Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:52:42 GMT

لایحه جدید تجارت جوابگو نیازهای امروز نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۰۰۶۹

لایحه جدید تجارت جوابگو نیازهای امروز نیست

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: لایحه تجارت اگرچه از نظر حقوقی کامل است اما از نظر اقتصادی و تجاری کامل نیست و امروز ما به قوانینی نیاز داریم که این قانون جوابگو آن نیست.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب لایحه تجارت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون تجارت تنها قانونی است که تقریبا 60 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون در واقع قانون اقتصاد است و تمامی قوانین در آن نهفته است و تمام حرکت‌های اقتصادی در آن است.

وی افزود: این قانون تنها در کمیسیون قضایی مجلس بررسی شده و کمیسیون اقتصاد اطلاعاتی از بررسی این لایحه ندارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین این 350 ماده از 1200 ماده این لایحه در زمان کوتاهی توسط مجلس به تصویب رسیده است و از آن عبور کرده‌اند. در این موضوع که مطالب خوبی در این قانون وجود دارد تردیدی وجود ندارد زیرا قانون تجارت نیازمند بروزرسانی بود و باید این مشکل برطرف می‌شد.

روشنک خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که بر روی این قانون سال‌ها کار شده و از زمان دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حتی قبل از آن این موضوع مطرح بوده و در مقاطع مختلف اصلاحاتی بر روی آن انجام شده و در همه دولت‌ها نیز بررسی شده است، در حال حاضر این قانون در کمیسیون قضایی مجلس وارد و از نظر حقوقی و قضایی خوب بررسی شده است ولی در حوزه تجارت بسیاری از موارد آن اختلاف برانگیز است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: مشکلاتی در این قانون وجود دارد و از گذشته تا کنون در اتاق بازرگانی ایران بررسی‌هایی بر روی آن انجام شده است و در هنگام تصویب این لایحه نیز نماینده حقوقی اتاق حضور داشته است اما نماینده‌ای در حوزه تجارت و بازرگانی حضور نداشته است.

روشنک عنوان کرد: این لایحه در حوزه بازرگانی عملی مشکلاتی دارد که به نظر بنده باید در شورای نگهبان و مجمع مورد بررسی و تطبیق قرار بگیرد. این نکته اهمیت زیادی دارد که در دوره کنونی تطبیق عجله‌ای این قانون هیچ ضرورتی ندارد. باید کاری کرد که بتوان با تجارت جهانی همراه شد زیرا در حال حاضر کارهای ما مطابق با تجارت دنیا انجام نمی‌شود و تحریم‌ها نیز به ما اجازه کسب و کار با قوانین کنونی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تصویب یک قانون دائمی که تنها در شرایط عادی و بدون بحران بتوان از آن استفاده کرد، ضرورتی ندارد. آیا می‌شود با قوانین کنونی و عادی کشور را در شرایط جنگ اقتصادی اداره کرد؟خیر غیر ممکن است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذار خارجی حاضر نیست به عنوان سرمایه‌گذار در ایران اسم خود را ثبت کند بنابراین سرمایه خود را به یک فعال اقتصادی واگذار می‌کند و فعال اقتصادی به نام خود از این سرمایه استفاده می‌کند و هیچ قانونی برای حفظ جایگاه فرد وجود ندارد، به نظر بنده مجلس به جای تصویب فوری این قانون باید برای این مسائل قوانین لحاظ کند.

روشنک بیان کرد: به نظر بنده 350 ماده تصویب شده باید در شورای نگهبان چکش‌کاری شود و باقی‌مانده لایحه در فرصت بهتری تصویب شود و مجلس در حال حاضر وقت خود را بر روی گره‌های موجود صرف کند و آن را حل کند.

وی افزود: امروز برای صادرات به خارج از کشور، گیرندگان کالا دارای شرایطی هستند که اگر در دفاتر خود به همان شکل ثبت کنیم، به مشکلات دارایی زیادی برخورد خواهیم کرد و اگر ثبت نشود نیز در جایی دیگر با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص عدم مشارکت اقتصاددانان فعال و اتاق بازرگانی در تدوین این لایحه عنوان کرد: اینگونه نیست زیرا سال‌ها این لایحه مطرح بوده و همگی تقریبا در رابطه با آن نظر خود را داده‌اند اما در مرحله نهایی تنها کمیسیون حقوقی آن را بررسی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این قانون سه مشکل کلی دارد؛ اولا عجله در آن ضرورتی ندارد، دوم اینکه اگرچه از نظر حقوقی کامل است اما از نظر اقتصادی و تجاری کامل نیست و سوم اینکه امروز ما به قوانینی نیاز داریم که این قانون جوابگو آن نیست.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر قوانین مورد نیاز با شرایط جنگ اقتصادی وجود ندارد. ایرادات وارده به این قانون نیز آنقدر وسیع نیست بلکه تنها در برخی از مفاد آن دیده می‌شود که به نظر بنده می‌توان در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را برطرف کرد. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تجارت قانون تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاخره «پنج‌شنبه» تعطیل می‌شود یا «شنبه»؟/ خبر مهم یک نماینده درباره تغییر در تعداد تعطیلات آخر هفته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی اسماعیلی روز یکشنبه در تشریح نشست این کمیسیون گفت: این نشستبا حضور اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران برگزار و در بخش ابتدایی این نشست موارد مربوط به شعار سال و اینکه اتاق بازرگانی ایران چه تصمیماتی برای تحقق شعار سال دارد، تشریح و ارائه شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: بحث‌های مختلفی درباره برنامه‌های مربوط به تحقق شعار سال مطرح شد و در جمع‌بندی قرار بر این شد که ما در کمیسیون اجتماعی مجلس خلاءهای قانونی آسیب‌هایی که اتاق بازرگانی ایران شناسایی کرده و به بحث تجارت کشور در بعد خارجی آسیب می‌رساند را شناسایی و برطرف کنیم.

اسماعیلی با اشاره به موضوعات عدم ثبات در سیاست‌های خارجی کشور، عدم ثبات در قانون‌گذاری‌ها، عدم ثبات در بحث مالیات، بیمه و دستمزد کارگران، عدم ثبات و تنوع در بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه به عنوان بخشی از آسیب‌های شناسایی شده توسط اتاق بازرگانی ایران در این حوزه، اضافه کرد: طبق مطالعاتی که مرکز پژوهش‌ها انجام داده در کشور ما ۷۰۰ دستگاه در خصوص تجارت خارجی تصمیم می‌گیرند که این مسئله آسیب می‌رساند. در همین زمینه مطالعه تطبیقی هم با سایر کشورها انجام شده که طبق آن بسیاری از کشورها فقط هفت دستگاه تصمیم‌گیرنده صادرات و واردات هستند.

وی ادامه داد: قرار شد ما در کمیسیون اجتماعی خلاء‌های قانونی که در این نقاط ضعف وجود دارد را حل کنیم و مراتب ایرادات و اشکالات را پیرو شعار سال، طی صورت جلسه‌ای به رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی انعکاس دهیم.

ایرنا در گزارشی نوشت: نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: بخش دوم نشست به بحث درخصوص تعطیلات آخر هفته و لایحه‌ای که دولت در قالب اصلاح ماده (۷۸) قانون خدمات کشوری ارائه کرده بود، گذشت و بحث‌های مختلفی درخصوص تعطیلی روز شنبه یا پنجشنبه که از صحن علنی مجلس برای اصلاح به کمیسیون اجتماعی برگشت داده شده، انجام شد.

اسماعیلی ادامه داد: نظر نهایی و کارشناسی اتاق بازرگانی به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بود که اگر پنجشنبه تعطیل شود در مجموع ۴ روز تعطیلی با دنیا داریم که سالانه نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: نظر کارشناسی اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران این بود که با توجه به شاخص‌های اقتصادی کشور و ارتباط ما با کشورهای همسایه و اعمال تحریم‌هایی که ما را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند و نمی‌توانیم مانند سایر کشورها کارهای روتین و مناسبات بانکی‌مان را انجام دهیم، ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از این‌ها خواهد بود.

اسماعیلی گفت: پیشنهاد مشخص اتاق بازرگانی در این نشست هم این بود که با توجه به شعار سال و در جهت کمک به تولید شنبه تعطیل باشد که حداقل یک روز بیشتر بتوانیم با دنیا ارتباط و مناسبات اقتصادی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون مجلس اضافه کرد: پیشنهادات دیگری هم مبنی بر تعطیلی پنجشنبه به استثنای دستگاه‌های تجاری و ارتباط با تجارت خارجی مشخصاً از طرف نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد که به دلیل جلوگیری از ایجاد هرج و مرج ناشی از زیاد شدن استثنائات، مورد اقبال نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

وی گفت: نهایتا جمع‌بندی نشست بر این شد که منتظر بمانیم تا جوابیه استعلاماتی که اتاق بازرگانی ایران از دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس قوه مقننه در این خصوص انجام داده، برسد. ما هم در کمیسیون اجتماعی یک مطالعه مجدد و کارشناسی‌شده داشته باشیم تا در هفته آینده بتوانیم تصمیم نهایی کمیسیون راجع به تعطیلی شنبه یا پنجشنبه را تصویب و به صحن علنی مجلس ارائه کنیم.

اسماعیلی با اعلام اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس هنوز تصمیم قطعی برای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه اتخاذ نکرده است، تصریح کرد: با توجه به بحث‌های کارشناسی که با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران انجام شد، به جمع‌بندی انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه نرسیدم و موضوع برای ادامه بحث کارشناسی مراعا ماند.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898041

دیگر خبرها

  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم
  • حضور ٤ وزیر و برخی از سفرا در همایش کرمان آیدکس
  • خبر جدید درمورد تعطیلی پنجشنبه ها ؛ پنجشنبه یا شنبه ؟
  • تعطیلی جدید شنبه یا پنجشنبه است؟ بررسی مجلس به کجا رسید؟
  • بلاتکلیفی تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی
  • بالاخره «پنج‌شنبه» تعطیل می‌شود یا «شنبه»؟/ خبر مهم یک نماینده درباره تغییر در تعداد تعطیلات آخر هفته
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها بالاخره به کجا رسید؟
  • تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی بلاتکلیف ماند
  • بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به کجا رسید؟
  • بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی مراعا ماند