Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@20:33:11 GMT

زلزله دیشب در قزوین یک مجروح داشت

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۵۸۳

زلزله دیشب در قزوین یک مجروح داشت

قدرت الله مهدی خانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زمین لرزه شب گذشته به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اطلاعات دقیق موسسه ژئو فیزیک زمین لرزه دیشب به بزرگی: ۴.۷ ریشتر در مرز استان‌های قزوین و گیلان حوالی جیرنده به وقت محلی: ۱۳۹۸/۰۶/۲۵، در ساعت ۲۱:۲۸:۴۷با مشخصات طول جغرافیایی: ۴۹.۸ و عرض جغرافیایی: ۳۶.۵ در عمق  ۸ کیلومتری زمین رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کانون زلزله در فاصله ۲۳ کیلومتری روستای جیرنده در استان گیلان و ۲۳ کیلومتری شهر محمود آباد نمونه و نیز  ۲۴ کیلومتری شهر کوهین در استان قزوین قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: همچنین این زمین لرزه در محدوده ۲۷ کیلومتری قزوین و ۹۰ کیلومتری شهر رشت رخ داد که خوشبختانه خساراتی دربر نداشت.

مهدیخانی در خصوص خسارات احتمالی این زمین لرزه یادآورشد: در اثر این زمین لرزه کسی آسیب ندیده و تنها یکی از زنان روستایی در هنگام خروج از منزل برای پناه گرفتن دچار جراحت شده بود که به مراکز درمانی منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت و مشکل خاصی ندارد.

وی افزود: چون کانون زلزله در نزدیکی چهار روستای استان قزوین قرار دارد برای برآورد دقیق از خسارات وارد شده یک گروه ارزیابی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین به منطقه زمین لرزه اعزام شده اند تا نسبت به بازرسی از خانه های روستایی و ثبت خسارات احتمالی اقدام کنند.

مهدی خانی گفت: ممکن است برخی از خانه های روستاییان ترک و خسارات جزیی برداشته باشند که همه موارد ثبت و ضبط خواهد شد.

وی اظهارداشت: پس از این زلزله هیچ پس لرزه ای در منطقه ثبت نشده است.

کد خبر 4720505

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری قزوین زلزله ماه محرم قزوین بوشهر اربعین حسینی شهرکرد عاشورا شیراز مراسم عزاداری ایلام خطبه های نماز جمعه گرگان تاسوعا و عاشورا سانحه تصادف ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟

مهدی زارع در اعتماد نوشت: ساختمان‌ها در شهرستان هوآلین فرو ریخته، هزاران خانه برق ندارند و یک بزرگراه اصلی به دلیل رانش زمین و ریزش سنگ بسته شد. تایوان در منطقه‌ای واقع شده است که ریسک طبیعی بالایی دارد که اغلب باعث تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجهی می‌شود. تایوان چگونه با ریسک زلزله مقابله کرده است؟ چرا تلفات زمین لرزه ۲۰۲۴ تایوان چندان زیاد نبود؟

دولت توسعه علم و فناوری را برای کاهش سوانح و آمادگی اضطراری جهت کاهش اثرات نامطلوب ناشی از سوانح در اولویت قرار داده است. مرکز ملی تحقیقات مهندسی زلزله تایوان NCREE در سال ۱۹۸۰ توسط شورای ملی علوم (NSC) تاسیس شد. این مرکز همراه با دانشگاه ملی تایوان (NTU) و همچنین بخشی از آزمایشگاه‌های تحقیقات کاربردی ملی، یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن بهبود کارایی بین موسسات تحقیقاتی است و سعی در کاهش اثر‌های زلزله بر سازه‌های مختلف دارند.

آزمایشگاه شبیه‌سازی لرزه‌ای NCREE دارای امکانات استاندارد بین‌المللی مانند ۱۸ مجموعه محرک هیدرولیکی استاتیک و ۶ مجموعه محرک هیدرولیک دینامیکی است. شبیه‌ساز لرزه‌ای سه محوری یا میز لرزان می‌تواند حرکات زمین لرزه‌ای را در شش درجه آزادی، با حرکت در ۳ محور ایجاد کند.

میز لرزان این مرکز ۵ متر در ۵ متر است و وزن آن ۲۷ تن است که می‌تواند مدل‌هایی از ساختمان‌های مقیاس بزرگ تا وزن ۵۰ تن را تست کند و شکل مربعی میز سختی خمشی و پیچشی زیادی را فراهم می‌کند. مدل‌های در مقیاس کوچک یا تمام مقیاس روی میز لرزان قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از لرزش ابزار در مناطق اطراف در طول آزمایش، میز لرزش دارای یک سیستم جداسازی لرزش شامل ۸۰ دمپر، ۹۶ کیسه هوا و فنر هوا و جرم واکنش (۱۶ متر در ۱۶ متر در ۷.۶ متر، با وزن حدود چهار هزار تن) است.

با انجام این آزمایش‌ها، مهندسان می‌توانند واکنش سازه در برابر زلزله را درک کنند. نتایج نشان می‌دهد که ساختمان در هنگام زلزله چقدر پایدار است و همچنین توسعه عایق لرزه‌ای را تسریع می‌کند و آسیب‌های ناشی از زلزله را به حداقل می‌رساند. در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹، یک زمین لرزه به بزرگای ۷.۶ مرکز تایوان را لرزاند. کانون این زمین لرزه در شهر کوچک چی‌چی در شهرستان نانتو واقع بود. در زمین لرزه ۹۲۱ - زمین لرزه چی‌چی - ۲۴۷۱ نفر عمدتا بر اثر ریزش ساختمان‌های ناشی از زلزله کشته شدند.

بیشتر تیم‌های امداد پزشکی اورژانس نتوانستند در اولین ساعات حیاتی پس از زلزله به محل حادثه برسند که منجر به افزایش شدید شد. امدادگران محلی که در روز‌های اولیه پس از زلزله وارد شدند، همچنین فاقد آموزش و تجهیزات لازم برای نجات افراد گرفتار در زیر ساختمان‌های فروریخته و آوار بودند. بزرگراه‌ها، ازجمله پل‌هایی که بر اساس کد‌های طراحی لرزه‌ای مدرن ساخته شده‌اند، به شدت آسیب دیده‌اند. بر اساس گزارش اولیه اداره بزرگراه‌های تایوان، حداقل ۹ پل به شدت آسیب دیده، از جمله سه پل که در حال ساخت بودند. ۵ پل به دلیل پارگی گسل فرو ریخت و ۷ پل نیز آسیب متوسطی دیدند. پس از «زلزله چی‌چی» ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹، ویرانی‌های عظیم و تلفات شدید به وضوح اهمیت ورود علم و فناوری به مدیریت سوانح طبیعی را نشان داد.

در ژانویه ۲۰۰۱، ششمین کنفرانس ملی علم و فناوری تایوان پیشنهاد ایجاد یک مرکز در سطح ملی را برای ارتقای ظرفیت کاهش ریسک سوانح از طریق اجرای عملی علم و فناوری ارایه داد. این توصیه پاسخ محکمی به ماده ۷ قانون پیشگیری و حفاظت از سوانح بود که در جولای ۲۰۰۰ اجرا شد. در جولای ۲۰۰۳، مرکز ملی علم و فناوری برای کاهش سوانح (NCDR) رسما به عنوان یک اتاق فکر برای دولت تاسیس شد.

بر اساس ماده ۷ قانون پیشگیری و حفاظت از سوانح، کمیته مشاوره تخصصی پیشگیری و حفاظت از سوانح و مرکز ملی علم و فناوری مشاوره پیشگیری و حفاظت از سوانح را برای تسهیل تحقیق، توسعه و اجرای پیشگیری از سوانح ارایه می‌دهد. در جولای ۲۰۰۳ مرکز ملی علم و فناوری برای کاهش سوانح رسما به عنوان یک اتاق فکر برای دولت جهت ارایه توصیه‌های عمیق در زمینه کاهش سوانح طبیعی تاسیس شد.

دیگر خبرها

  • زمین لرزه فاضل آباد گلستان را لرزاند
  • زلزله ۳.۹ ریشتری در حوالی مجن شاهرود
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی مجن شاهرود رخ داد
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان
  • وقوع زلزله ۶، ۳ ریشتری در حوالی پارس آباد
  • زلزله ۳، ۶ ریشتری در حوالی پارس اباد
  • سرپل ذهاب لرزید
  • سرپل‌ذهاب لرزید
  • چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟