Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، بامداد ۲۳ شهریور سال جاری، رسانه‌های خبری عربستان از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص در شرق این کشور خبر دادند. ساعاتی بعد یحیی سریع سخنگوی انصارالله یمن در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المسیره،  مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد در صورت ادامه روند تجاوز و محاصره خاک این کشور توسط عربستان، اهداف و رشته عملیات بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان در حالی که حوثی‌های یمن مسوولیت این حملات را برعهده گرفته، برخی وزرای کابینه دونالد ترامپ مانند وزیر خارجه و وزیر انرژی این اتهام را متوجه ایران کرده اند.

اما شاید مهمترین دلیل ادعاهای مقامات آمریکایی در این نکته نهفته باشد که نمی‌خواهند باور کنند عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین انبارهای سلاح های آمریکایی نتوانسته است در برابر پهپادهای گروه انصارالله یمن کاری از پیش ببرد. باور این نکته برای مقامات آمریکا  دشوار بوده و این موضوع آن‌ها را به فرافکنی وادار ساخته است.

رسانه های دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا امروز بخش عمده ای از مطالب خود را به این موضوع اختصاص داده اند.

رسانه های اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود، محورهایی چون تاثیر انفجار در تاسیسات نفتی عربستان بر بازار نفت؛ اتهام زنی آمریکا به ایران در جریان حمله پهپادی یمن و در پیش گرفتن سیاست موازنه وحشت با عربستان توسط انصارالله را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های اصولگرا نیز به محورهایی چون متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات اخیر به پالایشگاه نفت عربستان؛ حق قانونی مردم یمن در برابر حملات عربستان؛ میزان دوام آوری اقتصاد دنیا بدون نفت خلیج فارس و رسوایی بزرگ غرب با حمله اخیر یمنی ها به پالایشگاه نفت عربستان پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:  چرا با وجود این هزینه‌های بسیار زیادی که برای سعودی داشته، نتوانست با حملات اخیر پهپادها مقابله و شرایط را کنترل کند؟؛ جبران این کسری از ذخایر استراتژیک که معمولاً به آن دست زده نمی‌شود، بازار را ناامن‌تر خواهد کرد؛ این حمله در راستای این سیاست انجام شد که انصارالله سیاست موازنه وحشت را با عربستان در پیش گرفته‌اند و آمریکا دچار ضعف ساختاری شده و حاضر نیست بپذیرد که گروهی مانند انصارالله عملیات حمله به تاسیسات آرامکو را انجام داده است.

تاثیر انفجار در تاسیسات نفتی عربستان بر بازار نفت

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان موج انفجار آرامکو بر بازار نفت،  نوشت:  نخستین موضوع، آسیب‌پذیری منابع و صنایع نفتی عربستان است. این کشور هزینه‌های دفاعی بسیار زیادی را در سال‌های اخیر انجام داده است و اکنون این سؤال مطرح است که تأسیسات دفاعی این کشور چقدر کارایی دارند و چرا با وجود این هزینه‌های بسیار زیادی که برای سعودی داشته، نتوانست با حملات اخیر پهپادها مقابله و شرایط را کنترل کند؟

دوم، عربستان امروز جزو بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام است و در کنار آمریکا  و روسیه تأمین کننده بزرگ انرژی است. اما با حملات اخیر که ۵.۷ میلیون بشکه از تولید نفت این کشور کاسته شد، بازار نفت به سختی می‌تواند جایگزین خوبی برای این نفت پیدا کند. معنای آن نبود این حجم از نفت مازاد در بازار نفت است و پیدا کردن جایگزین امن به مشکل برخورده است. لذا عربستان و آمریکا  به ناچار دست روی ذخایر استراتژیک خود گذاشته‌اند.

 سوم، میزان توانایی این کشورها در برداشت از ذخایر استراتژیک است. جبران این کسری از ذخایر استراتژیک که معمولاً به آن دست زده نمی‌شود، بازار را ناامن‌تر خواهد کرد.

به گزارش فرارو، ترامپ که بارها اعلام کرده به دنبال مذاکره با ایران است در واکنش به حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، توپ جنگ را در زمین عربستان انداخت و اعلام کرد آن‌ها باید بگویند مقصر کیست. به نظر نمی‌رسد عربستان، که صبح امروز با امارات هم گفتگو کرده است، حاضر باشد مسئولیت درگیری نظامی به ایران را به عهده گیرد. هزینه چنین جنگی بسیار فراتر از خسارت انفجار در پالایشگاه‌های نفتی است.

در حالی که مقامات عربستانی قول جبران اخلال در تولید نفت را داده اند، حالا پس از گذشت بیش از دو روز از این حملات قیمت هر بشکه نفت خام ۲۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود این روند صعودی باشد. بهای نفت در حال حاضر به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است. قیمت نفت خام برنت که پیش از تعطیلی بازارهای جهانی حدود ۶۰ دلار بود امروز تا نزدیک ۶۹ دلار در هر بشکه هم رسید.

 اتهام زنی آمریکا به ایران در جریان حمله پهپادی یمن

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: حمله به تاسیسات نفتی عربستان که بامداد شنبه با ده حمله پهپادی به دو هدف مشخص صورت گرفت به بهانه‌ تازه ایران‌ستیزی عربستان و آمریکا تبدیل شده است. در حالی که حوثی‌های یمن مسوولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند، برخی وزرای کابینه دونالد ترامپ مانند وزیر خارجه و وزیر انرژی ادعا می‌کنند که کار، کار ایران بوده است. دونالد ترامپ که فعلا درگیر پرونده هسته‌ای و مذاکرات با ایران است در دو روز گذشته تلاش کرده از متحد سنتی خود در مواجه ادعایی با ایران دفاع کند، اما همزمان با مقصر اعلام کردن مستقیم ایران، مقابله با تهران را به مسوولیتی برای آمریکا تبدیل نکند. از آنجا که جهان قریب به سه سال است از توییتر رییس‌جمهور آمریکا متوجه تصمیم‌های سیاسی واشنگتن می‌شود، دونالد ترامپ در چند توییت تلاش کرد تکلیف واشنگتن با جدال جدید میان عربستان و ایران را مشخص کند.

وی که روز شنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این باره گفت‌وگوی تلفنی داشته، نوشت: «خطوط نفت عربستان سعودی هدف حمله قرارگرفته. ما می‌دانیم کار چه کسی بوده، در صورت تایید موضوع، آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد.» در این توییت چندخطی دونالد ترامپ جملات را به گونه‌ای کنار هم قرار داد که حافظ سیاست ابهام‌آفرینی‌اش باشد و اتفاقا تحلیل‌های متفاوت از این توییت نشان داد که موفق هم بوده است. برخی از خبرنگاران امریکایی با انتقاد از این توییت ترامپ ادعا کردند که وی با جمله «آماده اقدام نظامی پس از اعلام نتیجه تحقیق عربستان هستیم» به نوعی آمریکا را به سرباز آماده باش عربستان تبدیل کرده است. با این‌همه پرهیز ترامپ از قید نام ایران در این توییت قابل تعمیم به تحلیل دیگری هم هست. دونالد ترامپ در این توییت برخلاف وزیرخارجه‌اش ایران را مقصر نشناخت و توپ اعلام مقصر و عامل پشت صحنه را به زمین عربستان سعودی انداخت.

 در پیش گرفتن سیاست موازنه وحشت با عربستان توسط انصارالله یمن

حسن هانی‌زاده کارشناس ارشد مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در ارزیابی هدف آمریکا از متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، گفت: حمله ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور با استفاده از پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان یک پیام جدی به جامعه جهانی است چرا که طی چهارسال گذشته عربستان سعودی با کمک تسلیحاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ملت یمن قصد داشت نقشه جغرافیایی و سیاسی این کشور را به سود خود تغییر دهد و جامعه جهانی در برابر تجاوزگری ریاض و هم‌پیمانانش سکوت اختیار کردند.

همین امر موجب شد مردم یمن نیز چاره‌ای جز توجه به امکانات و دانش بومی خود نداشته باشند و در طول این چهارسال با استفاده از تجربه میدانی توانستند پهپادها و موشک‌های بالستیک داخلی را عملیاتی و سازماندهی کنند و لذا این حمله در واقع در راستای این سیاست انجام شد که انصارالله سیاست موازنه وحشت را با عربستان در پیش گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این گفت و گو به نقل از هانی زاده می خوانیم: آمریکا  دچار ضعف ساختاری شده و حاضر نیست بپذیرد که گروهی مانند انصارالله عملیات حمله به تاسیسات آرامکو را انجام داده لذا دست به فرافکنی و اتهام‌زنی به ایران می‌زند تا هم در آستانه آغاز مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس‌جمهور کشورمان این جریان‌سازی شدت پیدا کند و هم از شرایط موجود برای تشکیل یک ائتلاف علیه ایران بهره ببرد.

رسانه های اصولگرا

برخی عبارت‌های کانونی در رسانه‌های منسوب به اصولگرایان درباره این موضوع عبارتند از: آمریکا  نمی‌تواند ژست حمایت از عربستان بگیرد و نقش کدخدا را بازی کند، چراکه این حمله در شرایطی صورت گرفته است که مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی، ماهواره و پهپادهای آمریکا در منطقه وجود دارند و آمریکا مرتب در حال پرواز بر فراز خلیج ‌فارس است!؛ در حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو، ناتوانی و ضعف سامانه‌های متنوع پدافند هوایی آمریکایی که در عربستان مستقر هستند، به‌خوبی آشکار شده است؛ حملات پهپادی یمنی‌ها که در پاسخ به تهاجمات سعودی‌ها صورت گرفته، باعث شده است صحنه‌ای از ضعف نظامی عربستان و آمریکا به نمایش درآید؛ این حق مردم یمن است تا از خود در مقابل حملات وحشیانه عربستان و ائتلاف همراه او، دفاع کنند و واقعه حمله اخیر یمنی‌ها به پالایشگاه «بقیق» عربستان، تبدیل به یک رسوایی بزرگ برای غرب شد.

متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات اخیر به پالایشگاه نفت عربستان

در بخشی از گزارش روزنامه کیهان با عنوان آمریکا و عربستان بدون ارائه سند ایران را متهم کردند،  آمده است: از میان واکنش مقامات و رسانه‌های خارجی، واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا از همه جالب‌توجه‌تر است. دونالد ترامپ روز گذشته در واکنش به حملات پهپادی به ۲ پالایشگاه بزرگ عربستان سعودی با ادبیاتی تهدیدآمیز و فیگوری کدخدامنشانه اعلام کرد که آمریکا  منتظر می‌ماند تا ببیند عربستان چه کسی را رسماً مقصر معرفی می‌کند!

وی دراین‌باره مدعی شد: «دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر (این ماجرا) را می‌شناسیم. در صورت تایید، آماده و مجهز هستیم اما صبر می‌کنیم تا ببینیم عربستان سعودی چه کسی را عامل این حمله معرفی می‌کند و طبق چه شرایطی باید جلو برویم.»

هرچند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ گفت که کشورش «عزم و توان بالایی برای پاسخگویی به این حمله ‌تروریستی» دارد اما درخصوص اظهارات ترامپ بایستی چند نکته را به فراروی کاخ سفید نهاد:

۱. ترامپ در حالی ژست اقتدار گرفته و خود را کدخدا فرض کرده است که گویا فراموش کرده همین چند وقت پیش بود که سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکا یی‌شان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرده‌ای از واقعیت‌های نظامی ایالات‌متحده برداشت و صحنه‌ای از ضعف تجهیزات و تسلیحات نظامی آمریکایی را به نمایش گذاشت. آمریکا  نمی‌تواند ژست حمایت از عربستان بگیرد و نقش کدخدا را بازی کند چراکه این حمله در شرایطی صورت گرفته است که مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی، ماهواره و پهپادهای آمریکا  در منطقه وجود دارند و آمریکا مرتب در حال پرواز بر فراز خلیج ‌فارس است! نکته جالب آنکه تأسیسات نفتی آرامکو در سطوح مختلف مراقبت راداری، موشکی و اطلاعاتی از حمایت مستقیم آمریکا  برخوردار بوده است.

۲. از طرفی آمریکا  قبل از اینکه ژست اقتدار بگیرد و قمپز درکند، باید به این سؤال پاسخ بدهد که چرا سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت که در عربستان مستقر کرده است قلابی از آب درآمده است؟ آیا آمریکایی‌ها سر سعودی‌ها کلاه گذاشته‌اند؟ چه آنکه به‌زعم تحلیلگران و کارشناسان نظامی، در حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو، ناتوانی و ضعف سامانه‌های متنوع پدافند هوایی آمریکایی (همچون پاتریوت وهاوک) که به سعودی‌ها فروخته شده و در عربستان مستقر هستند، به‌خوبی آشکار شده است.

۳. بسیار روشن است که آمریکایی‌ها می‌خواهند علاوه بر ایران هراسی، با اتهام‌زنی و کشاندن ایران به تنش‌ها در خلیج ‌فارس، شکست خود در برابر مبارزان انصارالله در یمن (فقیرترین کشور در جهان عرب) را لاپوشانی کنند و بگویند جمهوری اسلامی ایران مقابل ماست نه یمن!

حملات پهپادی یمنی‌ها که در پاسخ به تهاجمات سعودی‌ها صورت گرفته، باعث شده است صحنه‌ای از ضعف نظامی عربستان و آمریکا به نمایش درآید؛ تأسیسات نفتی سعودی‌ها آسیب ببیند؛ تولید نفت عربستان به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و البته تیر اتهام‌زنی آمریکایی‌ها علیه ایران نیز به سنگ بخورد!

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان مسکّن آمریکایی برای زخم آرامکو، نوشت: به دنبال حمله هواپیماهای بدون سرنشین انصارالله یمن به بزرگ‌ترین مرکز پالایشگاهی در شرق عربستان که به توقف ۵۰ درصدی صادرات نفت آن کشور انجامید، وزیر امور خارجه آمریکا  بدون ارائه هیچ سندی این حمله را به ایران منتسب کرد.

چنین انتسابی در موقعیت شکنندگی یک متحد آمریکایی و پس از یک ضربه راهبردی علاوه بر اینکه ادامه سیاست سنتی ایران‌هراسی از سوی کاخ سفید به حساب می‌آید، نوعی واکنش برای پوشش دادن و پنهان کردن ضعف‌های بزرگ و عواملی برای تداوم روند تنش‌آفرینی وچپاول منابع کشورهای نفتی وابسته و استفاده ابزاری از رژیم‌های دیکتاتوری محبوب آمریکا  است که در پیوند با موارد ذیل قابل تحلیل است:

۱- ضعف و ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی فروخته شده به متحدان عربی که برخلاف قیمت‌ها و هزینه‌های گران و سنگین، عملاً در برابر عملیات تهاجمی سنجیده انصارالله خنثی و ناتوان بوده و صرفاً ارزش نمایشی و ویترینی دارند.

عبور ۱۰ فروند پهپاد عملیاتی از شبکه راداری و چندین سامانه پاتریوت و تاد آمریکا یی و انجام موفق عملیات تهاجمی علیه بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های آرامکو، ضعف بزرگ این سامانه‌ها را نشان می‌دهد.

۲- برآوردهای غلط و اشتباهات محاسباتی سران کاخ سفید و اتاق‌های فکر آمریکا یی که به خورد سران کشورهای وابسته عربی داده و با برانگیختن حس ماجراجویی شاهزادگان خام و کم‌تجربه‌ای، چون بن‌زاید و بن‌سلمان آنان را به جنگ‌های نیابتی آمریکا  و از جمله باتلاق یمن کشانده و مجری یا عمله بی‌جور اجرای سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود ساخته است... ت. درواقع رژیم‌های دیکتاتوری حاکم بر عربستان و امارات امروز تاوان این اشتباهات محاسباتی و برآوردهای غلط سران کاخ سفید را پس می‌دهند ...

حق قانونی مردم یمن در برابر حملات عربستان

روزنامه سیاست روز در گزارشی با عنوان مردم عربستان و یمن کار آل سعود را یکسره می‌کنند، آورده است: براساس حکم دفاع، این حق مردم یمن است تا از خود در مقابل حملات وحشیانه عربستان و ائتلاف همراه او، دفاع کنند، دفاع مردم یمن در مقابل جنایاتی است که سعودی‌ها علیه مردم مظلوم این کشور انجام می‌دهند، آیا توقع این است که مردم یمن، ارتش و انصار الله دست روی دست بگذارند و هیچ واکنشی به تجاوز سعودی‌ها از خود نشان ندهند؟ و اگر هم به حملات وحشیانه آل سعود پاسخ دادند، محکوم شوند!؟

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: عربستان با وجود داشتن سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و پدافند هوایی که براساس ادعاهای آمریکایی‌ها قادر است هر جنبنده‌ای را در آسمان هدف قرار دهد، توان آن را ندارد تا بتواند چند فروند پهپاد را رهگیری کرده و هدف قرار دهد، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با بهره بردن از تجهیزات ساخت داخل که صفر تا صد آن ایرانی است، پیشرفته ترین پهپاد آمریکا یی را سرنگون می‌کند.

ضعف تسلیحات آمریکایی که به عربستان سعودی فروخته شده و بابت آنها میلیاردها دلار دریافت کرده است، در جنگ علیه مردم مظلوم یمن آشکار شد. حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، غیرقابل نفوذ بودن سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا  که به سپر موشکی مشهور است، ثابت کرد.

میزان دوام آوری اقتصاد دنیا بدون نفت خلیج فارس

خبرگزاری تسنیم در مطلبی آورد: طی چند سال گذشته، سیستم ذخایر استراتژیک نفت دنیا چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته است. اگر لازم باشد ذخایر نفتی جهان می‌توانند با پیامدهای حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان در بقیق کنار بیایند، اما اگر درگیری‌ها در خاورمیانه افزایش یابد، مواجهه با چنین اختلال هایی در تولید نفت چندان آسان نخواهد بود.  کل ذخایر استراتژیک نفت در جهان ۱.۴ میلیارد بشکه برآورد شده است چنانچه تنش ها در منطقه خلیج فارس بالا بگیرد و صادرات نفت این منطقه متوقف شود که بیش از ۱۷ میلیون بشکه در روز است ذخایر نفت دنیا تنها تا ۸۲ روز می تواند توقف صادرات نفت خلیج فارس را پوشش دهد.

ذخایر ۱.۴ میلیارد بشکه ای نفت جهان برای پوشش نفت از دست رفته عربستان یعنی ۵.۷ میلیون بشکه در روز نیز تا ۲۴۵ روز دوام خواهد آورد که معادل حدود ۸ ماه است ... اگر مقدار تولید به سرعت به شرایط قبل بازنگردد، دنیا می‌تواند از نفت خام و محصولات پالایش شده ای که در ذخایر دولتی برای مواقع اضطراری نگه داشته می‌شود استفاده کند. دونالد ترامپ مجوز آزاد کردن نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را صادر کرده و آژانس بین المللی انرژی که ذخایر نفتی را کنترل می کند، فعلا دست نگه داشته است.

تنها چند روز پیش، وزرای نفت کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان بزرگ غیراوپک موسوم به اوپک+ نگران عرضه بیش از حد نفت به بازار در سراسر دنیا پس از حدود دو سال و نیم کاهش تولید بودند.  از بین رفتن ناگهانی میلیون ها بشکه تولید نفت خام عربستان در روز شنبه باعث بیشترین افزایش در شاخص نفت برنت از زمان راه اندازی آن شد. قیمت نفت بیش از ۱۹ درصد افزایش یافت.

رسوایی بزرگ غرب با حمله اخیر یمنی ها به پالایشگاه نفت عربستان

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان مقاومت یمن تلافی کرد؛ بازار نفت به‌هم ریخت، نوشت: حمله پهپادی ارتش و انقلابیون یمن به پالایشگاه بزرگ نفت شرکت آرامکو در غرب عربستان، ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی را بر هم زد و حتی بر شاخص‌های دیگر اقتصادی نیز اثر منفی گذاشت و شرایط را به‌گونه‌ای کرد که کشورهای اروپایی و آمریکا را که تا کنون با خونسردی نظاره‌گر و حامی قتل‌عام روزانه مردم یمن بوده‌اند، به دست و پا افتادند و با ابراز نگرانی‌های خود در قبال واقعه آرامکو، عملا به همه نشان دادند که نفت عربستان از خون مردم بی‌دفاع یمن، برای آنها با ارزش‌تر است.

واقعه حمله اخیر یمنی‌ها به پالایشگاه «بقیق» عربستان، تبدیل به یک رسوایی بزرگ برای غرب شد، تا آنجا که خود رسانه‌های اروپایی و آمریکایی هم به آن اشاره می‌کنند. بر اساس گزارش‌هایی که این روزها و پس از حادثه بقیق، ازآمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای غربی مدعی حقوق بشر مخابره می‌شود، سران این کشورها به شدت دستپاچه شده و مثل افراد کاملا پریشان، به دست و پا افتادند، تا بلکه برای جلوگیری از فاجعه بیشتر، چاره ای ‌اندیشیده شود!

رسانه‌های بی‌طرف نیز با اشاره به این دستپاچگی گسترده اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، از آن به عنوان یک رسوایی بزرگ یاد می‌کنند و می‌گویند که غرب عملا به همه نشان داده است که ارزش نفت عربستان از همه ارزش‌هایی که سنگ آن را به سینه می‌زده، بیشتر است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنبش انصارالله حمله پهپاد خاورمیانه آرامکو نفت عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • (ویدئو) حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات نفتی روسیه
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • حمله پهپادی حزب الله به اسرائیل
  • حمله پهپادی گسترده حزب الله
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط