Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- حذف کلمه شهید از روی برخی تابلوهای شهر موضوعی است که در هفته اخیر حاشیه‌ساز شده و اظهارات مختلفی در این رابطه صورت گرفته و مسئوولان امر نیز با واکنش های متعدد پاسخی بر این بحث حاشیه ساز دادند.
ماجرا از آنجا شروع شد که در برخی رسانه ها موضوع حذف نام شهید از تابلو معابر توسط شهرداری تهران  اطلاع رسانی و دنبال شد و  در فضای مجازی نیز تصاویرو کلیپی نیز با هشتگ نشان ابدی دست به دست گردید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این راستا ، شهروندی نیز اعلام کرد که بر روی تابلوهایی که نام شهید از روی آن حذف شده بود خودمان کلمه شهید را به روی تابلوهای خیابان مهدیزاده در منطقه یک،‌خیابان شهید عباسی در منطقه 12 و دو بن‌بست معزی و نمازی اضافه کردیم که البته شهرداری معتقد بود دو کوچه‌ای که ما برای آنها کلمه شهید گذاشته‌ایم، متعلق به شهدا نبوده‌ است.
وی گفته که در خصوص کوچه شهید تاج‌میری در منطقه 15 با 137 تماس گرفته اما تا این لحظه تغییری ایجاد نشده است.

فرار به جلوی  مدیریت شهری جدید
اما یکی از مدیران شهری اعلام کرده که برخی از تابلوها کلمه شهید با رنگ قرمز نوشته شده ، نسبت به رنگ سفید پایداری کمتری در مقابل آفتاب دارد و امکان دارد در برخی موارد این رنگ پریده شود و برخی نیز گفته اند  تابلوها را سازمان زیباسازی طی دستورالعملی از 5 سال قبل اصلاح کرده است.
و اینکه شاید یک درصد تابلوهای شهر اینگونه باشد و در بیشتر تابلوها اسم شهدا وجود دارد و امکان دارد که پیمانکاران در حین اجرا اشتباهاتی کرده باشند که البته مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری معابر در شورای چهارم در این خصوص گفته که این کار فرار به جلو است و اگر می‌گویند کلمه شهید در دوره ما حذف شده کلی نگویند و جزئی اعلام کنند در کجا و چگونه رخ داده است.

به گزارش آریا، در فضای مجازی و رسانه ها تصاویری از برخی تابلوها بدون عنوان شهید و با طرح های مختلف منتشر شد که سئوالات متعددی را در اذهان ایجاد کرد و پاسخ هایی که داده می شد نیز قانع کننده نبود که نمونه ای از آن را در زیر می بینیم .


حذف نام شهدا از تابلوهای معابر پایتخت دروغی بزرگ
از طرفی محمدی ،رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در برنامه «سلام صبح به خیر»شبکه سه توضیحاتی را در رابطه با حواشی اخیر در مورد نام گذاری تابلوهای معابر مطرح کرد و گفت:حذف نام شهدا از تابلوهای معابر پایتخت دروغی بزرگ است . او گفته که برخی با اهداف سیاسی خاص این بحث را مطرح کردند و طبق دستور شهرداری از 20 مرداد به صورت گسترده تمامی تابلوهای معابر بررسی می شود و در صورت وجود مشکل برطرف خواهد شد.البته در تهران بیش از 400 هزار معبر داریم که بررسی وضعیت تابلوهای این معابر و برطرف کردن اصلاحات احتمالی کاری زمان بر است و طول می کشد.با این حال اگر همشهریان موردی را دیدند گزارش کنند و بدانند که به آن رسیدگی خواهد شد.


برخی افراد دنبال مقاصد دیگری هستند
در پی این اظهار نظر محمدی ، پیروز حناچی شهردار تهران نیز اعلام کرده که  تمامی همکارانم در شهرداری بسیج شدند تا اشکالات تابلوها را اصلاح کنند و تاکید کرد:برخی افرادی که موضوع حذف نام شهدا را مطرح می کنند دنبال مقاصد دیگری هستند.حناچی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما درباره شایعات حذف نام شهدا از تابلوهای معابر با بیان اینکه در دوره جدید نه تابلویی حذف و نه نصب کردیم، اظهار کرد:اینها همه آن چیزهایی است که ظرف پنج سال اخیر اتفاق افتاده است. البته ممکن است برخی تابلوها فرسوده شده باشند و آن را اصلاح کرده باشیم، اما به شکل گسترده که معمولاً در شهرداری رخ می دهد کاری انجام ندادیم.سامانه 137 مامور شده که گزارش‌ها را بررسی کند شهرداران مناطق هم بسیج هستند.فکر می کنم برخی از دوستانمان که این موضوع را خیلی پیگیری می کنند به دنبال اعتلای نام شهید نیستند و به دنبال مسائل دیگری هستند.

 


مسؤولین به جای انداختن تقصیرات بر گردن گذشتگان پاسخ شفافی بدهند
اما مرتضی طلایی نایب رئیس شورای چهارم شهر تهران با تأکید بر این موضوع که این اقدام در دوره گذشته صورت نگرفته است، گفته که خبرپراکنی‌های متعددی صورت می‌گیرد حتی بنده شنیده‌ام که در جایی پیمانکاران شهرداری با مردم هم در این باره درگیر شده‌اند.
وی با بیان اینکه این اتفاقی است که به صورت طبیعی در اختیار مدیریت شهری است و باید مسؤولان در این زمینه پاسخگو باشند، گفت: روال نامگذاری معابر به این صورت است که کمیسیونی ذیل کمیسیون فرهنگی با نام کمیته نامگذاری که اعضای آن از روابط عمومی شهرداری، شورا و کارشناسان هستند تشکیل شده و تمامی تصمیمات در این کمیته گرفته و در نهایت در صحن علنی به رأی گذاشته می‌شود و برای هر تغییر باید الزاماً مصوبه شورا وجود داشته باشد و بعد از تأیید موضوع به شهرداری ابلاغ می‌شود.
او گفته که مسؤولین به جای سکوت در برابر این کار و انداختن تقصیرات بر گردن گذشتگان بهتر است پاسخ شفافی بدهند و اگر قرار است تابلویی را تغییر دهند و غفلتی صورت گرفته اعلام و معذرت‌خواهی کنند و پیشنهاد ما به مدیریت شهری پاسخ شفاف در این باره است تا هر چه سریع‌تر موضوع جمع شود.



اما علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در حساب توئیتری خود نوشت:نه این شهرداری نسبت به نام شریف شهدا کم توجه است و نه این شورا.شهردار شورای پنجم سالیان را در جبهه‌های دفاع مقدس گذرانده است و تعداد قابل توجهی از اعضای شورا از خانواده ایثار و شهادت هستند. کدام کم‌توجهی؟ در این ایامی که مسئله اصلی ما حفظ وحدت و انسجام ملی است بذر تفرقه نیفکنیم.
محمدجواد حق‌شناس عضو کمیسیون اجتماعی شورای پنجم شهر تهران نیز اعلام کرده که  در دو سال گذشته نامگذاری بسیاری از معابر به نام شهیدان انقلاب شهدای مدافع حرم صورت گرفته است و اگر بعضا در برخی موارد کلمه‌ای حذف شده مربوط به دوره قبل است اما اتهام شهیدزدایی به هیچ وجه برازنده شورای پنجم و مدیریت قبل نیست.
 میرلوحی  عضو شورای پنجم نیز با بیان اینکه نباید به نام شهدا کم‌لطفی کرد، گفته که در دوره جدید 38 درصد اسامی به نام شهدا خورده و این تابلوها از دوره قبل بوده است و ما آنها را نزده‌ایم، اگر موردی هم بوده اصلاح شده است و ما نباید به موضوعات این چنینی دامن بزنیم و این موضوع به نفع شهر و شهروندان نیست.

تیم ویژه برای پایش مستمر و ساماندهی تابلوهای مزین به نام شهدا
و در آخرین واکنش شهردار تهران در توئیت خود نوشت که تیم ویژه برای پایش مستمر و ساماندهی تابلوهای مزین به نام شهدا انتخاب شده و شهروندان هرگونه ایراد و اشکال در این زمینه را به 137 اطلاع دهند.


حناچی در تازه ترین توئیت خود نوشت:«شهدا نقطه ثقل باورهای دینی و ملی و محل اشتراک و اتحاد همه جریانات کشور هستند و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از نام شهدا و عشق مردم نسبت به آنان عملی ناشایست است که متأسفانه امروز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.
تیم ویژه ای در شهرداری تهران عهده دار پایش مستمر و ساماندهی تابلوهای معابر مزین به نام شهدای گرانقدر شدند تا اشکالات احتمالی به سرعت اصلاح شود.

موضع ما همان موضع شهرداری
اما هاشمی در واکنش به ادعای حذف نام شهدا از برخی از معابر تهران اعلام کرد که موضع ما همان موضع شهرداری است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ادعای حذف نام شهدا از برخی از معابر تهران گفت که موضع شورای شهر در این مورد با موضع شهرداری تهران یکی است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که واکنش شما نسبت به حذف عنوان شهید از برخی معابر و کوچه‌ها و خیابان های شهر تهران چیست، اظهار کرد: پاسخ شورا همان اطلاعیه شهرداری تهران در ارتباط با این موضوع است.
وی تصریح کرد: پاسخ ما در ارتباط با موضوع پیش آمده تحت عنوان حذف عنوان شهید از معابر که در برخی از رسانه‌ها عنوان شده است، همان جوابیه و اطلاعیه شهرداری تهران است که در رسانه‌ها منتشر شده است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شورای شهر تهران در طی روزهای گذشته هیچ واکنشی را نسبت به به حذف عنوان شهید از معابر نداشته است، گفت:موضع ما در این زمینه همان است که شهرداری تهران اعلام کرده است.

 

پس از نام‌گذاری معابر به نام شهدا حق تغییر اسامی جز در موارد خاص وجود ندارد

از طرفی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در واکنش به حذف نام شهید از برخی تابلوهای معابر شهری ، به طرح موضوع حذف نام شهدا از معابر شهری با وزارت کشور اشاره کرده و گفته است:از وزارت کشور خواستیم تا موضوع در سطح کشور پیگیری شود و ابلاغیه‌ای از جانب وزارت کشور برای تمام استانداری‌ها ارسال شده تا موضوع رصد و کنترل شود. بر اساس این بخشنامه و به استناد آیین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابانها، اماکن و موسسات عمومی اولویت نام‌گذاری معابر به نام شهدای گرانقدر است و پس از نام‌گذاری به نام شهدا حق تغییر اسامی این معابر جز در موارد خاص و در هیأت تطبیق شهرستان وجود ندارد، لذا اگر پس از این چنین رفتاری اتفاق بیافتد قابل پیگیری خواهد بود.
حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد ادامه داد: ما نیز در بنیاد شهید و امور ایثارگران مصر به مستندسازی اتفاقات در این زمینه هستیم تا صدمه‌ای به ارزش‌های فرهنگی کشور وارد نشود.رییس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه حساسیت زیادی دارد و بر پیگیری این موضوع تأکید بسیاری کرده است.
وی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با شهرداری تهران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه مذاکراتی با شهرداری تهران داشته است و شهرداری نیز بیانیه‌ای صادر کرده است و به اصلاح نام تابلوهای معابر به نام شهدای والامقام تاکید کرده است و ما در بنیاد نیز در حال رصد شرایط هستیم و شهرداری در حال پیگیری این کار است. در سایر شهرستانها نیز این موضوع توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران رصد و پیگیری می‌شود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران  گفته که اگرچه اقدام ناصحیح صورت گرفته را نمی‌توان جریان هدایت شده و هدفمند ارزیابی کرد، در عین حال نباید قصور، غفلت و بدسلیقگی اتفاق افتاده منتهی به یک جریان عادی شود و خوشبختانه حساسیت خوب رسانه‌ها و مردم شهیدپرور هشدار لازم را ایجاد کرده است.
این مقام مسئول در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته که در این زمینه 2 پیشنهاد از سوی بنیاد شهید وجود دارد که یکی از آن ها ایجاد سامانه جامع ثبت مشخصات اماکن و معابر متبرک به نام شهدا در سراسر کشور است و دیگری استانداردسازی نام گذاری به لحاظ شکلی است که می تواند زمینه تعدد و تکرار استفاده از نام ها را کاهش دهد و در عین حال امکان استفاده از نام شهیدان را در فرایند نام گذاری فراهم کند.
به هر حال موضوع روشن است، اگر این کار با اهداف حذف نام شهدا اتفاق افتاده باشد که قطعا کار درستی نبوده و مسولان امر باید با عوامل آن برخورد لازم را داشته باشند،  اگر سهوا بوده نیز با یک عذرخواهی و جبران آن می توان به ادامه کار امیدوار بود و اگر کسانی هم اهدافی دارند و می خواهند از این موضوع سوء استفاده کنند نیز باید بدانند که با نام و راه و خون شهدا نمی توان بازی کرد که  چوب آن را خواهند خورد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهدا شهرداری شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرا شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در ایلام در حوزه بنیاد شهید

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اختصاص ۵ میلیارد تومان به بنیاد شهید ایلام در دور اول سفر ریاست جمهوری گفت: مصوبات این سفر در حوزه بنیاد شهید ۱۰۰ درصد اجرایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، سعید هژبری در دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با بیان اینکه هر چه امروز در جهان عزت و اقتدار داریم از برکت مجاهدت و خون شهداست، گفت: این مهم که برگرفته از مکتب عاشورا و امام حسین (ع) است، سبب جهش کشورمان در همه عرصه‌ها خواهد شد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه در دور اول سفر ریاست جمهوری مبلغ 5 میلیارد تومان به بنیاد شهید استان اختصاص یافت، افزود: اعتبارات این حوزه علاوه بر تقویت باید به نحو مطلوبی تخصیص پیدا کند تا تحولی اساسی در حوزه فرهنگ شهدا در ایلام ایجاد شود.

هژبری با اشاره به اینکه ساماندهی مزار شهدا به مثابه کانون ارزش‌های انقلابی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: گلزارهای شهدا از هر نظر باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

وی دولت سیزدهم را بهترین فرصت برای بازسازی فرهنگ شهدا در جامعه عنوان کرد و گفت: تکریم شهدا و جانبازان و خانواده های آنها و رسیدگی به مسائل درمانی و مسکن و غیره آن‌ها برای مدیران علاوه بر وظیفه یک توفیق از جانب الهی است.

118 گلزار مطهر شهدا در استان ایلام وجود دارد

 سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام نیز با بیان اینکه 118 گلزار مطهر شهدا در این استان  وجود دارد، به پنج مصوبه با اعتبار 5 میلیارد تومان اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در دور اول سفر رییس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: این مصوبات به صورت 100 درصدی اجرا شده است.

محمد رحیمی افزود: این پروژه ها شامل ساماندهی گلزار مطهر شهدای صالح آباد، هیندمینی، حاجی حاضر ایوان و سیداکبر دهلران بوده است.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با بیان اینکه در حوزه اقامتی و رفاهی پروژه های مناسبی در دست اجراست، گفت: زائرسرای مهران با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و با 2 هزار و 400 مترمربع یکی از این پروژه هاست.

وی تصریح کرد: توسعه خانه های ایثار، ساخت مسکن و اهدای زمین به ایثارگران و پرداخت تسهیلات اشتغال برای جامعه هدف از مهمترین اهداف اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در سال جاری است.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام قابل تقدیر است
  • غفلت از سرکشی به خانواده‌های شهدا پذیرفتنی نیست
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبات سفر رئیس‌جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد
  • اجرا شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در ایلام در حوزه بنیاد شهید
  • اختصاص ۵ میلیارد تومان به بنیاد شهید ایلام در سفر اول رییس جمهوری
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان