Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:38:23 GMT

سعودی‌ها حمله به آرامکو را ۱۱ سپتامبر خود می‌دانند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۰۵۰۲

سعودی‌ها حمله به آرامکو را ۱۱ سپتامبر خود می‌دانند

این رسانه آمریکایی امروز(سه شنبه) نوشت که «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز گذشته(دوشنبه) و در جریان گزارش تلفنی مواضع دولت به کنگره، واکنش ریاض به این حملات را منتقل کرد.

برخی مخاطبان هوک گزارش وی را اندک دانستند و دولت ترامپ گزارش اطلاعاتی پیرامون این حمله را برای بررسی در اخیتار کاپیتول هیل قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاخاری کوهن (Zachary Cohen) گزارشگر حوزه امنیت ملی سی ان ان امروز در توئیتر خبر داد که سران کنگره در روزهای آتی از گزارش طبقه بندی شده پنتاگون آگاه می شوند.

وی در توئیت دیگری با اشاره به قیاس سعودی ها، به نقل از یک منبع آگاه نوشت که هوک در تماس تلفنی مذکور اعلام کرد که حملات روز ۲۳ شهریور ماه - به تاسیسات نفتی سعودی - کار عناصر خودسر سپاه پاسداران نبوده و ترامپ هنوز آماده تعامل دوباره با تهران است.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین دست داشتن حوثی ها در این حملات و همچنین مبدأ عراقی آن را رد کرد. با وجود اصرار مخاطبان، هوک از اعلام نام کشور عامل حملات خودداری کرد.

برخی مقام های آمریکا به صورت مستقیم ایران را مسوول حملات فوق می دانند. با این حال مقام های سعودی و شخص ترامپ از متهم ساختن مستقیم تهران خودداری کرده اند.

دیلی بیست در ادامه گزارش خود افزود: سعودی ها در حالی به حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر سال 2001 که سه هزار کشته بر جای گذاشت و یک هفته هم از هجدهمین سالگرد آن نگذشته اشاره می کنند که ۱۳ تن از ربایندگان هواپیماها تبعه عربستان بودند. دولت ترامپ هفته پیش وعده داد که نام یکی از مقام های سعودی را که «اف.بی.آی» به ظن دست داشتن در حوادث مذکور بازجویی کرده، اعلام می کند.

تارنمای محافظه کار «واشنگتن اگزمینر» به تازگی در گزارشی نوشت: تنش‌های ناشی از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین طرح واشنگتن برای صلح در غرب آسیا ضرورت تسریع در انتخاب مشاور جدید امنیت ملی برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را بیشتر کرده و توجه بیشتری به برایان هوک، یکی از پنج گزینه مورد بررسی ترامپ برای این سمت، جلب شده زیرا او مسئول ارشد وزارت امور خارجه و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است و با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ درباره طرح "صلح" خاورمیانه همکاری می کند.

به نوشته واشنگتن اگزمینز، هوک که نقشی کلیدی در سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی، آفریقا و آزادی‌های مذهبی دارد، پیش از حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان نیز از گزینه‌های مهم برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد ۲۳ شهریور در عملیات توازن بازدارندگی دوم  پالایشگاه های بقیق و خریص شرکت نفتی دولتی آرامکو را هدف ۱۰ پهپاد قرار داد. 

دو پالایشگاه بقیق و خریص به ترتیب در ۷۰ و ۲۷۰ کیلومتری ظهران در شرق عربستان و درجنوب خلیج فارس واقع هستند.

در پی این حملات، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمله پهپاد عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا ایران برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه خبری قدس تصاویری از حملات شدید هوایی رژیم صهیونیستی به شهر حلب در شمال سوریه پخش کرد.

برخی منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

برخی رسانه‌ها هم مدعی شدند که در این حملات شمار زیادی شهید یا زخمی شدند که از سال ۲۰۲۰ تا کنون بی سابقه بوده است.

 

بیانیه وزارت دفاع سوریه درباره حملات موشکی و پهپادی رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها به حلب
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: حدود ساعت ۱:۴۵ بامداد جمعه (به وقت محلی)، دشمن صهیونیستی از طریق حریم هوایی منطقه اثریا در جنوب شرق حلب، مواضعی را در حومه حلب هدف تجاوز هوایی قرار داد.

همزمان با این تجاوز، گروه‌های تروریستی ساکن ادلب و حومه غربی حلب هم تلاش کردند غیرنظامیان را در حلب و حومه آن هدف حمله پهپادی قرار دهند.

در این حملات شماری از نظامیان و غیرنظامیان شهید یا مجروح شدند و به اموال عمومی و خصوصی خسارت‌هایی وارد شد.

 

دیگر خبرها

  • (تصاویر) رومی القحطانی؛ زیباترین دختر عربستان و نماینده سعودی در مسابقه دختر شایسته جهان کیست؟
  • ببینید | تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی