Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@06:05:05 GMT

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۲۵۲

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن توصیه‌هایی در آستانه فصل سرد سال، درباره واکسن آنفلوانزا، گروه‌های هدف و بهترین زمان تزریق آن توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا  با اشاره با آغاز فصل سرد سال، گفت: با قرار گرفتن در نیمه دوم سال معمولا احتمال بروز عفونت تنفسی بویژه در افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی - ریوی، افراد دارای نارسایی‌های کلیوی، مبتلایان به دیابت کنترل نشده و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. افزایش می‌یابد. گروه عمده دیگری که در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرند نیز دانش‌آموزان هستند.

هشدار درباره عفونت‌های تنفسی در دانش‌آموزان
وی در خصوص ابتلای دانش‌آموزان به عفونت‌های تنفسی ادامه داد: از آنجایی که دانش‌آموزان در فضای کوچک کلاس درس مدت زمان زیادی در روز را با یکدیگر می‌گذرانند، احتمال اینکه فرد ناقل، عفونت را به سایرین منتقل کند نیز افزایش می‌یابد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مراقبت‌های حین بیماری جهت جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران، اظهار کرد: تمام افرادی که به عفونت‌های تنفسی مبتلا می‌شوند، شرایط یکسانی ندارند؛ به طوری که افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند ممکن است در مواجهه با بیماری، انواع شدید آن را تجربه کرده و حتی نیازمند بستری در بیمارستان باشند. بر این اساس همواره توصیه جدی ما به کسانی که به بیماری عفونت تنفسی مبتلا می‌شوند، رعایت نکات بهداشتی است. در مجموع یک سرماخوردگی ساده در فردی که سیستم ایمنی‌اش ضعیف است می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ممنوع
وی افزود: نکته مهم، توجه به توصیه‌های پزشک و عدم درمان خودسرانه است. درمان‌های خودسرانه بویژه مصرف بدون تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است نه تنها فایده‌ای نداشته باشد، بلکه به ضرر بیمار نیز تمام شود. از طرف دیگر عفونت تنفسی ماهیت ویروسی داشته و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد، مگر اینکه با تشخیص پزشک باشد.

آداب تنفسی را رعایت کنید
گویا با تاکید بر لزوم رعایت آداب تنفسی بویژه در بیماران، تصریح کرد: ترشح بینی و بزاق دهان فرد مبتلا به عفونت تنفسی، آلوده است و می‌تواند باعث انتقال ویروس به سایرین باشد؛ از این رو فرد بیمار باید هنگام عطسه و سرفه از دستمال مخصوص به خود استفاده کرده و سپس آن را در سطل زباله اندازد. همچنین در خلال وجود بیماری، شستن مرتب دست‌ها می‌تواند تا حد زیادی از گسترش بیماری جلوگیری کند.

دو موج سنگین آنفلوآنزا در سال گذشته
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت بروز آنفلوانزا در سال گذشته، گفت: سال گذشته دو موج سنگین از آنفلوانزا در کشور را تجربه کردیم که خوشبختانه نوع ضعیفی از آنفلوانزا بود. برای سال جاری نیز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت ابتلا به آنفلوانزا چگونه خواهد بود، البته به محض شروع موج آنفلوانزا در سال جدید، اطلاع رسانی‌های ما آغاز خواهد شد.

گروه‌های هدف و بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا
وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا نیز گفت: نکته بسیار مهم در تزریق واکسن آنفلوانزا، زمان تزریق آن است. از آنجایی که پس از تزریق واکسن تا چهار الی پنج ماه، سطح ایمنی بدن به بالاترین میزان خود می‌رسد، بهترین زمان تزریق پایان ماه مهر است که تا پیش از اتمام فصل سرما، اثرات واکسن از بدن فرد خارج نشود.

گویا ادامه داد: البته تزریق واکسن آنفلوانزا بیشتر به کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند مانند افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی - ریوی، افراد دارای نارسایی کلیوی، کسانی که دیابت کنترل نشده دارند و... توصیه می‌شود و لزومی ندارد فرد جوانی که سیستم ایمنی قوی دارد، حتما اقدام به تزریق واکسن کنند.

گویا در پایان صحبت‌هایش افزود: در حال حاضر مشکلی برای تامین واکسن تزریقی آنفلوانزا نداریم و این واکسن در هر دو بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. البته مردم باید توجه کنند که بهتر است با مشورت پزشک اقدام به دریافت واکسن کنند و اقدامی سرخود انجام ندهند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزارت بهداشت واکسن آنفلوآنزا بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا آرامکو عربستان اردوغان شبنم نعمت زاده علیرضا صالح هپکو اراک انصارالله یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!

متخصصان علوم پزشکی هشدار دادند آنفلوآنزا عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

«جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند.

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی خورانده و تزریق شد
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • اجرای طرح واکسیناسیون علیه عفونت تنفسی و گوش در بوشهر
  • آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا ۱۰ روز آینده