Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@19:02:31 GMT

مخالفتی با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی نداریم

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۷۸۳

مخالفتی با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی نداریم

به گزارش ایکنا؛ چندی پیش بود که با دبیر کانون نمایش دانشگاه هنر و دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی که آذرماه امسال برگزار می‌شود گفت‌وگو کردیم و این دو که از دانشجویان گروه تئاتر و نمایش دانشگاه هنر هستند، از سنگ‌اندازی‌های انجام شده سخن گفتند و به عدم همکاری دانشگاه برای برگزاری این جشنواره پس از شش سال وقفه اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این دانشجویان چنین بیان کردند که مسئولان دانشگاه ادعا می‌کنند با کمبود بودجه مواجه‌اند، اما وقتی دانشجویان می‌خواهند با هزینه شخصی خودشان هم کار را پیش ببرند، تنها سلاحی که برای مسئولان می‌ماند، تخطئه دانشجویان هنر از نظر پوشش و ظاهر است. این دو دانشجو گفتند: مسئولان فقط می‌خواهند دانشجویان در حیاط دانشگاه بنشینند، چایی و نسکافه بخورند، سیگار بکشند و هیچ کار دیگری نکنند.   "بیشتر بخوانید: عده‌ای نمی‌خواهند کار فرهنگی در دانشگاه شکل بگیرد/ احیای جشنواره در حال احتضار"
اما سیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر، قضاوت درباره موافقت یا مخالفت مسئولان دانشگاه مبنی بر برگزاری جشنواره را امری نادرست می‌داند و می‌گوید دانشگاه از ظرفیت‌های موجود خود برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی پس از شش سال وقفه استفاده خواهد کرد.
وی درباره برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی و حواشی پیش‌آمده در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: جشنواره تئاتر عروسکی سابقه دیرینه‌ای در دانشگاه هنر دارد. جشنواره ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما در روند انتخاب دبیر جشنواره، چندین ماه زمان صرف شده و این تأخیر قطعاً جشنواره را با مشکلاتی همراه خواهد کرد. بررسی همه این اتفاقات و دلایل دیر حکم گرفتن و چرایی دیر تعیین شدن دبیر جشنواره، نشان می‌دهد ناهماهنگی‌هایی وجود داشته که اگر همه این موارد بررسی شود، این‌گونه قضاوت‌ها که دانشگاه موافق برگزاری این جشنواره است یا مخالف آن را شاهد نخواهیم بود.

بودجه‌ای برای اختصاص به این جشنواره در برنامه دانشگاه نبوده و بودجه مصوبی در شورای فرهنگی دانشگاه برای برگزاری جشنواره عروسکی نداریم، اما به دانشجویان قول داده‌ایم به آن‌ها کمک کنیم تا همه موازین قانونی کار طبق روال پیش رود و این جشنواره مجدداً برگزار شود سلطانی درباره بودجه تعیین شده برای این جشنواره هم گفت: بیش از ۱۰ سال گذشته (سال ۸۷)، بودجه کلانی برای انجام برنامه‌ها از سوی وزارت علوم(نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان) به دانشگاه هنر اختصاص داده شد و این جشنواره با همکاری وزارت علوم و در ابعاد بین‌المللی برگزار شد. چندین سال این جشنواره به وقفه خورد، اما امسال تلاش داریم با همکاری دانشجویان و معاونت فرهنگی دانشگاه با برگزاری جلسات متعدد و رایزنی‌هایی که انجام خواهد شد، این جشنواره دوباره فعال شود. این جشنواره سبقه تعطیلی چندین ساله را داشته و تا بخواهد به روال عادی خود بازگردد، قطعاً مشکلاتی پیش رو خواهد داشت.

رئیس دانشگاه هنر با تأکید بر این موضوع که سال گذشته برای این جشنواره در بودجه دانشگاه به این علت که برگزار نمی‌شده است، سهمی لحاظ نشده، بیان کرد: تا کنون از سوی وزارت علوم خبری مبنی بر کمک آن‌ها در برگزاری این جشنواره دریافت نکرده‌ایم. بی‌تردید برای برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی پس از شش سال وقفه، چاره دیگری غیر از استفاده از ظرفیت اسپانسر‌هایی که خود دانشجویان معرفی می‌کنند، نداریم. بودجه‌ای برای اختصاص به این جشنواره در برنامه دانشگاه نبوده و بودجه مصوبی در شورای فرهنگی دانشگاه برای برگزاری جشنواره عروسکی نداریم، اما به دانشجویان قول داده‌ایم به آن‌ها کمک کنیم تا همه موازین قانونی کار طبق روال پیش رود و این جشنواره مجدداً برگزار شود.

وی افزود: با توجه به مشکلات خاص بودجه‌ای، مجبوریم به حداقل‌هایی که فقط جشنواره برگزار شود، اکتفا کنیم. بی‌تردید خواسته دانشجویان به حق است و شاید بهتر باشد بررسی‌هایی جدی پیرامون دلایل برگزار نشدن و توقف جشنواره انجام شود تا بتوانیم امیدوار باشیم در سال‌های آینده با بودجه خاصی که در برنامه‌ریزی کلان دانشگاه برای این جشنواره در نظر می‌گیریم، در ابعاد گسترده‌تری همچون سال‌های نه‌چندان دور، این جشنواره راه‌اندازی شود.

سلطانی درباره در اختیار قرار دادن امکانات و فضای دانشگاه به عوامل برگزاری این جشنواره هم چنین گفت: اگر مسیر‌های قانونی برگزاری جشنواره با هماهنگی مجموعه دانشکده سینما و تئاتر و گروه مربوطه، پیگیری شده باشد، همه فضا‌های موجود برای کار در اختیار عوامل برگزاری جشنواره قرار خواهد گرفت. اگر در این میان مشکلات خاصی از جهت عدم رعایت مصوبات برگزاری جشنواره و دستورالعمل‌های مربوطه، توسط دبیر و مسئولان برگزاری جشنواره وجود نداشته باشد، با حداقل‌های بودجه‌ای که در اختیار داریم، تلاش خواهیم کرد این جشنواره برگزار شود.

رئیس دانشگاه هنر همچنین درباره علت اینکه گفته می‌شود دانشگاه مخالف برگزاری اختتامیه این جشنواره همزمان با جشن شب یلدا در دانشگاه بوده است، بیان کرد: من مخالفتی نکرده‌ام؛ اما فکر می‌کنیم که روز‌ها و مناسبت‌های مختلف در دانشگاه شرایط خاص خود را می‌طلبد و همزمان کردن بعضی از رویداد‌ها ممکن است تأثیرات مثبت و منفی زیادی در رویداد‌های دیگر داشته باشد. بهتر است هویت هر یک از مراسم‌ در قواره خود حفظ شود، تا بتوانیم با رعایت اصالت هر کدام و بدون وجود حواشی کار را دنبال کنیم. دبیر و مسئولان برگزاری جشنواره هم اگر به اصالت برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی فکر کنند، قطعا به مسیر‌های خوبی دست خواهند یافت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه هنر جشنواره تئاتر عروسکی سلطانی حسن سلطانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف دومین «عروسک‌خونه» در برج میلاد روشن می‌شود

نامزدهای دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ «عروسک‌خونه» معرفی شدند؛ برگزیدگان ۸ اردیبهشت در برج میلاد تهران اعلام می‌شوند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیئت داوران دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ «عروسک‌خونه» متشکل از محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، حسین نعیمی ذاکر، آرش مصطفایی، رضا مهدی‌زاده، سارا روستاپور، سمیه عبدالله‌زاده، میترا کریم‌خانی و فاطمه امینی نامزدهای این دوره از جشنواره را معرفی کردند.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره عصر شنبه، 8 اردیبهشت‌ماه در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

22 گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در دومین دوره «جشنواره عروسک‌خونه» به رقابت پرداختند. اسامی نامزدها در بخش‌های مختلف بدین شرح است:

حمایت «عروسک‌خونه» از کودکان غزه با آرای مردمی 8 میلیونی

نامزدهای بخش نمایشنامه:
1-    حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»
2-    فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
3-    عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
4-    سید حسین فدایی حسین برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش کارگردانی:
1-   عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
2-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
3-   زهرا طباطبایی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»
4-   سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»

نامزدهای بخش طراحی و ساخت عروسک:
1-  سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»
2-   بهنام فعلی و عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
3-   ریحانه کیخواه، صبا ملایی، یسنا ملایی و مبینا رضایی برای نمایش «جادوی مهربانی»
4-  فاطمه رئوفی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش عروسک‌گردانی:
1-   صبا ملایی، مبینا رضایی، ریحانه کیخواه، یسنا ملایی و ستایش ساسولی برای نمایش «جادوی مهربانی»
2-   قاسم انصاری شاد برای نمایش «آدمهای بافرهنگ»
3-  معصومه کول، فاطمه زهرا زوری، یاسمین حمیدی، مینا غلامپور شهری، ریحانه کیخواه و شیما رمرودی برای نمایش «دو دریچه»

نامزدهای بخش صداپیشگی:
1-  میترا مرادی برای نمایش «کفشدوزک بداخلاق»
2-   سهیلا میرزاخانی برای نمایش «مورچه‌های بامزه»
3-  میثم میثاقی و سعید تاجیک برای نمایش «امانت فروشی آمیرزا»
4-  نیایش سروش، محبوبه نصیرفر و نرگس صفامنش برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش طراحی هنری:
1-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
2-  رعنا گرشاسبی برای نمایش «شازده کوچولو»
3-   مهری فربدزاده برای نمایش «خورشید خانم کجایی»
4-   حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»

لازم به ذکر است اخذ آرای مردمی برای انتخاب سه گروه نمایشی برگزیده از طرف مخاطبان تا چهارم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و نتایج آرا در روز اختتامیه همراه با تجلیل از پیشکسوتان فعال در حوزه نمایش عروسکی اعلام می‌شود.

دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون؛ «عروسک‌خونه» به همت مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیما و به دبیری علی خواجه برگزار شده و محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک، رئیس شورای سیاستگذاری آن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • تکلیف دومین «عروسک‌خونه» در برج میلاد روشن می‌شود
  • نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه» اعلام شد
  • ۲ استان فارسی در جمع دانشجویان نمونه کشوری
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟+فیلم
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنوراه «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • برگزاری ۷ طرح ملی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر