Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:56:59 GMT

هزینه مدیریت آب در آبخوانداری، یک‌پنجم سدسازی است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۹۱۶۳

هزینه مدیریت آب در آبخوانداری، یک‌پنجم سدسازی است

خلیل آقاجانلو روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح طرح آبخوانداری و پخش سیلاب روستای ذاکر شهرستان زنجان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، اظهار داشت: ۱۰ حلقه چاه آب شُرب در این حوزه آبخوان قرار دارد و به دلیل اینکه تامین آب بخشی از شهر زنجان توسط این چاه‌ها انجام می‌شود برای آبخوانداری انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتخاب این منطقه با دید کمک به منابع آبی شهر زنجان و مدیریت سیلاب و کاهش خطر سیل صورت گرفته است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: نقطه آبگیر و بند انحرافی در بالای این حوزه آبخوان قرار دارد که قسمتی از آب در آن منحرف می‌شود.

این مسئول ادامه داد: چاله‌های تزریق موجود در این منطقه نیز بازسازی و لایروبی شده که بخش اعظمی از سیلاب در آن دشت، مدیریت شده و مابقی در حوضچه‌ها و بندها کنترل و به داخل زمین نفوذ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به این محل، تغذیه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان این طرح را یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار استان خواند و گفت: تا کنون حدود ۲ میلیارد تومان برای این طرح آبخوانداری، هزینه شده و ۱۲۵ هزار مترمربع عملیات خاکی و چهار هزار مترمکعب عملیات بنایی صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، دیدار با استاندار زنجان، افتتاح و بازدید از برخی طرح‌های آبخیز استان از برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان زنجان است.

مقدار آبی که از آبخیز، خارج شده و در مخروطه‌های افکنه و دشت‌ها جاری می شود به زیر زمین می‌رود که به جمع‌آوری و مدیریت آن در زیر زمین، آبخوانداری می‌گویند. به عبارت دیگر آبخوان‌داری، مجموعه‌ای از عملیات مکانیکی است که با مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه‌های آبخوان، موجب احیای کمّی و کیفی منابع آب و خاک، تقلیل و حذف خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه بهینه‌سازی محیط زیست می‌شود.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سدسازی آبخوان داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است

به گزارش خبرنگار مهر، سعید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام عصر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت زیرساخت‌های آب و برق، سدها، انرژی، پسماند و حمل و نقل درون‌شهری استان با حضور دکتر هدایت مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور، با بیان اینکه اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است، گفت: سد چناره در چرداول که تأمین کننده آب شرب سه شهرستان سیروان، چرداول و ایلام است با وجود انجام مطالعات، توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از لیست اعتبارات خارج شده که درخواست رفع موانع آن را داریم.

وی افزود: شبکه‌های توزیع آب شهری خصوصاً در مرکز استان بسیار فرسوده است به طوری که ۴۰ درصد نشتی آب در این شبکه‌ها داریم که رفع آن اعتبار مناسب و کار شبانه روزی و جهادی می‌طلبد.

هژبری ضمن بیان اینکه شبکه انتقال ۲۳ کیلومتری آب از سد ایلام به مرکز استان و شبکه انتقال آب چشمه‌های گل‌گل فرسوده است، توضیح داد: برخی شهرستان‌های استان شبکه تصفیه خانه و دفع فاضلاب ندارند و ارتقای تصفیه خانه شهر مهران که گرانیگاه اربعین است به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در حوزه حمل و نقل درون شهری نیز خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های درون شهری در ایلام بسیار فرسوده هستند و تقاضای اختصاص حداقل ۴۰ دستگاه اتوبوس جهت خدمت در اربعین و مرکز استان داریم که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

کد خبر 6088259

دیگر خبرها

  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد