Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@06:46:25 GMT

درآمد صنعت پتروشیمی به ۳۷میلیارد دلار می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۹۸۷۱

درآمد صنعت پتروشیمی به ۳۷میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش جهان نيوز، «بهزاد محمدی» امروز دوشنبه در نشستی خبری  با اشاره به اینکه سند پتروشیمی کشور به دلیل تاثیری که در اقتصاد دارد اهمیت ویژه‌ای داراست، ادامه داد: تاثیر پتروشیمی بر اقتصاد امری تاکیدی و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: هر روز بر اعتبار صنعت پتروشیمی اضافه می‌شود و با طرح‌هایی برنامه‌ریزی شده این نقش را پر رنگ‌تر خواهیم دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمدی به نقشه کلان پتروشیمی با توجه به میزان خوراکی دریافتی از پالایشگاه‌های نفت و گاز و ان.جی.ال‌ ها (NGL) (کارخانه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت) و تامین و تولید نهایی محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اکنون صنعت پتروشیمی، ۳۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه های نفت و گاز و همچنین ان.جی.ال ها دریافت می‌کند که ۲۵ میلیون تن مربوط به خوراک‌های مستقیم صنعت است و ۸ میلیون تن نیز صرف سوخت می‌شود.

وی با بیان اینکه  این حجم از خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت است، تاکید کرد: این خوراک‌ها به ۵۶ مجتمع در سراسر کشور ارسال می‌شود که شامل ۵۴ مجتمع تولیدی و ۲ مجتمع نیز پشتیانی و تامین‌کننده یوتولیتی (سرویس‌های جانبی) هستند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ظرفیت صنعت در حال حاضر ۶۵.۸ میلیون تن است که در سال ۹۲ این ظرفیت  ۵۷ میلیون تن بوده است که ۳۱ میلیون تن محصول نهایی در صنعت تولید می‌شود.

وی سهم صادرات از تولید نهایی پتروشیمی را ۲۲.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ۵ میلیون تن از تولیدات نیز در بورس کالا عرضه می‌شود و ۲ میلیون تن نیز به صورت اوره برای کود در وزارت جهاد کشاورزی  به مصرف می‌رسد.

محمدی مجموع درآمد صنعت پتروشیمی را  ۱۷ میلیارد دلار دانست  که در سال های آینده و بعد از جهش های دوم و سوم پتروشیمی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ بیشتر می شود  که حکایت از افزایش نقش پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۸ هزار نفر در مجموعه طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مشغول به کار هستند، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۲۳ هزار نفر خواهد رسید و اشتغال غیر مستقیم صنعت پتروشیمی بیش از این اعداد خواهد بود. با جهش در صنعت پتروشیمی ۸۵۰ هزار نفر اشتغال در صنایع پایین‌دست پتروشیمی در ۱۵ هزار بنگاه فعال نیز وجود خواهد داشت و ایجاد رونق در صنعت پتروشیمی آهنگش به آنها خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در بخش محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمی ۴۴ نوع محصول شیمیایی و ۱۸ نوع محصول پلیمری با ۳۰۰ گرید مختلف تولید می‌شود که در مجموع حکایت از تولید ۳۵۰ نوع محصول در صنعت پتروشیمی ایران دارد که نشان‌دهنده تاب‌آور بودن فروش و ایجاد رونق در پایین دست صنعت پتروشیمی است.

وی به موضوع پژوهش و فناوری در پتروشیمی اشاره کرد و افزود: پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی  در دو حوزه فعال است که یکی شامل بحث دست یافتن به دانش فنی تولید محصولات است و از سوی دیگر ساخت کاتالیست های پر مصرف صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

به گفته محمدی، ۴۰ نوع گروه کاتالیستی وجود دارد که اکنون ۱۶ گروه بومی و صنعتی شده و در کشور در حال تولید است و ۹ گروه  نیز تا سال ۱۴۰۰ بومی‌سازی و تجاری‌سازی خواهد شد و ۱۵ گروه باقیمانده در مرحله تحقیق و توسعه هستند  و بعداز ۱۴۰۰ در تلاشیم کل کاتالیست‌ها کشور تولید کنیم.  

وی افزود: با جهشی را در سال های ۷۵ تا ۸۵ داشتیم ،افزایش ظرفیت مناسبی بعد از انقلاب به ثبت رسید و  دو جهش را تعریف کردیم. در جهش دوم تحقق تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است که تا پایان ۱۴۰۰ محقق می‌شود و درآمد پتروشیمی از ۱۷ میلیارد دلار با بهره‌برداری طرح‌ها به ۲۵ میلیارد دلار می‌سد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۲.۵ سال آینده ۲۷ طرح را به بهره‌برداری می‌رسد،  ادامه داد: امسال ۴ طرح تانول کاوه ،ایلام، بوشهر و تخت جمشید  به بهره‌برداری می رسد و در سال ۹۹  نیز در رونق صنعت پتروشیمی ۱۶ طرح در مدار تولید قرار می‌گیرد.  در سال ۱۴۰۰ نیز ۷ طرح  به بهره‌برداری می‌رسد تا به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا کنیم.

وی گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی از ۵۶ مجتمع به ۸۳ مجتمع می‌رسد.

محمدی تعداد طرح‌ها برای تحقق جهش سوم پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ را ۲۶ پروژه عنوان کرد که در مواردی تا بیش از ۴۵ درصد پیشرفت دارند و ظرفیت صنعت را به ۱۳۳ میلیون تن می‌رسانند که این  جهش منجر به  افزایش درآمد تا ۳۷ میلیارد دلار خواهد شد و پتروشیمی به اصلی‌ترین صنعت کشور بعد از صنعت نفت تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ مجوز  جدید صادر شده که در مرحله تامین سرمایه و تامین تکنولوژی فنی است و  این طرح‌ها را از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده‌ایم.

محمدی در مورد نمایشگاه ایران پلاست سیزدهم نیز گفت: مهمترین نمایشگاه داخل کشور در حوزه پتروشیمی ایران پلاست است  و در دوره پیش رو، ۵۷۰ شرکت داخلی، ۳۵ شرکت خارجی، ۱۲ هیات از ۱۰ کشور و ۱۴ کشور مستقل  حضور خواهند داشت.

وی ایران پلاست را  کانونی برای تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی در برقراری و تعمیق این ارتباط دانست و افزود:در ایران پلاست با توجهی که اخیرا وزارت نفت به استارتاپها داشته فعال تر برخورد می‌کنیم تا این بخش به عنوان بازوی کمکی وزارت نفت امیدواریم در شرایط فعلی اثر بخشی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دراین نمایشگاه همایش اکوپلاس با حضور ۱۱ تن از وزرای نفت و انرژی کشورهای آسیای میانه و همسایگان برگزار می‌شود تادر زمینه افزایش همکاری و تعامل با پتروشیمی ایران تلاش کنیم.

وی به لزوم توجه به توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توسعه کمی صنعت که در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن تولید محصول می‌رسیم که نسبت به ۶۳ میلیون تن فعلی ۱۰۰ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

محمدی تاکید کرد: علاوه بر آن باید توجه کنیم تا توسعه متوازن و بر اساس توجه به بازارهای جهانی صورت گیرد و تنها توجه ما برای توسعه صنعت پتروشیمی معطوف به خوراک در دسترس نباشد بلکه با توجه به نیاز بازارهای جهانی، صادرات پر رونق داشته و صنایع تکمیلی را گسترش دهیم. باید همزمان به توسعه کیفی فکر کنیم تا هم در صادرات و هم در رونق صنایع پایین‌دستی توفیق داشته باشیم.

 وی افزود: با اینکار از واردات جلوگیری می‌کنیم و اشتغال پایدار در پتروشیمی نیز ایجاد خواهد شدتا در نهایت به توسعه متوازن، پایدار و با تاب‌آوری بالا دست پیدا کنیم.

محمدی با بیان اینکه برای جهش دوم که با قطعیت بالا در حال انجام است مشکلی در تامین مالی نداریم،‌  ادامه داد:‌ ۱۷ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در دست انجام است و در جهش سوم ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده  و در مجموع در هر دو جهش می‌توان گفت ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دست اقدام است. همچنین تا تحقق جهش دوم، ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی پیش‌بینی شده و نگرانی برای تامین آن نداریم.

وی گفت:‌ در حال حاضر در سه حوزه اصلی صنعت پتروشیمی مشغول فعالیت هستیم که شامل هاب ماهشهر به عنوان قدیمی‌ترین هاب، دو فاز عسلویه و پتروشیمی‌ها در داخل سرزمین است که به عنوان پایین‌دست پالایشگاه‌های نفت مانند شازند و تبریز و همچنین طرح‌های خط لوله اتیلن غرب که اغلب در حال تولید هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: در مورد  توسعه پتروشیمی در سواحل خزر وزیر نفت نیز از سال قبل روی این موضوع تاکید داشته تا با رعایت مسائل زیست محیطی پروژه ‌ای با خوراک گاز تعریف شود. از سوی دیگر باید طرحی در دست اقدام قرار گیرد که تکرار پذیر باشد زیرا تراکم جمعیت در آن مناطق بالاست طرح مناسبی است که به اشتغال منطقه و رونق آن کمک  کند .یک طرح برای اجرا در استان گیلان در هفته‌های آتی رونمایی می‌شود که سرمایه‌گذار آن مشخص شده است.

به گفته محمدی  توسعه متوازن یک شبه شکل نمی‌گیرد و نیازمند برنامه‌ریزی جامع است. آنچه در ۱۴۰۰ به دست می‌آوریم افزایش ظرفیت تولید است و می‌توانیم در جهش سوم روی کیفیت بهتر کار کنیم. بنابراین در طرح‌های ۲۷ گانه نمی‌توانیم کیفی‌سازی را به طور کامل محقق کنیم اما به  دنبال ایجاد تفکر ی هستیم تا به سمت تولید محصولات کیفی حرکت کنیم.

وی افزود: در واگذاری طرح‌ها به شرکت‌ها با دست باز عمل نمی‌کنیم و طرح هایی مجورز می‌گیرد که در پازل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی قرار داشته باشد زیرا اخیرا با این موضوع با حساسیت بیشتری اقدام کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت گفت:‌در مورد اتان مازاد نیز باید به خوراک‌های ترکیبی فکر کنیم و به سمت افزایش پلیمرها و اروماتیک‌ها برویم. تعداد زیادی متقاضی طرح‌های الفین در کشور وجود دارد که اتان مصرف می‌کنند. علاوه بر این باید به سمت استفاده از خوراک ترکیبی بروند و علاوه بر اتیلن و پلی اتیلن به سمت تولید پروپان و آروماتیک‌ها حرکت کنیم.

 وی د ر مورد اشتغالزایی طرح های پتروشیمی نیز افزود:‌ در دولت و حاکمیت به این امر اهمیت داده می‌شود تا اشتغال بالا رود بنابراین روی کیفیت اشتغال باید کار کنیم و بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذار روی این موضوع توجه دارند تا سبد اشتغال متنوع شده و  نیروهای جوان و تحصیل کرده در کنار افراد مجرب استفاده شود تا کیفیت اشتغال در کنار کمیت آن مورد توجه باشد.  

محمدی ادامه داد:  همزمان با توسعه باید به تامین خوراک فکر کنیم. در حال حاضر نگاه به تامین خوراک کلان است و۶ طرح برای خوراک صنعت پتروشیمی دست اجرا داریم که ۳ مورد آن مربوط به ان.جی.ال ها ۳۱۰۰ در منطقه دهلران،  ۳۲۰۰ در غرب کارون و ان.جی.ال خارک می شود. همچنین ان.جی.ال های بالا دست پالایشگاه گازبید بلند نیز در دست اقدام است.

وی تاکید کرد:‌ با بهره‌برداری از این ۶ طرح ظرفیت تامین خوراک به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و خوراک صنعت پتروشیمی از  ۶۵۰ هزار بشکه در شرایط فعلی به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا می‌کند.

محمدی اتفاق خصوصی‌سازی در پتروشیمی را اتفاق مبارکی دانست و گفت: اینکار دولت را از تولید خارج کرد زیرا وظیفه دولت تهیه نقشه توسعه است نباید  مجری توسعه باشد. هر چقدر از وظایف اجرایی ما کم شود بهتر است . وظیفه ما در صنعت پتروشیمی ایجاد نقشه جامعی است تا توسعه متوازن و پایدار در این صنعت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد:‌ ما در جای درستی قرارداریم باید فکر کنیم و تلاش کنیم تا نقش رگولاتوری پر رنگ شود علاوه بر آن نقشی حمایتی، هدایتی و نظارتی باید داشته باشیم. در واقع باید  هدایتگر صنعت به سمت مقاصد عالی،حمایت امور و نظارت کلان جزوو وظایف ما است زیرا رگولاتوری در این معنا خلاصه می شود.


منبع:ایرنا کپی متن خبر برچسب ها: پتروشیمی وزارت نفت محصولات پتروشیمی

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: پتروشیمی وزارت نفت محصولات پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۹۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته

محمود سیجانی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در احیای واحدهای تولید و افزایش نسبی تولید، اظهار داشت: احیای این تعداد واحد باعث شد تا به صورت میانگین ۵ تا ۲۰۰ نفر نیروی کار در هر کارخانه مشغول به کار شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به افزایش واحدهای تولیدی در استان تهران، گفت: تامین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تامین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفته است.

سیجانی اضافه کرد: برای واحدهایی که توان تولید دارند و صاحبان برند هماهنگی ایجاد می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید افزایش پیدا کند در همین زمینه مجوز گواهی تولید کارخانه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن احیای واحدهای معدنی در دستور کار است، گفت: این امر در راستای افزایش راندمان معادن است.

مدیرکل صمت استان تهران ابراز داشت: در حوزه تجارت خارجی افزایش صادرات را سیاست‌گذاری کرده‌ایم و به دنبال ایجاد بازار جدید هستیم که این امر ضمن تقویت ارزآوری و نشانگر قدرت تولید و کیفیت کشورمان در عرصه جهانی است.

سیجانی اضافه کرد: در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است ضمن اینکه کالاهای این استان از سایر مرزهای استان نیز صادر می‌شود ضمن اینکه ۱۷ درصد صادرات کشور برای صادرات تهران است.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه تسهیل گفت: ۴۸ جلسه کارگروه برگزار شده که مشکلات ۱۱۰۰ واحد رسیدگی شده است. همچنین بازدید میدانی از واحدهای صنعتی استان تهران یکی از بحث‌های اصلی است که این امر با حضور مدیران مختلف استان صورت می‌گیرد.

مدیرکل صمت استان تهران با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها توسعه شرکت‌های دانش بنیانی و تبدیل شرکت‌های دانش بنیان کوچک به تولیدی است.

سیجانی بیان داشت: ۱۰۷ کارخانه مجوز دانش بنیانی گرفتند؛ همچنین افزایش ظرفیت اسمی ۵۶۸ واحد را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت به بخش خودتامین برق رفته است گفت: آمادگی مشارکت با واحدهای تولیدی و صنعتی داریم دنبال منابع انرژی‌های جدید هستیم مشوق‌هایی در تولید برق و جلب سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی داریم ضمن اینکه خانواده‌های کارگران آماده هستند که توازن در مصرف انرژی ایجاد و با تولید همراهی کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که بخش‌های دیگر در مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن همراهی کنند.

وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: آسیب‌ها و چالش‌ها در بخش صنعت بررسی می‌شود همچنین به پیشنهادها و نقش مشارکت‌های مردمی نیز پرداخته می‌شود.

سیجانی خاطرنشان کرد: شورای مشورتی بخش خصوصی با حضور انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، کارآفرینان برتر و مدیران اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل داده‌ایم تا از ظرفیت سرمایه و ایده مردم بهره ببریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است