Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، «حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر در کنفرانس راهبردی یالتا در اوکراین با اشاره به دستآوردهای قطر گفت: «قطر امروز همان قطر سه سال پیش نیست، قطری‌ها امروز با استقلال بیشتری فکر می‌کنند.»

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که وی در اظهاراتش اشاره کرده که وحدت برای تحقق اهداف مهم است و قطر امکانات مالی و شناخت کافی برای استفاده از این امکانات جهت تحقق بهترین‌ها و آموزش فرزندان این کشور برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بن جاسم درباره ایران نیز گفت که گرچه اختلافاتی در برخی موارد سیاسی با ایران وجود دارد اما ایران همسایه ما باقی خواهد ماند و لذا بایستی روابط عادی با تهران برقرار باشد.

وی افزود: «آن‌ها [ایرانی‌ها] باید خطوط قرمز ما را بشناسند و ما نیز خطوط قرمز آن‌ها را بشناسیم، ما نمی‌توانیم بگوییم که خلیج‌[فارس] مال ماست همچنانکه آن‌ها نیز نمی‌توانند بگویند خلیج‌[فارس] مال آن‌هاست، بلکه خلیج[فارس] مشترک بین ما و آن‌هاست.»

بن جاسم تصریح کرد: «ما در قطر روابط عادی با ایران داریم چرا که ایران تنها کانال ارتباط دریایی و هوایی ما با جهان است و ما از ایران عبور می‌کنیم و قدردان آن هستیم. ایران تا ابد همسایه ما باقی خواهد ماند و گفت‌وگوی سیاسی و اقتصادی با آن به منظور زندگی در کنار هم ضروری است.»

وی ابراز عقیده کرد که اکنون زمان مناسب برای گفت‌وگوی مفید و عقلانی جهت دستیابی به راه‌حلی برای پایان دادن به تنش‌ها در منطقه است.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اسپوتنیک گفت وگو روابط حمد بن جاسم همسایه قطر خلیج فارس ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است

علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: اتفاقی که در ۱۳ فروردین در دمشق رخ داد و صهیونیست‌های متجاوز جنایتی دیگر را رقم زدند و به کنسولگری ایران حمله کردند در بستر اتفاقی بود که از آن هفت ماه می‌گذرد.

وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در هفت ماه گذشته جنایتی نبود علیه یک ملت مظلوم و مقتدر غزه انجام ندهد. این رژیم پس از مسائل جنگ غزه سعی کرد صحنه جنگ را عوض کند و قدرت خود را که نتوانست مقابل مردم غزه به اثبات برساند در جای دیگر جبران کند لذا این خطای راهبردی را مرتکب شدند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران در عین اینکه مسیر اقتدار و عزت را طی می‌کند با این موضوع حکیمانه برخورد کرد. اولین کاری که انجام دادیم از سازمان‌های بین‌المللی برای استیفای حقوق خود تلاش کردیم برخلاف آن چیزی که صهیونیست‌ها طراحی کرده بودند تا بازدارندگی ایران دچار خطا شود.

باقری افزود: از طریق مکاتبه با کشور‌های دیگر و تماس‌های تلفنی همچنین در ساحت سازمان ملل و شورای امنیت این مسئله را پیگیری کردیم و بلافاصله در شورای امنیت جلسه شورای امنیت تشکیل و از معدود مواردی بود که کشور‌ها از ایران حمایت کردند، اما قدرت‌های بزرگ نگذاشتند این مسیر ادامه پیدا کند و نگذاشتند شورای امنیت بیانیه‌ای علیه اسرائیل اعلام کند.

وی گفت: پس از اینکه به نتیجه نرسیدیم مکاتبات خود با متحدان خود و همچنین جبهه غرب انجام دادیم و تعاملات را به‌طورفشرده ادامه دادیم، اما پاسخ روشنی به دست نیاوردیم لذا از مشروعیتی که برای اقدام متقابل به ویژه ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود استفاده کردیم و از توانمندی نظامی، دفاعی و مشروع خود استفاده کردیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسیری که از ۱۳ فروردین طی شد هم افزایی دفاعی، نظامی و سیاسی کشور بود که توانست نتیجه درخشانی حاصل کند.

باقری ادامه داد: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم. آمریکا پدرخوانده اسرائیل است و اذعان داشت که اگر در هفته اول طوفان الاقصی نبودند چیزی از اسرائیل باقی نمی‌ماند، اما اینها به مردم دست خالی غزه هفت ماه است که حمله می‌کنند، اما نتوانستند آنها را شکست دهند.

وی اظهار کرد: طبیعی بود که طرف پیام‌های ما آمریکا باشد. بحث اصلی این بود که ما دنبال تنش نیستیم و در هفت ماه گذشته از تمام توانایی‌های خود استفاده کردیم تا تنش ادامه پیدا نکند، اما نه اینکه برای جلوگیری از تنش حاکمیت ما مخدوش شود، اما اگر رژیم صهیونیستی چارچوب‌ها را رعایت نکند ما براساس منافع خود تصمیم می‌گیریم و نمی‌گذاریم طرف دیگر وارد رویارویی شود و اگر وارد شود ما منافع او را هدف می‌گیریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: پس از جنایت دمشق در مسیر حرکت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی ایران، اسرائیل تلاش داشت هزینه آن را ایران پرداخت کند، اما در عملیات وعده صادق ثابت شد هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد و اگر در خارج از ثبات منطقه کاری انجام دهند که حاکمیت ما مخدوش شود ایران ساکت نخواهد بود و وعده صادق اول دفاع از حاکمیت و کشور بود دوم برای حفظ ثبات منطقه بود و یک حمایت گسترده در عملیات پیدا کردیم.

باقری ادامه داد: در حمله‌ای که به کنسولگری ما شد کشور‌ها از ایران حمایت کردند آن هم در زمانی که ما آسیب دیده بودیم، اما پس از عملیات هم که ما در حالت حمله بودیم از ما حمایت کردند، اما غربی‌ها نمی‌توانند یک حمایت نسبی از اسرائیل انجام دهند.

وی افزود: یک نکته مهمی که در جلسه شب گذشته شورای امنیت بود این بود که انگلیس، آمریکا و فرانسه هیچ منطقی نداشتند فقط، چون هم‌پیمان بودند از اسرائیل دفاع کردند، اما کشور‌های حامی ایران منطق داشتند و آن این بود که ثبات منطقه یک اصل است و صهیونیست‌ها که در ثبات اخلال ایجاد می‌کنند نباید تشویق شوند و پاسخ ایران اقدام لازمی از سوی برخی اعضای شورای امنیت قلمداد شد همچنین نکته دیگر این عملیات غرورآفرین این بود که براساس توانمندی‌های ایرانی بود و از صفر تا صد اقدام غرورآفرین دفاعی ما براساس توانمندی‌های کشور بود و از ابعاد مختلف برای دشمنان هشداردهنده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: اسرائیل آزمون دفاعی و نظامی را برای ما مهیا کرد و اگر عقلانیت داشته باشد نباید خطای دیگری انجام دهند، چون ضربه‌ای سخت‌تر و فوری‌تر می‌خورند و دیگر ۱۲ روز فرصت ندارند و مهلت آنها به صورت ساعت و ثانیه‌ای است.

باقری بیان کرد: ایران وقتی تصمیم گرفت اسرائیل را ادب کند برای شیطنت‌های دیگر آن هم برنامه داشت. وقتی صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران حمله می‌کنند و پاسخ دندان‌شکن دریافت می‌کنند مسلما پاسخ سخت‌تری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در دولت آقای رئیسی در سیاست خارجی یک سیاست اصلی وجود دارد و آن سیاست همسایگی است که به گونه‌ای است که فاصله‌ای بین ما و همسایگان نباشد. دوبار شنیدم که رهبری این سیاست حکیمانه را تایید کردند. ما تعامل بهم پیوسته‌ای با کشور‌های همسایه ایجاد کردیم و اقداماتی که شکل گرفت یک سرمایه برای ایران است. چون دشمن ما دشمن منطقه است و منافع خود رابا قلدری دنبال کرده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شرایط بعد از وعده صادق تعیین کننده نقش ایران در ثبات منطقه است. اسرائیل با قلدری می‌خواهد خود را محور منطقه جا بزنند و با طرح ابراهیم مشروعیت مصنوعی برای خود ایجاد کند، اما ایران با تعریف منافع مشترک منطقه چارچوب را شکل می‌دهد.

باقری گفت: ما چه در زمانی که به سفارتمان حمله شد و چه در زمانی ما پاسخ قانونی دادیم در تعامل بهم پیوسته با کشور‌ها بودیم و وزیر خارجه ما چندین بار با وزرای خارجه منطقه تماس داشتند و همه کشور‌ها با برخی از اختلاف نظر‌هایی که دارند در حفظ ثبات منطقه مشترک بودند و عامل بی‌ثباتی باید سر جای خود بنشیند لذا زمانی که به دنبال ترویج مشروعیت بخشی مصنوعی طرح ابراهیم بودند به این نتیجه رسیدند، چون اسرائیل عنصر نامطلوب است.

وی بیان کرد: اقدامی که ایران انجام داد قبل از اینکه تحکیم کننده امنیت ملی باشد این است که ایران این اراده را دارد که نگذارد کسی امنیت منطقه را تهدید کند و اینجا ایران می‌شود تکیه گاه منطقه و اگر کسی شیطنت کند ایران این اجازه را نمی‌دهد و هزینه بی‌ثباتی را باید کشور ثبات زدا بدهد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: کشور‌های جنوبی خلیج فارس می‌گویند با ایران روابط باثبات میخ‌واهیم و باید مناسبات سیاسی مبتنی بر اعتماد متقابل و با روابط مستحکم پیوسته اقتصادی تضمین شود لذا باید ثبات باشد و اگر کسی ثبات را بهم بزند پیوستگی اقتصادی دچار خدشه می‌شود.

باقری تاکید کرد: ایران توانمندی ثبات‌ساز نظامی خود را از جایی اجاره نکرده است و از جایی نگرفته است و سرمایه ایرانی است و ما صرفا به دنبال امنیت خودمان هستیم.

وی گفت: ایران در طول چهل سال گذشته به‌دلیل شیطنت‌های و جنایات اسرائیل در سیاست خارجی نگاه ویژه‌ای به منطقه شامات داشت، چون ریشه ناامنی آنجاست. باید به منشا تهدید توجه ویژه داشته باشیم. توجه به شامات باعث شکل‌گیری قدرت بلامنازعی به نامه جبهه مقاومت شد. کلیدواژه اصلی طوفان الاقصی اعاده ثبات بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: راه‌حل ایران شکل‌گیری جبهه مقاومت بود و مقومت تفکر مبتنی بر باور و اعتقاد است و منافع ملی کشور را تامین می‌کند. در دولت آقای رئیسی، چون یک سیاست ویژه نسبت به همسایگان وجود دارد به جنوب خلیج فارس نگاه ویژه‌ای داشتیم و در کنار منطقه شامات توجه ویژه‌ای به خلیج فارس شد و این نافی توانمندی ما در شامات نبود.

وی افزود: برهمین اساس مناسبات ایران و عربستان احیا شد. ایران به‌عنوان وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است. عملیات وعده صادق تبلور عینی این اقدام بود و ایران آن چیزی که به نفع منطقه باشد حتی به قیمت عملیات نظامی پای آن می‌ایستد و این امر برای شامات و خلیج فارس امیدآفرین است.

باقری بیان کرد: اینکه فرماندهان نطامی ما گفتند عملیات چندمراحله است منظور این نبود که حملات ادامه دارد و فرمانده سپاه و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفتند عملیات پایان یاففته است، اما برای شیطنت رژیم صهیونیستی برنامه‌هایی تدارک دیده شده، چون نظامیان با بدبینی رفتار دشمن را بررسی و برای بدترین حالت برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر به هر دلیل رژیم صهیونیستی کوچکترین شیطنتی علیه ایران و منافع جمهری اسلامی داشته باشد با پاسخ قاطع و سخت مواجه می‌شود و فاصله پاسخ ایران ۱۲ الی ۱۳ روز نخواهد بود بلکه دقیقه و ثانیه خواهد بود.

وی اظهار کرد: آن چیز مهمی که وجود داشت این بود که اسرائیل با اقدام تجاوزکارانه خود معادله‌ای شکل دهد تا عامل بی‌ثباتی برنده شود، اما ایران براساس منطق راهبردی خود این اقدام را خنثی کرد و رفتار ایران هدفمند، حساب شده، قدرتمند و کارآ بود و هرچه اسرائیل تلاش کند از ارزش عملیات وعده صادق بکاهد قطعا نخواهد توانست و باید شکست را در این میدان پذیرا باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری

دیگر خبرها

  • هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است
  • شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد
  • انتقال ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • انتقال بیش از ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • سهم ناچیز ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان!
  • افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • واکنش دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به پاسخ موشکی ایران
  • رشد 23 درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • شورای همکاری خلیج فارس خواهان خویشتن‌داری شد
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس