Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک ساعت فضایی به نام "اورورک یوآر-۱۰۰" که برای فضانوردان طراحی شده است، همراه با نشان دادن زمان، میزان گردش زمین را نیز اندازه می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،ساعت مچی "Urwerk UR-۱۰۰" تنها زمان را نشان نمی‌دهد، بلکه میزان چرخیدن سیاره زمین را نیز به کیلومتر نشان می‌دهد.

مدل UR-۱۰۰ با الهام از مدل‌های UR-۱۰۱ و UR-۱۰۲ از دو دهه قبل، از سه مجموعه شاخص استفاده می‌کند تا نشان دهد که زمین چند کیلومتر در مدار خود می‌چرخد و حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت Urwerk ساعت‌های زیادی تولید می‌کند که پوشیدن تعدادی از آنها مانند همین مدل ممکن است راحت نباشد، اما مطمئنا آنها هرگز کسل کننده نیستند.

سازندگان می‌گویند در ساعت فضاییUR ۱۰۰ اگر به روشی صحیح به آن نگاه کنید، ساعت فقط زمان درست را نشان نمی‌دهد، بلکه به فضا هم اشاره دارد.

اگر در مورد آن فکر کنیم می‌بینیم که تعریف اصلی روز و شب و ماه و سال به چرخش زمین در محور خود و چرخش به دور خورشید وابسته است. به طوری که یک شبانه روز از یک بار چرخیدن زمین به دور خود حاصل می‌شود و یک سال نیز زمان مورد نیاز برای چرخش زمین به دور خورشید است. این بدان معنی است که این ساعت به همراه زمان، میزان سفر زمین در مدار خود را نیز به کیلومتر ثبت می‌کند و نشان می‌دهد.

ساعت فضایی UR ۱۰۰ دارای سه نمایشگر اصلی است که به شکل مثلثی بر روی صفحه ساعت تنظیم شده‌اند. ساده‌ترین آنها نمایشگر زمان است که در موقعیت ساعت ۶ واقع شده است و در آن ساعت به صورت یک عدد در یک پنجره نمایش داده می‌شود و دقیقه‌ها توسط یک فلش قرمز متحرک روی یک نشانگر در قسمت پایین نشان داده می‌شوند.

در موقعیت ساعت ۱۰ نیز یکی دیگر از شاخص‌ها قرار دارد که نشان می‌دهد که خط استوای زمین در هر ۲۰ دقیقه چقدر حرکت می‌کند که براساس میانگین سرعت چرخش زمین، ۵۵۵ کیلومتر است.

در نهایت در موقعیت ساعت ۲ نیز میزان مسافتی که زمین در مدار خود به دور خورشید طی می‌کند به صورت هر ۲۰ دقیقه یک بار نشان داده می‌شود که به ۳۵۷۴۰ کیلومتر می‌رسد.

"مارتین فری" طراح اصلی این ساعت و بنیانگذار Urwerk می‌گوید: برای من ساعت‌ها دارای جنبه فلسفی هستند. آنها نشان دهنده موقعیت فیزیکی زمین و حرکت آن در مدارهای خود هستند، در حالی که زمین در نظر ما ثابت به نظر می‌رسد.

موتور این ساعت از قطر بزرگتر و جرم کمتری نسبت به نسخه‌های مشابه برخوردار است و بدنه آن نیز از آلیاژ برنز بریلیوم بر روی یک صفحه چرخشی آلومینیومی با آلیاژ ضد مغناطیسی و مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است.

این ساعت در سه نسخه عرضه می‌شود. نسخه فلزی با روکش تیتانیوم و فولاد، نسخه مشکی با روکش تیتانیوم و فولادی و روکش DLC سیاه و نسخه یاقوت کبود که روکش کریستا و یاقوت، آن را تا عمق ۳۰ متری ضد آب می‌کند.

طبق گفته شرکت سازنده فعلا تنها ۲۵ عدد از این ساعت تولید می‌شود که قیمت هر کدام ۴۸ هزار و ۴۷۵ هزار دلار خواهد بود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ساعت مچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا

ایتنا - یک شهروند آمریکایی در ایالت فلوریدا شاهد سقوط جسمی عجیب بر روی خانه‌اش بود که بعدا مشخص شد از فضا به زمین افتاده است.
آلخاندرو اوتیرو در صفحه «ایکس» نوشت که این جسم فلزی «سقف و دو طبقه» منزلش را سوراخ کرد و نزدیک بوده فرزندش را هدف قرار دهد.

این حادثه در ۸ مارس روی داد. در واکنش به این حادثه، ناسا روز دوشنبه اعلام کرد که این جسم سقوط کرده بخشی از تجهیزات پرواز فضایی است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده بود.

بر اساس شواهد و نشانه‌ها، این جسم احتمالا بخشی از یک پلت‌فرم حمل‌کننده باتری‌های قدیمی بوده که در سال ۲۰۲۱ از ایستگاه فضایی به زمین انداخته شده بود.

پس از بررسی این جسم توسط ناسا، این آژانس فضایی تأیید کرد که این قطعه متعلق به تجهیزات پشتیبانی پرواز ناسا برای نصب باتری‌ها بر روی پلت‌فرم حمل بار بوده است.

ناسا اعلام کرد که در حال بررسی نحوه جدا شدن این قطعه از ایستگاه فضایی و نفوذ آن به جو زمین بدون تخریب کامل است تا در آینده بتواند مدل‌های مهندسی خود را بهبود بخشد.

این آژانس همچنین متعهد شده است که به طور مسئولانه در مدار زمین پایین فعالیت کرده و تا حد امکان خطرات را برای حفاظت از مردم روی زمین کاهش دهد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره سقوط قطعات فضایی بر روی زمین منتشر شده بود. برای مثال در سال ۲۰۲۲، بخشی از کپسول فضایی شرکت «اسپیس ایکس» بر روی یک مزرعه گوسفندان در استرالیا فرود آمده بود.

دیگر خبرها

  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا
  • رستمی: عملیات «وعده صادق» نشان‌دهنده چرخش قدرت در جهان معاصر است
  • عملیات وعده صادق نشان‌دهنده چرخش قدرت و تمدن است