Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:23:21 GMT

بازتاب نشست آنکارا در رسانه های کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۹۷۲

بازتاب نشست آنکارا در رسانه های کشور

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ اگرچه  روز گذشته روسای جمهوری سه کشور دیدارهایی جداگانه با یکدیگر داشته و بر سر مسائل دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند اما عمده پوشش رسانه‌ای این مذاکرات به مسئله سوریه و بحران این کشور معطوف بود.

این نشست های سه و دو جانبه و حاشیه های آن امروز در فضای رسانه ای کشور و با رویکردی تقریبا مشابه از طرف رسانه های دو طیف سیاسی بازتاب گسترده ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به طوری که در تایید اهمیت این نشست بر امنیت و آرامش منطقه، رسانه های اصلاح طلب تاکید کردند و گفتند: قطعا این دست از همکاری‌های چندجانبه به برقراری صلح و آرامش منطقه‌ای کمک خواهد کرد و رسانه های اصولگرا نیز از آن به عنوان نخستین تجربه تصمیم‌گیری در شرق که دارد جواب می‌دهد، ‌ یاد کردند.

لازم به یادآوری است پیش از این نخستین نشست سه‌جانبه در سوچی، دومین آن در آنکارا، سومین در تهران و چهارمین نشست در سوچی برگزار شده بود.

رسانه های اصلاح طلب

این رسانه ها علاوه بر تاکید بر اهمیت و چشم انداز نشست آنکارا در حل بحران های منطقه با طرح محور دیگری، اهداف هر سه کشور در نشست مذکور را پیگیری کردند. بر اساس تحلیل این رسانه ها، ‌ سران سه کشور علاوه بر اهداف منطقه ای، منافع خود را نیز در نشست آنکار دنبال کرده اند.

اهمیت و چشم انداز نشست آنکارا

به گزارش خبرگزاری ایلنا،  روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در بیانیه ای مشترک، ضمن تاکید بر تعهد مستحکم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم از جمله ابتکارات غیرمشروع خودمختاری را مردود شمردند. در این بیانیه ۱۴ ماده ای که پس از مذاکرات فشرده حجت الاسلام حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان منتشر شد؛ از شرکت عراق و لبنان به عنوان ناظران جدید فرمت آستانه استقبال شده و از جامعه بین المللی می خواهد برای بازسازی سوریه و افزایش کمکهای انساندوستانه به مردم این کشور، مسوولیت بیشتری ایفا کند.

روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه همچنین با توافق بر سر برگزاری نشست آتی سه جانبه در تهران، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و نیز همکاری در زمینه های مختلف را بررسی نموده و بر تصمیم خود مبنی بر ارتقای همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی تاکید کردند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی در روزنامه اعتماد تصریح کرد: قطعا این دست از همکاری‌های چندجانبه به برقراری صلح و آرامش منطقه‌ای کمک خواهد کرد اما نباید فراموش کرد که نشست سه‌جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که مشکلات سوریه همچنان پابرجا است و حتی این احتمال وجود دارد که برخی کنش‌ها و واکنش‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای به تشدید شدن این مشکلات بینجامد. بنابراین باید توجه داشت که هدف‌گذاری حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین باید کاهش تنش‌های جدید در سوریه و سپس در منطقه باشد چرا که امروز به اندازه کافی خاورمیانه به بحران‌هایی مبتلا است که بخشی از آن به خاطر دخالت‌های ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای او است. در این راستا باید کشورهایی همچون ایران، روسیه و البته ترکیه نقش تاریخی ایفا کرده و تلاش کنند از ایجاد هرگونه بحران و فتنه جدید جلوگیری کنند.

به نوشته روزنامه ابتکار، با توجه به تحولات اخیر در سوریه که به واسطه پیشرفت ارتش این کشور در بازپس‌گیری مناطق مختلف صورت گرفته و نیز موضوع حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه، اکنون با وجود نزدیک شدن به تفاهم‌های سیاسی جهت خاتمه جنگ، به طور مشخصی معادلات در صحنه میدانی سوریه به صورت پیچیده رقم می‌خورد...به نظر می‌رسد که با تثبیت شدن وضعیت دمشق و نیز تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران، جنگ داخلی در سوریه را به ایستگاه پایانی خود نزدیک کرده است. هر چند پس از این روند سیاسی، چالش‌های دیگری از منظر اقتصادی و نیز بازسازی‌های گسترده در این کشور خود یکی دیگر از مراحل مهم و سرنوشت‌ساز دوران تاریک سوریه خواهد بود.

آرمان ملی نیز در این باره نوشت:‌ اگر چه دولت قانونی سوریه توانسته تسلط خود را بر بیشتر بخش‌های این کشور محکم کند اما حضور و تمرکز تروریست‌ها در منطقه ادلب، حضور آمریکا در منطقه، درگیری‌های گاه و بیگاه ترکیه با کردها و نگرانی از تسلط آنها بر نوار مرزی و در عین حال احتمال شدت یافتن درگیری و به‌راه افتادن سیل دیگری از پناهنده‌های سوری به ترکیه این نشست را مهم جلو می‌داد که با موضوع عربستان و دیگر مسائل منطقه‌ای اهمیتی مضاعف یافت. در عین حال ایران همواره نشان داده که نسبت به آینده سوریه و دیگر مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌ها و سیاست‌های راهبردی خود را دنبال می‌کرده است. موضوعی که هم در دیدارهای دوجانبه مورد تاکید ایران قرار گرفت و هم در بیانیه پایانی منعکس شد.

 اهداف هر سه کشور از نشست آنکارا

چرا سفر روحانی مهم است؟ "عنوان یادداشت تارنمای خبرآنلاین است که در بخشی از آن می خوانیم:‌ این سفر از نظر سیاسی و اقتصادی ابعاد قابل توجهی دارد. علاوه بر اهمیت این نشست که می تواند زمینه‌ساز رفع چالش‌های فعلی در سوریه باشد، دیدارهای دو جانبه ایران با روسای جمهور دو کشور دیگر  حاضر در این نشست در راستای گسترش مناسبات اقتصادی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در روزهای اخیر یک هیئت بلند پایه از ترکیه به تهران سفر کرده و  تفاهم‌های خوبی حاصل شده که می تواند زمینه‌ساز توافقات نهایی در این سفر باشد. همچنین با توجه به تحریم های آمریکا این سفر می تواند بسترهای کاهش موانع ارتباطی اقتصادی بین ایران و روسیه و حفظ روابط موثر با این کشور در شرایط فعلی باشد...با توجه به اینکه روسیه یکی از شرکای سنتی ایران به شمار می آید، توسعه همکاری‌ها و پیدا کردن بازار در این کشور از دیگر مواردی است که در این سفر قابل اهمیت بوده و می تواند فضاهای جدید اقتصادی را به وجود آورد.

به نوشته روزنامه ابتکار، یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات دوجانبه روحانی با پوتین مسئله راه‌اندازی سوئیفت مشترک میان تهران و مسکو برای کاستن از بار تحریم‌های آمریکا بوده است. از سوی دیگر در حالی که نشست دوجانبه روحانی و پوتین بدون حضور رسانه‌ها صورت گرفت، اما کارشناسان معتقدند که مسائل سیاسی و اقتصادی میان دو کشور و مسائل منطقه‌ای در راس مسائل مذاکرات میان دو رئیس‌جمهوری بود.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم بهرام امیراحمدیان تحلیلگر مسائل روسیه با اشاره به این نشست در خصوص اهداف و منافع روس‌ها در سوریه نوشت:‌ این کشور علاقه‌مند است تا در خاورمیانه حضور داشته باشد. بعد از بحران کریمه، روس‌ها از سمت غرب وارد خاورمیانه شده‌اند که طبیعی است چون از دوره شوروی سابق حافظ اسد همکار استراتژیک مسکو بوده و در پایگاه هوایی طرطوس به عنوان پایگاه دریایی ماورای بحار در نزدیک کانال سوئز و شرق مدیترانه، روس‌ها حضور دارند. بنابراین روسیه روابط استراتژیکی با سوریه دارد. از سوی دیگر روسیه با رژیم صهیونیستی نیز روابط خیلی نزدیکی دارد. زمانی که ایران با روسیه در آن منطقه همکاری می‌کند، اهداف مشترکی را در مبارزه با تروریسم دنبال می‌کنند، اما در عین حال دشمنی روسیه با اسرائیل تا حدی دور از ذهن است. روس‌ها برای حضور در منطقه خاورمیانه علاقه‌مند داشتن روابط نزدیک با ایران هستند.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در این زمینه به فرارو گفت: باتوجه به زمینه‌ها و رویکرد دولت ترکیه در سال‌های اخیر موضوع خروج ترکیه از شمال سوریه بدون به دست آوردن منافع بلند مدت قابل پیش بینی نیست و ترک‌ها تا کنون نشان داده اند بر موضع خودشان در شمال سوریه اصرار دارند و حتی روابط راهبردی ایران و ترکیه هم باعث نشده است ترک‌ها از مواضع خود عدول بکنند.

رسانه های اصولگرا

این رسانه ها علاوه بر پوشش خبری و پرداختن به حاشیه های نشست آنکارا بر محورهای دیگری همچون اهمیت و تاثیر این نشست در منطقه و تاکید روسای جمهوری روسیه و ترکیه بر اهمیت برجام به عنوان نماد مهم موفقیت دیپلماسی و توافقی زنده و بدون جایگزین، توجه کردند.

 برجام و نشست آنکارا

به گزارش روزنامه سیاست روز،  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با روحانی با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه و روبه توسعه ایران و ترکیه، گفت: مصمم هستیم گامهای بزرگی که در روابط دو کشور برداشته شده را ادامه داده و توسعه دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: همکاری های تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند ادامه خواهد یافت.  اردوغان خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران غیر سازنده است و از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفتگو و دیپلماسی از اهمیتت اساسی برخوردار است. رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: دو کشور و دو ملت ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد.

این روزنامه همچنین با اشاره به این که دیدار دوجانبه روسای جمهوری دو کشور روسیه و ایران در پشت درهای بسته صورت گرفت و به خبرنگاران تنها اجازه عکسبرداری داده شد، ‌ به نقل از کارشناسان سیاسی نوشت:‌ مسایل سیاسی و اقتصادی فیمابین روسیه و ایران و مسایل منطقه ای در راس مسایل مطروحه بین روسای جمهوری دو کشور بود. روابط ایران و روسیه در حال حاضر دوران طلایی خود را سپری می کند و دو کشور در بسیاری مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از اتفاق نظر برخوردار هستند و تماس های مستمری بین مسئولین دو کشور در سطوح مختلف برگزار می شود.

به گفته خبرگزاری فارس، به نقل خبرگزاری ایتارتاس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه بعد از دیدار با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور ایران و ترکیه درباره توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد و گفت دیدار دوجانبه او با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سه‌جانبه آنکارا بر تلاش جهت حفظ برجام متمرکز بوده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: نظر ما این است که این توافق هسته‌ای، علی‌رغم خروج آمریکا از آن هنوز زنده است. سایر شریکان در این توافق هم همین نظر را نارند. هیچ جایگزین منطقی برای این توافق وجود ندارد.  روسیه نهایت تلاش خودش را برای اطمینان از اجرای کامل برجام انجام می‌دهد.

اهمیت و تاثیر این نشست در منطقه

رضا حجت‌شمامی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با روزنامه صبح نو اظهار داشت: نشست‌های آستانه طی دو سال اخیر برای کاهش بحران در سوریه و حرکت گام به گام به سمت حذف تنش‌ها، جایگاهی پیدا کرده که نهاد تصمیم‌گیر را از مرکز غرب، به سمت دیگری آورده است که می‌شود اسم آن را شرق گذاشت. نخستین تجربه تصمیم‌گیری در شرق دارد جواب می‌دهد و شما می‌بینید که ما در سوریه از بحران خارج شده‌ایم.  

وی افزود: به گمان من هر ائتلافی که بتواند داعش را شکست دهد، می‌تواند تا حد زیادی نظم‌دهنده بعدی نه‌تنها خاک سوریه بلکه کل منطقه باشد؛ بنابراین دست برتر در معادلات آینده منطقه متعلق به ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه خواهد بود.

اردشیر پشنگ پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه دراین باره به روزنامه صبح نو گفت:‌ بی‌شک همکاری‌هایی که در حل بحران روی می‌دهد، مثل ایران و ترکیه که زمانی مقابل هم بودند، باعث می‌شود تا برای بحران‌های بعدی و تشکیل ائتلاف‌های آینده، تبدیل به رویه شود. نزدیکی ایران و ترکیه می‌تواند مؤثر باشد، هر چند بحران هنوز حل نشده است.

پوشش خبری نشست آنکارا و حاشیه های آن

به نوشته روزنامه کیهان،  رؤسای جمهوری ایران و ترکیه پس از دیدار با یکدیگر در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور یافتند و روند مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران- آنکارا را مورد بررسی قرار دادند. روحانی در این نشست با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه علی‌رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه‌جانبه خود ادامه خواهند داد. وی با اشاره به همکاری‌های دو کشور و اینکه گسترش همکاری‌های تجاری فی‌مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران- آنکارا تحرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: ایران از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه‌های مشترک استقبال می‌کند.

مشرق نیوز نیز با انتشار چند عکس آورد:‌ پنکه‌ای که در بیشتر مراسم‌ها و سخنرانی‌های رییس جمهور در کنار وی به چشم می‌خورد در حاشیه نشست آستانه روز گذشته در آنکارا نیز رویت شد.

 اهداف ترکیه

تسنیم در گزارشی تحلیلی به پرونده‌های روی میز سران سه کشور در مذاکرات آنکارا و از آن میان به موضوع های ادلب، شمال سوریه و  تدوین قانون اساسی این کشور پرداخت.

در بخشی از این گزارش در خصوص اهداف ترکیه از این نشست آمده است:‌ ترکیه همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در نتیجه نشست آنکارا بتواند به خواسته‌های خود که عبارتند از توقف عملیات ادلب، تدوین قانون اساسی با حداکثر اثر گذاری به سود معارضان و نیز کسب مشروعیت درباره توافق با آمریکا و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه دست یابد اما پوتین نشان داده که در برخی مسائل همچون ادلب از موضع خود کوتاه نیامده و خواستار یکسره کردن کار است. این نکته‌ای است که وزیر خارجه روسیه نیز چندی پیش به آن اشاره کرد؛ " جنگ در سوریه واقعا پایان یافته است و این کشور به تدریج به زندگی عادی و صلح آمیز خود باز می‌گردد. "

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان روسیه آنکارا ولادیمیر پوتین ایران حسن روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ضمن تبریک اعتماد دوباره مردم روسیه به وی و انتخاب مجدد برای این سمت، اظهار امیدواری کرد آغاز فعالیت دولت جدید روسیه، زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های سازنده ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف باشد.

بنابر روایت پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس دولت حضور دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای مهم نظیر شانگهای و بریکس و همچنین تلاش برای عملی شدن توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله احداث خط‌آهن رشت-آستارا را زمینه‌های مناسبی برای تقویت همکاری‌های فیمابین به ویژه ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

 
 رئیسی در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه، بر ضرورت اقدام موثر بین‌المللی برای توقف حملات جنایت‌بار صهیونیست‌ها و رفع محاصره و امدادرسانی گسترده به مردم غزه تاکید کرد.

روسای دولت دو کشور همچنین منافع مشترک منطقه‌ای از جمله در قفقاز را مورد توجه قرار دادند.

رئیس دولت با حساس خواندن روند تحولات و تحرکات موجود در منطقه قفقاز جنوبی، بر اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ثبات منطقه و منافع راهبردی کشورمان تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن سپاسگزاری از پیام کتبی و تماس تلفنی رئیسی برای تبریک انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نیز آغاز سال نو خورشیدی، به نهایی شدن قریب‌الوقوع پیش‌نویس موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: برگزاری موفق نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران و نیز رشد ۷۷ درصدی تجارت کالا میان ایران و روسیه از نشانه‌های مثبت ارتقای همکاری‌های تهران-مسکو است.

ولادیمیر پوتین حضور جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سازمان‌های بریکس و شانگهای را فرصتی ارزنده برای تعمیق تعاملات دو طرف دانست و تصریح کرد: دو کشور در موضوع حملات اسرائیل به غزه نیز مواضع مشابهی دارند و روسیه آماده است در این زمینه با ایران همکاری موثرتر و بیشتری داشته باشد.

دیگر خبرها

  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه