Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان به نقل از روابط عمومی پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان فریبا خطا بخش اظهار داشت: تزیینات نقاشی پرده سازی عمارت عالی قاپو که در دهه ۵۰ توسط هیئت مرمتی  ایتالیایی ها در جهت مرمت اضطراری عمارت عالی قاپو از دیوارهای عالی قاپو به روش استراپو (جداسازی لایه رنگ ) از بنا جدا شده بود، پس از بررسی و مشخص شدن جایگاه اصلی در مسیر راه پله های شاهی در اتاق انتظار و درمحل اولیه نصب گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نقاشی های استراپو شده از زمان جداسازی تاکنون در طبقه چهار م عالی قاپو در یکی از اتاقهای این عمارت تحت شرایط خاص نگهداری می شد.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام افزود: در طی مراحل مرمتی پارچه استراپو از روی نقاشی جدا شده و پس از مشخص شدن طرح، پرده سازی و هماهنگی طرح با محل های کمبود طرح در بنای عای قاپو، تزیینات استراپو شده در جای اصلی خود قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جایگاه چهار عدد از این نقاش های استراپو شده مشخص شده است، افزود: پس از نصب نقاشی ها ی استراپو شده، عملیات موزون سازی و تثبیت در دستور کار قرار گرفت و اقدامات لازم مرمتی صورت گرفت.

خطابخش افزود: جداسازی تزیینات وابسته به معماری به سه روش استراپو( جدا سازی لایه رنگ ) استاکو( جداسازی با بستر گچی )و استاکو آماسلو ( جداسازی دیوار) صورت می گیرد.

گفتنی است راه پله های شاهی در عمارت عالی قاپو  به منظور عبور و مرور افراد درباری و اتاق های انتظار برای رفتن به طبقات بالاتر عمارت و ملاقات با پادشاهان صفوی ساخته شده است. در برخی موارد فضای سالن پذیرایی واقع در طبقه سوم عمارت، گنجایش حضور تمامی ملاقات کنندگان را نداشته لذا در طول مسیر از طبقه همکف تا سالن مذکور، فضاهایی در مسیر راه پله ها برای انتظار میهمانان تعبیه شده است.کف راه پله ها با کاشی های هفت رنگ و دیوارها با شیوه ای تزئین موسوم به پرده سازی منقوش شده است. در مسیر راه پله شاهی، سه ایستگاه انتظار تعبیه شده است.

عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان از آن بازدید کرد.

۴۶

کد خبر 1300364

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم عربستان آرامکو ایالات متحده آمریکا حسن روحانی ایران و آمریکا دونالد ترامپ رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد. این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • بازیگری پوتین، ۲ عمارت و مسافران تایلند
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه