Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ۸ نمایش خیابانی از پنجشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ محرم) تا چهارشنبه ۱۰ مهر (سوم صفر) در محوطه مجموعه تئاتر شهر و در قالب نهمین دوره تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شود.

این ۸ نمایش خیابانی که در سه نوبت ۱۷، ۱۷:۳۰ و ۱۸ میزبان علاقه‌مندان خواهند بود، به شرح زیر هستند:

۱- «هناس» به کارگردانی جلال حسن‌وند

۲- «حر در میان دوزخ و بهشت» به کارگردانی افشین قاسمی

۳- «دهلران پایتخت سونامی» به کارگردانی احمد جعفری

۴- «قهرمان کیست؟» به کارگردانی مارال ایزدبخش

۵- «پ مثل پریدن» به کارگردانی محسن کولیوندی

۶- «قول عاشقی» به کارگردانی جمشید عسگری

۷- «شام آخر» به کارگردانی مرتضی وکیلیان

۸- «آب» به کارگردانی سعید دبیحی

 

انتهای پیام/

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار

روز جهانی تئاتر هر سال در ۲۷ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۳) برای گرامی‌داشت هنر تئاتر، اهمیت تئاتر و نقش آن در صنعت سرگرمی برگزار می‌شود و یادآوری برای درک ارزش تئاتر در میان همه جوامع است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تئاتر از زمان یونان باستان نقش مهمی در تاریخ بشر داشته و یک شکل هنری فراتر از زبان و فرهنگ است. تئاتر می‌تواند مردم را آموزش دهد، سرگرم کند و الهام‌بخش آن‌ها باشد و همواره یک شکل محبوب از هنر و سرگرمی بوده است که مخاطبان خود را به وجد می‌آورد. این هنر نه‌تنها موجب سرگرمی و آموزش می‌شود، بلکه اشکال مختلف هنری را نیز با هم ترکیب می‌کند تا به تماشاگران خود یک تجربه صحنه واقعی را ارائه دهد که در هیچ جای دیگری نمی‌توانند آن را پیدا کنند.

روز جهانی تئاتر ماهیت، زیبایی و اهمیت هنرهای تئاتر، نقش مهم آن‌ها در سرگرمی و تأثیر نمادین تئاتر را گرامی می‌دارد. هدف این روز همچنین افزایش آگاهی دولت‌ها، سیاستمداران، نهادها و سهامداران در سراسر جهان است که هنوز ارزش تئاتر را برای مردم و پتانسیل آن را برای رشد اقتصادی درک نکرده‌اند.

این روز برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت هنرهای تئاتر و نقش مهم آن‌ها در سرگرمی و برجسته کردن چگونگی استفاده از آن‌ها برای تقویت صلح و توسعه اقتصادی برگزار می‌شود.

تاریخ روز جهانی تئاتر

روز جهانی تئاتر هر سال در بیست‌وهفتم مارس (هشتم فروردین ۱۴۰۲) برگزار می‌شود. این روز که توسط مؤسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) در سال ۱۹۶۱ تعیین شده است، توسط جوامع تئاتر در سراسر جهان حمایت می‌شود.

تاریخچه روز جهانی تئاتر

روز جهانی تئاتر پس از پیشنهاد رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر (ITI) در فنلاند «آروی کیویما» در ژوئن ۱۹۶۱ در نهمین کنگره جهانی مؤسسه بین‌المللی تئاتر تعیین شد و مورد استقبال قرار گرفت. سال بعد در بیست‌وهفتم مارس ۱۹۶۲، این روز توسط مراکز مختلف مؤسسه بین‌المللی تئاتر و اعضای همکار آن‌ها، همچنین متخصصان تئاتر و سازمان‌های تئاتر جشن گرفته شد. امروزه این مناسبت در بیش از ۹۰ مرکز ITI در سرتاسر جهان جشن گرفته می‌شود و دانشگاه‌ها، آکادمی‌ها، مدارس و دوست‌داران تئاتر در سراسر جهان در مراسم بزرگداشت آن شرکت می‌کنند.

شعار روز جهانی تئاتر

روز جهانی تئاتر با موضوع خاصی برگزار نمی‌شود و شعار هر سال آن "تئاتر و فرهنگ صلح" است، با این حال این روز هر سال میزبان رویدادهای مختلفی است که پیام آن توسط یک چهره مشهور هنری ارائه و تاریخ تئاتر و فرهنگ صلح را در دنیای امروز بازتاب می‌کند. در اصل یک فرد مشهور نظرات خود را در مورد "تئاتر و فرهنگ صلح" به اشتراک می‌گذارد. این پیام بین‌المللی است و به بیش از ۵۰ زبان ترجمه و در صدها روزنامه روزانه منتشر می‌شود.

اولین پیام بین‌المللی روز جهانی تئاتر توسط ژان کوکتو، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در سال ۱۹۶۲ نوشته شد. در سال ۲۰۲۱، پیام روز جهانی تئاتر توسط هلن میرن، یک هنرپیشه بریتانیایی برنده چندین جایزه ارائه شد که برای بازی در فیلم ملکه در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه اسکار شده بود.

نویسنده پیام امسال جان فوسه، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس نروژی است که به‌خاطر مجموعه آثار گسترده خود شامل نمایش‌نامه‌، رمان، مجموعه شعر، مقاله، کتاب کودکان و ترجمه شهرت دارد. سبک نوشتاری وی با مینیمالیسم و عمق عاطفی مشخص می‌شود و او را به یکی از نمایش‌نامه‌نویسان برجسته جهان تبدیل می‌کند. وی در سال ۲۰۲۳ برای نمایش‌نامه‌ها و نثرهای نوآورانه‌اش که ناگفتنی‌ها را بیان می‌کند، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

پیام فوسه به مناسبت روز جهانی تئاتر:

جنگ و هنر متضاد یکدیگرند، همان‌طور که جنگ و صلح متضاد یکدیگرند، به همین سادگی: «هنر صلح است».

کد خبر 739697

دیگر خبرها

  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»  
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • ضرورت اجرای مداومِ تئاتر خیابانی برای گردشگران
  • اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
  • موزه ملی ملک میزبان علاقه‌مندان در برنامه «شب در موزه»
  • معرفی بازیگران «و تو هم برنگشتی»/ اولین حضور شمس‌لنگرودی در تئاتر
  • تئاتر کودک، تقابل تأثیرگذارترین رسانه با تأثیرپذیرترین مخاطب