Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرسنل فوریت‌های پزشکی اورژانس، ناجیانی هستند که روزانه با هزاران حادثه سر و کار دارند و چه بسا تلخی این حادثه‌ها بیشتر از شیرینی آنها باشد. تلخ همچون مرگ ۲۱ انسان در یک سانحه تصادف، شیرین همچون نجات جان مادر و نوزادان سه قلویش در بالگرد. ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، بیست و ششم شهریور به عنوان روز "فوریت‌های پزشکی و اورژانس" نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورژانس یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین واحدهای امدادرسانی در هر کشوری محسوب می‌شود و  نقش به سزایی در امدادرسانی به بیماران و مصدومان حوادث ایفا می‌کند.

هنگام برخورد با حوادث، نخستین شماره‌ای که برای امدادرسانی به ذهن هر فردی خطور می‌کند 115 است، آنها در تمام طول شبانه‌روز، ایام تعطیل، نوروز و ... باید در محل خدمت آماده خدمت‌رسانی در حوادث احتمالی باشند. پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی ناجیانی هستند که در رویدادهای گوناگون، از یک حادثه رانندگی گرفته تا حوادث گسترده با مصدومان و همراهان مواجه می‌شوند و با صبر و برداری خدمات اولیه را که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت امدادخواهان دارد، به آنها ارائه می‌دهند.

 از این رو به مناسبت 26 شهریور روز ملی اورژانس سراغ مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان رفته و گپی دوستانه با او داشتیم.

غفور راستین پزشک عمومی متولد 1347 در قصرشیرین است که از سال 1372 بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد سیستم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد و فعالیت‌هایی از جمله 5 سال به عنوان معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان،  7 سال مدیر شبکه بهداشت و درمان مبارکه، 5 سال در معاونت دانشگاه علوم پزشکی، درپست‌های ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی معاونت درمان، سلامت روان، پزشک معتمد معاونت درمان، مسئول واحد مدیریت بحران معاونت درمان، مسئول توسعه مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

وی از سال 91 تا کنون هم در اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به خدمت‌رسانی است. راستین دوره‌های متعدد مدیریت بحران، اورژانس را نزدیک به 1800 ساعت دوره در طول این مدت در زمینه‌های مختلف آموزش دیده و در حال حاضر در یکی از این دوره‌های آموزشی به عنوان اورژانس پیش‌بیمارستانی در بخش حوادث غیر مترقبه، مدیریت بحران، اورژانس پیش‌بیمارستانی کار می‌کند.

 تسنیم:  چه عاملی سبب شد تا به سمت این حرفه بیایید؟

راستین: بعضی مواقع دعای انسان‌ها مستجاب می‌شود من آرزو داشتم که در جایی کار کنم که هم به مردم نزدیک باشد و هم بتوانم تسکین‌دهنده آلام آنها باشم، بر حسب پیشنهاد رئیس دانشگاه وقت و علاقه خودم به کار در اورژانس به این سمت سوق داده شدم و توفیق دارم از سال 91 تا کنون در اورژانس پیش‌بیمارستانی کار کنم. در دسترس‌ترین نوع درمان و اقدامات درمانی، اورژانس پیش‌بیمارستانی است مریض را نمی‌بینیم، بیمار یا همراه وی بر حسب نیاز امدادخواهی می‌کند، کارهای درمانی با حضور تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی شروع و تا زمانی که تحویل بیمارستان داده می‌شود و سیر درمان در آنجا ادامه پیدا می‌کند.

تسنیم:از سختی‌های کار اورژانس بگویید.

راستین:کار در اورژانس بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی بسیار سخت است در اورژانس بیمارستانی پزشک در بالین بیمار قرار دارد، خودش شرح حال می‌گیرد، معاینه می‌کند، تشخیص می‌دهد و سپس دارو تجویز می‌کند ولی در اورژانس پیش‌بیمارستانی، همکاران اورژانس در اتاق فرمان، بیمار را  نمی‌بینند و بر اساس شرح حالی که امدادخواه می‌دهد ما باید تصمیم بگیریم که این فرد نیاز به اقدامات درمانی اورژانسی دارد یا خیر و سخت‌ترین حالت این است که آیا مریض یک بیمار اورژانسی است یا غیر اورژانسی.

امدادخواهی‌هایی که از ما می‌شود بیش از آن چیزی است که ما امدادرسانی می‌کنیم.  نزدیک به 15 درصد امدادرسانی و اعزام آمبولانس انجام می‌گیرد بقیه با ارائه شرح حال یا به مراکز درمانی هدایت می‌شوند و یا به تعدادی اعلام می‌کنیم که مشکل خاصی ندارند. بنابراین بیمار را نمی‌بینیم بعد از اعزام آمبولانس کد و تکنسین بر بالین بیمار حضور پیدا می‌کنند مقداری شرح حال دقیق‌تر می‌شود و بر اساس شرح حال توسط تکنسین، اکنون من باید تصمیم بگیریم که به کدام بیمارستان و با کدام نوع تخصص این بیمار باید اعزام شود.

کار در واقع به دلیل عدم حضور بر بالین بیمار برای پزشکان و کارشناسان اتاق فرمان سخت است ولی خدا را شکر به کسانی که نیاز به خدمات اورژانسی و تخصصی بیمارستانی دارند امدادرسانی می‌شود.

تسنیم:کار در اورژانس با تلخ و شیرین‌های بسیاری همراه است که قطعاً شما نیز آن را بارها و بارها دیده‌ و چشیده‌ای. شیرین‌ترین خاطره امدادرسانی در طول دوره فعالیت کاری‌تان را تعریف کنید.

راستین: بیش از 95 درصد لحظات شیرین همه پرسنل اورژانس دیدن زمان تسکین یافتن درد مریض در اوج درد است تا زمانی‌که به بیمارستان برسد و اقدامات تخصصی‌تر بگیرد.

پرسنل از اینکه یک بیمار قلبی را به بیمارستان خاص برای آنژیو می‌برند و عملا از عارضه قلبی نجات پیدا  می‌کند لذت می‌برند. می‌توان گفت در بین آنها یکسری خاطرات هست که بیشتر لذت بخش بوده و در ذهن ما می‌ماند.

یکی از آن خاطرات مربوط به سال 94 از امدادخواهی از منطقه ورزنه بود، در این امدادخواهی خانم بارداری به صورت اورژانسی نیاز به  خدمات پزشکی داشت به سرعت یک بالگرد اورژانس هوایی به محل اعزام شد و آن خانم در بالگرد میان زمین و آسمان سه فرزند خودش را به دنیا آورد و خوشبختانه حال مادر، دو دختر و یک پسرش خوب بود و هیچ مشکلی برایشان پیش نیامد.

تسنیم:و تلخی‌های کار...؟

راستین: اورژانس پیش‌بیمارستانی تلخی‌های خاص خودش را دارد، خودکشی‌ها، تصادفات و ...بسیار آزار دهنده و تلخ هستند، تلخ‌ترین حادثه تصادف که در این چند سال دیدم حادثه بسیار وحشتناکی بود که در تاریخ 26 شهریور سال گذشته در 25 کیلومتری ورودی بادرود حدفاصل کاشان و نطنز برای یک اتوبوس اتفاق افتاد. این اتوبوس با یک تانکر سوخت برخورد می‌کند و تانکر و اتوبوس آتش می‌گیرند و 21 نفر از هموطنان ما در آن حادثه سوختند.

حادثه دیگری هم که در سال جاری اتفاق افتاد مینی‌بوسی بود که از فریدن به سمت خوانسار در حال حرکت بود و از جاده منحرف شد و 13 خانم کشته شدند، بسیار سخت بود با دو پرواز مصدومان را به بیمارستان انتقال دادیم ولی متاسفانه برای تعدادی از آنها هیچ کاری نتوانستیم بکنیم چون هنگام حادثه در دم فوت کرده بودند.

تسنیم:تفاوت خدمات پزشکی اورژانس با هلال احمر در چیست؟

راستین: پرسنل هلال احمر پتانسیل بسیار خوب و توانمندی از نظر امکانات و تجهیزات دارند که معمولا در جاده‌ها بیشتر خدمت‌رسانی می‌کنند، دارای آمبولانس و افراد آموزش دیده هستند ولی نیروهای اورژانس تخصصی‌تر هستند دوره‌های ویژه دیده‌اند، تکنسین، پرستار و کارشناس فوریت‌های پیش‌بیمارستانی هستند ممکن است در هلال احمر به این حد تخصصی نباشند ولی به هر حال در کنار هم به امدادخواهان، امدادرسانی می‌کنیم.

50 پایگاه اورژانس جدید در استان یزد ایجاد می‌شودزیرساخت‌های خراسان جنوبی نیاز به کمک اورژانسی دولت داردخدمت‌رسانی اورژانس پیش بیمارستانی در قالب 306 ماموریت در هفته اخیر

تسنیم: آیا تا کنون به نزدیک‌ترین افراد خانواده خود امدادرسانی کرده‌اید؟

راستین: به بستگان بله امدادرسانی شده ولی به خانواده نزدیک خودم خیر. اما برای پدر و مادرم پیش آمده که در استان دیگری از خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی استفاده کنند.

تسنیم:بسیاری از جوانانی که در آغاز انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی هستند به کار به عنوان یک نیروی فوریت پزشکی نیز فکر می‌کنند. برای این قشر ا جوانان بگویید که ویژگی یک نیروی اورژانس چیست؟

راستین: قدم نخست این است که از نیروهای چالاک و توانمند در  حوزه امدادرسانی استفاده شود و اینکه در زمان درمان با حفظ خونسردی به کارش بپردازد و به اطرافیان هم تسکین بدهد.

مردم ما مستحق برخورد خوب، انسانی و اسلامی هستند، همه پرسنل اورژانس باید این خصلت را داشته باشند که با مردم خوب برخورد کنند معمولا برای اطرافیان ثانیه‌ها برایشان ساعت‌ها می‌گذرد و اینکه چرا آمبولانس دیر می‌آید ولی غافل از اینکه ممکن است کد نزدیک به محل در ماموریت باشد و به ناچار آمبولانس از جای دیگری باید اعزام شود و ترافیک مانع از رسیدن به موقع آمبولانس می‌شود.  مردم باید صبور باشند تا بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و تکنسین‌های ما حقیقتا از بهترین‌ها انتخاب شده‌اند و دارای توانمندی‌های مهارتی و تجهیزاتی هستند.

تسنیم: نخستینجمله‌ای که با شنیدن این کلمات به ذهنتان می‌رسد.اورژانس 115،  کمک‌های اولیه،  احیا،  زمان طلایی.

راستین:اورژانس؛ یعنی خدمت‌رسانی و آماده‌باش 24 ساعته برای بیماران و مصدومان حوادث.

کمک‌های اولیه؛ امیدوارم روزی برسد که همه مردم ما آموزش کمک‌های اولیه را ببینند تا قبل از رسیدن اورژانس به حادثه‌دیدگان یا امدادخواهان اقدامات درمانی متناسب با بیمار را انجام بدهند.

احیا؛ کار و حالت بسیار قشنگ و خوبی است، وقتی بیماری ضربان قلب و تنفس ندارد و با یک ماساژ ساده، قلب و تنفس برگردد و احیا شود.

زمان طلایی؛ وقتی مردم صدای آژیر آمبولانس را می‌شنوند، به سرعت مسیر را باز کنند تا زمان طلایی حفظ شود و مشکلی برای شخص پیش نیاید.

انتهای پیام/ ع

R41346/P4001/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان با یک کشته و 3 مصدوم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد امین نیکویی‌نژاد، گفت: پس از تماس با مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ مبنی بر واژگونی خودروی تاکسی سمند در پنج کیلومتری گچساران از سمت بهبهان، بلافاصله دو گروه امدادرسانی از نزدیک‌ترین پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ گچساران به محل حادثه اعزام شدند. وی افزود: این حادثه یک کشته و سه مصدوم برجای گذاشت و مصدومان این حادثه پس از رهاسازی توسط آتش‌نشانی، کارکنان اورژانس آنها را به بیمارستان شهید رجایی گچساران منتقل کردند. سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در این حادثه متأسفانه راننده سمند مردی ۳۸ ساله به دلیل شدت جراحت جان باخت و حال یک نفر از مصدومان وخیم گزارش شده‌است.

دیگر خبرها

  • ۷ مصدوم انحراف از جاده خودروی سواری در محور آبادان به اهواز
  • تصادف زنجیره‌ای در اتوبان ذوب‌آهن با ۷ مصدوم
  • تصادف زنجیره‌ای اتوبان ذوب‌آهن با ۷ مصدوم
  • ثبت تولد ۳ قلوها در اصفهان ۱۴۰۳ + عکس نوزادان
  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان با یک کشته و 3 مصدوم
  • جشن تولد خونین در باغ ویلا | قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله
  • بازگشت به زندگی مرد ۷۰ ساله در نیشابور
  • یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز
  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت
  • راه‌اندازی ۲ بخش بیمارستانی به ظرفیت ۲۱ تخت در صورت وجود بحران