Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@05:12:38 GMT

برنج؛ ترخیص می‌شود اما توزیع نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۳۲۵

برنج؛ ترخیص می‌شود اما توزیع نمی‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌طور کلی، مصرف سالانه برنج در کشور سه تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان دو میلیون تن در داخل تولید و مابقی نیاز هر سال از محل واردات تأمین می‌شود.اما دولت همیشه قصد حمایت از کشاورزان را دارد. همیشه به‌منظور حمایت از تولید داخلی، ثبت سفارش و واردات برنج ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممنوعیت ثبت سفارش و واردات هر سال از اواخر مردادماه اعمال می‌شود. اما اخیراً برخی تجار برنج اظهار کرده‌اند که ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی آنها به‌دلیل عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ممنوع شدن واردات، در گمرک مانده و امکان ترخیص پیدا نکرده است. این در حالی است که به گفته واردکنندگان، این برنج‌ها قبل از زمان ممنوعیت وارد کشور شده است.

برنج 3 ماه پیش وارد شد

روایت بخش خصوصی چیست؟مسیح کشاورز، رئیس انجمن وارد‌کنندگان برنج است. وی  در خصوص علت اعتراض واردکنندگان به ممنوعیت ترخیص و توزیع برنج وارداتی در فصل برداشت می‌گوید: علت اعتراض واردکنندگان این است که برنج‌ها را 3 ماه پیش که ثبت سفارش و واردات ممنوعیت نداشت وارد کرده‌اند اما امسال به‌خاطر درخواست کشاورزان، دولت ممنوعیت ثبت سفارش و واردات را به جلو انداخت به این ترتیب برای ترخیص برنجی که از قبل وارد شده بود مشکل ایجاد شد.

به گفته کشاورز؛ تا قبل از ممنوعیت اعلام ثبت سفارش، 800 هزار تن برنج در بهار امسال وارد شد که ارز 4200 تومانی برای آن اختصاص یافت و برنج‌ها توزیع شد. اما چون باید واردات انجام شود و بعد از آن ارز تخصیص پیدا می‌کند 150 هزار تن برنج با اینکه وارد شده بود اما به‌خاطر ممنوعیت ثبت سفارش ارز به آن تخصیص نیافت. از طرف دیگر 50 هزار تن برنج هم زمانی وارد شد که مسئولیت ثبت سفارش از وزارت جهاد به وزارت صمت انتقال یافت و به‌خاطر این انتقال مسئولیت ثبت سفارش‌ها انجام نشد.

ما مسئول نیستیم

به این ترتیب، آن‌طور که رئیس انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید 150 هزار تن برنج وارد و ثبت سفارش شده اما ارز به آن تخصیص نیافته و 50 هزار تن برنج هم وارد شده اما نه ثبت سفارش شده و نه ارزی به آن تخصیص داده شده است.

دولت چه می‌گوید؟

اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند «برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ثبت سفارش برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت ممنوع بوده و برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت در شبکه‌های توزیع، عرضه نخواهد شد، در مقابل برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به تغییر و تحولاتی که حدود دو ماه پیش (اوایل مرداد ماه) صورت گرفته و وظایف ثبت سفارش و تنظیم بازاری وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد، در این مورد (واردات و توقف برنج‌های وارداتی در گمرک) از خود سلب مسئولیت کردند. علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: وزارتخانه مذکور از دوم مردادماه سال‌جاری هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تأیید ثبت سفارش، تخصیص یا تأیید ارز، تأیید ترخیص یا عدم ترخیص کالاها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است.

مسیر بازار چیست؟

مسئولان تنظیم بازار می‌گویند ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج در فصل برداشت بر اساس قانون حمایت از تولید است و موضوع جدیدی نیست، در حال حاضر هم کمبودی در بازار نداریم، به همین دلیل توزیع برنج‌های وارداتی تا پایان فصل برداشت ممنوع است.

اما رئیس انجمن واردکنندگان برنج، می‌گوید مشکل این است که زمان لغو ممنوعیت اعلام نشده است و واردکنندگان نمی‌دانند که تا چه زمانی قرار است برنج وارداتی در انبارها بماند. اگر زمان ممنوعیت توزیع طولانی باشد به ضرر واردکنندگان است چون آنها برنج را وارد کرده‌اند و به کشورهای مبدأ برای تسویه هزینه خرید تعهد دارند.

وی کشورهای مبدأ را هند و پاکستان نام برد و گفت: تاکنون یک میلیون و 100 هزار تن برنج وارد کشور شده که عرضه 200 هزار تن آن به‌خاطر عدم تخصیص ارز و عدم ثبت سفارش عرضه نشده است. به گفته کشاورز تا پایان سال 400 هزار تن برنج دیگر قرار است وارد شود.

موضع اتاق بازرگانی

از سوی دیگر، امیر یوسفی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به آغاز فصل برداشت برنج در کشور، واردات برنج به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان تمام خواهد شد.

وی می‌گوید: همان‌طور که از گذشته نیز روال بوده در فصل برداشت برنج ایرانی، موضوع واردات برنج دیگر توجیهی ندارد زیرا در این فصل محصولات کشاورزان در مدتی کوتاه وارد بازار شده و در صورتی که بازار از سوی خارجی‌ها اشباع شده باشد، کشاورزان ایرانی متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری با توجه به افزایش قابل توجه بارندگی‌ها، میزان سطح کشت برنج کشور نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، توضیح می‌دهد: با افزایش سطح کشت، میزان محصولی که از طرف تولیدکنندگان ایرانی به بازار عرضه می‌شود، قطعاً افزایش خواهد یافت و بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این ترتیب پاسخ داده خواهد شد.

امسال هیچ نگرانی درخصوص کمبود برنج و افزایش قیمت این محصول وجود نداشته و دولت فعالانه با حمایت از کشاورزان در اقصی نقاط کشور، کمبود برنج را از طریق بخش خصوصی و واردات تأمین کرده است. سیاست‌های تنظیم بازار دولت همچنان ادامه داشته و وضعیت ذخایر برنج مطلوب است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برنج واردات برنج برنج ایرانی قیمت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی/ بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم

به گزارش قدس آنلاین، عباس علی آبادی در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین تلاش ما در حوزه خودرو تولید کمی است و امسال رشد تولید بهتری خواهم داشت. سال گذشته تولید خودرو هشت درصد رشد داشت و امسال برنامه‌ریزی شده این رقم به بیش از ۱۵ درصد برسد.

وی افزود: برنامه وزارت صمت رونق واردات است. تاکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است. البته این روندها تا حدودی کند است، اما به زودی این خودروها عرضه خواهد شد. تاکنون ۸۰۰۰ خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه واردات خودرو ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: واردات خودروهای دست دوم امسال هم در قانون بودجه دیده شده و آیین نامه واردات هم تنظیم و برای دولت ارسال شده است. در حال حاضر این کار از مسیر مناطق ویژه در حال اقدام است و در سایر زمینه‌ها هم انجام خواهد شد. همچنین در حال بازبینی در آیین نامه واردات خودروهای دست دوم با کمک نمایندگان مجلس و همکاران وزارت صمت در بخش‌های تخصصی هستیم تا واردات این خودروها با کمترین عارضه و مشکل انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • وزیر صمت:‌ ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شدند
  • ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی/ بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم
  • مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد