Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@15:22:48 GMT

«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۰۴۸۱

«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی

نقش و کارکرد جشنواره جهانی فیلم فجر با وجود هزینه هایی که برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی اختصاص می یابد، هنوز برای عموم مردم روشن نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پیش از این با انتشار بخش نخست گزارش «نگاهی به هزینه های فجر جهانی» با عنوان «تاثیر افزایش قیمت ارز و تورم بر فجر جهانی» به بررسی تحلیلی «ریزهزینه های سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته سازمان سینمایی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی پس از وقفه ای دو ماه و نیمه از آیین نامه اعلامی، فهرست منابع و هزینه های فجر جهانی را منتشر کرد.

 

بخش نخست گزارش شبستان، به بررسی پرهزینه ترین بخش های فجر جهانی سی و هفتم اختصاص یافت به طوری که در آن «تهیه بلیط هواپیما 93 مورد و پرداخت کمک هزینه بلیط 64 مورد برای صد و پنجاه و هفت نفر»، در بخش میهمانان خارجی با حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان رکورد دار بود. پس از آن نیز «اقامت میهمان ها در ایران به مدت 9 روز»، «حقوق عوامل اجرایی جشنواره وعوامل تشریفاتی با حضور 242 نفر در مدت دو ماه»، «حقوق دبیر،مشاورین و مدیران جشنواره»، «پذیرایی پردیس چارسو، اختتامیه و شام به تعداد هزار و هشتصد و ده مورد در طول 9 روز»، «خدمات استودیویی و تهیه DCP ، دانلود مستر فیلم ها و هزینه های DHL برای فیلم های ارسالی  برای ده هزار و سیصد و هفتاد و شش دقیقه»، «اجاره پردیس سینمایی چارسو ، اجاره و تجهیز سینما فلسطین و تهیه و نصب پرژکتور دیجیتال»، «طراحی و گرافیک و پوستر و تبلیغات محیطی داخل و خارج کاخ جشنواره و بنرهای تبلیغاتی شهری و خدمات چاپ و نشریات با صد و بیست و پنج عنوان طرح» و «برپایی مراسم اختتامیه» در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

 

آن چه در پی می آید، به تحلیل سایر هزینه های جشنواره سی و هفتم اختصاص دارد. پس از «برپایی مراسم اختتامیه» که هزینه ای معادل سیصد و چهل میلیون تومان دربرداشته، می رسیم به «آماده سازی و تجهیز بازار و نمایشگاه تجهیزات و اینترنت غرف و کتابخانه ویدئویی و اجاره لپ تاپ» در بخش هزینه های اجرایی که با حدود سیصد میلیون تومان، بیشترین هزینه را دربرداشته است. توضیح این که بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در روزهای ابتدایی در اختیار فعالان سینمایی ایرانی و خارجی بود که در سینمای ایران را در فضای بین المللی پیگیری می کنند اما در نیمه دوم جشنواره، بخش بازار به نمایش تجهیزات سینمایی و فعالیت شرکت های فعال ایرانی در این حوزه اختصاص یافت.

 

مهمترین هزینه جشنواره پس از «بازار» مربوط به «تهیه و پخش برنامه های تلویزیونی از شبکه های دو، ‌چهار و پنج و نمایش و پوشش کامل اختتامیه» با بیشت و شش برنامه در بخش «اطلاع رسانی و تبلیغات» است که با رقمی معادل دویست و سی و پنج میلیون تومان در جایگاه بعدی است.

 

از آن جا که جشنواره فیلم فجر به خصوص فجر جهانی به خاطر محدودیت های موجود در زمینه تعداد سالن نمایش، امکان تماشای فیلم برای تعداد محدودی از تماشاگران علاقمند به سینما را فراهم می کند، پوشش رسانه ای این رویداد برای آگاهی مردم از آن ضروری می نماید. چه آن که جشنواره جهانی فجر به نوعی در پی معرفی و حمایت از سینمای آلترناتیو در برابر جریان هالیوود و امثال آن است و همبن نکته به تنهایی برای ضرورت پوشش رسانه ای جشنواره در رسانه های داخلی است. در این میان، رسانه ملی به عنوان فراگیرترین رسانه داخلی، در آگاه سازی عمومی جامعه نقشی پررنگ بازی می کند. به همین خاطر صرف هزینه ای که ذکر آن رفت، گرچه در ابتدا، بیش از اندازه به نظر می رسد اما اگر به تولید برنامه های جذاب و فراتر از کلیشه در تلویزیون بیانجامد، مخاطب ایرانی گوشه گوشه ایران را درباره نقش و حضور بین المللی سینمای ایران و مهم تر از آن تولیدات سینمایی همسو با جریان سینمای ایران حساس خواهد کرد. تولیداتی که همواره در سایه فیلم های پر زرق و برق هالیوودی، بالیوودی و ترکیه ای، از دیدگان مخاطبان عام سینما دور می مانند.

 

«پرداخت حق نمایش به صاحبان اثر برای فیلم های خارجی و داخلی» برای صد و چهل و هفت فیلم با هزینه ای حدود دویست و دوازده میلیون تومان، رتبه بعدی را در جدول هزینه های فجر جهانی دارد. در برپایی هر جشنواره سینمایی، یکی از هزینه ها، پرداخت حق نمایش برای کیفیتی از فیلم است که باید روی پرده سالن نمایش دیده شود. امسال تحریم ها و کاهش سطح روابط مالی بین المللی سایر کشورها با ایران، چنان که «رضا میرکریمی» دبیر جشنواره در نشست خبری این رویداد گفت مشکلات فراوانی را برای پرداخت حق پخش فیلم ها به وجود آورد. مشکلاتی که به ارسال و دریافت بسته های پستی و حتی خرید بلیط هواپیما برای میهمانان خارجی جشنواره سی و هفتم هم تسری پیدا کرد.

 

یکی از نکات جالب توجه لیست ریزهزینه های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بند مربوط به «مالیات تکلیفی بابت حق الزحمه های پرداختی» است که در بخش «مکسوره قانونی» قرار گرفته است. این رقم که معادل دویست و نه میلیون تومان است طبیعتا مربوط به مالیات مربوط به حقوق نیروی انسانی جشنواره است که چنان که در گزارش پیشین ذکر آن رفت، در سه بخش «دبیر،مشاورین و مدیران جشنواره»، «عوامل اجرایی جشنواره وعوامل تشریفاتی» و «هیات های داوری و اساتید ورک شاپ ها» پرداخت شده است.

 

پس از مالیات پرداختی جشنواره، نوبت به ردیف دیگری از «هزینه های اجرایی» می رسد. «تدارکات و پشتیبانی و هزینه های دفتری و بی سیم و لباس راهنمایان» که با کمی بیش از دویست و چهار میلیون تومان، در رتبه بعدی جذب هزینه جشنواره جهانی قرار دارد. پس از آن نیز «خدمات چاپ دیجیتال» از بخش «طراحی، چاپ و فضاسازی و تبلیغات» کمتر از دویست و چهار میلیون هزینه دربرداشته که البته با توجه به افزایش هزینه امور خدمات گرافیکی نسبت به سال گذشته و لزوم چاپ حجم بالایی از بنرها دور از انتظار به نظر نمی رسید.

 

و در نهایت «جوایز برندگان در مراسم اختتامیه و تهیه تندیس» آخرین ردیف هزینه ای بیش از دویست میلیون تومان در لیست ریزهزینه های جشنواره سی و هفتم است. جوایز برندگان که در بخش «جوایز و هدایا» دسته بندی شده کمی بیش از دویست میلیون از بودجه جشنواره را از آن خود کرده است. این این جا به بعد با هزینه های جزئی تر برپایی مهم ترین رویداد بین المللی سینمایی در ایران روبرو خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ماه محرم عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم اربعین حسینی شیراز استان بوشهر خبرگزاری شبستان اصفهان جشنواره جهانی فیلم فجر پردیس چارسو رضا میرکریمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ برای نهمین بار متوالی به بالاترین میزان خود رسیده است و این رقم از هزینه‌های سال قبل بیشتر شده است.

براساس گزارش القدس العری، گزارش جدید منتشر شده توسط سیپری، هزینه‌های نظامی تعدیل شده بر اساس تورم در سال ۲۰۲۳ با ۶.۸ درصد افزایش به ۲.۴۴ تریلیون دلار در مقایسه با ۲.۲۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این موسسه گفت این بزرگترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ است

این گزارش نشان داد که ده کشور اول هزینه‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. جنگ روسیه و اوکراین نیز عامل این افزایش بی سابقه است. لورنزو اسکارازاتو، محقق موسسه سیپری گفت: تمام مناطقی که ما بررسی کردیم افزایش هزینه نظامی داشته اند. این به ما چشم اندازی از جهانی می‌دهد که احساس امنیت کمتری می‌کند و ممکن است به جای ابزار‌های دیپلماتیک به امنیت سخت متوسل شود.

اسکارازاتو ادامه داد: کشور‌ها تنش و بی‌ثباتی را احساس می‌کنند و بنابراین به جای پیروی از روش‌های دیپلماتیک، به امنیت شدید متوسل می‌شوند، بنابراین بیشتر در هزینه‌های نظامی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آمریکا با ۹۱۶ میلیارد دلار همچنان در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار دارد. این کشور به تنهایی بیش از یک سوم یا ۳۷ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهد، تقریباً سه برابر هزینه‌های چین که در رتبه دوم قرار دارد.

چین حدود ۲۹۶ میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرد که نشان دهنده ۱۲ درصد هزینه‌های جهانی است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است. هر دو کشور با هم حدود نیمی از هزینه‌های جهانی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده اند

بر اساس این گزارش، در مجموع کشور‌هایی که در هفت رتبه اول قرار دارند مانند روسیه که از سال ۲۰۲۲ در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن هند و عربستان سعودی قرار گرفتند، ثابت هستند.

آلمان بار دیگر در رتبه هفتم در میان کشور‌هایی که بیشترین هزینه را به خرج می‌دهند، پس از انگلیس قرار گرفت. اسکارازاتو در همین راستا گفت که آلمان اغلب به دلیل نرسیدن به هدف تولید ناخالص داخلی ۲ درصدی ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • رقابت نیازمند و میرزازاد برای جدال برابر پرسپولیس
  • (ویدئو) جشن قهرمانی فاینورد در رختکن با حضور پررنگ علیرضا جهانبخش
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات
  • کدام کشور بیشترین هزینه نظامی را ثبت کرد؟
  • میرزازاد تنها یک کلین شیت تا رسیدن به نیازمند
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد