Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسینی، عضو تیم ملی وزنه برداری جوانان و ۸ وزنه بردار شرکت کننده در مسابقات کشوری، آخرین قربانیان موضوع دوپینگ در ورزش ایران محسوب می‌شوند. در کشورمان، رشته وزنه برداری طعم تلخ این پدیده شوم را بیش از هر رشته دیگری چشید و فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF)، ایران را با محرومیت سنگینی مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل تعداد نمونه‌های مثبت دوپینگ، سهمیه وزنه برداران ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ۲ ورزشکار کاهش یافت.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران در روز انتخابات این فدراسیون، مبارزه با دوپینگ را شعار و یکی از اهداف بزرگ این فدراسیون عنوان و اعلام کرد به دنبال ورزش پاک است.

در این بین موضوع دوپینگ محمد حسینی، حاوی نکاتی است که در این گزارش به آن اشاره خواهیم کرد.

وقتی تست دوپینگ در ایران و فیجی تفاوت دارد

محمد حسینی در رقابت‌های جهانی وزنه برداری جهان در فیجی، ۳ مدال رنگارنگ را به دست آورد و نقش پررنگی در چهارمین قهرمانی کشورمان در این رقابت‌ها داشت. اما بعد از گذشت ۳ ماه از این رقابت‌ها به یکباره خبر مثبت شدن دوپینگش در فیجی اعلام شد.

حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارن جوان درباره این موضوع گفت:  تست دوپینگ من در بازی جهانی فیجی مثبت اعلام شده است. اما در مسابقات کشوری که در اردبیل برگزار می‌شد، تست دوپینگ دادم و کاملا پاک بودم.

او ادامه داد: ۵ بار قبل از اعزام به مسابقات جهانی در ایران تست دوپینگ دادم و هیچگاه نشانه‌ای از دوپینگ در آزمایشات من وجود نداشته است اما حالا نمی‌دانم چرا نمونه دوپینگ من در بازی‌های جهانی فیجی مثبت شده است. من هیچ ماده ممنوعه‌ای استفاده نکردم.

جوانمردی: چرا نتایج دوپینگ دیر اعلام می‌شود

شاهو جوانمردی، مربی وقت تیم ملی جوانان که در بازی‌های جهانی فیجی در کنار حسینی حضور داشته است، درباره این موضوع به خبرنگار باشگاه خبرنگارن، گفت: ابتدا باید بگویم که از طریق فدراسیون وزنه برداری دنبال این موضوع هستیم که ببینیم آیا واقعا نمونه دوپینگی که نادو (ستاد مبارزه با دوپینگ) قبل از اعزام به مسابقات گرفته است، منفی بوده یا نه. نسبت به این موضوع اعتراض‌هایی شده است و نتیجه قطعی آن را نمی‌دانم. دبیر فدراسیون وزنه برداری مسئول رسیدگی به این موضوع است.

او ادامه داد: وقتی فدراسیون ورزشکاران را به اردو دعوت می‌کند، یعنی می‌خواهد از وقوع این پدیده جلوگیری کند. در اردو‌ها اجازه نمی‌دهیم که ورزشکار چیزی غیر از چارچوب قانونی استفاده کند. حالا ما نمی‌دانیم که نادو اصلا جوابی برای این نمونه‌ها داشته یا نه. این تمام موضوعی است، که ما میخواهیم بررسی شود. اگر جواب نادو به آزمایش دوپینگ حسینی در ایران منفی بوده، پس نمونه آزمایش او در فیجی هم باید منفی می‌شد.

بیشتر بخوانید: سرمربی تیم ملی وزنه برداری قول قهرمانی در مسابقات جهانی داد

جوانمردی افزود: در موضوع قهرمانی کشور هم اگر ملاحظه کنید جواب آزمایش‌ها را خیلی دیر اطلاع رسانی کردند و بعد از ۸ ماه مشخص شد که چند نفر از وزنه برداران دوپینگ کردند. از نظر من این یک ناهماهنگی است.

نوروزی: گاهی تست دوپینگ المپیکی‌ها با ۱۰ سال تاخیر اعلام می‌شود

غلامرضا نوروزی، دبیر کل نادو در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: نادو همواره به موقع نتایج دوپینگ را به فدراسیون‌ها اعلام می‌کند. البته در برخی از مواقع ممکن است که اعلام نتیجه کمی طول بکشد. من می‌خواهم یک موضوعی را بیان کنم و آن نتایج دوپینگ در المپیک است که گاهی تا ۱۰ سال اعلام آن طول می‌کشد. بعد از ۱۰ سال مدال را از یک ورزشکار به دلیل دوپینگ می‌گیرند و حالا بخواهیم عنوان کنیم که نتیجه آزمایش دوپینگ چند ماه دیر اعلام شده است، نکته قابل قبولی نیست. گاهی مواقع برای آن که بررسی‌های بیشتری روی نمونه دوپینگ انجام شود، نتیجه را دیرتر اعلام می‌کنند.

نوروزی اضافه کرد: در مورد موضوع دوپینگ محمد حسینی این را باید اضافه کرد که این ورزشکار اسفند سال گذشته تست دوپینگ داد و نتیجه آن منفی بود، اما در تست بعدی که در مسابقات جهانی از او گرفته شده است، تست دوپینگش مثبت اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: روز جهانی وزنه‌برداری ثبت شد

او درخصوص اینکه در این حدفاصل چه اتفاقی افتاده که تست دوپینگ حسینی مثبت می‌شود، گفت: ما اردیبهشت ماه نیز از حسینی تست دوپینگ گرفتیم و آن هم نتیجه اش، منفی بود. ماده ممنوعه‌ای که باعث شده است تا تست دوپینگ حسینی مثبت شود، استروئید است. خود ورزشکار و مربی اش هم می‌داند که استرودئید ماده ممنوعه است و در کل باید ورزشکار بداند که کدام ماده و دارو ممنوعه است. در سایت نادو و کارت‌های جیبی ورزشکاران، مواد ممنوعه معرفی می‌شوند.

مرادی: شخصا خواستار رسانه‌ای شدن موضوع دوپینگ هستم

 روز گذشته علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری در نشست خبری تیم ملی در خصوص  موضوع دوپینگ گفت: درباره این پدیده به صورت جدی کار خواهیم کرد و میخواهیم دورافتاده‌ترین نقاط ایران را هم کنترل کنیم. زیبنده نیست که پس از این همه مدت دوباره بحث دوپینگ را در وزنه برداری داشته باشیم و باید با مربیان متخلف برخورد کنیم. شخصا دوست داشتم موضوع دوپینگ رسانه‌ای شود و همه مان باید در این بحث مقید باشیم.

بیشتر بخوانید: فقط به کسب سهمیه المپیک فکر می‌کنیم

محمد حسینی و ۸ وزنه بردار دیگر که در مسابقات کشوری با موضوع دوپینگ درگیر هستند، ۲ پایان متفاوت خواهند داشت. محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه برداری اعلام کرد که موضوع دوپینگ در مسابقات کشوری مشکلی برای فدراسیون و وزنه برداری ایران نخواهد داشت، اما داستان دوپینگ حسینی برای وزنه برداری ایران گران تمام شد و تیم ملی جوانان ایران که برای چهارمین بار عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بود، در آستانه از دست دادن این قهرمانی است و باید دید رای قطعی در خصوص پرونده محمد حسینی به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام/

داستان ادامه‌دار دوپینگ در وزنه‌برداری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون وزنه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سرپرست فدراسیون دوومیدانی با ورزشکاران شانس کسب سهمیه المپیک

در  ایجاد مطلوب ترین شرایط به منظور کسب سهمیه المپیک پاریس تعدادی از ملی پوشان دو و میدانی که شانس کسب این سهمیه را دارند طی روزهای مختلف با حسین مطیعی سرپرست فدراسیون دیدار و برنامه‌های خود را به وی ارائه کردند. 

در همین راستا ،فرزانه فصیحی،مهدی صابری،حسن تفتیان و مهدی پیرجهان از جمله قهرمانانی  هستند که هر کدام به صورت جداگانه با حسین مطیعی دیدار و پیرامون ایجاد بهترین شرایط ممکن به منظور تسهیل در راه کسب سهمیه المپیک و پس از آن حضوری مقتدرانه در این بازی‌ها  بحث و تبادل نظر نمودند و نیازهای خود را برای رسیدن به این مهم بیان کردند.

سرپرست فدراسیون دو و میدانی نیز،ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی ملی پوشان کشورمان در راه کسب سهمیه المپیک خطاب به آنان اظهار داشت:من تمام  ظرفیت و پتانسیل فدراسیون دو و میدانی را  در جهت کمک به شما عزیزان به کار خواهم گرفت و در این راه از هیچ گونه کمک و حمایتی دریغ نخواهم کرد،تا به این واسطه بتوانید در بهترین شرایط ممکن با حضور در اردوها و مسابقات بین المللی آتی خود را برای کسب این سهمیه آماده کنید و یقین دارم با توجه به توانمندی  و عملکرد خوب شما می‌توانید نتایج قابل توجهی را کسب کنند. 

مطیعی در پایان تاکید کرد، از همکاران فدراسیونی خواسته ام به هیچ وجه در مسائل مربوط به اتنخابات ورود نکنند به ملی پوشان عزیز هم توصیه دارم از حاشیه انتخابات دور بمانند و تمرکز خود را کاملا بر روی انجام تمرینات و کسب بهترین نتایج معطوف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم
  • دیدار سرپرست فدراسیون دوومیدانی با ورزشکاران شانس کسب سهمیه المپیک
  • دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی
  • دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • حججی: با حضور ورزشکاران قوی، فدراسیون هم تقویت می‌شود
  • علی داوودی: اگر یک درصد هم فکر کنم شانس مدال ندارم، المپیک رفتنم جالب نیست
  • چه خبر از ورزشکاران استان
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد
  • رکورد بانوان وزنه‌بردار نشان از پیشرفت این رشته است