Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:16:40 GMT

پاکستان به دیپلماسی پشت پرده با هند «نه» گفت

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۰۳۹۵

پاکستان به دیپلماسی پشت پرده با هند «نه» گفت

مخالفت اسلام آباد با پیشبرد دیپلماسی پشت پرده با دهلی نو، حاکی از ادامه بن بست میان دو رقیب سنتی در جنوب آسیا است که پس از نبرد هوایی سال گذشته، اختلافات بر سر اوضاع فعلی کشمیر، تنش ها میان دو کشور را به طور بی سابقه ای تشدید کرده است.

منابع خبری پاکستان روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: برخی از قدرت های جهان از جمله چند کشور اسلامی درپی کمک به تنش زدایی میان هند و پاکستان هستند و آنان تلاش داشتند تا زمینه دیپلماسی پشت پرده میان این دو رقیب هسته ای را فراهم کنند اما نه پاکستان به این ابتکار، تلاش های کشورهای مذکور را ناکام گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وب سایت روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» به نقل از چند مقام محرمانه این کشور نوشت: از عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز خواسته شده بود تا جهت کمک به تنش زدایی با هند دست از اظهارات تند علیه همتای هندی و سرزنش سیاست های دهلی نو بردارد اما عمران خان و دولت اسلام آباد علنا اعلام کردند که هرگونه نرمش در قبال هند و پیشبرد دیپلماسی میان دو کشور مشروط به تجدیدنظر دهلی نو در تصمیم اخیر خود مبنی بر لغو امتیازات کشمیر و لغو سایر محدودیت های اعمال شده در این منطقه مسلمان نشین خواهد بود.

در این گزارش به سفر اخیر وزیر مشاور امور خارجه عربستان و وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به اسلام آباد اشاره شد که در جریان این سفر، مهمانان عربی دولت اسلام آباد به این کشور توصیه کردند که برای پیشبرد دیپلماسی پشت پرده، با هند همکاری کند.

اکسپرس تریبیون نوشت: نشست های اخیر برای راضی کردن پاکستان جهت انجام دیپلماسی پشت پرده با هند آنقدر محرمانه برگزار شد که فقط مقامات ارشد اسلام آباد در این نشست ها حضور داشتند و هدف آن نیز این بود که طرف های میانجی هند را به برداشتن محدودیت ها در کشمیر قائل کنند و از طرف دیگر پاکستان نیز باید دست از اظهارات ضدهندی نیز برمی داشت.

وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: مذاکره دوجانبه با دهلی نو فایده ای ندارد و اسلام آباد خواهان نقش آفرینی طرف های سوم جهت حل و فصل موضوع کشمیر است.

«شاه محمود قریشی» اظهار داشت: میانجی گری طرف های سوم برای حل مناقشه کشمیر کارساز است و با همین هدف پاکستان از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل تقاضای بازدید از هر دو منطقه کشمیر کرده است.

اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان درباره نقش آفرینی طرف های سوم برای میانجی گری بین اسلام آباد و دهلی نو بر سر کشمیر در حالی عنوان می شود که دولت هند، کشمیر را موضوع داخلی این کشور دانسته و با هرگونه مشارکت طرف سوم مخالفت می کند.

پاکستان برخلاف هند با میانجی گری دیگر کشورها برای حل مساله کشمیر مخالف نیست و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری طرف های دیگر شده است.

با این حال براساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالف است.

همزمان با تشدید اوضاع کشمیر که باعث صف آرایی مجدد پاکستان و هند برای چندمین بار طی ماه های اخیر شده، بسیاری از کشورهای جهان و نهادهای بین المللی از جمله اندیشکده ها ضمن هشدار جدی نسبت به بالا رفتن امکان رویارویی میان رقبای هسته ای در جنوب آسیا، بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات میان اسلام آباد و دهلی نو تاکید کرده اند.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر افزایش یافت.

نخست وزیر هند چهاردهم مردادماه امسال از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان جدایی پاکستان و هند در سال ۱۳۲۶ است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند پاکستان عمران خان كشمير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد

در اولین دیدار کاری رئیس جمهور در اسلام‌آباد وزیر امور خارجه پاکستان به دیدار سید ابراهیم رئیسی آمد و از مواضع تهران در منطقه به ویژه در حمایت از فلسطین قدردانی کرد.

دریافت 980 KB

دیگر خبرها

  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • نامگذاری یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد
  • (تصاویر) بیلبوردهای استقبال از رئیسی در اسلام آباد پاکستان
  • فیلم| دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • استقبال پاکستان از رئیس جمهور ایران؛ رئیسی وارد اسلام‌آباد شد