Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:17:22 GMT

بار دیگر اپرای عروسکی مولوی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۰۵۵

بار دیگر اپرای عروسکی مولوی

نخستین اجرای «اپرای عروسکی مولوی» به کارگردانی و نویسندگی بهروزغریب پوربه بهمن ماه 88 بر می‌گردد، اجرایی که توسط گروه نمایشی «آران» در تالارفردوسی برگزارشد. این اپرا براساس اشعارمثنوی معنوی و کلیات شمس بوده و قرار است این کار از ۲۸ مهر تا ۲۴ آبان در همین تالار روی صحنه برود. بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان

«اپرای عروسکی مولوی» نخستین اپرای ملی ایران است چرا که اجرای این اثر تماما با دستگاه‌های ایرانی انجام می‌شود و ازاین نظراین نمایش، نقطه تکامل اپرایی است که سالیان سال از زمان «میرزاده عشقی» هنرمندان ما به‌دنبال آن بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اپرا براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی است و خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را برعهده دارند. علاوه برآن در این کاربیش از۱۰۰ عروسک ریسمانی به‌کار گرفته شده است. من براین نظرم پرداختن به مقوله‌های مهم فرهنگ و ادب از جمله شمس و مولانا و روایت زندگی آنها نباید تنها به چند اثرخلاصه شود بلکه باید دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز از زوایا و جنبه‌های مختلف روایتگر این اتفاق مهم فرهنگی باشند و به آن بپردازند. بعد از ساخت اپرای مولوی مدت‌ها بر این اندیشه و تصمیم بودم فیلم این اثر را هم بسازم اما متأسفانه میدان از سرمایه‌گذاران عاشق فرهنگ ایران خالی است و به اعتقاد من اساساً پرداختن به موضوع‌ها و شخصیت‌های تاریخ ساز باید بر اساس اولویت‌های فرهنگی و با حمایت دولتی انجام شود...طبعاً درسال‌های نخست انقلاب چنین گرایشی‌هایی کم و بیش وجود داشت؛ حداقل در سیما اراده‌ای برای انجام این وظیفه ملی دیده می‌شد اما بی‌تردید این سال‌ها به قول معروف سال‌های ارزان فروشی است و حتی تمایلی حداقلی برای چنین رسالتی وجود ندارد... بنابراین نباید تمام تقصیرات را بر گردن سینماگران بیندازیم چرا که انجام چنین تعهدی نیاز به نیروهای آگاه وعاشق فرهنگ دارد و درمیان مدیران و تهیه‌کننده‌های سینما اگر هم کسی چنین پیشنهاد و طرحی داشته باشد یا انگیزه را از او گرفته‌اند یا شغلش را!!! در سینما هم به اندازه‌ای که معتاد داریم سوژه اعتیاد و معتاد و سناریست متخصص اعتیاد و کارگردان این قبیل فیلم‌ها وجود دارند، ساختن این نوع فیلم‌ها آسان و زود بازده مالی است بنابراین تهیه‌کنندگان فیلم به ظاهر کمدی یا فیلم به ظاهر اجتماعی را ترجیح می‌دهد.... اخیراً تهیه‌کننده‌ها براساس تعداد زیاد صحنه‌های کمیک سناریوها را ارزیابی می‌کنند بنابراین نمی‌شود از چنین کسانی توقع داشت که به سراغ انسان‌های شاخص یا داستان‌های بی‌نظیر ادبیات کلاسیک‌مان بروند.
درمورد مؤلفه‌های این کار نیز با نگاه به آثارم چون «رستم و سهراب»، «مولوی»، «سعدی»، «حافظ» و«خیام» خواهید دید چه مؤلفه و موضوعاتی را به اجرا گذاشته‌ام و راه ناهمواری را هموار کرده‌ام.  اما درخصوص کم توجهی دیگربخش‌های مختلف فرهنگ و هنرچون سینما، تئاترو موسیقی به موضوعات ادبی و فرهنگی چون مولانا، سعدی، حافظ و... باید گفت سه ضلع تهیه کننده، تولید‌کننده و مخاطب مانند فرمول زود، تند و سریع هستند که برآنها حکمفرمایی می‌کنند بنابراین ساخت آثار فاخر از دل چنین فرمول هولناکی زائیده نمی‌شوند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم

قدس آنلاین: وی با تأکید بر اینکه ما عملا نمی توانیم در مساله اجرا وارد شویم، خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این زمینه سال گذشته انجام گرفت آموزش زیست عفیفانه به مربیان بود که آنها برای والدین برنامه های الگوی و کارگاهی برگزار خواهند کرد و در پنج استان این کار انجام شده و برای ۱۰ استان دیگر هم برنامه کارگاهی در مشهد برگزار می شود.

خزعلی افزود:  طبق گزارش بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری شده‌اند و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

خزعلی افزود: در سال اول دولت بسیاری در شهرهای مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و گاهی این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی
  • در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • ۲۰ تانکر آب در روستاهای محروم بخش بیارجمند شاهرود توزیع شد
  • الزامی شدن پرداخت حق تأهل به کارگران
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • تکلیف دومین «عروسک‌خونه» در برج میلاد روشن می‌شود
  • نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه» اعلام شد