Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:29:17 GMT

بزرگترین ستاره نوترونی جهان کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۱۰۲

بزرگترین ستاره نوترونی جهان کشف شد

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، ستاره‌شناسان دانشگاه «وست ویرجینیا» در آمریکا این ستاره نوترونی بزرگ را که جرمی ۲.۱۷ برابر جرم خورشید و قطری حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر دارد، کشف کردند. 

ستاره کشف شده که با نام ستاره نوترونی شناخته شده است، بقایای فشرده شده از یک ستاره فوق‌العاده بزرگ است که در اَبَرنواَختر منفجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده‌است. ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. هنگامی که ستاره پر جرمی به شکل اَبَرنواَختر منفجر می‌شود، گاهی هسته آن می‌تواند سالم و برجا بماند. اگر جرم هسته بین ۱٫۴ تا ۳ جرم خورشیدی باشد پدیده طبیعی گرانش، آن را فراتر از مرحله کوتوله سفید متراکم می‌کند تا جایی که پروتون‌ها و الکترون‌ها برای تشکیل نوترون‌ها به یکدیگر فشرده می‌شوند. این نوع شیء آسمانی ستاره نوترونی نامیده می‌شود.

دانشمندانی که موفق به کشف این ستاره نوترونی شده‌اند ادعا می‌کنند که این ستاره بدون اینکه خودش را به دورن سیاه چاله بیاندازد، می‌تواند به یک جسم بزرگ و فشرده تبدیل شود.

محققان دانشگاه ویرجینیای غربی این ستاره را که تقریبا ۴ هزار و ۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد از طریق تلسکوپ Green Bank در آمریکا کشف کردند.

براساس تئوری نسبیت عام انیشتین، جاذبه ناشی از یک ستاره (نوترونی) همراه کوتوله سفید فضای اطراف آن را احاطه می‌کند. این امر باعث می‌شود که پالس‌های ناشی از این «تپ اختر» (ستاره نوترونی) در حین حرکت در فضای اطراف کوتوله سفید، اندکی دورتر حرکت کنند. این تاخیر جرم کوتوله سفید را نشان می‌دهد، که به نوبه خود اندازه گیری جرم ستاره نوترون را فراهم می کند.

تَپ‌اخترها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند.

این مطالعه روز دوشنبه در مجلهNature Astronomy منتشر شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوكوويچ بهترین ورزشکار جهان شد

نواک جوکوویچ تنیسور صربستانی به عنوان بهترین ورزشکار جهان در ۲۰۲۴ انتخاب شد. او براى پنجمين بار است که این جایزه را دریافت کرده است و به ركورد راجر فدرر تنیسور سوئیسی رسيد. 

آیتانا بونماتی ستاره فوتبال اسپانیا نیز در بخش زنان این جایزه را تصاحب کرد.

جود بلینگام ستاره انگلیسی رئال مادرید هم جایزه استعداد برتر را گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی دنیای ورزش

دیگر خبرها

  • جوكوويچ بهترین ورزشکار جهان شد
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • بزرگترین شگفتی مسابقات فوتسال آسیا؛ ژاپن حذف شد
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)
  • شیرجه پراید سفید رنگ به رودخانه مرزن آباد در جاده چالوس
  • بزرگترین انتخابات جهان در هند
  • انتخابات هند، بزرگترین در جهان (+ عکس) / رای گیری از یک میلیارد نفر
  • انتخابات هند، بزرگترین در جهان (+ عکس) / رای گیری از یک میلیارد نفر در 44 روز
  • انتخابات هند، بزرگترین در جهان (+ عکس) / رای گیری از یک میلیارد نفر در 44 روز / انتظار تکرار پیروزی مودی
  • (تصاویر) انتخابات هند؛ بزرگترین رأی گیری جهان