Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با استیصال و درماندگی آل سعود و آمریکا، طیف اصلاح طلب دست به کار شده و ایران را در موضع ضعف جا می زند. بر همین اساس دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» از سوی این طیف مطرح شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** آمریکا عصبانی شده است،باید با دیپلماسی سایه جنگ را دور کنیم!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت:«حادثه حمله به تاسیسات نفتی عربستان از اهمیت زیادی برخوردار است... هرچند ممکن است فکر کنیم که این حمله یک نمایش قدرتی ازسوی حوثی بوده باشد، اما می‌تواند با عواقب ناجوری روبه‌رو شود چون با سرنوشت یک جهان مواجه است...ترامپ دارد تلاش می‌کند که به نوعی مسأله ایران را حل کند، چون برای سیاست خارجی آمریکا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و نهایتا بتواند یک ضریب امنیتی برای اسرائیل به‌وجود بیاورد و از سطح خصومت ایران نسبت به اسرائیل بکاهد. بحث عکس گرفتن یک اصطلاح رایج بی‌معنی شده که هیچ امتیازی برای ترامپ ندارد مگر اینکه این ملاقات طوری صورت بگیرد که مشکلات بین ایران و آمریکا حل شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«رئیس‌جمهور آمریکا در شرایط اضطراری بدون مجوز کنگره می‌تواند دستور حمله نظامی بدهد. در جنگ جهانی دوم هم روزولت مجوز کنگره را گرفت و حتی اعتبارات لازم را برای شروع جنگ به‌دست آورد ولی از نظر عرف سیاست خارجی آمریکا اگر رئیس‌جمهور در یک حالت اضطراری قرار بگیرد که امنیت آمریکا در خطر باشد، می‌تواند بدون مجوز کنگره دستور حمله نظامی را صادر کند و بعدا مبادرت به اخذ مجوز کند. الان نمی‌توانیم خیلی با دقت اعلام کنیم که آمریکا مستقیما و مستقلا وارد جنگ خواهد شد که کار بسیار اشتباهی خواهد بود ولی در مورد اینکه آمریکا، عربستان سعودی را تحریک کند با حمایت شیخ نشین‌های دیگر مخصوصا اسرائیل که روابط پنهانی با کشورهای عرب دارد، آن هم خطرناک است».

روزنامه ابتکار نیز در شماره امروز در یادداشتی با عنوان «خلیج فارس،نزدیک به نقطه جوش» نوشت:«اظهارات اخیر ترامپ نشان از تمایل وی به تشدید تنش با تهران دارد و در این راستا می‌کوشد همه توجهات را در پی حملات شنبه گذشته به ایران معطوف کند؛ کاری که حالا دستگاه دیپلماسی ایران باید در خنثی کردن آن تلاش کند. منطقه خلیج‏ فارس وضع ویژه‌ای یافته است. همه طرف‌ها دست بر ماشه، در انتظار نتایج آخرین ارزیابی‌ها از اوضاع هستند. آیا هنوز دیپلماسی می‌تواند راه برون‏رفت از اوضاع جاری را هموار ‌کند؟ روزهای آینده به این پرسش پاسخ خواهد داد».

حمله اخیر انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، ضعف نظامی آل سعود و آمریکا را بیش از پیش به نمایش گذاشت. این حمله غافلگیرکننده در حالی رخ داد که پیش از این مقامات آل سعود اعلام کرده بودند که ظرف چند هفته، حساب یمن را یکسره خواهند کرد، اما اکنون بیش از 4 سال است که عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده و هر روز یک سیلی جدید می خورد.

اما همزمان با استیصال و درماندگی آل سعود و آمریکا، طیف اصلاح طلب دست به کار شده و ایران را در موضع ضعف جا می زند. بر همین اساس دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» از سوی این طیف مطرح شده است.

اصلاح طلبان هیچ اعتقادی به امتیازگیری در روابط بین الملل نداشته و همواره مدعی هستند که ایران باید یکطرفه و بدون چشم داشت امتیاز بدهد.

** روزنامه اصلاح طلب: کاری به شل شدن گره روسری زنان نداشته باشید!

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «گره کور روسری زنان» نوشت:«در میان انبوه مشکلات کشور از مشکلات اقتصادی و معیشتی گرفته تا مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر، "گره" روسری‌ زنان در ایران و میزان سفت و شل بودن آن، به مسئله‌ای همیشگی بدل شده است. گره روسری زنان نه فقط امروز، بلکه در همه این چهل سال، به یکی از موضوعات مهم و دغدغه‌های اصلی بسیاری از مسئولان کشور تبدیل شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اکنون که زمان زیادی به پایان عمر دولت نمانده است، برخی از دولتی‌ها که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شل شدن گره روسری زنان را نادیده می‌گرفتند، اکنون لازم نمی‌دانند که حتی تظاهر به حمایت از مطالبات بدنه اجتماعی رای دهنده به جریان خود کنند و در میان حجم انبوه مطالبات مردم خواهان سفت‌تر شدن گره روسری زنان هستند و حتی آن را اولویت اول کشور می‌دانند!».

همدلی در ادامه تاکید کرد:«چند روز پیش وزیر کشور دولت روحانی که در تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته بود:"کاری می‌کنم دختران احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند". اما در عمل برخلاف این وعده عمل شد. حجاب را نه دغدغه بلکه اولویت اول دولت دانست و درست در زمانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی کمر بسیاری از مردم را خم کرده است، خواهان آن بود که در صورت نیاز به ورود پارچه چادر عوارض آن صفر باشد. عبدالرضا رحمانی فضلی در شورای اجتماعی کشور با موضوع حجاب و عفاف گفته که موضوع کشف حجاب برای ما در اولویت است که باید برخورد جدی و پیشگیرانه داشته باشیم. او همچنین اعلام کرده پیشنهادهایی برای تقویت تولید چادر مشکی ارائه شده است و همچنین پیشنهاد شده تا زمانی که نیاز ورود چادر مشکی به کشور وجود دارد، عوارض آن صفر باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در روزهای گذشته با حمله به مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع)، در مطلبی توهین آمیز مدعی شده بود که سیاه پوش کردن شهر، خودکشی را افزایش می دهد! حالا پس از انتشار این مطلب موهن، سراغ حجاب بانوان ایرانی رفته است.

این روزنامه گلایه کرده است که چرا وزیر کشور درباره بدحجابی موضع گرفته و در ادامه مدعی شده است که قرار بود دولت روحانی به شل شدن گره روسری زنان کاری نداشته باشد.

طیف اصلاح طلب با مطرح کردن مواردی از جمله حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزشگاه و همچنین موج سواری در ماجرای دختر آبی، یک هدف ویژه دارد و آن چیزی نیست جز، ایجاد گسل های جنسیتی برای راه اندازی آشوب و اغتشاش.

** سلحشوری:ایرانی ها از دموکراسی چیزی نمی فهمند!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «موانع دموکراسی در ایران» نوشت:«پروانه سلحشوری(نماینده عضو فراکسیون امید مجلس) در نشست صلح و ضرورت دموکراسی گفت:..در ایران بارها و بارها شنیده ایم که برخی می گویند ایران به یک رضاخان احتیاج دارد. منظور مردم از رضاخان،وجه استبدادی او و نه کارهایی است که انجام داده است؛آنها می گویند که یک رضاخان باید بیاید و با روحیه استبدادی اش اوضاع را درست کند...ما ایرانی ها اینطور هستیم و پذیرای دموکراسی نیستیم و به نظر من برای رسیدن به یک جامعه دموکراتیک احتیاج به زمان داریم...در جامعه ما اخلاق بی معنا شده است. ما باید بدانیم که تجربه ماندلا و گاندی می تواند راه گشا باشد و می توان با صبر، مدارا و نفی خشونت اوضاع را درست کرد و باید توجه داشته باشیم که جامعه ایران نیاز به یک جنبش عدم خشونت دارد».

اصلاح طلبان علاقه ویژه ای به گرفتن «ژست اپوزیسیون» دارند.این در حالی است که فرد مورد نظر اغلب پست مهمی در ساختار حاکمیت دارد. یا نماینده مجلس است و یا مقام ارشد دولتی.

پروانه سلحشوری در جایگاه نماینده مجلس در اقدامی مسبوق به سابقه، ژست اپوزیسیون به خود گرفته و با توهین به مردم ایران، آنها را فاقد فهم در شناخت دموکراسی نامیده و مدعی شده است که مردم ایران عاشق حاکم مستبد هستند!

وی در نهایت پیشنهاد داده است که برای اصلاح امور به جنبش عدم خشونت نیاز داریم. این ادعا در حالی است که او یکی از صندلی های قوه مقننه را اشغال کرده و برای اصلاح امور کشور حقوق می گیرد. به عبارت دیگر یکی از وظیفه های اصلی خانم سلحشوری، رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات کشور است.

لازم به ذکر است که پروانه سلحشوری که پیشنهاد راه اندازی جنبش عدم خشونت را مطرح کرده است، همین چند روز پیش، به بهانه داستان دروغ «دختر آبی» در اظهارنظری تأمل برانگیز، پالس اغتشاش و آشوب داد و گفت:«مگر سوختن یک دکه‌دار در تونس منجر به انقلاب نشد؟ پس چرا ما اینقدر نسبت به هم بی‌تفاوت هستیم؟ چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، ساکت هستیم و کسی حرفی نمی‌زند؟».

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان تحولات یمن ویژه های مشرق ویژه های مشرق قوه مقننه دستگاه دیپلماسی ایران ویژه های مشرق عربستان سعودی پروانه سلحشوری روزنامه اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان را شب روز دوشنبه ۳ اردیبهشت به وقت محلی منتشر کرد و در این گزارش ادعاها و اتهاماتی غرض ورزانه علیه ایران به چشم می‌خورد.

این گزارش یک سویه و مغرضانه اتهامات بی‌اساس و نخ‌نمایی را در خصوص حقوق بشر در ایران بیان می‌کند و مدعی است که سرکوب خشونت‌آمیز شهروندان توسط حاکمیت رخ می‌دهد.

موضوعاتی همچون «احترام به کرامت انسانی، احترام به آزادی‌های مدنی، آزادی و مشارکت در روند سیاسی، فساد در دولت، موضع دولت در قبال نظارت و بررسی بین المللی و غیردولتی در مورد موارد نقض حقوق بشر، تبعیض و سوء استفاده‌های اجتماعی و همچنین حقوق کارگر» موضوعاتی هستند که در آن‌ها اتهاماتی علیه ایران در گزارش ادعایی وزارت خارجه آمریکا گفته شده است.

یکی از اتهامات مطرح شده در این گزارش در خصوص اعدام مجرمین در ایران است که با دخالت در امور داخلی ایران و نادیده گرفتن قوانین داخلی ایران گفته شده است.

این در حالی است که طبق گزارش سالانه مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا که در اواخر سال ۲۰۲۳ منتشر شده، بیشتر زندانیانی که در سال ۲۰۲۳ اعدام شدند، اگر امروز محاکمه شوند، احتمالا به دلیل تغییرات قابل ‎توجه در قانون، تصمیم‌گیری دادستانی و نگرش‌های عمومی در چند دهه گذشته به اعدام محکوم نمی‌شدند! همچنین در این گزارش آمده که شمار احکام اعدام اجرا شده در آمریکا در سال ۲۰۲۳ در قیاس با سال ۲۰۲۲، ۱۸ مورد افزایش داشته و به رقم ۲۲ مورد رسید.

در بخشی دیگر از این گزارش ادعایی آمریکا در خصوص وضعیت حقوق زنان در ایران اشاره شده که مدعی است زنان در طی سال گذشته میلادی همچنان با موارد متعدد تبعیض روبه‌رو هستند.

"رابرت گیلکریست" مقام ارشد دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با تکرار اتهامات مقامات غربی علیه وضعیت زنان در ایران و با دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد: وضعیت حقوق بشر زنان در ایران همچنان رو به وخامت است. حکومت ایران به اعمال احکام طولانی مدت برای فعالان حقوق زنان ادامه داده است.

این ادعاهای و دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی ایران در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش مرکز جرایم آمریکا، به طور میانگین ۱۸۷۱ زن در این کشور در روز مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این حدود ۴۳ درصد از زنان آمریکایی در زندگی خود مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند. تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴۳ هزار زن در آمریکا هدف تجاوز و یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های حقوق بشری آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی کشورها، استانداردهای دوگانه و عدم رعایت اصل بی‌طرفی همواره مورد انتقاد بوده است.

اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در همه ابعاد اعم از داخلی و بین‌المللی به صراحت تائید کننده این واقعیت است که دولتمردان آن کشور موضع گیری در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان را بر مبنای ترجیحات سیاسی و منافع سیاسی انجام می‌دهند و همین رویه موجبات سو استفاده ابزاری آمریکا از موضوع حقوق بشر را در سطح بین‌المللی فراهم ساخته و مبنای عمل آن کشور در ارتباط با کشورهای هدف قرار می‌گیرد.

آمریکا به جای پرداختن به مشکلات داخلی خود و همچنین وضعیت و حقوق شهروندانش مدام سعی دارد تا کشورهای مخالف با رویه‌های سیاسی خود را با حربه حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

مسائلی از جمله تیراندازی‌های گسترده، خشونت پلیس، اعدام‌های خودسرانه و بدون ادله‌ی قانونی، نقض حقوق مهاجران و پناهندگان، وضعیت‌ نامناسب زندان‌ها، تبعیض نژادی، نقض حقوق بومیان و حقوق زنان مشکلات و معضلاتی است که سالها در جامعه آمریکا وجود دارد.

این تناقض‌های آمریکا تنها به شهروندان این کشور محدود نیست و آمریکا در بسیاری از موارد بین‌المللی نیز حقوق دیگر کشورها را آشکارا نقض کرده است.

در موضوع فلسطین ماه‌هاست که این کشور با همراهی و حمایت همه‌جانبه خود در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین شریک است و هیچ حمایتی را در جهت مردم غزه و کرانه باختری انجام نمی‌دهد.

استفاده ابزاری از شورای امنیت در وتوی قطعنامه‌های توقف جنایات رژیم اسرائیل، کمک‌های مالی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی، مشورت‌های سیاسی و نظامی به جنایتکاران اسرائیلی و عدم توجه به خواست ملت‌های جهان برای توقف جنگ از جمله اقداماتی ضد حقوق بشری آمریکا در هفت ماه گذشته است.

کد خبر 846729 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه حقوق بشر زنان

دیگر خبرها

  • این سریال مشهور، صداوسیما را به شدت عصبانی کرد
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران | اقدام ایذایی در اصفهان، بی‌ارزش بود
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی
  • حمله ایذائی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • حمله ایزائی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود و نه ایران
  • حمله اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود و نه ایران
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم