Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید زارع رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: همه شیوه‌ها و راه‌های کاهش وزن ضوابط و قوانین مشخصی دارد که باید رعایت شود؛ امروزه تبلیغات لاغری و کاهش وزن فوری، به صورت آنلاین یا در بازار و در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که این داروها، مکمل‌ها و معجون‌ها با ادعای طبیعی و گیاهی بودن، دارای ترکیبات نامشخص و غیرایمن و احتمال ابتلا به عوارض بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: احتیاط در مورد مصرف دارو‌های لاغری، تنها محدود به قرص لاغری نمی‌شود؛ مکمل‌های غذایی و حتی دارو‌های گیاهی هم از این قاعده جدا نیستند، هر چند ممکن است عوارض آن‌ها دیرتر بروز پیدا کند.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: یکی از ترکیب‌های رایج که برای کاهش وزن در قرص‌ها و مکمل‌ها استفاده می‌شود، سیبوترامین است که دارویی برای کاهش اشتها بوده و از سال ۲۰۱۰ میلادی استفاده از آن به علت عوارض قلبی عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در بیشتر کشور‌ها ممنوع اعلام شده و از بازار جمع آوری شده است.

او تصریح کرد: برخی دیگر از قرص‌های لاغری، ترکیباتی از دارو‌های فشار خون، ضدافسردگی یا ضدصرع دارند که ممکن است استفاده از آن ها، عوارض مختلفی به همراه داشته باشد.

حمید زارع با بیان این که برخی از قرص‌های لاغری دارای ترکیبی به نام فلوکستین هستند، افزود: فلوکستین، ترکیبی فعال است که برای افسردگی و بیماری‌های دیگر تجویز می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: ترکیب دیگری به نام تریامترون در برخی دارو‌های لاغری وجود دارد که در واقع، یک ترکیب ادرارآور بوده و می‌تواند عوارض شدید و غیرکنترل شده داشته باشد.

راه‌های شناسایی محصولات لاغری خطرناک

او با بیان این که وجه اشتراک بیشتر این محصولات، تبلیغات اغراق آمیز آن‌ها است، ادامه داد: محصولی که ادعای ۵ کیلوگرم کاهش وزن تضمینی در یک هفته را می‌دهد، به بدن آسیب می‌زند.

زارع افزود: بحث تضمین کردن یا ادعای معتبر بودن یک محصول نیز، یک نشانه خطر محسوب می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اگر برچسب و یادداشت‌های روی قرص لاغری به زبان خارجی است و نمی‌توان از محتوا و اطلاعات آن مطمئن شد، بهتر است به آن اعتماد نکنیم.

او بیان کرد: خرید و فروش دارو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی، منابع غیرمعتبر، وب سایت‌های غیرمعتبر یا نشانی الکترونیک انجام می‌شوند را نیز باید جزو موارد غیرمعتبر دسته بندی کرد.

زارع اضافه کرد: باید دانست که عناوینی مثل «کاملاً گیاهی»، «جایگزین داروی تایید شده» و «کاملاً طبیعی» هیچ گونه اعتباری به محصول نمی‌دهند.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تنها اطلاعاتی که به یک دارو اعتبار می‌دهد، مجوز غذا و داروی وزارت بهداشت و شماره پروانه بهداشت است، که در آن صورت هم باید درست بودن اطلاعات بررسی شود.

او با بیان این که از همه مهم‌تر اینکه، هیچ وقت شواهد و تجربه شخصی دوستان و آشنایان را ملاک انتخاب یک دارو قرار ندهیم، افزود: بهترین راه آن است که تحت نظر یک متخصص تغذیه و معتبر، اقدام به کاهش وزن کنیم.

انتهای پیام/چ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟

ایتنا - اولین دارویی که روند آلزایمر را کند می‌کند، بیش از یک سال است که در ایالات متحده به بازار آمده، اما فروش آن کم بوده است. همچنین ماه‌ها طول کشید تا سیستم‌‌های بیمارستانی بزرگ استفاده از این دارو را آغاز کنند و برخی شرکت‌های بیمه هم آن را تحت پوشش قرار ندادند.
پزشکان می‌گویند برخی بیماران احتمالا به دلیل تاثیر محدود و عوارض جانبی احتمالی داروی لکمبی (Leqembi) در مصرف این دارو تردید دارند زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا بهترین شکل مصرف این دارو و عوارض آن مشخص شود و برای بهبود روش‌های تشخیص آلزایمر نیز باید پیشرفت‌هایی صورت بگیرد و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

بیش از شش میلیون نفر در آمریکا و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که شایع‌ترین نوع زوال عقل است. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما لکمبی می‌تواند پروتئین چسبنده مغز به نام آمیلوئید را که عامل اصلی بیماری آلزایمر است، از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای علائم خفیف این بیماری با مصرف این دارو می‌توانند پیشرفت بیماری‌ را تا چند ماه به تاخیر بیندازند. هرچند برخی کارشناسان می‌گویند این تاخیر ممکن است آنقدر نامحسوس باشد که بیماران متوجه نشوند.

 
سازمان غذا و داروی ایالات متحده تابستان ۲۰۲۳ مصرف داروی لکمبی را برای بیماران در مراحل اولیه به طور کامل تایید کرد. شرکت ژاپنی ایزای (Eisai)، سازنده این دارو، هم ابتدا انتظار داشت که تا پایان ماه مارس، ۱۰ هزار بیمار از این دارو به شکل تزریق با سرم استفاده کنند اما مدیران این شرکت کمی بعد این پیش‌بینی را کاهش دادند؛ البته می‌گویند فروش رو به رشد است.

دکتر علی‌رضا عطری، متخصص مغز و اعصاب که مشاور حقوقی شرکت ایزای است، می‌گوید: «این رویکرد بسیار مرحله‌ای و گام به گام است. هرچه بیشتر درباره آن یاد بگیریم‌، آن را بیشتر گسترش و بسط خواهیم داد.»

به گفته پزشکان، برای شناسایی سریع بیماران و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری، باید اقدام‌های بیشتری انجام شود که روندی مبهم است. از طرفی ممکن است برخی بیماران واجد شرایط استفاده از داروی لکمبی نباشند، زیرا با داروهایی که برای جلوگیری از سکته مصرف می‌شود، تداخل دارویی دارد. وقت گرفتن از متخصص مغز و اعصابی هم که این دارو را تجویز می‌کند، احتمال دارد چند ماه‌ طول بکشد.

دیگر خبرها

  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • کاهش وزن ناگهانی سبب این بیماری می‌شود
  • کاهش وزن سریع چه بلایی سرتان می‌آورد
  • قرص جی سی بهتره یا گلوریا