Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی مسئولان شهری معتقد هستند که این مکان فضای مناسبی برای مسجد نیست و تنها باید مجتمع فرهنگی و نمازخانه‌ای برای رهگذران باشد، در حالی در این مکان دو بار صیغه مسجد خوانده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، موضوع ساخت مسجد حضرت ولیعصر (عج) از سال ۱۳۶۰ در چهار راه ولیعصر (عج) در دستور کار قرار گرفت، زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم این منطقه احساس کردند که لازم است در این مسیر با توجه به موقعیت مهم جغرافیایی در پایتخت، یک مسجد به عنوان پایگاه مردمی تأسیس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از بررسی‌هایی که انجام شد، مکان فعلی یعنی مجاور تئاتر شهر در پارک دانشجو مناسب‏‌ترین نقطه برای ساخت این مسجد تشخیص داده شد.

 

مقرر شد در کنار زمینی که برای ساخت مسجد اختصاص یافته، چادری نصب شود و تا زمانی که بنای مسجد به اتمام برسد مردم در این چادر که بعد از مدتی به سوله‏‌ای برای برگزاری نماز و سایر مراسم دینی تبدیل شد، نماز جماعت را اقامه کنند. اما از زمانی که این زمین برای ساخت این مسجد در جوار تئاتر شهر اختصاص یافت، مخالفت‌هایی برای ساخت آن در کنار مجموعه تئاتر شهر مطرح و سعی شد تا در جریان کار آن مشکلاتی ایجاد شود، با این حال کار احداث مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر (عج) در سال ۸۳ به تصویب رسید، تا پس از آن شهروندان تهرانی شاهد طراحی و ساخت آن در این منطقه مهم باشند. اما از زمان تصویب طرح احداث مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) موانع و مشکلات بسیاری برای ساخت آن به وجود آمد و این مجموعه درگیر حاشیه‌های بسیار شد.

 

با این حال و با تمام کش و قوس ها، موانع و انتقاداتی که به نقشه طراحی و معماری این مسجد از همان ابتدا وجود داشت، موجب شد که نقشه این مسجد چندین بار تغییر کند و با توجه به اینکه برخی کارشناسان در حوزه معماری معتقد بودند که معماری این مجتمع و مسجد منطبق با معماری ایرانی و اسلامی نیست و شباهتی به مسجد ندارد، بالاخره بنای این پروژه در سال 97 بعد از سال ها چشم انتظاری به اتمام رسید و آماده بهره برداری شد، این طور احساس می شد که با اتمام ساخت پروژه مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی ولیعصر(عج) بعد از سالیان سال مشکلات آن هم به پایان می رسد، اما گویا ماجرای این مسجد داستانی دنباله دار است که پایانی ندارد.

 

 

 حجت الاسلام «سیدحیدر جعفری» که قبل از افتتاح این مسجد 31 سال در سوله مجاور مسجد و مجتمع حضرت ولیعصر(عج) امام جماعت بود، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان در رابطه با مشکلات که این مسجد علیرغم افتتاح با آن مواجه است، اظهار کرد: دلیل اصلی مشکلاتی که برای مسجد به وجود می آید این است که نمی خواهند در این مسجد نماز جماعت برگزار شود و برخی مسئولین شهری به دنبال آن هستند که اینجا را مانند املاک نجومی بفروشند.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) (واقع در چهار راه ولیعصر(عج)) افزود: در سال های گذشته برای رفع مشکلات این مسجد پیگیری های بسیاری از دفتر مقام معظم رهبری انجام دادم، و با توجه و اهتمام دفتر ایشان بود که  مسجد گشایش یافت.

 

وی تصریح کرد: در شب شهادت امام جعفرصادق(ع) شاهد بودیم که تابلوی مسجد را بریدند و بردند و بعد که شکایت کردیم اعلام شد می‌خواستند در این مکان درخت بکارند، در صورتی که یک سال قبل در این مکان درخت کاشته شده بود!

 

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: علیرغم مشکلاتی که مسجد از ابتدا با آن روبرو بوده است، اما شاهد هستیم که حضور مردم در این مسجد پرشور است، به گونه ای برنامه های مناسبتی بویژه سوگواری ایام محرم با حضور گسترده مردم در این مسجد برگزار شد و در طول ماه مبارک رمضان هم هر شب سفره های افطاری برای مردم در این مسجد برپا می شد، ضمن اینکه در طول هفته نیز برای کودکان و نوجوانان برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری در این مسجد اجرا می شود.

 

 

وی تاکید کردند: برخی مسئولین شهری معتقد هستند که این مکان فضای مناسبی برای مسجد نیست و تنها باید مجتمع فرهنگی و نمازخانه ای برای رهگذران باشد، در حالی در این مکان دو بار صیغه  مسجد خوانده شده است و باید مسجد شود.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به انتقادات از نبود امکانات کافی سرمایشی و گرمایشی در این مسجد، گفت: با وجود گرم بودن فضای داخلی مسجد در فصل گرما شاهد حضور گسترده مردم در این مسجد بودیم و برای آنکه مردم از گرما اذیت نشوند، چند پنکه به  مسجد آوردیم تا گرمی هوا نمازگزاران را آزار ندهد.

 

 

وی ادامه داد: نبود امکانات در سرویس های بهداشتی، مشکلات برق و قطعی مکرر گاز از مشکلات این مسجد است که باید مرتفع شود، اما با وجود پیگیری های صورت گرفته، تاکنون برای فراهم کردن این امکانات هیچ اقدامی انجام نشده است.

 

امام جماعت مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) در ادامه بیان کرد: متاسفانه اخیرا ماشینی در مقابل مسجد پارک و مانع حضور مردم به مسجد می شد و وقتی من به آنها اعتراض کردم، ماموران شهرداری بنده را هل دادند که در پی آن پایم صدمه دید و همین موجب عصبانیت مردم شد و من برای آنکه درگیری میان مردم با ماموران صورت نگیرد، آنها را دعوت به آرامش و سپس به دادسرای ویژه شهرداری شکایت کردم.

 

حجت الاسلام جعفری خاطر نشان کرد: این مسجد دالانی دارد که دستفروشان وسایل خود را در آنجا می گذاشتند و موقع نماز در نمازهای جماعت مسجد شرکت می کردند، اما آنها را تهدید کردند و دیگر آنها در مسجد حضور نیافتند.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ماه محرم عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم اربعین حسینی شیراز خبرگزاری شبستان استان بوشهر محرم چهارراه ولیعصر مسجد ولیعصر عج شهرداری مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۶۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به زاکانی/ ۶ مسجد و حسینیه در اطراف پارک قیطریه/ شهرداری با بسیج دانشجویی+ نقشه منطقه

به گزارش خبرآنلاین، ‏علی قلهکی در توییتی نوشت: «لجبازی با مردم در اداره کلانشهری مثل تهران آن‌هم در موردی که توجیه ندارد، اثر بسیار معکوسی می‌گذارد! ساخت مسجد در پارکِ قیطریه که غیر از نمازخانه، اطرافش ۵ مسجد و ۱ حسینیه است، کارکردِ حاکمیتی و بیلان‌سازی دارد و خیری هم برای مردمِ نمازخوانِ محله‌ی قیطریه با توجه به تعدد مساجد در این محل، ندارد. آقای زاکانی؛ گرداندنِ شهرداری، بسیج دانشجویی، مناظره با تاجزاده و روز ۱۶ آذر نیست!»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889067

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی شهرداری به ادعای قطع درختان برای ساخت مسجد
  • امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست
  • امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند
  • دفاع تمام قد خبرگزاری اصولگرا از طرح زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • انتقاد یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به زاکانی/ ۶ مسجد و حسینیه در اطراف پارک قیطریه/ شهرداری با بسیج دانشجویی+ نقشه منطقه
  • انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
  • برخورد دستگاه قضا با ساخت و ساز غیرمجاز
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با ساخت و سازهای غیرمجاز 
  • وزارت راه و شهرداری‌ها به ساخت مساجد توجه کنند