Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@05:36:05 GMT

همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۲۱۱۹

همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر برگزار می شود

مسعود حکیمی روز دوشنبه در نشست هماهنگی و برنامه ریزی برای همایش ملی پنبه در کاشمر افزود: پنبه محصول استراتژیک در کشور است و یکی از برنامه های مهم دولت در سال های اخیر اجرای طرح پنبه بوده که در این راستا اقداماتی در زمینه دستیابی به ارقام مورد نظر با همکاری موسسه تحقیقات کشور و واردات بذر انجام شده و در برخی برنامه ها از جمله توسعه برداشت ماشینی آن پیشرفت هایی به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: امسال بیش از ۸۰ هزار هکتار از کشتزارهای کشور به کشت پنبه اختصاص یافت که نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

وی گفت: گرچه کشت پنبه در سال های قبل به دلیل نوسانات قیمت، کاهش چشمگیر داشته اما با اجرای برخی سیاستها، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن پنبه در کشور برداشت شود.

حکیمی افزود: در ۶۰ درصد اراضی سطح زیر کشت پنبه در کشور از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌ شود و در راستای حمایت از پنبه کاران، پارسال به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه کشت و تولید به آنان پرداخت شد که این رقم امسال به بیش از ۵۰ میلیون ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار بهره بردار در زمنیه کشت پنبه در کشور فعالند و استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و اردبیل از جمله مناطق پیشرو در کشت محصول پنبه محسوب می شوند.

معاون اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از اینکه شهرستان کاشمر با توجه به وجود مرکز تحقیقات پنبه و فعالیت کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی در برگزاری همایش ملی پنبه پیشقدم شده است گفت: امیدوارم خروجی این همایش به رفع مشکلات حوزه پنبه اعم از کاشت، داشت، برداشت و اقتصاد این محصول کمک کند.

مدیر عامل شرکت فولاد ترشیز و عضو هیات مدیره کارخانه نساجی مدرس کاشمر نیز به عنوان پشتیبان مالی همایش ملی پنبه گفت: با توجه به فعالیت کارخانه نساجی، متقاضی محصول پنبه در منطقه هستیم و بنا داریم با برگزاری این همایش کشاورزان را ترغیب کنیم محصولی بکارند که درگیر مشکلات بازار نشوند.

محمد صمیمی افزود: با برگزاری این همایش انتظار داریم ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در کاشمر، کشت و صنعت انابد و کارخانه نساجی در کاشمر به عنوان حلقه های مفقوده در زنجیره تولید تا مصرف در این زنجیره قرار گیرند تا بتوانیم در آینده سطح زیر کشت پنبه را ارتقا دهیم و کشاورزان نیز به درآمد قابل ملاحظه ای دست یابند.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر و دبیر همایش ملی پنبه نیز با اعلام آمادگی این مجموعه برای برگزازی همایش ملی پنبه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط گفت: این مرکز در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود طی سالهای اخیر توانسته است خود را به بدنه جامعه متصل کند.

هادی معماریان خلیل آباد افزود: با توجه به چشم انداز مرکز آموزش عالی کاشمر و رسالت این واحد دانشگاهی جهت حل مشکلات و معضلات منطقه به ویژه در زمینه مدیریت منابع آب و در راستای کمک به کشاورزان، برنامه هایی در دست اقدام داریم و همکاری در زمینه برگزای این همایش نیز در راستای انجام رسالت دانشگاه در رفع مشکلات منطقه است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر نیز گفت: با پیگیری های صورت گرفته و با همت وزارت جهاد کشاورزی، مجتمع فولاد ترشیز به عنوان معین اقتصادی شهرستان کاشمر، جهاد کشاورزی و ایستگاه تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی استان و مرکز آموزش عالی کاشمر همایش روز جهانی پنبه برای اولین بار در کشور در کاشمر برگزار خواهد شد.

مهدی نایه در افزود: شناسایی و احیای حلقه های مفقوده بازار رسانی محصول پنبه، ایجاد ارزش افزوده این محصول و ترغیب و احیای کشت پنبه بین کشاورزان از اهداف اصلی برگزاری این همایش است و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر در زمینه اصلاح ارقام پنبه تاکنون سه رقم پنبه معرفی کرده که رقم کاشمر از رقم های معروف پنبه در کشور شناخته شده است. 

وی اظهار داشت: وجود کشت و صنعت انابد از بزرگترین تولید کنندگان پنبه استان، کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی کاشمر از ظرفیت های بالفعل شهرستان و منطقه ترشیز در زمینه محصول پنبه به شمار می روند.

نایه در گفت: با توجه به افتتاح فاز دوم کارخانه نساجی مدرس نیاز به پنبه بیشتر احساس می شود لذا باید کشت این محصول استراتژیک در شهرستان و منطقه بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد. 

وی افزود: در حاشیه این همایش یک روزه، نمایشگاه جانبی دستاوردهای پنبه، تجهیزات و مکانیزاسیون و تحقیقات برگزار می شود. 

۱۵ مهر و هفتم اکتبر روز جهانی پنبه نامگذاری شده است.

استان خراسان رضوی با ۲۵ هزار متر مربع سطح زیر کشت پنبه رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد واقع است.

۷۴۹۷/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی خراسان رضوی کاشمر همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 قیمت کارخانه‌ای جدید پژو پارس با موتور XU۷P (پژو پارس سال) از سوی ایران خودرویی‌ها اعلام شد تا ثبت‌نام کنندگان برای این محصول محبوب در بُهت فرو روند.

آن‌طور که اطلاعیه فروش ایران خودرو برای پژو پارس سال نشان می‌دهد این خودرو از این به بعد با قیمت حدود ۴۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. 

مقایسه قیمت جدید کارخانه‌ای پژو پارس سال با قیمت پیشین حکایت از آن دارد که قیمت این خودرو، افزایشی حدود ۵۰ درصد در مبدا را تجربه کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص پیش از این هر دستگاه پژو پارس سال را با قیمتی حدود ۲۹۴ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می‌کردند و به این ترتیب، شاهد آن هستیم که قیمت پژو پارس با موتور XU۷P حول و حوش ۱۵۰ میلیون تومان در کارخانه رشد کرده است. 

هنوز پژو پارس سال مدل ۱۴۰۳ در بازار آفتابی نشده، اما مدل ۱۴۰۲ این خودرو با قیمتی نزدیک به ۶۷۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود؛ بنابراین قیمت این محصول محبوب ایران خودرو با مدل ۱۴۰۲ به نسبت قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۳۸۰ میلیون تومان اختلاف را نشان می‌دهد.

حال فرض کنیم همین اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار با توجه به قیمت جدید پژو پارس در مبدا رقم بخورد. یعنی فاصله حدود ۴۰۰ میلیون تومانی فعلی میان قیمت کارخانه‌ای و بازاری پژو پارس به قیمت جدید اعلامی این محصول محبوب ایران خودرو اضافه شود؛ بنابراین قیمت پژو پارس سال در بازار می‌تواند تا حوالی ۸۵۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان بالا بیاید.

نباید از یاد برد که قیمت حدود ۹۰۰ میلیون تومانی پژو پارس سال در بازار تنها تحت تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو رقم خورده است و عواملی مانند نرخ ارز یا انتشار اخبار خارج از بازار هنوز تاثیر خود را روی پیش بینی قیمت پژو پارس سال در بازار نگذاشته اند.

با این همه پیش‌بینی می‌شود این قیمت حسابی بازار خودرو را بترساند.

منبع: اقتصادنیوز

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم
  • آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم
  • ​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای
  • همایش جهانی بقیع مدفن امامان و اصحاب برگزار می شود
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • همایش بزرگداشت روز جهانی زمین پاک در کرج برگزار می‌شود