Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:13:29 GMT

بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال ۱۹۹۱

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۹۶۹۹

بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال ۱۹۹۱

رسانه های غربی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که در ابتدای معاملات نفتی این روز در بازارهای آسیا، قیمت نفت خام آمریکا تا ۱۵ درصد و نفت خام برنت تا ۲۰ درصد بالا رفت. هر چند این افزایش قیمت در ساعات بعد مقداری فروکش کرد اما این رقم نشانگر بالاترین میزان افزایش یکباره بهای نفت طی تقریبا دو دهه اخیر بود.
این افزایش در پیامد خارج شدن پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت روزانه عربستان از بازار، پس از حملات به تأسیسات نفتی این کشور است که پنج درصد تولید جهانی را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تارنمای شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) با اشاره به این مطلب از کاهش ارزش شاخص بورس ها در آسیا، اروپا و آمریکا خبر داد.
بر این اساس در معاملات امروز شاخص دکس آلمان با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۲ هزار و ۳۸۸ واحد تنزل کرد. این در حالی است که این شاخص طی هفته گذشته با روندی افزایشی روبرو بوده و به ۱۲ هزار و ۴۹۴ واحد رسیده بود.
پس از فروکش کردن افزایش ناگهانی بهای نفت در روز دوشنبه، قیمت نفت برنت حدود ۱۰٫۶۶ درصد و قیمت نفت شاخص آمریکا حدود ۹٫۴۸ درصد نسبت به قیمت‌های روز جمعه افزایش یافت و به ترتیب به ۶۶٫۶۴ دلار و ۶۰ دلار رسید.
این در حالی بود که اوج‌گیری قیمت نفت بر بازارهای بورس آسیایی و قیمت بنزین آمریکا تأثیر منفی گذاشت؛ بورس ژاپن روز دوشنبه تعطیل است، اما بورس هنگ‌کنگ ۱ درصد و بورس سنگاپور ۱٫۶ درصد با افت شاخص مواجه شد.
از سوی دیگر افزایش بهای جهانی نفت موجب افزایش بهای نفت در آمریکا شد به طوری که قیمت بنزین در آمریکا با ۱۰ درصد افزایش به ۲٫۷۵ دلار در ازای هر گالن رسید.
پالایشگاه‌های غرب آمریکا که با خطوط لوله دسترسی به مناطق نفتی کشور مانند تگزاس ندارند، آسیب بیشتری دیده‌اند. بر اساس آمارها، سواحل غربی آمریکا مانند ایالت کالیفرنیا طی ماه‌های گذشته، روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت از عربستان وارد کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد قیمت بنزین در آمریکا احتمالاً در روزهای پیش رو باز هم افزایش یابد. هنوز معلوم نیست عربستان تا چه زمانی قادر به احیای تولید نفت خود باشد، اما مقامات ریاض گفته‌اند تلاش می‌کنند روز دوشنبه دو میلیون بشکه از ۵٫۷ میلیون بشکه‌ای که تولیدش متوقف شده را احیا کنند.
عربستان و آمریکا گفته‌اند برای جلوگیری از کمبود نفت در بازارهای جهانی مقداری از ذخایر راهبردی نفت خود را راهی بازار خواهند کرد. عربستان حدود ۱۸۸ میلیون بشکه و آمریکا ۶۵۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت دارند.
طبق آمارهای رسمی ذخایر نفت استراتژیک کشورهای ثروتمند جهان حدود ۲ میلیارد بشکه است، اما استفاده از این ذخایر می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت نفت داشته و آن را باز هم افزایش دهد، چرا که بسیاری از دلالان نفتی با این تصور که کمبود نفت کوتاه‌مدت نیست، شروع به خرید هر چه بیشتر نفت خواهند کرد و تقاضا افزایش خواهد یافت.
در همین حال نشریه تخصصی پلاتز پیش بینی کرده است که احتمالاً قیمت نفت برنت باز هم افزایش یافته و به ۷۰ دلار برسد.
کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ها در عربستان بالا بوده و آن را می‌توان با حمله موشکی صدام حسین به تأسیسات عربستان در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد، در آن زمان قیمت نفت طی چند روز حدود دو برابر شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آرامکو نفت بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دنیای امروز جایگاه و امکاناتی وجود دارد که فقط با پول می توان خرید، مانند عضویت در باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری جهان؛ امکانی که تنها در صورت داشتن ثروتی چند میلیارد دلاری برای هر فرد محقق خواهد شد. باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری جهان را طبقه نخبه‌ای از میلیاردرهایی که دارای ثروت ۱۲ رقمی هستند، تشکیل می دهند و امسال ۱۴ نفر در سراسر جهان واجد شرایط حضور در این باشگاه شناخته شدند که بسیاری از آنها با راه‌اندازی شرکت‌های فناوری به این ثروت هنگفت دست پیدا کردند. این تعداد در مقایسه با شش سال گذشته و تنها در یک مورد نسبت سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، براساس گزارش اخیر فوربس، میلیاردرهای جهان ۱۲۰ درصد ثروتمندتر از یک دهه قبل شده اند، اما این ۱۴ نفر که دارایی آنها ۲۵۵ درصد افزایش یافته، بسیار بهتر از میانگین سایر میلیاردرهای جهان عمل کرده اند. ۱۴ عضو باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری‌های جهان، در مجموع ۲ تریلیون دلار ثروت دارند و بدین ترتیب ۰.۵ درصد از تعداد ۲۷۸۱ میلیاردر جهان، صاحب حدود ۱۴ درصد از کل ثروت میلیاردرهای جهان هستند.

این در حالیست که چندی پیش ۱۰۰ میلیارد دلار حتی برای مجموعه میلیاردرها دور از دسترس به نظر می‌رسید. در سال ۱۹۸۷، زمانی که فوربس اولین رتبه بندی ثروت جهانی خود را منتشر کرد، فقط دو سرمایه دار ژاپنی بودند که بیش از ۱۰ میلیارد دلار ثروت داشتند. (حدود ۲۷ میلیارد دلار به نرخ امروز، مبلغی که در فهرست ۲۰۲۴ در رتبه ۶۹ قرار می گیرد.)

ثروتمندان جهانچند درصد ثروت جهان در اختیار اعضای باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری است؟
سهم دارایی ۱۴ عضو باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری از ثروت کل جهان چقدر است؟ این سوالی است که پاسخ آن را می‌توان از گزارش ارائه شده توسط بانک کردیت سوئیس و شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی UBS پیدا کرد.

براساس تجزیه و تحلیل ثروت پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر که توسط بانک کردیت و UBS انجام شده است، مجموع ثروت افراد صاحب ثروت جهان تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۴۵۴ تریلیون دلار رسیده است. این در حالیست که مجموع ثروت اعضای باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری جهان، بالغ بر دو تریلیون دلار است و بدین ترتیب می توان گفت این ۱۴ نفر حدود ۰.۴۴ درصد از ثروت کل افراد صاحب ثروت جهان (با مبنا قرار دادن آمار بانک سوئیسی) را در اختیار دارند.

برنارد آرنو، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان هم نسبت به ثروت افراد صاحب ثروت جهان ۰.۰۵۱ درصد، سهم دارد. همچنین براساس این گزارش، حدود ۵۴ میلیون، میلیونر در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۲ حضور داشتند که میانگین ثروت هر بزرگسال ۸۴۷۱۸ دلار بوده است.


دنیز موریسون در آگوست ۲۰۱۱ در شرکت کمبل سوپ به اوج حرفه خود رسید، زمانیکه زنان کمی مانند او در پست‌های عالی‌رتبه شرکت‌های بزرگ ایالات‌متحده قرار داشتند.

اگر بخواهیم درک بهتری از میزان ثروت ۱۴ عضو باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری‌های جهان داشته باشیم، بد نیست میزان آن را در نسبت با ایران بسنجیم.

بنا به گزارش بانک مرکزی موجودی سرمایه خالص اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۷ هزار همت است.

با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها از منبع تشکیل سرمایه ناخالص تا سال ۱۴۰۲ و فرض رشد حقیقی صفر، ارزش موجودی سرمایه اقتصاد ایران برای سال ۱۴۰۲ به بیش از ۶۹ هزار همت رسیده است که با فرض قیمت میانگین نرخ ارز غیررسمی ۵۰ هزار تومانی، اقتصاد ایران حدود «۱۴۰۰ میلیارد دلار» سرمایه دارد.

بر این اساس می توان گفت که دارایی «۲۰۰۰ میلیارد دلاری» ۱۴ نفر میلیارد جهان، در حدود ۴۰٪ از موجودی سرمایه اقتصاد ایران بزرگتر است.

البته باید این نکته مهم را در نظر گرفت چون جریان سرمایه بین‌المللی در املاک و مستغلات، ماشین‌آلات، معادن و حتی نظام پرداخت ایران ورودی ندارد، دارایی ایرانیان در داخل کشور حتما ارزش واقعی و حقیقی بیش از این دارد.

با این همه، از دیگر نکات جالب توجه درباره باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری جهان که فوربس معرفی کرده، کشورهایی است که اعضای این باشگاه شهروند آن هستند که به جز چهار مورد (مکزیک، هند، اسپانیا و فرانسه)، ۱۰ ثروتمند جهان در ایالات متحده آمریکا ساکن‌اند.

اما آنچه مشخص است، امروزه با افزایش ثروت در سراسر جهان، عضویت در باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری روز به روز رایج تر می شود. در ادامه فهرست کامل انحصاری ترین باشگاه زمین، از کم ترین تا بیشترین میزان ثروت را مرور خواهیم کرد. (میزان دارایی خالص مربوط به ۸ مارس ۲۰۲۴ است.)

۱۴. کارلوس اسلیم
اسلیم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان ثروتمندترین فرد جهان با ۷۴ میلیارد دلار در اوج رتبه بندی قرار داشت. اگرچه اکنون ۱۳ نفر دیگر جلوتر از او هستند، اما به لطف افزایش ارزش پزو مکزیک و جهش ۶۰ درصدی قیمت سهام شرکت صنعتی اش، او همچنان از همیشه ثروتمندتر است.

۱۳.آمانسیو اورتگا
دارایی خالص: 103 میلیارد دلار | منبع ثروت: زارا | کشور: اسپانیا

ثروت اورتگا از سال گذشته تاکنون ۲۶ میلیارد دلار افزایش یافته است و دارایی خالص او به دلیل جهش ۴۳ درصدی سهام خرده فروشی لباس اش که زنجیره مد زارا را اداره می کند، به ۱۲ رقم رسیده است. مجموعه املاک و مستغلات اورتگا که شامل لجستیک، املاک مسکونی و اداری عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی می شود، اکنون ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد و به مستاجران از جمله اپل، آمازون و والمارت اجاره داده می شود.

۱۲. مایکل بلومبرگ
دارایی خالص: 106 میلیارد دلار | منبع ثروت: بلومبرگ | کشور: آمریکا

در آگوست، بلومبرگ LP، زمانی که بلومبرگ پس از سه دوره به عنوان شهردار نیویورک انتخاب، ولاد کلیاتچکو را به عنوان مدیرعامل منصوب کرد که اولین مدیر اجرایی از سال ۲۰۱۴ محسوب می شد. مایل بلومبرگ همچنین در حال برنامه ریزی بلندمدت برای پول خود است و آوریل گذشته، بنیانگذار ۸۲ ساله غول فناوری مالی و رسانه ای به طور علنی متعهد شد که ۸۸ درصد از سهام خود برای کمک هایی مانند پیشگیری از تغییرات آب و هوایی و سلامت عمومی به خیریه بلومبرگ اهدا کند

۱۱. سرگی برین
دارایی خالص: 110 میلیارد دلار | منبع ثروت: گوگل | کشور: آم
ریکا

سرگی برین یک کارآفرینان موفق است که در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا زندگی و فعالیت می کند ولی اصالتی روسیه ای دارد. او به همراه لارنس لری پیج توانست موتور جست و جوی اینترنتی گوگل را در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) ایجاد کند

۱۰. لری پیج
دارایی خالص: 114 میلیارد دلار | منبع ثروت: گوگل | کشور: آمریکا

بنیانگذاران گوگل اکنون چهار سال از فعالیت های روزمره خود فاصله گرفته اند، اما همچنان بزرگترین سهامداران فردی این غول فناوری هستند. پیج بیشتر از دید عموم دوری می‌کرد و در پنج جزیره خصوصی گزارش‌شده‌اش، از جمله یکی در فیجی و دیگری در پورتوریکو، وقت می‌گذراند. برین سال گذشته از نیمه بازنشستگی خارج شد تا تغییراتی را در مدل‌های چت ربات هوش مصنوعی گوگل ارائه دهد و در زمان انتشار چت بات جمینی در دسامبر به عنوان یکی از «همیاران اصلی» معرفی شد.

۹. موکش آمبانی
دارایی خالص: 116 میلیارد دلار | منبع ثروت: منابع مختلف | کشور: هند

آمبانی اولین عضو آسیایی باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری است که امسال به لطف سهام پررونق شرکت خود موفق به کسب این جایگاه شد. در ماه مارس، او میزبان یک جشن سه روزه پر ستاره در مجتمع پالایشگاهی Reliance برای جشن عروسی آتی کوچکترین پسرش بود. ریحانا، خواننده معروف در این مراسم برای ۱۶۰۰ مهمان از جمله مارک زاکربرگ، بیل گیتس و ایوانکا ترامپ اجرا کرد.
۸. استیو بالمر
دارایی خالص: 121 میلیارد دلار | منبع ثروت: مایکروسافت | کشور: آمریکا

مالک لس آنجلس کلیپرز در تابستان امسال تیم خود (پنجمین تیم با ارزش NBA ) را به یک استادیوم جدید منتقل می کند. ثروت بالمر از سال گذشته تا حدودی به دلیل ارزش بالای کلیپرز و به لطف افزایش سهام مایکروسافت، ۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

۷. بیل گیتس
دارایی خالص: 128 میلیارد دلار | منبع ثروت: مایکروسافت | کشور: آمریکا

بیل گیتس علیرغم اینکه تقریباً ثروتمندترین فردی است که تا به حال جهان به خود دیده است اما به لطف رقابت سخت در صدر، طلاق پرهزینه در سال ۲۰۲۱ و ۵۹ میلیارد دلاری که به امور خیریه داده است، کمترین رتبه را از سال ۱۹۹۲ کسب کرده است. بنیانگذار مایکروسافت در ۱۸ سال از ۲۳ سال (۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷) ثروتمندترین فرد جهان بود.

۶. وارن بافت
دارایی خالص: 133 میلیارد دلار | منبع ثروت: برکشایر هاتاوی | کشور: آمریکا

بافت که شریک تجاری دیرینه اش چارلی مانگر در ۹۹ سالگی در نوامبر درگذشت، در یک سال گذشته خود را در یک خصومت نادر دید و با جیمی هاسلم میلیاردر همکارش در مورد قیمت خرید برکشایر هاتاوی از زنجیره کامیون هاسلم اختلاف نظر داشت. طرفین در ژانویه به توافق رسیدند و برکشایر آخرین ۲۰ درصد از Pilot را به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. سهام برکشایر در بالاترین حد خود قرار دارد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

۵.لری الیسون
دارایی خالص: 141 میلیارد دلار | منبع ثروت: اورکل کورپوریشن | کشور: آمریکا

یک دهه پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی اوراکل، الیسون همچنان رئیس، مدیر ارشد فناوری و بزرگترین سهامدار آن با ۴۰ درصد از شرکت است. سهام اوراکل ۳۴ درصد رشد کرد و به او کمک کرد تا ۳۴ میلیارد دلار ثروتمندتر شود. سرمایه‌گذاری‌های دیگر او به خوبی پیش نمی‌روند و ارزش سهام او در X کمتر از یک‌سوم یک میلیارد دلاری است که برای آن پرداخت کرده است و Project Ronin، یک استارت‌آپ نرم‌افزار سرطان که او در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد، قرار است تعطیل شود.

۴. مارک زاکربرگ
دارایی خالص: 177 میلیارد دلار | منبع ثروت: فیس بوک | کشور: آمریکا

پس از سقوط ۷۵ درصدی سهام غول رسانه‌های اجتماعی نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۱، زاکربرگ تقریباً یک چهارم از کارکنان خود را اخراج کرد و در عین حال شرط‌بندی بزرگی روی هوش مصنوعی و متاورس داشت. سهام شرکت در طول سال گذشته تقریباً سه برابر شد و زاک با ۳۹ سال سن به ثروتمندترین فرد تبدیل شد.

۳.جف بزوس
دارایی خالص: 194 میلیارد دلار | منبع ثروت: آمازون | کشور: آمریکا

بنیانگذار آمازون امسال هم از نظر ثروت و هم از نظر آفتاب به طلا دست یافت. او به لطف جهش ۹۳ درصدی در سهام تجارت الکترونیک لویاتان، ۸۰ میلیارد دلار ثروتمندتر شد. در همین حال، او ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید خانه در جزیره پناهگاه میلیاردر میامی، به سمت فلوریدای آفتابی و مالیات پسند پس از سه دهه نقل مکان کرد.

۲. ایلان ماسک
دارایی خالص: 195 میلیارد دلار | منبع ثروت: تسلا، اسپیس ایکس | کشور: آمریکا

ثروت ایلان ماسک تا نوامبر ۲۰۲۱ فاصله زیادی دارد، زمانی که او اولین کسی بود که ۳۰۰ میلیارد دلار ثروت داشت. از آن زمان، او چندین بار عنوان ثروتمندترین جهان را به دست آورده و از دست داده است زیرا شرط بندی های جسورانه او یا رشد داشته است مانند ارزش اسپیس ایکس که به ۱۸۰ میلیارد دلار افزایش یافت، یا مانند شبکه اجتماعی ایکس (۷۰%) و سهام تسلا (۵۷%) کاهش یافته است.


۱. برنارد آرنو
دارایی خالص: 233 میلیارد دلار | منبع ثروت: LVMH | کشور: فرانسه

ثروتمندترین فرد جهان برای دومین سال متوالی. ثروت آرنو در سال ۲۰۲۳ است که به لطف شرکت لوکسش، LVMH، که مالک لویی ویتون، کریستین دیور و سفوراست، ۱۰ درصد رشد ثروت داشته است. سال گذشته، غول مد ۱۶.۵ میلیارد دلار سود خالص در ازای ۹۴ میلیارد دلار درآمد را اعلام کرد. آرنو برنامه جانشینی خود برای حفظ کنترل خانواده را در ژانویه تثبیت کرد، زمانی که پیشنهاد کرد پسرانش الکساندر و فردریک را به هیئت مدیره LVMH اضافه کنند، جایی که آنها به دو فرزند بزرگ او، آنتوان و دلفین بپیوندند.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899468

دیگر خبرها

  • این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳