Web Analytics Made Easy - Statcounter

این شاعر آئینی به دانشجو گفت: ما شاعرانی داریم که سروده‌هایشان وارد هیئات شده و شکل عمومی هم گرفته است. به هرحال ایامی مثل محرم، حساسیت خودش را داراست و نباید منتقد جدی بود.

علی داوی از شاعران متعهد کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو با اشاره به استفاده شعری هیئات مذهبی، بویژه در ایام محرم عنوان کرد: شخصا معتقدم در این نوع برهه ها، نباید به طور جدی دنبال آسیب شناسی بود، چون در اینجا جدای از تلاش‌هایی که از طرف ذاکرین می‌شود، اما به هرحال شور و فضای حاکم نیز دخیل و لازمه کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بالاخره هیئات در انتخاب اشعار، شاید لزوما به دنبال استحکام یک شعر نباشند، بلکه چه بسا دست روی قطعات شعری‌ای بگذارند که سهل الوصول‌تر و به نوعی برای مخاطب قابل فهم‌تر است.

  رویکرد هیئات به شعر، عمومی‌تر و نگاهش به مخاطب عامتر است

این شاعر اعتقاد داشت: هرچند بخشی از اشعار آئینی ما قابلیت خوانش در مراسمات عزاداری حسینی را قطعا دارد، ولی به هرحال رویکرد هیئات به شعر، عمومی‌تر و نگاهش به مخاطب عامتر است. به هرحال در مراسمات الزاما همگی نیز دنبال شنیدن شعر نیستند و چه بسا همان حال معنوی و عاطفی با پیامی حداقلی شاید کفایت کند.

داوی با اشاره به اینکه در هیئات شاعران و مداحان سخت گیری نمی‌کنند، گفت: این همه شعر پیامدار آئینی وجود دارد، اما به هر هر دلیلی کمتر تلاش شده که وارد فضای هیئات شود. هرچند در عالم واقع نیز ما قطعات شعری عاشورایی چندانی نداریم که ماندگار شده باشد.

وی توضیح داد: خیلی از کار‌ها اگرچه خوب هستند، اما قابلیت ماندگاری در طول زمان را ندارند؛ این مشکل هم از طرف شاعر و مداح نیست. به هرحال در هیثئات باید نقش مخاطب و کاربردش را هم دید. حتی اگر مثل من، منتقدینی هم دراینباره وجود داشته باشد، اما به نظرم نباید چندان خرده گرفت.    اوضاع شعری هیئات بهتر از قبل شده است

این شاعر شناخته شده عنوان کرد: بالاخره شور محرم را باید دریابیم؛ باید دنبال شور حسینی (ع) هم بود و خیلی دست به آسیب شناسی یک طرفه نزد. در عین اینکه به نظرم با دوره‌های آموزشی که برای شعرا و مداحان گذاشته شده، اوضاع شعری هیئات ما بهتر شده است.

علی داوری ضمن اشاره به وجود مداحان شاعر و شعرشناس یادآور شد: ما شاعرانی داریم که سروده هایشان وارد هیئات شده و شکل عمومی هم گرفته است. به هرحال ایامی مثل محرم، حساسیت خودش را داراست و نباید منتقد جدی بود؛ البته نه اینکه منکر تحولات شعر آئینی شویم و یا اینکه شعر هیئاتی را به اشتباه، یک بار مصرف کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی داودی شاعر آئینی شعرخوانی محرم 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت به دنبال افراد سالم است که بیمار نشوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی اظهار داشت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی با اشاره به اینکه مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است.

وی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادات اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصاً در دو سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک انجام شده است، افزود: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان، دیابت، سرطان و فشارخون را کاهش می‌دهد. اکنون ۱۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

کد خبر 6084766 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • بزرگترین شاعر شیعی کشمیر
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم
  • هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • وزارت بهداشت به دنبال افراد سالم است که بیمار نشوند