Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:39:30 GMT

ملامحمد نامی؛ قاضی معروف بستکی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۴۹۷

ملامحمد نامی؛ قاضی معروف بستکی

نامش محمد و تخلص شعری‌اش نامی است و در زمان حیات به ملا محمد و قاضی محمد معروف بوده است.

زادگاهش روستای فتویه(پتو) از توابع بستک بوده و در برخی نسخه‎ها خطی با عنوان «مولانا نامی فتوحی» نیز از او یاد شده است.

وی در روستای فتویه که در ۲۴ کیلومتری غربی بستک واقع است، اقامت داشته و مدرس و پیش‌نماز مسجد و قاضی فتویه و بلوک‌گوده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوان اشعاری که همه مناجات به درگاه خدا و نعت محمد و مدح امامان بوده از وی باقی ‌مانده و به چاپ (حروف خلد برین) رسیده است.

وی شاعر و اندیشمند سده نهم هجری، قاضی و امام جمعه بوده و بیشتر به مدرسه‎های دینی منطقه گوده می‌پرداخته و آثار مکتب‌خانه‌ای قدیمی در فتویه که موید این موضوع می‌باشد، هنوز قابل دیدن است.

نامی از شاعران مشهور و صالحان معروف معاصر با شاه ابراهیم خان علاءالملک لاری بوده و بنا به دعوت حاکم لارستان در آن مرکز به مباحث‌های علمی و ادبی می‌پرداخته است.

دیوان نامی توسط احمد حبیبی در سال ۱۳۷۰ تصحیح شده است.

دیوان اشعاری که همه مناجات به درگاه قاضی‌الحاجات و نعت پیامبراکرم(ص) و مدح ائمه اطهار است از او باقی‌مانده و به چاپ رسیده که سال ۸۹۶ هجری قمری(حروف خلدبرین) تاریخ زندگی ملا نامی را نشان می‌دهد:

پی تمامی این روضه کاتب از تاریخ

حروف «خلد برین» جست و برکتابه نوشت

تاریخ وفات ملامحمد فتوئی، متخلص به "نامی" ۹۲۱ هجری قمری ذکر  شده و آرامگاهش در محله کوریچو(کوریچان) لار واقع است.

شهرستان بستک از شمال به لارستان، از جنوب به شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، از غرب به شهرستان لامرد، و از سمت مشرق به شهرستان بندرعباس محدود می‌شود.

مسجد و کتابخانه ملا محمد نامی به همراه  مسجد جامع قدیم و مدرسه مصطفویه بخشی از مکان‌های دیدنی مذهبی بستک است.

زندگینامه ملامحمد فتوئی شاعر و قاضی برجسته اهل فتویه بستک در کتاب «سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز» به قلم ماندانا سایه‌بانی گردآوری شده است.

نویسنده این کتاب، سرگذشت شاعران و مشاهیر در استان هرمزگان را برای مخاطبان به رشته تحریر درآورده است.

کتاب سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز  در ۳۵۰ صفحه و در هزار نسخه به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است ۱۰۷ شاعر و چهره مشهور هرمزگانی یا ساکن هرمزگان از قرن‌ هفتم تاکنون را معرفی کند.

۲۰۹۴/۹۸۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشاهیر قاضی شاعر هرمزگان بستک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب

رئیس کل دادگستری هرمزگان از کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل و جمع آوری و ضبط ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان وبه نقل از روابط عمومی دادگستری، مجتبی قهرمانی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت، عملیاتی جهت شناسایی مخازن حاوی میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی شهرستان میناب اجرا شد.

وی افزود: در نتیجه اجرای این عملیات موفق، با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، دادستان شهرستان میناب، فرمانده انتظامی هرمزگان و فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در بندر کلاهی با اقدام مشترک فراجا و دریابانی ضمن شناسایی ۲۶۵ عدد مخزن نگهداری سوخت قاچاق و بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل و فرآورده‌های نفتی کشف و ضبط شد.

قهرمانی یادآور شد: همچنین ۱۷ فروند شناور متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز توسط مأموران توقیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشف بیش از ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در این منطقه اضافه کرد: به دستور مقام قضائی این لوله‌ها که سوخت قاچاق را از مخازن به سواحل و اعماق دریا منتقل می‌کردند، به محض شناسایی جمع‌ آوری و ضبط شدند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان ضمن قدردانی از فرماندهان فراجا و مرزبانی استان به دلیل اجرای موفق و مدبرانه این عملیات، تأکید کرد: با اقدامات ویژه دستگاه قضائی و تلاش شبانه‌روزی نیروهای فراجا و دریابانی استان هرمزگان، فضای استان برای فعالیت مجرمان ناامن شده که این دستاورد مهم در سایه تعامل خوب و تشریک مساعی تحقق پیدا کرده است.

کد خبر 747606

دیگر خبرها

  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است
  • بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب
  • آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد