Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@08:33:24 GMT

گاز مایع از دسترس نیکشهری‌ها دور است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۰۷۹

گاز مایع از دسترس نیکشهری‌ها دور است

یک هفته‌ای می‌شود که نبود گاز مایع در تنها جایگاه شهرستان نیکشهر باعث دستپاچگی و سردرگمی خانواده‌ها برای تامین گاز مایع مصرفی شده است. عموم مردم عدم مدیریت و نظارت صحیح ارگان‌ها را عامل اصلی به وجود آمدن این آشفته‌بازار می‌دانند؛ موضوعی که از طرف مسئولان ذی‌ربط مثل همیشه تکذیب می‌شود. در این میان مردم نیکشهر بیش از نقاط دیگر ساماندهی توزیع گاز مایع را در این شهرستان خواستارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شهروندان نیکشهری در گفت‌وگو با همشهری از کمبود گاز مایع در این شهرستان گلایه می‌کند و می‌گوید: توزیع گاز مایع در نیکشهر باید ساماندهی شود. برای حل مشکل مردم در این زمینه نیاز به نظارت‌های جدی‌تری است.

«محمد سرانی» می‌افزاید: سیلندر گاز مایع کم‌یاب است و در این زمینه گویا بازار سیاه برای خرید و فروش آن راه افتاده است. باید با افراد متخلف برخورد قاطعی شود تا گاز مایع طبق نرخ مصوب ارائه داده شود. از سویی دیگر تعداد جایگاه‌ها برای پرکردن سیلندرها کافی نیست. روستاییانی هم که از مرکز شهر فاصله دارند بیشتر با مشکل روبه‌رو هستند. شهرستان نیکشهر با جمعیت بالایی که دارد نیازمند افزایش سهمیه گاز شهری است. یکی دیگر از شهروندان نیکشهری می‌گوید: باید متصدیان توزیع، سیلندر گاز را در منازل و با قیمت مصوب تحویل شهروندان دهند. وی که می‌خواهد نامش ذکر نشود می‌افزاید: شهروندان چرا باید دغدغه دریافت گاز مایع را داشته باشند؟ باید بخش خصوصی برای افزایش و ایجاد جایگاه‌های شارژ گاز مایع به‌ویژه در بخش‌های بنت، فنوج و لاشار ورود کنند تا این مشکل چندین ساله حل شود.

مشکل بحران گاز کجاست؟  

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر در گفت‌وگو با همشهری اساسی‌ترین علت بحران گاز در شهرستان را کمبود ناوگان حمل گاز از مبدأ (بندرعباس) و نداشتن راننده واجد شرایط برای ماشین حمل گاز در شهرستان عنوان می‌کند. اما این دلیل وی مورد تایید اذهان عمومی نیست. به گفته «جان‌محمد هوت» هم‌اکنون یک ماشین حمل گاز در شهرستان نیکشهر وجود دارد که در صورت بروز هرگونه مشکلی و نبود ماشین جایگزین روند تامین گاز مختل می‌شود.   «عبدالباسط بلوچزهی»، رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر، ضمن تایید بحران گاز، پایین بودن حقوق و مزایای رانندگان را یکی از عوامل عدم استقبال رانندگان برای قبول رانندگی ماشین حمل گاز ذکر می‌کند.

به هر حال مشکل هرچه باشد مسئولان مکلف به رسیدگی و حل فوری این مشکل هستند. فرضیه دیگری که این روزها در رابطه با بحران گاز نیکشهر بین عموم مردم شنیده می‌شود زد و بند اپراتورهای جایگاه گاز با برخی مشتریان خاص و کپسول‌فروشان سطح بازار و عدم نظارت‌های صحیح و مستمر از طرف دست‌اندرکاران است. به اعتقاد عموم جامعه بیشتر گاز جایگاه به جای عرضه به نیازمندان واقعی و روستاییان، در اختیار تعدادی محدود به عنوان مافیای گاز قرار می‌گیرد تا با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

راه حل بنیادی بحران چیست؟  

جدا از مشکلات پیش پا افتاده‌ای چون نبود راننده، یکی از عوامل بحران گاز در شهرستان، فقر و کمبود جایگاه است. هم‌اکنون شهرستان نیکشهر با ۱۸۰هزار نفر جمعیت فقط دارای یک جایگاه گاز است و این جایگاه نیز کمتر از ۲۰ روز در ماه گاز دارد. ظرفیت تنها جایگاه شهرستان پاسخ‌گوی نیاز مردم نیست و از سهمیه ۴۰۰تنی گاز شهرستان در ماه کمتر از ۱۰۰ تن آن جذب می‌شود. راه‌حل بنیادی این مشکل برای کوتاه‌مدت افزایش و احداث جایگاه‌های بیشتر در بخش‌ها و مناطق جدید است تا هم از ترافیک جایگاه فعلی کاسته شود و هم در مواقع بحرانی جایگاه‌های جایگزین بتوانند گاز مورد نیاز شهرستان را تامین کنند.

فرآیند بلندمدت  

به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر، احداث جایگاه در بنت، لاشار و چاهان به تصویب رسیده است. جان‌محمد هوت ادامه می‌دهد: باید بپذیریم فرآیندهای طولانی‌مدت صدور مجوزها و کارهای خسته‌کننده اداری انگیزه سرمایه‌گذاران را گرفته است. یکی از همین سرمایه‌گذاران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بیش از ۱۰ سال است پیگیر احداث جایگاه هستم، ولی هنوز مجوز ساخت برایم صادر نشده و کاغذبازی‌های متعدد انگیره را از من گرفته است.

تکذیب کمبود گاز مایع

فرماندار نیکشهر هم در گفت‌وگو با همشهری بحران گاز مایع در این شهرستان را تکذیب می‌کند. این در حالی است که نبود جایگاه در بنت و لاشار را تایید می‌کند. «ضیاءالحق هاشمزهی» می‌افزاید: از سوی فرمانداری توزیع مناسب گاز مایع مدام به صورت روزانه کنترل می‌شود. فاصله چابهار نیز با نیکشهر زیاد نیست و هروقت مشکلی در این زمینه داشته باشیم با کمک منطقه نفتی چابهار برطرف می‌کنیم؛ همچنین ایجاد جایگاه در بنت، چاهان و لاشار نیز مصوب شده است که امیدواریم به زودی این مشکل در این مناطق نیز حل شود.

راه حل نهایی؟  

با توجه به ورود گاز به استان و ایرانشهر به نظر می‌رسد تنها راه‌حل پایدار و ماندگار تامین گاز شهرستان نیکشهر و دیگر مناطق جنوب استان جز لوله‌کشی و گازرسانی نخواهد بود. گازرسانی تنها راه مطمئن و پایدار است و ضروری است دست اندرکاران استان و شهرستان برای تحقق برحق این خواسته برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

کد خبر 455045 برچسب‌ها استان سیستان و بلوچستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع الکترونیکی گاز مایع در قزوین از فردا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین؛ انتظاری افزود: به منظور اجرای قانون توزیع الکترونیکی گاز مایع، از ابتدای اردیبهشت مقدار سوخت اختصاص یافته به تاسیسات گاز مایع بر اساس ایجاد تراکنش فروش گاز مایع به مشتری خواهد بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین با اشاره به این که در حال حاضر هیچگونه مشکلی در تامین و توزیع گاز مایع وجود ندارد اضافه کرد: در حال حاضر سهمیه ماهیانه خانوار‌های فاقد گاز طبیعی ۴۴ کیلوگرم گاز مایع است که هیچ تغییری نسبت به سال گذشته ندارد.

انتظاری بیان کرد: با تعامل و همکاری که بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین با تاسیسات گاز مایع استان وجود دارد، علاوه بر تامین و توزیع مطلوب گاز مایع به مصرف کنندگان، قانون توزیع الکترونیکی گاز مایع هم به نحو مطلوب اجرا خواهد شد.

دیگر خبرها

  • توزیع الکترونیکی گاز مایع در قزوین از فردا
  • صرفه‌جویی ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در پارسال
  • رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر
  • گاز مایع در قزوین به صورت الکترونیکی توزیع می‌شود
  • سیلاب جان ۲ نیکشهری را گرفت
  • مشکل آب‌شرب ۷۶۵ خانوار روستایی در میاندوآب حل شد
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان
  • قطع‌برق و مسدودشدن راه روستاهای سیستان و بلوچستان
  • سیل در سیستان و بلوچستان / قطع برق و مسدود شدن راه ۱۵۴ روستا
  • سیل راه ارتباطی بیش از ۸۰ روستای نیکشهر را مسدود کرد