«ساعت» در تالار حافظ به صدا در میآید
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۰۵۲۰
«ساعت» اثر دیگری از حمیدرضا هدایتی از ۷ مهرماه در تالار حافظ به روی صحنه میرود.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا هدایتی که آثاری چون «آنتیگنه» و «داخائو» را در کارنامه خود دارد، این بار به سراغ متنی از نویسنده فرانسوی، امانوئل روبلس (Emmanuel Roblès) با ترجمه اصغر نوری رفته است.
امانوئل روبلس (۱۹۱۴ - ۱۹۹۵) برنده جایزه ادبی «فمینا» فرانسه و جایزه «گنکور» است که بیش از ۳۰ اثر از جمله «عشق بی پایان»، «پنجره و جزیره نامسکون»، «لورلوژهای پراگ»، «مونسرا»، «سایه و ساحل» و «ساعت» را در کارنامه خود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روبلس اهل مدیترانه بود و با فرهنگهای فرانسوی، اسپانیایی و مغربی آشنایی کامل داشت؛ او را گردشگری بزرگ و انسانگرایی دلسوز که آثارش خشونتی باستانی را به تصویر میکشند میدانند، خشونتی که انسانها را رودرروی هم قرار میدهد.
شخصیتهای آثار او مانند شخصیتهای «آندره مالرو» و «همینگوی» دستهای یاغی و انتقامجو هستند که با جملاتی ساده وصف میشوند. جملاتی که بحثهای تئوریک خلاف قانون را در پیدارند. مسئله خشونت در تئاتر روبلس به مراتب شدیدتر هم هست؛ فضای آثار او ظلم جلادها را ظالمانهتر و فریاد قربانیان را جانخراشتر نشان میدهد و دیالوگها در کششی ساده و بدون طمطراق و بدون هرگونه پیچیدگی و بسیار تحسینبرانگیزند.
اصغر نوری کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است. او سالهاست با ترجمه رمانها و نمایشنامههای نسل نوی نویسندگان و نمایشنامهنویسان فرانسوی، نقش پررنگی در آشنا شدن ما با نویسندگان نسل اخیر فرانسه داشته است. آگوتا کریستف، پاتریک مودیانو، ژوئل اگلوف، بریژیت ژیرو، مارسل امه و دیدیه ون کولارت از جمله نویسندگانی هستند که اصغر نوری آثاری از آنها ترجمه کرده است.
دیگران عوامل آخرین اثر «حمیدرضا هدایتی» به زودی اعلام خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: ساعت تالار حافظ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۰۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندهیاد اصغر یوسفینژاد با «عروسک» ابدی شد
اصغر یوسفینژاد را میتوان یکی از نامهای کشف شده در جشنواره فیلم فجر دانست که با اولین فیلمش «اِو» (خانه) در بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فجر توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به همین دلیل وقتی پنج سال بعد در چهلمین دوره این جشنواره با فیلم «عروسک» متقاضی حضور در جشنواره شد، فیلمش به عنوان یکی از آثار کنجکاویبرانگیز این رویداد محسوب میشد اما با رد شدن فیلم توسط هیأت انتخاب سرنوشت فیلم و شاید فیلمسازش هم تغییر کرد.
پس از جشنواره فیلم فجر اصغر یوسفی نژاد کارگردان مطرح سینمای کشورمان برای دریافت پروانه نمایش فیلم عروسک تلاش بسیاری کرد که تا قبل از فوتش بینتیجه ماند و سرانجام فیلم سینمایی عروسک چند روز پیش با حضور جمعی از اهالی سینما و منتقدین در سینماهای هنر و تجربه به نمایش در آمد.
فیلم «عروسک» (قولچاق) داستانی درام و اجتماعی دارد و ماجرای این فیلم در تبریز اتفاق میافتد. تهیهکننده فیلم جلیل صحت از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران است.
️مهسان فراست منتقد سینما تلویزیون درباره این فیلم گفت: اکبر خواجوی با پدرسالار ابدی شد و اصغر یوسفی نژاد با عروسک. معتقدم همان طور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی میکنیم. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد کارگردان پر آوازه ترک زبان اثری از خود به جا گذاشت که تاریخ سینمای ایران این شاهکار ترک زبان را هرگز فراموش نخواهد کرد و در عجبم که مسؤلین جشنواره فجر چطور این فیلم را رد کردهاند.
وی ادامه داد: فیلم سینمایی عروسک حداقل در سه رشته میتوانست نامزد بهترین فیلمنامه، بهترین تصویر برداری و بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار بگیرد اما نامهربانی داوران از ارزشهای این فیلم کم نکرد و نخواهد کرد.
این منتقد سینما افزود: همچنین قطب اصلی داستان زبان مادری بازیگران است که شیرینی این فیلم را دو چندان کرده است. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد با تمام وجود، درد جامعه افسار گسیخته امروز را درک کرده، از سینمای لمپنیسم امروز فاصله گرفته و یک اثر کلاسیک ایرانی به جا گذاشته است.
فراست بیان کرد: فیروز عاقلی بازیگر نقش ایوب، مردی برای تمام ثانیههای فیلم عروسک است که تماشگر را با فیلم همراه و میخکوب میکند. همچنین این کاراکتر با دیالوگ های خیره کننده تماشگر را شیفته نقش منفی خود میکند.
وی مطرح کرد: فیلم عروسک با بهترین تصویر برداری و فیلم نامه ادای دینی برای بیدار شدن انسانیت و زنان بی سرپرست است. عروسک فیلمی است که بیننده آن را لمس میکند، ودرپایان داستان ببینده را به فکر فرو میبرد.
شایان ذکر است اصغر یوسفی نژاد در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر خونریزی و سکته مغزی در گذشت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر