Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:24:12 GMT

مرمت قنات‌ قالینی خفر الگویی برای احیای آبرهه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۱۴۴۹

مرمت قنات‌ قالینی خفر الگویی برای احیای آبرهه‌ها

امیر اسلامی روز یک‌شنبه در بازید از قنات روستای قالینی خفر افزود: این قنات با اعتباری بالغ بر ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال بعد از تخریب سیل سال ۹۵ مرمت و بازسازی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: مرمت این قنات که با همکاری جهاد کشاورزی جهرم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، با خاکبرداری ۱۰هزار مترمکعب از لحاظ علمی و زیرساختی در کشور منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی تصریح کرد: سطح پوشش آب این قنات ۱۱۰هکتار از باغات منطقه است که ۱۵۰ خانوار از این آب بهره‌برداری می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون قنوات با کول‌گذاری مرمت می‌شد و در سال جاری برای اولین بار در مرمت و احیای قنات پشته قالینی در بخش خفر شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های بتی با استحکام طرح احیاء اجرا شده است.

محمدرضا شهابی  افزود: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات به طول ۱۱۰ کیلومتر انجام شده است.

وی ادامه داد: اخیراً عملیات احداث کانال آبرسانی کشاورزی به روستای خنک در بخش خفر شهرستان جهرم هم با اعتباری بالغ بر۸۸۰میلیون ریال پایان یافت.

شهابی افزود: با تلاش اداره آب و خاک و فنی مهندسی جهاد جهرم توانستیم امسال کانال آبرسانی چهارم روستایی را به پایان برسانیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم تصریح کرد: با استفاده از اعتبارات توازن استانی کانال روستای خنک را با اعتبار ۸۸۰میلیون ریال اجرا شد و پس از طی مسیر ۲۲۰متری به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول بیان کرد: ۷۰درصد آب انتقال‌ یافته از رودخانه کرفت قبل از ساخت این کانال به هدر می‌رفت که با ساخت این کانال از آب استفاده بهینه می‌شود.

به گفته شهابی ۲۰۰هکتار اراضی کشاورزی متعلق به ۱۰۰ خانوار روستایی منطقه که تنها راه امرار معاش آنان کشاورزی است با احداث این کانال تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم بیان کرد: عملیات احداث کانال آب روستای برایجان نیز به طول ۱۸۰متر نیز در راستای آبرسانی روستایی به پایان رسیده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

۹۹۱۰ /۶۱۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی مرمت جهرم قنات ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: با دستور قضایی و تخریب ۲۹ مورد از اراضی زراعی و باغی شهرستان پردیس، بیش از ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی آزادسازی و به چرخه تولید بازگشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، محرم قاسم نژاد در حاشیه تخریب و آزادسازی اراضی شهرستان پردیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با دستور دادستان در راستای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی و به استناد ماده 2 قانون کاربری اراضی 29 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاهای ترقیان و سنجریان در بخش جاجرود و روستای گلخندان در بخش بومهن تخریب و آزادسازی شد.

وی افزود: با اقدامات پیشگیرانه، جهاد کشاورزی در چند مرحله قبل از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، اخطار صادر شده بود و درنهایت با اعلام و دیوارنویسی به متخلفان جهت تخریب اقدام شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس یادآور شد: 29 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز شامل دیوارکشی، فنس کشی بنا و ویلا بود و با اخذ دستور فضایی تخریب و به حالت اولیه خود باز گشت.

قاسم نژاد در ادامه تصریح کرد: در حین تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز با 4 حلقه چاه آب غیرمجاز برخورد کردیم که با هماهنگی منابع امور آب شهرستان پردیس فعالیت چاه‌ها متوقف و مسدود شد.

جلوگیری از تخریب 16هکتار اراضی جنگلی نوشهر

وی تأکید کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس در سال 1402 و در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تعداد 335 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز را تخریب و بیش از 57 هکتار از اراضی کشاورزی پردیس آزادسازی و به حالت اولیه خود باز گشت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان جهت خرید زمین‌های زراعی و باغی قبل از هر اقدامی از بخشداری و جهاد کشاورزی استعلام لازم و آگاهی از ملک مورد خریداری داشته باشند تا در دام سودجویان قرار نگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد
  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مصوبه رئیس جمهور
  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر