آیا مدیر بعدی بنیاد رودکی هم با نیروهای جدید میآید؟
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۹۲۳۱
رسم شده که هر کسی مدیر مجموعهای میشود، نخستین کارش آوردن تیمی از بیرون آن مجموعه است تا کارهای حساس را به آنها بسپارد. ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گویا زمان تغییرات در بنیاد رودکی فرارسیده است. زمزمههایی هست که علیاکبر صفیپور مدیرعامل بنیاد رودکی در حال خروج از این بنیاد است و از سوی دیگر مهدی افضلی پس از سالها حضور در موسسه توسعه هنرهای معاصر، این بار به خیابان شهریار میآید تا در بنیاد رودکی مشغول به کار شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زمزمههای این انتقال از اوایل مرداد سال جاری به گوش رسید و نخستین بار هم خبرگزاری مهر این تغییرات را در قالب یک گزارش رسانهای کرد.کمر تالار وحدت زیر بار شش تُنی شکست / از رنو تا صدف بیوتی
در این میان اما علیاکبر صفیپور معادلات حل نشدهی بسیاری را در بنیاد رودکی باقی خواهد گذاشت؛ یکی از این معادلات مشخص نبودن تکلیف حدود 10 نفری است که در قالب تیمِ صفیپور به بنیاد رودکی آمدند.
صفیپور همراه خود کسانی را به بنیاد رودکی آورد و سِمتهای مهمی را به آنها واگذار کرد. در واقع صفیپور با این کارش تقریبا تمام پُستهای کلیدیِ بنیاد رودکی را با نیروهای خودش اشغال کرد.
بخش مالی، مدیر پشتیبانی، معاون برنامه ریزی، مسئول پیگیریهای ویژه، مشاور آی تی، مدیر روابط عمومی، مشاور استراتژیک، مشاور تنظیم ساختار و مشاور امور ارکسترها؛ پُستهایی هستند که با نیروهای وارداتیِ صفیپور در بنیاد رودکی اداره میشوند.
عدم اعتماد به کارکنان بنیاد رودکی
نکته مهم اینکه بنیاد رودکی نیروهای بسیاری دارد که به راحتی میشد با صرف هزینههای کمتر و با بهرهگیری از نیروهای خودِ بنیاد، بیشترین بازدهی را به دست آورد. نیروهای بسیاری در بنیاد رودکی هستند که منتظرند از حالت شرکتی به وضعیت قراردادی برسند و یا اوضاع قراردادهایشان کمی بهتر از گذشته شود.
اما در عین انتظارِ این نیروها، 12 نفر از بیرونِ این مجموعه وارد میشوند و مهمترین پُستهای مدیریتیِ بنیاد رودکی را اشغال میکنند و گویا در بهترین شکل ممکن هم قراردادهایی با آنها بسته میشود.
اکنون مشخص نیست که با رفتن صفیپور تکلیف این نیروها چیست؟
صفیپور با وارد کردن نیروهایی از بیرون به داخل مجموعه بنیاد رودکی، باعث شده که بدنهی کارمندیِ بنیاد رودکی فَربهتر از گذشته شود. جالب اینکه خودِ صفیپور در طول دوران مدیریتش در بنیاد رودکی بارها از زیاد بودنِ کارمندان بنیاد و سخت بودن پرداخت حقوقشان گله کرده بود.
به این ترتیب یکی از میراثی که صفیپور برای مدیرعامل بعدیِ بنیاد رودکی به جا گذاشته، بنیادی با کارمندان بسیار به علاوهی نیروهایی است که تکلیفشان مشخص نیست.
وضعیت استخدامیِ نیروهایِ وارداتیِ صفیپور هم چندان مشخص نیست.
نیروهای وارداتی به بنیاد مامور به خدمت هستند
صدیق روابط عمومی بنیاد رودکی در همینباره به خبرنگار تسنیم میگوید: مجموعه بنیاد رودکی غیردولتی است و ردیف استخدامی ندارد. بودجه دولتی هم ندارد و اگر هم پولی از وزارت ارشاد دریافت میکند، در واقع در قالب کمک است. هیچ کدام از نیروهای بنیاد استخدام رسمی نیستند. بنیاد با نیروهایش قرارداد میبندد و قراردادها هم معمولا یک ساله است.
روابط عمومی بنیاد رودکی تاکید میکند: بخش عمده افرادی که توسط آقای صفیپور به بنیاد رودکی آورده شدهاند، مامور به خدمت هستند و اگر مدیرعامل بعدیِ بنیاد نخواهد از آنها استفاده کند، این افراد به محل قبلیِ خدمتشان بازمیگردند.
صدیق میگوید: بنیاد رودکی استخدامی به عنوان «رسمی» ندارد. رسمی یعنی اینکه شما وابسته به دولت باشید در حالی که بنیاد رودکی وابسته به دولت نیست.
دولتی یا خصوصی یا خصولتی؟
تضاد مهمی در صحبتهای صدیق وجود دارد؛ اگر بنیاد رودکی نهادی غیردولتی و خصوصی است، پس چگونه میتواند نیروهای دولتی را از هر جایی که بخواهد به بدنه خودش مامور به خدمت کند.
بنیاد رودکی که آقای صدیق و البته مدیرعاملش ادعا میکنند غیر دولتی است؛ هیأت امنایش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیأت امنا) و معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر هیأت امنا) و دو نفر از صاحب نظران در امور فرهنگی و هنری تشکیل میشود که این دو نفر هم به انتخاب و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت دو سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنها هم بلامانع است.
شاید زمان آن فرارسیده که مجلس شورای اسلامی به این مسئله ورود کند و تکلیف بنیاد رودکی را برای همیشه مشخص کند؛ بنیاد رودکی که تقریبا تمام تصمیمگیریها دربارهاش با نظارت دولت انجام میشود، چطور میتواند نهادی غیر دولتی باشد.
برچسب غیردولتی بودنِ بنیاد رودکی باعث شده که در این سالها راه فراری برای مدیران این مجموعه باز شود تا هرگاه خواستند پاسخگوی عملکردشان نباشند، به غیردولتی بودنِ بنیاد پناه ببرند. همین برچسب غیردولتی بودن باعث شده که در همین چند سال اخیر، تالار وحدت که زیرمجموعه بنیاد رودکی است، به جایی برای برگزاری انواع و اقسام کنسرتها و نمایشها تبدیل شود. کار به جایی رسیده که تالار وحدت در برخی روزها میزبان سه اجرا است. وقتی علت این همه کار کشیدن از تالار وحدت را جویا میشویم، مسئولان بنیاد میگویند ما غیر دولتی هستیم و باید کسب درآمد کنیم.
یعنی برای آنها تالار وحدت که جزء آثار ملی ثبت شده، جایی برای کسب درآمد بیشتر است.
اعتماد به خودیها یا ترنسفرِ لژیونرها
به هر روی صفیپور میتوانست بدون حضور نیروهایش از بیرون به بنیاد رودکی و با استفاده از نیروهایِ حاضر در خودِ بنیاد، دوران مدیریتش را طی کند. متاسفانه رویهی مدیریتهای تیمی چیزی است که در ارگانهای مختلف به چشم میخورد و همین مسئله باعث ایجاد هزینه و عدم به کارگیریِ نیروهای مستعدِ مجموعههای مختلف شده است.
بارها و بارها دیده شده که وقتی مدیری برای ریاست یک اداره یا یک ارگان انتخاب میشود، نخستین کارش آوردنِ تیمی از بیرون آن مجموعه برای ادارهی بخشهای مهم است. همه اینها در حالی است که تغییر مدیریت نباید باعث تغییرهای اساسی در لایههای میانیِ یک مجموعه شود. مدیران با تدبیر معمولا نیروهای هر مجموعه را به بهترین شکل ممکن به کار میگیرند و دست به دامن لژیونرها نمیشوند.
به هر روی باید دید مدیرعامل بعدیِ بنیاد رودکی با تیمِ آقای صفیپور چگونه برخورد میکند. آیا مدیرعامل جدید تیم صفیپور را نگه میدارد یا عذرشان را میخواهد. آیا مدیرعامل جدید هم تیمی مجزا و متشکل از آدمهای خودش را به بنیاد میآورد یا به همان نیروهای باسابقهی بنیاد رودکی اعتماد میکند و هزینههای اضافی روی دستِ این بنیاد نمیگذارد؟
انتهای پیام/
R33357/P/S4,40/CT4 واژه های کاربردی مرتبط بنیاد رودکی موسیقیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: بنیاد رودکی موسیقی بنیاد رودکی موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
زیسان- سخنان یکی از مقامات پلتفورم نماوا با واکنش تندی اهالی سینما روبه رو شده است. تاکنون کارگردان مشهور اعلام کردند دیگر با نماوا همکاری نمی کنند.
به گزارش زیسان، محمدحسن شانهساز(نایب رئیس هیات مدیره نماوا) در گفت و گویی با اعلام اینکه هزینه تولید هر قسمت سریال در این پلتفرم به ۳ میلیارد تومان رسیده به تندی به بازیگران و تهیهکنندههای سینما حمله کرد.
او گفته است: «تولید ارزانترین سریال، قسمتی ٣ میلیارد تومان هزینه دارد... برای یکی از سریالهای جدید نماوا به نام «سووشون»، ۸ میلیارد تومان هزینه شده است.»
او در ادامه صحبتهایش افزود: «بازیگران این سریالها خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچجا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول هست؛ پول بده هر کاری میکنند.»
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیاین سخنان با واکنش تند مازیار میری و همایون اسعدیان کارگردانان سرشناس سینما روبه رو شد. این دو چهره با انتشار ویدئوهایی اعلالم کردند، دیگر با نماوا همکاری نمیکنند.
مازیار میری در این مورد گفت:«آقای شانهساز فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود میآورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهدهدار و تصمیمگیر امور فرهنگی میشوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفهای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.»
پاسخ تند مازیار میری
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیهمایون اسعدیان هم گفت:«اقای شانهساز با الفاظی که زیبنده خودشان است تهیه کننده و بازیگران را مورد نوازش قرار دادهاند. در چهل سال گذشته این میزان وقاحت در بیان این الفاظ و صفات بیسابقه است. برای حفظ حرمت سینمای ایران من تا زمانی که ایشان در این مجموعه باشند دیگر با این پلتفرم همکاری نمیکنم»
عذرخواهی نماواپس از این واکنش ها روابط عمومی نماوا به سرعت از هنرمندان عذرخواهی کرد.
وابط عمومی نماوا با انتشار اطلاعیهای توضیحاتی درباره صحبتهای جنجالی حسن شانهساز، نایب رئیس این مجموعه ارائه داد.
در این اطلاعیه آمده:«غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمیترین سکوهای نمایش خانگی مفتخر است که سالها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترامآمیز و مبتنی بر اصول حرفهای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.
نماوا در بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکوهای نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیبهای کمتری متوجه نیروهای خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.»
tags # شبکه نمایش خانگی ، سینما سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتالها محتویات معده حیوانات را میخوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟