Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:03:51 GMT

هوای کلانشهر اصفهان ناسالم شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۷۷۸۵

هوای کلانشهر اصفهان ناسالم شد

آلاینده های جوی با بروز انواع بیماری ها از نوع سرطان، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی و چشمی به شدت سلامت شهروندان را تهدید می کند و کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی همانند تبریز، تهران، مشهد، اراک و اهواز در فهرست شهرهای آلوده کشور قرار دارند در دو دهه اخیر به حدی رسیده  که ساکنان این شهرها هر روز در معرض آسیب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آلودگی ناشی از فعالیت های تولیدی و صنعتی، انتشار مواد شیمیایی، سمی و ضایعات در محیط های شهری به عنوان کانون های جمعیتی موجب شد تا سلامت شهروندان مورد تهدید جدی قرار گیرد.

با این حال برای برون رفت از این وضعیت در کلانشهر اصفهان نیازمند یک برنامه ریزی و راهکار جدی است و  مسئولان باید بیش از پیش در این زمینه فعالیت داشته باشند تا از بروز آسیب های جدی برای شهروندان جلوگیری شود.

با آمدن فصل پاییر و زمستان و ازدیاد وسایل نقلیه و مصرف بیش از پیش انرژی میزان آلودگی افزرایش می یابد که باید به دنبال راهکار جدی در این زمینه بود.

با این حال کیفیت هوای اصفهان تا صبح امروز  سه شنبه در میدان احمد آباد با شاخص ۱۱۱ (AQI) در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس ثبت شده است.

بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به ایرنا گفت: وضعیت کیفی هوای کلان شهر اصفهان به غیر از یک نفطقه تا صبح امروز سه شنبه با میانگین ۷۷ در وضعیت سالم ثبت شده است.

وی گفت: بر همین اساس شاخص آلاینده‌های موجود در هوا در خیابان احمدآباد بر روی عدد ۱۱۱ ناسالم برای گروه های حساس، خیابان رودکی ۶۵، خیابان استانداری بر روی عدد ۷۰، خیابان دانشگاه ۸۲، خیابان پروین ۷۷، بزرگراه خرازی بر روی عدد ۵۵ (AQI) قرار دارد.
وی تصریح کرد: کیفیت هوای شهرستان های استان از جمله خمینی شهر، شاهین شهر، مبارکه، کاشان، سجزی و نجف آباد نیز در شرایط سالم قرار دارد.

آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی کلانشهر های کشور منجمله اصفهان است که به تاکید کارشناسان باید برای رفه این مشکل اساسی تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

نداشتن طرح جامع علمی و عملی، موازی کاری، نبود ضمانت اجرایی قوانین، فقدان مدیریت یکپارچه شهری، نگرش سلیقه ای و عدم کنترل آلاینده ها از جمله عوامل پیشروی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از سوی کارشناسان اعلام شده است.

برآیند آمار موجود آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می شود که به تاکید این کارشناسان در بعضی از کشورهای جهان هفت درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می شود و این رقم در کشور ما ۲.۴۸ درصد است.

به استناد آمار رسمی، سالانه ۳۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می شود، همچنین براساس گزارش بانک جهانی خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه بیش از ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار به اقتصاد کشور است و آلودگی هوای تهران ۲.۶ میلیارد دلار خسارت می زند.

به گزارش بانک جهانی وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از کشورهای هند، چین و قاهره بدتر است و کشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع کرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) یا شاخص آلودگی هوا (P S I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

۸۱۱۴/۶۰۲۶/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی هوا اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پیشوا با شاخص ۱۱۱، شریف منطقه دو با شاخص ۱۱۲، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۰۱، منطقه ۱۵ با شاخص ۱۰۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های باغستان شهریار با شاخص ۵۲، پارک رازی با شاخص ۶۳، پاسداران با شاخص ۹۵، پاکدشت با شاخص ۹۹، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۲، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۹، دانشگاه تهران با شاخص ۶۷، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۵، ژئوفیزیک با شاخص ۶۸، سرخه‌حصار با شاخص ۵۹، سلامت با شاخص ۸۸، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۸۱، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های ۹۱، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه دو با شاخص ۷۱، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۷۷، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۹، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۶۷، علم و صنعت با شاخص ۵۲، قرچک با شاخص ۷۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹، ملارد با شاخص ۵۳، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۱، ورامین با شاخص ۸۲ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۸ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۴۱، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۷، امام خمینی با شاخص ۴۶، پردیس با شاخص ۲۹، پونک با شاخص ۴۱، چشمه با شاخص ۳۶، دماوند با شاخص ۲۲، رباط‌کریم با شاخص ۳۶، قدس با شاخص ۳۴، لواسانات با شاخص ۲۹ در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747756

دیگر خبرها

  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای ۴ شهر اصفهان قابل قبول است