Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@22:24:02 GMT

تولید برق در فضاهای سرپوشیده با سلولهای خورشیدی جدید

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۰۶۲۰

تولید برق در فضاهای سرپوشیده با سلولهای خورشیدی جدید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سلول های خورشیدی ارگانیک در مقایسه با همتایان سیلیکونی خود نازکتر، انعطاف پذیرتر، سبکتر و ارزانتر هستند. به همین دلیل می توان آنها را در دستگاه های مختلفی به کار برد. اما در مقابل معایبی نیز دارند و عملکرد آنها در زمیه تولید الکتریسیته جالب نیست.

در همین راستا محققان نوعی سلول خورشیدی ارگانیک ابداع کرده اند که تامین نور در فضای سرپوشیده را بهبود می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلول خورشیدی جدید با همکاری محققان دانشگاه لینکوپینگ (در سوئد)، آکادمی علوم  چین و دانشگاه علوم و فناوری پکن ابداع شده است. لایه فعال سلول از ترکیب  موارد اهدا کننده و دریافت کننده ساخته شده  که می تواند طول موج دقیق نور در فضاهای سرپوشیده را جذب کند. مواد اهدا کننده می توانند فوتون ها را جذب کنند و همزمان دریافت کننده ها نیز الکترون به دست می آورند.

 دو نمونه از این سلول خورشیدی تابه حال ابداع شده که مساحت یکی از آنها یک سانتیمتر مربع و دیگری ۴ سانتیمتر مربع است.

این سلول های خورشیدی در مجاورت نور مصنوعی با شدت هزار lux قرار گرفتند، سلول با مساحت کوچکتر  به طور کارآمد ۲۶.۱ درصد نور را به الکتریسیته تبدیل کرد. این سلول خورشیدی، طی بازه زمانی بیش از هزار ساعت فعالیت با استفاده از نور مناسب حدود یک ولت برق تولید کرد.lux واحد سنجش نور معادل یک لومن در یک متر مربع است.کارآمدی سلول خورشیدی با مساحت بزرگتر  در تولید الکتریسیته ۲۳ درصد بود.

چنین آماری قابل توجه هستند. زیرا  مشهور است که سلول های خورشیدی ارگانیک کارآمد نیستند. 

هم اکنون یک شرکت زیر مجموعه دانشگاه سوئدیلینکوپینگ مشغول تجاری سازی این سلول خورشیدی است. تحقیق درباره این موضوع نیز اخیرا در نشریه Nature Energy منتشر شده است.

کد خبر 4720929

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی نوآوری انرژی خورشیدی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو فناوری فضایی تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان موبایل گوگل امنیت اطلاعات هوش مصنوعی خودروی برقی رگولاتوری صفحه نمایشگر منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی اضافه شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سجاد بیرامی افزود: ۱۳۵ مصوبه در قالب ۱۸۱ پروژه شامل ۹۰ فضای روباز و ۲۲ فضای سرپوشیده روستایی و ۲۴ فضای روباز و ۴۵ فضای سرپوشیده شهری در این سفرها به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی رسیده است.

وی اضافه کرد: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح ها هفت هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که برای ۲۰ شهرستان تمهید و اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: از نزدیک به ۵۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی اضافه شده در آذربایجان غربی، ۲۸۰ هزار مترمربع در حوزه تکمیل پروژه های نیمه تمام بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی ادامه داد: هفت پروژه برای محلات کم برخوردار در قالب مصوبات محرومیت زدایی با اعتبار بیش از ۹۳۰ میلیارد ریال شامل ۲ فضای روباز و پنج فضای سرپوشیده به مساحت بیش از هفت هزار مترمربع نیز در دست اجراست.

بیرامی گفت: همچنین در سفر رییس جمهور یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۲۶ پروژه ورزشی سرپوشیده و ۱۹ فضای ورزشی روباز مصوب شده که از این میزان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

دیگر خبرها

  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • اضافه شدن حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی
  • حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی اضافه شد
  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • تکلیف تامین ۲۰درصدی برق ادارات استان تهران از منابع تجدیدپذیر
  • تصویب ۳۸ میلیارد تومان برای توسعه فضاهای تفریحی بوشهر
  • برنامه ریزی برای تولید برق خورشیدی در استان تهران