خواست آمریکایی‌ها تعیین شده است.

تشدید رقابت‌های انتخاباتی رهبران حکومت وحدت ملی؛ «غنی» از امکانات دولتی استفاده می‌کندافزایش احتمال تقلب؛ نهادهای نظارتی انتخابات افغانستان بودجه ندارند

 

از سوی دیگر آنها در چندین دور مذاکرات با طالبان به این درک رسیده‌اند که شاید بتوان از طریق مفاهمه و مذاکره با این گروه کنار بیایند و آینده کشورشان را رقم بزنند.

به همین دو علت، اکنون جریان جهادی افغانستان تصمیم به تحریم و تعلیق اتتخابات و جدی شدن روند صلح آن هم به رهبری خود افغان‌ها گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد تحولات جدیدتر در جبهه جهادی‌های افغانستان خواهیم بود.

انتهای پیام/.

R36446/P/S8,1413/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: استقرار موشک‌های میان برد آمریکا در فیلیپین، برای امنیت بین‌المللی به یک روز سیاه تبدیل خواهد شد.

وی از آمریکا خواست برای اطمینان از حفظ امنیت و ثبات جهانی از سیاست‌های روسیه پیروی کند و افزود: در غیر این صورت، تمام مسئولیت افزایش تنش در جهان بر عهده واشنگتن خواهد بود.

آمریکا و فیلیپین رزمایش‌های مشترکی با نام سالکنیب ۲۴ برگزار می‌کنند که در طول این رزمایش، نیرو‌های آمریکایی برای اولین بار سامانه موشکی میان برد (MRC) خود را در شمال لوزون در فیلیپین مستقر خواهند کرد.

پیش از این ژنرال چارلز فلین، فرمانده نیرو‌های آمریکایی مستقر در منطقه جنوب شرق آسیا گفته بود که کشورش در حال برنامه‌ریزی برای استقرار موشک‌های میان برد در آسیا برای بازدارندگی چین است.

طبق پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ بین شوروی و آمریکا امضا شد، واشنگتن نمی‌تواند موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را در جنوب شرقی آسیا مستقر کند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ از این معاهده خارج شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دور دنیا به ‌صرف قهوه!
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • ادعای مربی ایرانی افغانستان: در آسیا قدرتنمایی می‌کنیم
  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف
  • تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان
  • سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون