Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:58:23 GMT

توجه رسانه های داخلی به رویکردها و سیاست های رسانه ملی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۲۴۱

توجه رسانه های داخلی به رویکردها و سیاست های رسانه ملی

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی امروز ۲۶ شهریور سال جاری نشان می دهد که تحلیل و بررسی برنامه های صدا و سیما در رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب بیش از رسانه های جریان اصولگرا مورد توجه قرار گرفته است.

رسانه های اصلاح طلب با توجه به موضع گیری های اخیر سیما در خصوص یک پرونده خودسوزی و اتهاماتی که به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی زده شد، ‌ از رویکرد یک جانبه صدا و سیما انتقاد کردند و در این باره نوشتند: صداوسیما در دو دهه اخیر به یکی از دو جناح سیاسی کشور تعلق خاطر شدیدی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های منتسب به اصلاح طلب همچنین از عملکرد صدا و سیما در مواجهه با دولت به خصوص در مباحث انتخاباتی گلایه کرده اند.

در مقابل رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا سخنان محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در خصوص عملکرد فرا قوه‌ای و فراجناحی این سازمان را به طور گسترده منعکس داده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

آیا رسانه ملی در پرداختن به مشکلات، عملکردی بی‌طرفانه و البته غیرانحصاری دارد؟؛ ‌ صدا و سیما به‌طور شگفت‌انگیزی سعی نمی‌کند جانبداری‌اش از یک جناح خاص را حداقل کتمان کند که این با روح کلی رسانه در تضاد کامل است؛ عملکرد این سازمان عریض و طویل به گونه‌ای بوده که دقیقا بیانگر این است که صداوسیما جهت‌گیری خاصی دارد؛ تیرگی و تباهی نمایش داده شده در سریال بوی باران، چگونه می‌تواند از این تصویری که آقای جلیلی برای ما ساخته سیاه‌تر باشد!؛ برداشت سه هزار میلیاردی صداوسیما از بودجه دستگاه‌ها و احتمالا طیفی پرنفوذ از هر تلاشی برای ممانعت از ریاست محمد حسنی فروگذار نخواهد کرد.

رویکرد یک جانبه صدا و سیما

 روزنامه ابتکار در سرمقاله خود با تیتر صداوسیمای دربستی، نوشت: محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط ‌عمومی صداوسیما طی دو روز گذشته گفته بود هجمه به صداوسیما در آستانه انتخابات طبیعی است و رسانه ملی را دربست برای خود می ‌خواهند. اما در خصوص این اظهارنظر این سوال پیش می‌ آید که رسانه ملی در پرداختن به مشکلات، عملکردی بی‌طرفانه و البته غیرانحصاری دارد؟ اگر نخواهیم به گذشته برگردیم شاید نمونه نقض سخنان آقای رنجبران در رویکرد اخیر صداوسیما در خصوص یک پرونده خودسوزی بود که در آن اتهاماتی به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی زده شد و علی مطهری در نامه ‌ای خواستار پاسخگویی به این اتهامات شد. همین رویکرد البته نشان می‌ دهد رسانه ملی که به گفته رنجبران به اقتضای زمان و فراخور موضوع باید به مباحث ورود و کنکاش کند و به روشنگری ابعاد مختلف ماجرا بپردازد؛ چندان روشنگرانه و با تجمیع نظرات موافق و مخالف به موضوع ورود نکرده است. گو اینکه تعطیلی برنامه پرمخاطبی مانند ۹۰ هم از منظر منافعی بوده که مدیران وقت صداوسیما برای ملت در نظر گرفته‌ اند. با این همه شاید بهتر باشد که حتی اگر مدیران صداوسیما تصور آن را دارند که در پرداختن به موضوعات مواضع بی‌طرفانه و فراجناحی عمل می‌کنند ضمن استناد به آرای مخاطب ۸۰ درصدی گروهی از اساتید و دانشجویان رشته علوم ارتباطات را در تحلیل محتوای برنامه‌ های صداوسیما به یاری بطلبند تا شاید با استناد به مباحث علمی بر بی‌طرف نبودن خود واقف شوند.

روزنامه همدلی در گزیده ای از سرمقاله خود با عنوان تمایل آشکار صدا و سیما به یک جناح خاص، می نویسد: صداوسیما در دو دهه اخیر به یکی از دو جناح سیاسی کشور تعلق خاطر شدیدی پیدا کرده است و به‌طور شگفت‌انگیزی سعی هم نمی‌کند جانبداری‌اش را حداقل کتمان کند که این با روح کلی رسانه در تضاد کامل است. صدا و سیمایی که به قاعده باید بی‌طرف باشد و وجهه ملی را به هر چیز دیگری ترجیح بدهد، همچنان موجی از نقدها و اعتراض‌ها را متوجه خود می‌بیند.

عملکرد این سازمان عریض و طویل به گونه‌ای بوده که دقیقا بیانگر این است که صداوسیما جهت‌گیری خاصی دارد! به طوری که وقتی جامعه از دو یا سه ماه قبل، وارد فاز انتخابات می‌شود، خود به خود روند برنامه‌های صدا و سیما به گونه‌ای پیش می‌رود که در همه برنامه‌ها از جمله برنامه‌های علمی که منطقا باید مورد توجه جامعه نخبگان قرار گیرد، از چهره‌هایی دعوت می‌کند که تخصصی در بحث مطروحه ندارند و فقط به دلیل این‌که اصول‌گرا هستند، پشت میکروفون قرار می‌گیرند تا در روزهای تبلیغات انتخابات برایشان فرصت تبلیغ به وجود بیاید.

عملکرد صدا و سیما در مواجهه با دولت

روزنامه ایران در مطلبی به نقل از حسن غفوری فرد فعال سیاسی اصولگرا آورد: من هم نسبت به صدا و سیما انتقاد دارم و خیلی از رفتارهای صدا و سیما را نمی‌پسندم. من نسبت به برجام به لحاظ فنی خیلی ایراد دارم. اما داد و بیداد نمی‌کنم؛ جاهایی لازم بوده بحث علمی کرده‌ام. باید از تصمیمی که دولت گرفته، حمایت کنیم. غفوری فرد با بیان اینکه لازمه کار اجتماعی و وحدت این است که هر کسی یک قدم از خودش پایین‌تر بیاید. یعنی برای این کار باید مماشات و تنازل داشته باشیم، گفت: وحدت محور می‌خواهد. آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مهدوی کنی محورهای خوبی برای وحدت ما بودند. الان هم خیلی با آقای ناطق نوری صحبت کرده‌ایم ولی ایشان به هیچ وجه راضی نمی‌شود. البته آقای مهدوی کنی پستی نداشت ولی محور وحدت بود. اگر آقای ناطق نوری به عنوان یک فعال سیاسی محور وحدت بیاید، خوب است ولی الان متأسفانه نه اصولگرایان چنین محوری دارند و نه اصلاح‌طلبان.

برداشت سه هزار میلیاردی صداوسیما از بودجه دستگاه‌ها

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: بعد از آنکه با حکم قانون بودجه، دولت باید ۱۵۰ میلیون یورو را از صندوق توسعه ملی به صداوسیما اختصاص دهد، با مصوبه هیئت دولت یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها نیز برای مشارکت با این سازمان اختصاص پیدا خواهد کرد. طبق بند چ ماده (۳۷) قانون برنامه ششم توسعه، ‌ دستگاه‌های اجرائی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظف‌اند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در قالب قرارداد با سازمان صداوسیما، صرف تولید برنامه‌های مرتبط با اهداف، وظایف و مأموریت‌های خود به‌منظور فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی کنند. بر این اساس، در جلسه اخیر هیئت وزیران آیین‌نامه اجرائی این قانون به تصویب رسید و قرار شد که به‌منظور هماهنگی و تعیین سازوکار اجرائی و نظارت بر اجرای آیین‌نامه، کارگروهی تشکیل شود و آن را بررسی کند. اما اینکه با این حکم قانونی تا چه حد منابع در اختیار سازمان صداوسیما قرار می‌گیرد، اگر تمامی دستگاه‌ها به این تکلیف قانونی عمل کنند و یک درصد اعتبارات هزینه‌ای را در اختیار قرار دهند احتمالا براساس رقم تعیین‌شده در اعتبارات حدود سه‌هزار میلیارد تومان بابت اجرای قانون هزینه خواهد شد. این در حالی است که در بودجه سال جاری حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بابت اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی در نظر گرفته شده که البته در ادامه با توجه به شرایط تحقق منابع تا حدودی این اعتبارات کاهش یافته است. اگر اعتبارات هزینه‌ای سال جاری را حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، منابعی که باید برای قرارداد با صداوسیما اختصاص پیدا کند به حدود سه‌هزار میلیارد تومان می‌رسد.

انتقادها به پخش سریال بوی باران

روزنامه همدلی با اشاره به مجادلات اخیر میان وحید جلیلی و محمدحسین صفارهرندی و همچنین پسر او، آورد: ماجرا از سخنرانی وحید جلیلی، فعال سیاسی ـ فرهنگی اصول‌گرا و برادر کوچک‌تر سعید جلیلی عضو شورای امنیت ملی و چهره مطرح اصول‌گرایان در مشهد آغاز شد. او ۱۹ مردادماه گذشته در جشن سالیانه انجمن فیلم‌سازان انقلاب اسلامی پشت تریبون رفت تا از موفقیت‌ها و چالش‌های فیلم‌سازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سخن بگوید.

سخنرانی جلیلی به نظر می‌رسید شبیه به بسیاری از سخنرانی‌های از این دست باشد. اما او این بار در این سخنرانی شمشیر را از رو بست و انتقادات بسیار تندی به عملکرد مدیران صداوسیما صورت داد. نقد او بر پایه سریال جنجالی «بوی باران» بود. به ادعای جلیلی این سریال ۱۵میلیارد تومان خرج برداشت تا چهره سیاهی از ایران به نمایش بگذارد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: آقای دکتر سعید جلیلی جمله مشهوری دارند که «به خاطر نظام و انقلاب جهنم نروید.» فکر می‌کنم که این توصیه دقیق شامل همه دغدغه‌مندی‌ها و مطالبه‌گری‌ها نیز بشود ... مثلاً بگوییم: «جلیلی؟ همان کسی که بدترین توهین سی سال اخیر به امام در مجله او [مجله سوره] صورت گرفته است؟» یا «جشنواره عمار؟ همان که وقتی وارد سالنش می‌شوی از هر ۱۰ نفری که می‌بینی ۸ نفر از دوست و رفقایی هستند که می‌شناسی؟» یا «مجله سوره و راه؟ همان‌ها که روی دکه فروش رفتنشان را کسی ندیده اما در پایگاه و دفتر بسیج رایگان توزیع شدن‌شان را همه دیده‌اند؟» یا «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب؟ همان تشکیلاتی که هر چه فکر می‌کنیم یک اثر تولیدی جریان‌ساز فرهنگی هنری از آن را نمی‌توانیم به خاطر بیاوریم؟» ... عملکرد آقای جلیلی در مقام مدیر و مجری، آن هم مدیریت بر سازمان‌ها و پروژه‌هایی جمع و جور و توی دست، آنقدرها درخشان نبوده که او را از به طوری ویژه از کسانی که طرف انتقادش بوده‌اند، متمایز کند... پیشتر گفتم که آقای جلیلی دو شان دارد؛ از یکسو شان مدیر و مجری و از سوی دیگر شان منتقد و مرشد. در اینجا می‌خواهم اضافه کنم که اگر ایشان در شان اول امتیاز و مزیت برجسته‌ای بر رقیبان ندارد، اما در شان دوم انصافاً یک سر و گردن از دیگران بالاتر سیر می‌کند... روشن است که نقد دستگاه و دفتر رهبری، که هیچ، حتی نقد و نصیحت خود رهبری نیز فی‌نفسه در میزان عقل و عقیده دینی و انقلابی مردود و ممنوع نیست... من خوشبختانه یا متاسفانه سریال کذایی [بوی باران] را ندیده‌ام. اما به سختی می‌توانم تصور کنم که تیرگی و تباهی نمایش داده شده در آن سریال، چگونه می‌تواند از این تصویری که آقای جلیلی برای ما ساخته سیاه‌تر باشد!... نکند به این نتیجه رسیده‌اید مخاطبان و تماشاگران دیگر با دوز قبلی به حالت خلسه و هیجان نمی‌رسند و باید دوز را بالاتر برد!؟ وه که عجب چرخه تباهی!... متوجه هستم که به رغم هر اختلاف نظری ارادت و مهر و ولای وحید جلیلی او را از نزدیک شدن به چنان نقطه‌ای باز می‌دارد. لیکن از شما می‌پرسم: آیا شما نیز متوجه مختصات و امکانات ژانری که خلق کرده‌اید هستید؟

رقابت بر سر کرسی مدیریت صداوسیما

تارنمای فرارو در گزارشینوشت: خبرهای غیر رسمی از تغییر رییس سازمان صداوسیما حکایت دارد. برخی گزارش‌ها مدعی اند که دوران حضور علی عسگری در رسانه ملی به پایان رسیده است. پیشتر نیز زمزمه‌هایی در این باره وجود داشت، اما الان به دلیل جدال سنگین بر سر نحوه مدیریت سازمان صداوسیما در درون اصولگرایان این احتمال بیش از پیش تقویت شده است. احتمال این که محمد حسنی رییس سازمان صداوسیما شود، بازتاب وسیعی داشته است، اما تا حدود زیادی دور انتظار است، چرا که این انتخاب می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. قرار گرفتن رییس سازمان فرهنگی اوج کنار وحید جلیلی قطعا تبعاتی برای او خواهد داشت و احتمالا طیفی پرنفوذ مقابل آن‌ها از هر تلاشی برای ممانعت از ریاست محمد حسنی فروگذار نخواهد کرد.

رسانه‌های اصولگرا

به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: برخی افراد در جریانات مختلف سیاسی همزمان به صدا و سیما هجمه می‌کنند و آن را به رفتار جناحی متهم می‌کنند؛ برخی می‌خواهند رسانه ملی دربست در اختیارشان باشد که این به مصلحت کشور نیست و در تلویزیون مدیران میانی ما ضعف‌های بزرگ دارند و اصلاً مدیر فرهنگی نیستند.

عملکرد فرا جناحی صدا و سیما

به گزارش مشرق نیوز، محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در خصوص صدور بیانیه اخیر دولت و اعتراض به رسانه ملی گفت: حمله به دولت و الفاظ این چنینی را قبول ندارم، رسانه به اقتضای زمان و فراخور موضوع باید به مباحث ورود و کنکاش کند و به روشنگری ابعاد مختلف ماجرا بپردازد.  اینکه برخی افراد در جریانات مختلف سیاسی همزمان به صداوسیما هجمه و آن را به رفتار جناحی متهم می‌کنند، خود تضاد جالبی است و حکایت از آن دارد که رسانه مستقل به ماموریتش می‌پردازد و مردم در آن جریان غالب هستند. برخی با وارد کردن فشار و بسیج رسانه‌های هم‌سوی خود قصد امتیازگیری دارند و می‌خواهند رسانه ملی دربست در اختیارشان باشد که این به مصلحت کشور نیست و تجربه نیز نشان داده با نزدیک شدن به انتخابات باید منتظر بی‌انصافی‌ها و هجمه‌های بیشتر به رسانه باشیم.

گفتنی است اظهارات فوق الذکر از محمدحسین رنجبران در دیگر رسانه های اصولگرا همچون تسنیم و فارس نیز باز نشر شده است.

ضعف های مدیریتی در صدا و سیما

خبرگزاری تسنیم در گفت و گویی تفضیلی با علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان تلویزیون دلایل کم کاری وی در تلویزیون را جویا شده و به نقل از در توضیح چرایی حضور کمرنگش در سیمای ملی می نویسد: الآن در تلویزیون مدیران میانی ما ضعف‌های بزرگ دارند یعنی کسانی در مدیریت میانی بخش‌های تلویزیون تکیه زده‌اند که به‌نظر من این لیاقت و آگاهی را ندارند و اصلاً مدیر فرهنگی نیستند؛ یک مدیر فرهنگی به‌اندازه یک کارگردان خوب اهمیت دارد یک کسانی مثل آقای میرمیران و تختچی جزو کسانی بودند که هم متن را می‌فهمیدند هم روش ارتباط گرفتن با هنرمندان را خوب می‌شناختند. متأسفانه مدیران میانی ما فاقد این خصوصیت هستند به‌نظرم این جوانگرایی خیلی خوب است که به این سمت حرکت کرده‌ایم؛ به‌خصوص در مدیریت فرهنگی! اما جوانگرایی، چکشی و ناگهانی اتفاق نمی‌افتد باید یک جوان را که آن زمینه‌های لازم در عرصه فرهنگی را داراست کنار یک مدیر فرهنگی باتجربه قرار دهند و سالها تجربه کسب کند، آموزش ببیند و بعد در رأس قرار بگیرد، الآن این‌طوری شده که مدیران باتجربه ما یا کنار گذاشته شدند یا خودشان می‌روند؛ به همین دلیل خلئی ایجاد شده که ناچار شدیم با یک‌سری آدم خاص، آن خلأها را پُر کنیم. مدیران ناکارآمد جای آنها را گرفته‌اند و نتیجه این مدیران ناکارآمد این است که من نمی‌توانم با این افراد کار کنم و این‌ها رفتاری از خودشان بروز می‌دهند که آن رفتار، رفتار غیراخلاقی و غیرعقلانی است. در جریان سریال پرستاران به‌شدت با من رفتار بدی شد که همه انگیزه‌ام را برای ادامه کار در تلویزیون از دست دادم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران رسانه ملي علی عسگری سعید جلیلی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های رسانه بیست و نهم فروردین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  مستند «بازی اختاپوس» هر شب ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما پخش و ساعت ۱۷ روز بعد نیز تکرار می شود.
این مجموعه ده قسمتی درباره شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان‌الاقصی است.
مستند «مرزهای مقاومت» تا جمعه ساعت 19:15 از شبکه مستند پخش و ساعت 10 روز بعد بازپخش می شود .
تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و جنگ این رژیم با کشورهای عربی نظیر مصر، لبنان، سوریه و اردن موضوع این مجموعه است.
همچنین فردای روشن هر روز ساعت 12:20 از شبکه تهران پخش می شود. حمایت از کسب و کارها در صنوف مختلف رویکرد این برنامه است.
و نیشدارو شنبه تا سه شنبه هر هفته ساعت ۲۱:۴۵ از رادیو ایران پخش می شود. بررسی کتابها، مجلات و متون ادبی طنز با نگاهی به مسائل سیاسی و اجتماعی روز موضوع این برنامه است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی مخاطبان صدا و سیما نسبت به سال قبل/ یک قدم کوتاه نمی‌آییم
  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • ورزشی‌های بیست و نهم فروردین ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • خبر‌های رسانه بیست و نهم فروردین