Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@22:03:31 GMT

بیماری خاموش چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۵۹۲۷

بیماری خاموش چیست؟

خبرگزاری آریا -

برای شناسایی و پیشگیری بموقع این بیماری خاموش که اولین نشانه آن شکستگی استخوان است، لازم است از اقدامات تشخیصی استفاده نمود.
پوکی استخوان ( استئوپروز )بیماری است که سبب کاهش توده ی استخوان و در نتیجه کاهش استحکام استخوان می شود.پوکی استخوان در خانم های مسن و میانسال بیشتر دیده می شود که پس از قطع عادت ماهیانه بیشتر دیده می شود که پس از قطع عادت ماهیه سیر آن تشدید می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آقایان نیز در سنین بالا شایع است. استخوان نیز با افزایش سن ممکن است کمی پوک شود.
این بیماری معمولاً اگر تشخیص داده نشده و درمان نشود ممکن است بدون بروز هیچگونه علائمی پیشرفت کرده و باعث خمیدگی، قوزستون فقرات و کوتاهی قد شود و یا اینکه بیمار بعلت در ناشی از شکستگی استخوانها بخصوص ران، مهره ها و مچ دست به پزشک مراجعه کند.
از طرف سازمان بهداشت جهانی پوکی استخوان بعد از سرطان، سکته قلبی و سکته مغزی، چهارمین دشمن بشریت اعلام شده است. بطوری که دهه 2001-2010 ، دهه مبارزه با پوکی استخوان نام گذاری شده بود.
برای شناسایی و پیشگیری بموقع این بیماری خاموش که اولین نشانه آن شکستگی استخوان است، لازم است از اقدامات تشخیصی استفاده نمود.
● عواملی که سبب تشدید پوکی استخوان می شود:
پوکی استخوان یک بیماری پیچیده است که علتهای زیادی می تواند داشته باشد. عوامل زیر در گسترش پوکی استخوان نقش بسزائی دارند.
▪ اختلالات هورمونی ( مثل کاهش هورمونهای زنانگی )
▪ پرکاری تیروئید
▪ بیماری روماتیسمی
▪ سابقه خانوادگی پوکی استخوان
▪ یائسگی ( بخصوص یائسگی زودرس )
▪ در معرض آفتاب مستقیم نبودن
▪ بیماری قند کنترل نشده
▪ نارسایی کلیوی
▪ کمبود ویتامین D
▪ بیماریهای مزمن گوارشی
مصرف داروهای استروئیدی ( کورتن ) هپارین، فنوباربیتال و داروهای ضد تشنج
▪ مصرف دخانیات مصرف الکل
▪ بی حرکتی طولانی مدت
▪ بیماری خونی نارسایی کبد
▪ کهولت
▪ بارداری و شیردهی
▪ اندام لاغر و کوچک
▪ مصرف قهوه ( بیش از 5 بار در روز )
● نحوه پیشگیری پوکی استخوان:
▪ تغذیه مناسب شامل مواد کلسیم دار
▪ فعالیتهای بدنی مناسب مثل پیاده روی و ورزشهای مخصوص تحت نظر پزشک
▪ اصلاح نحوه زندگی و عادت مناسب
▪ پیشگیری و درمان بیماری هایی که باعث پوکی استخوان می شوند.
برای انجام تست تراکم استخوانی نیاز به هیچگونه آمادگی قبلی نیست. نیاز به نمونه برداری و تزریق نبوده و هیچ گونه عارضه ای برای بیمار ندارد و براحتی از روی لباس قابل انجام می باشد.
● توصیه های کاربردی جهت پیشگیری از پوکی استخوان:
با توجه به سن فرد و میزان پوکی استخوان پیشگیری و درمان پوکی استخوان توسط پزشک مربوطه تعیین می گردد.
بطور کلی جهت پیشگیری از پوکی استخوان باید به صورت توام و همزمان 4 مورد ذیل رعایت گردد:
▪ رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D
▪ انجام ورزشهای متحمل وزن بدن شامل پیاده روی ( 20 تا 30 دقیقه ) 3 تا 4 بار در هفته
▪ تبعیت از شیوه زندگی سالم ( بدون مصرف الکل یا استعمال دخانیات )
▪ استفاده از دارو در صورت صلاحدید پزشک
منبع:mamisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: از ابتدای پارسال در مرحله اول شهر قاین و در مرحله سوم شهر فردوس به طور آزمایشی به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع متصل شدند که امسال در ادامه اتصال شهر بیرجند و طبس به این طرح صورت می‌گیرد و در این برنامه هدف خود مراقبتی و داشتن پزشک خانواده مشخص است که به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و یک تیم سلامت و درمان می‌بایست وجود داشته باشد.

او افزود: در این طرح هر فرد باید مراقب سلامت و پزشک خود را بشناسد و خدمات را که شامل کلیه مسائل سلامتی و بهداشتی فرد می‌شود دریافت کند؛ یعنی قرد هم در مورد مسائل سلامت قبل از بیماری با پزشک خود مشورت می‌کند و هم در صورت تشخیص بیماری به پزشکان متخصص و یا بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.

شایسته بیان کرد: در قائن و فردوس کمبود پزشک و مراقب سلامت داشتیم که به صورت مراقب محور یعنی جذب طرحی یا قراردادی نیرو‌هایی جذب شدند ولی در بقیه گروه‌ها یعنی پزشکان و رشته‌های دیگر باید از نیرو‌های مجموعه خود و بعد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین در دیگر مناطق که جمعیت کمتری دارند خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت محیطی‌ترین مراکز هستند کهدر آن بهورز‌ها تمام خدمات سلامت را بر اساس بسته‌هایی به گروه‌های مختلف ارائه می‌دهند و در صورت نیاز به سطوح بالاتر یعنی کارشناسان و پزشکان ارجاع داده می‌شوند.

او به پویش ملی سلامت اشاره و عنوان کرد: پارسال پویش ملی سلامت با هدف تشخیص بیماران فشار خون و دیابت اجرا شد که ۵۰۰ هزار نفر در استان مشمول دریافت این خدمات بودند و در نهایت ۳۷۷ هزار نفر یعنی ۷۳درصد جمعیت هدف در این پویش شرکت کردند و نزدیک به ۳۰۰۰ نفر زیر ۴۰ سال بیماری دیابت داشتند که این نشان دهنده این است که سن ابتلا به دیابت ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است.

شایسته تصریح کرد: امسال پویش‌های دیگری نیز قرار است برگزار شود که اولین پویش، غربالگری سرطان به خصوص سرطان‌های شایع مثل سرطان روده بزرگ، سرطان گوارش و سرطان پستان است که تشخیص دیر هنگام آن بسیار خطرناک، هزینه بر و حتی کد در مواردی کشنده است و در صورتی که فرد در غربالگری‌ها مبتلا به این بیماری‌ها شناسایی شود به صورت رایگان برای درمان ارجاع داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • خواص آب هویج بستنی
  • کاهش وزن ناگهانی سبب این بیماری می‌شود
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید